ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-07  (läst 2160 gånger)

2003-03-05, 07:50
läst 2160 gånger

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej igen!
Tack Tommy och Lasse.
Det fungerade med er hjälp.
En annan fråga,jag har upptäckt att en del personer i diagramrutorna har hamnat på fel plats,
ihop med fel person.När man kopplar ihop en ny
person med en i diagramrutan,har det någon betydelse om du markerar personen i listan,eller
i diagramrutan när man gör kopplingen?När jag tar bort den felande d.rutan då faller ju personen bort från listan.Så då måste man lägga in allt på nytt.Jag har kanske inte fattat systemet ännu.
Hoppas någon fattar vad jag menar.
MVH Anita

2003-03-05, 09:09
Svar #1

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej Anita!
Håller på att lära mej Min Släkt jag också! När man ska lägga till en person så måste man ha rätt person uppe så att säja och markerad i listan till vänster. Om du ska lägga till en maka till Per Persson så måste Per Persson vara markerad till vänster och vara huvudperson just då. Likadant om du ska lägga till barn. Kanske det finns andra sätt men detta är vad jag fått fram hittills.
Hälsningar/Gunnell

2003-03-05, 10:40
Svar #2

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Anita och Gunnell!
Om jag går på Gunnells Per Persson,så markera den rutan så att den blir blå,högerklicka sedan på den så kommer det fram en gardin där det finns lite att välja på! Gå in på Ny familjemedlem så får du upp en ny lista där är det bara välja vad du vill lägga in,Far,mor m.m.Kom ihåg att personen du vill lägga in något på måsta vara markerad!
Jag hoppas att jag har förklart förståligt?!
Lycka till!
Lasse i Norrköping.

2003-03-05, 11:49
Svar #3

Hasse Wester

Hej
 
Ni vet väl att Henrik som gör det i mitt tycke bästa släktprogrammet har en utmärkt support på http://www.dannbergsdata.se/ han svarar på frågor inom ett dygn.  
 
Hasse

2003-03-05, 13:37
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Personen behöver inte ens vara markerad innan du högerklickar på hans/hennes ruta i familjediagrammet. Bara högerklicka på den person som du vill ge en ny familjemedlem och välj Ny familjemedlem och därefter något av följande alternativ på menyn:
 
Far (F)
Mor (M)
Maka/make/sambo (G)
Son (S)
Dotter (D)
Bror (B)
Syster (Y)
 
Ett ännu enklare alternativ är att bara vänsterklicka på en person i familjediagrammet så att rutan blir markerad (men personen behöver inte vara markerad i listan/katalogen till vänster). Skriv därefter den bokstav som står inom parentes efter familjemedlemmarna ovan. (Du behöver alltså inte kombinera bokstaven med Ctrl, Alt eller någon annan tangent.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-05, 14:12
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En sak till: Om en person har hamnat på fel plats i släktdiagrammet, så behöver inte den rutan (och därmed personen med alla inskrivna uppgifter) tas bort.
 
Bara dubbelklicka på den felplacerade personen så att formuläret med personuppgifterna kommer upp. Klicka sedan på pilen vid faderns och/eller moderns namn så kommer det fram en meny med alla tänkbara föräldrar. Bara välj rätt far och mor - och vips är personen på rätt plats! Samma sak med makar/sambor: Med pilen kan en ny väljas och med krysset kan den felaktiga raderas.
 
Enkelt och smärtfritt!
 
Observera dock att det inte går att ta bort en felaktig make om man har noterat att det omaka (!) paret har gemensamma barn. Då måste man först välja rätt föräldrar åt barnen.
 
På det här sättet - genom att använda menyerna med kandidater i formuläret med personuppgifter - kopplar man också ihop personer som redan är inskrivna. Om man t.ex. har skrivit in en mor och en son var för sig utan att då veta att de är släkt, så kan man alltså lätt koppla ihop dem senare.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-12, 13:08
Svar #6

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej igen!
Jag undrar hur man väljer vilken bild som man  
vill ha med i personakten när man har flera bilder
inlaggda i fotoalbumet.
Och när det gäller fotoalbumet så ligger det ibland ett foto på en sida och på nästa sida kan
det ligga fyra bilder tex.Går det att själv lägga ihop bilder som man vill ha tillsammans.Det här
finns under rapporter.
MVH Anita Hadadi

2003-03-12, 16:54
Svar #7

Per Skjöldebrand

Anita!
Visst är det så att du under Egenskaper/uppgifter kan välja om alla bilder eller bara första bilden ska visas?
Vad fotoalbumet är vet jag inte.
Ordningen på bilderna för en viss person avgör du under Bilder och sedan knappen ordna bilder.
 
Per i Örebro

2003-03-12, 18:07
Svar #8

Per Eriksson

Anita, det är alltid den bild som finns överst i listan av bilder på personen som kommer med på personakten. När det gäller hur rapporten fotoalbum ska se ut, ställer du in det genom att högerklicka på rapporten och där välja egenskaper. Då får du ett nytt fönster med några flikar, bl.a. en som heter layout. Mha den så kan du styra hur bilderna skall visas i rapporten.
 
Lycka till
Per

2003-03-13, 15:41
Svar #9

freddacarlsson

Hej Anita.
Jo du kan få med samtliga bilder på Personakten
från och med den senaste versionen.

2003-03-13, 15:48
Svar #10

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Vilken är den sista versionen?
MVH Anita

2003-03-13, 16:04
Svar #11

Utloggad Ingemar Berggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2015-12-07, 16:27
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b128116/
Senaste version är 3.1
 
Mvh IBn

2003-03-13, 23:12
Svar #12

Per Eriksson

freddacarlsson, även vid utskrift? Hur?
 
//Per

2003-03-14, 09:47
Svar #13

Utloggad Fredrik Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-02-23, 17:56
    • Visa profil
Ja även vid utskrift.
Gå in på rapporter och högerklicka på  
personakt.Ta egenskaper och sen uppgifter,
och klicka i Alla bilder.
MVH
Fredrik

2003-03-14, 16:11
Svar #14

Per Eriksson

Tack Fredrik, det var bra att veta. Det är nytt i 3.1 ?
 
Hälsningar
Per

2003-03-30, 19:36
Svar #15

Catharina Olsson (Cathis)

Jag funderar på att byta släktforskar program till Min Släkt - ni som har använt det ett tag, vad tycker ni? Bra och dåligt?  
 
Hälsningar
Cathis Olsson

2003-03-30, 20:16
Svar #16

Björn Nilsson

Hej!
Jag har använt Min Släkt i flera år och jag har ännu inget negativt att säga om det.
Det som jag tycker är bra det är registreringen av källor, för en uppgift utan hänvisning till en orginalkälla bör tas med flera nypor salt.
Ta hem och prova det, det kostar inget.
MVH Björn

2003-03-31, 10:22
Svar #17

Catharina Olsson (Cathis)

Jag har laddat hem gratis varianten och funderar på hur bra det blir när man betalar licensen, det är ju vissa funktioner som inte fungerar om man inte har licens. Sammt det vore skönt att slippa den där eviga pop-upen som påminner om att man inte har betalat licensen. Jag ville bara veta vad andra användare som har haft programmet ett tag tycker innan jag lägger ut pengar.  
 
Hälsningar
Cathis

2003-03-31, 10:46
Svar #18

Eivor Andersson (Majken)

Hej Cathis,
 
Jag har haft Min Släkt i 3 år och jag skulle inte kunna tänka mig ett bättre program.
 
Det är lätt att använda 0ch väldigt överskådligt.
 
Jag rekommenderar verkligen det.
 
Vänliga hälsningar Eivor.

2003-03-31, 10:47
Svar #19

Leif Persson

Hej!
Jag har använt MinSläkt ett par år nu och jag gillar det verkligen. I den nya versionen 3 så är det även med en efterlängtad vy över ättlingar, så att man kan se barn och barnbarn osv och räkna ut kusiner, sysslingar eller andra-männingar på ett tydligt sätt.  
 
Det som du får når du betalat (den låga avgiften om du jämför med andra program) är bland annat att du slipper pop-up-menyn plus att du kan öppna rapporter i rtf-format, dvs redigera dem i ett vanligt ordbehandlingsprogram så de blir som du själv vill ha dem. Det tycker iallafall jag är bra!
 
Mvh Leif P

2003-03-31, 12:47
Svar #20

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Jag har använt programmet sedan 1998, och kan inte annat än rosa det! Det bästa med programmet som jag ser det är att det är så lättöverskådligt. Du har hela tiden tillgång till alla personer i din databas i en rullgardinsmeny, och kan enkelt och snabbt växla mellan släktingarna i databasen.  
Något annat som är kanonbra är att själva inmatningen är väldigt enkel. Med snabbkommandon kan man snabbt mata in sina uppgifter och direkt se resultatet presenterat grafiskt på skärmen.  
 
En annan sak man inte får glömma då det gäller Min Släkt är den förträffliga servicen man får från skaparen Henrik Dannberg. I gästboken på hans hemsida svarar han dagligen på frågor om programmet, samt tar gladeligen emot förslag på programförbättringar. Ex så är ättlingsdiagrammen ett resultat av feedback från användarna. Själv har jag lyckats komma med några förslag på förändringar i ättlingsrapporternas utformning - förslag som nu är realiserade på grund av programkonstruktörens lyhördhet!
 
Dessutom är ju programmet billigt (och prisvärt) i förhållande till sina konkurrenter - vilket också är en fördel...
 
Mvh Patrik

2003-04-01, 09:52
Svar #21

nLasse på Nyänget

Jag har också använt Min Släkt i många år, och är mycket nöjd med det. Jag har även sneglat på andra program, men ännu inte hittat nån bra anledning att byta
Jag har även kört en studiecirkel för ovana datoranvändare med programmet med mycket gott resultat.
Programmet är lättförstått och mycket enkelt att hantera.

2003-04-01, 10:02
Svar #22

Catharina Olsson (Cathis)

En sista fråga - vilka funktioner får man om man köper licensen? Hitintills så har jag bara hittat en kalender. Jag har suttit och lekt med programmet i ett par dagar och håller med om att det är lätt att sätta in sig i. Är det någon som har något manual liknande?

2003-04-05, 14:27
Svar #23

Charlotte Marcusson

Hoppas att någon kan hjälpa mig för jag är väldigt arg på Min Släkt för tillfället!
 
Jag skulle ladda ner versionen 3.1 av Min Släkt eller vad den heter härom dagen och gjorde lika dant som när jag laddade ner 2.4 versionen. Jag var ju sedan tvungen att exportera över det material som jag hade i 2.4 till 3.1, det var då jag upptäckte att halva mitt arbete hade raderats! Alltså efter att jag hade importerat det i 3.1 versionen. Allt som jag hade forskat fram det senaste halvåret hade försvunnit.  
 
Jag blev inte speciellt upprörd över detta för jag hade ju gjort back upper på disketter tidigare, in case något sådant här skulle hända. Det var bara det att när jag öppnade disketten var den också halvfull! Den innehöll precis samma information som programmet.  
 
Jag var i alla fall lite tur att jag hade skrivit ut alla släktträd från programmet, så alla uppgifter är inte helt borta.
 
Vad har hänt och vad har jag gjort för fel? Har jag någon möjlighet att få tillbaka mina förlorade uppgifter?
 
Mycket tacksam för hjälp!

2003-04-05, 15:21
Svar #24

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Charlotte: Om du har Min Släkt sen tidigare; behöver du då verkligen importera dina filer - kan du inte bara öppna dem i nya versionen, precis som när du öppnar dem annars? Jag har precis börjat använda Min Släkt och håller på att testa 3.1 och har importerat min databas från Holger och det funkade, men har ingen egen erfarenhet hur det fungerar mellan olika versioner. Men andra program är ju så att om man uppdaterar dom så är det ju bara att öppna sparade dokumen, filer osv som tidigare.
Lycka till!  
Hälsningar/Gunnell

2003-04-05, 18:15
Svar #25

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej! Har också nyligen laddat ner den nya versionen av Min Släkt, från att ha haft den närmast föregående, V3 tror jag att den hette.
Det fungerade perfekt, allt jag behövde göra var att ladda ner, och så fanns den där, och jag kan öppna den precis som förut.
Tycker för övrigt att Min Släkt är mycket bra, särskilt om man som jag är amatör både på släktforskning och datorer. Använder nog inte alla finesser, för mig är det mest ett enkelt och bra sätt att hålla ordning på alla uppgifter som man samlar på sig. Och så skriva ut antavlor och sånt, förstås!
 
MVH Marie  
 
MVH Marie

2003-04-05, 19:46
Svar #26

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 12:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Hej, man laddar hem den nya versionen, dubbelklickar på iconen och den installeras sig på rätt ställe. När man sedan startar Min Släkt finns tidigare arbete tillgängligt. Man skall inte importera eller exportera.
MVH
Christer

2003-04-06, 14:14
Svar #27

Utloggad Stig Zetterkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2021-10-28, 09:11
    • Visa profil
Charlotte!
 
Har själv bytt från 2.4 till 3.1 och det var inga problem alls. Har du en registrerad licens? Då är det bara att vända dig till supporten på Dannbergsdata.
Stig Zetterkvist
Ransäter

2003-04-06, 14:41
Svar #28

Lasse Nilsson

Hej Charlotte,
 
eftersom backup-disketterna också var 'halv-full' så verkar det inte ha med version 3.1 att göra.
Är du säker på att du inte har flera versioner av databasen på din hårddisk ?
 
Gör en sökning på *.mis!
 
Mvh/Lasse

2003-04-07, 08:39
Svar #29

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Såg att det var någon som skrev att man kunde
räkna ut kusiner, sysslingar mm.Hur gör man för
att få fram sådant?
MVH Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna