ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-20  (läst 2594 gånger)

2000-04-13, 00:07
läst 2594 gånger

Lasse Nilsson

Som nybörjare vad gäller släktforskning har jag nu undersökt och testat ett antal släktregistreringsprogram.  
Slutsatsen är att när det gäller användarvänlighet och snabbhet finns det inget som överglänser Min Släkt. Tyvärr arbetar programmet med all information i primärminnet vilket begränsar individantalet till teoretiska 32000 (i praktiken 15-20000), men jag hoppas utvecklaren inser att de möjligheter som internet och digitalisering ger och kommer att ge 'amatörforskaren' också innebär att ett större antal individer behöver registreras och att därför en 'databas-version' behövs...
Givetvis finns det funktioner i andra program som man kanske saknar men i alla fall för mig är det viktiga att kunna registrera individer snabbt och överskådligt, och som sagt, där är Min Släkt oöverträffat.

2000-04-13, 07:56
Svar #1

Stefan Macklin

Lasse, det går att registrera mer än 32000 i MinSläkt. Om du har fler så finns de registrerade men kan inte ses i rullisten till höger, den klarar bara 32000 i Win95/98. Om du söker på ett namn som inte visas så hittar du det. Om du använder NT så finns inte denna begränsning, jag har en fil med 43000.
Stefan

2000-06-20, 20:14
Svar #2

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Nu finns det en ny version av MinSläkt att ladda ner från Internet på:
http://home.swipnet.se/minslakt/

2000-06-21, 13:21
Svar #3

Anna C Jonsson

Hej Mats!
Jag hämtade nya versionen igår. Hittade en del bra förbättringar men har inte hunnit testat det så mycket. Har du hittat nåt bra?
 
MVH Anna Jonsson

2000-06-21, 19:32
Svar #4

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Tankade ner uppdateringen igår av MinSläkt. Har inte hunnit pröva alla nyheter, men det har blivit större valfrihet, lättare att radera felstavade orter, adresser m.m.
Synd att man inte fick med församlingsregistret, hoppas det kommer snart.
Mycket generöst att inte ta betalt för ännu en uppdatering.  
MVH Tommy Lilja

2000-06-22, 07:20
Svar #5

Utloggad Mats Romlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2022-08-17, 11:36
    • Visa profil
2 saker som är mycket bra är att man kan jämföra 2 olika gedcom med avseende på olikheter alternativt likheter.Sen är det ypperligt att man kan underhålla arkivet så man får strora eller små bokstäver genom ett enda klick.
Det är speciellt användbart när man fått gedcom ifrån Usa,där har de tydligen en förkärlek för stora bokstäver i efterrnamnet.
 
M.v.h Mats Romlin

2000-06-28, 18:12
Svar #6

Christian Andersson

Vill bara meddela alla (licensierade?) användare att en ny revision av MinSläkt 2.3 sedan 2000-06-25 finns att hämta på  
http://home.swipnet.se/minslakt/  
Det är bland annat en bugg som har åtgärdats. Det är en klar brist att revisionsläget inte anges på nedladdningssidan, men har du laddat ned MinSläkt 2.3 före ovannämnda datum, så bör du ladda hem den på nytt.

2000-07-12, 23:52
Svar #7

David Högberg

Hur gör man för att välja vilket namn som ska vara tilltalsnamn? Det måste ju gå eftersom man kan ändra bara tilltalsnamnen till stora eller små bokstäver.

2000-07-13, 00:04
Svar #8

strisse

Det är bara att skriva en * efter tilltalsnamnet

2000-09-23, 09:41
Svar #9

Bernhard Granholm (Bkvg)

Jag har testat demo-versionen av Min Släkt och funnit programmet vara användarvänligt och enkelt. En fördel är att det tolkar notiser rätt från en GEDCOM-fil skapad av Disgen.
Som andra redan sagt, så är det oförskämt billigt. Men detta är ju i kombination med programmets enkelhet inte någon nackdel för användaren.
Jämfört med Holger och Disgen, så är nog fördelen med Min Släkt att inte ha allt för många finesser som riskerar att göra programmet krångligt.

2000-09-24, 20:34
Svar #10

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Har själv laddat ner programmet Min Släkt och även givit andra tips om ett bra program.  
Då jag själv har kurser i Släktforskning är det många som inte har internetuppkoppling.
Min fråga är, går det att köpa detta program på en diskett eller CD, för dem som inte har internet ?
Om den möjligheten finns hur får man tag i detta ?
 
Gunilla D

2000-09-24, 21:47
Svar #11

Kristina Fransson

Gunilla!
 
Kolla direkt med Henrik Dannberg, som är upphovsman till Min Släkt. Hans email är dannbergs.data@swipnet.se
 
Hälsningar Kristina Fransson

2000-10-19, 23:41
Svar #12

AnnMarie Lindbergh

Hej, finns det någon vänlig människa som kan förklara för mig hur man enklast importerar GEDCOM filer.Ja importera dem går bra men att sen få någon ordning i släktträdet funkar ej,osv.
Tackar på förhand!!

2000-10-20, 12:35
Svar #13

Johan Myrberger

Hej Ann-Marie,
 
jag har inte haft något problem vid import av GEDCOM-filer - kan du berätta vad som händer (eller inte händer..).
 
Du får förmodligen ett snabbt svar om du postar ett inlägg i MinSläkts gästbok på dess hemsida.
 
Hälsningar
/Johan Myrberger

2000-10-21, 11:25
Svar #14

AnnMarie Lindbergh

Hej Johan.Bland annat så finns samma namn i dubbel eller tredubbel uppsättning.Jag har svårt att sammkoppla släkterna, trodde att det gjordes av sig självt, te.x om jag har en son och importerarfadern och modern där denna son redan finns.då förekommer han på flera ställen.Jag har funnit en släktgren på nätet som åtminstone jag inte kan hämta hem hela av,utan får göra det i etapper.
Ska man alltså sitta och städa efter importen,i kolla arkivet står ofta har ingen relation...
Svårt om man inte är insatt i namnen som i detta fall.

2000-10-22, 10:50
Svar #15

Carina Sunesson

Hej AnnMarie, När du importerar i Min släkt får du till en början upp namnen markerade i en annan färg, och på så sätt kan du se eventuella kopior på namn etc. Då kan du bara högerklicka och markera Ta bort.
Bästa hälsn.
Carina

2000-10-31, 06:26
Svar #16

Bernhard Granholm (Bkvg)

Jag och några andra har under Holger lämnat en del synpunkter på MinSläkt.
 
Jag vill regelriktigt inte upprepa här vad jag där har skrivit utan blott hänvisa den intresserade till Holger-rubriken.

2000-12-25, 09:08
Svar #17

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
MinSläkt finns nu i ny version nr 2.4 och Dannbergs Data har bytt adress till http://www.dannbergsdata.se  
Mvh Mats

2001-02-02, 22:06
Svar #18

per dahlström

Jag har hämtat hem en demo på min släkt (som jag nu betalat) har tidigare använt disgen och tycker nog att båda är både bra och lättanvända orsaken att jag gått över till min släkt är att jag tycker att den ger ett bättre resultat vid publicering på min hemsida med bla klickbara namn i namnregistret och ortreg. dock har jag själv gjort om layouten en del då det blir lite lite plats med både ortreg. och personsidan uppe samtidigt.

2001-03-05, 19:32
Svar #19

Roland Lilja

Min Släkt är i jämförelse med andra program ett mycket intelligent,pedagogiskt,användarvänligt och enkelt program. Och mycket skönt att vila ögonen på! I särklass! Så skall ett släktforskningsprogram se ut!
Roland

2001-03-06, 07:41
Svar #20

Mats Palmér


2001-03-10, 18:26
Svar #21

Linna Forssell

Hej!
 
Jag har precis börjat att forska och idag träffatde jag några andra forskare. De tipsade mig om Min släkt. Hur kommer jag åt och kan prova detta?
 
Tack på förhand!
 
Linn?a

2001-03-10, 19:56
Svar #22

Utloggad Mats K Månsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-09-25, 23:25
    • Visa profil
    • www.monsoft.se/mats
Min Släkt finns att hämta på:
http://www.dannbergsdata.se/
den är gratis men genom att registrera dig som användare för några hundralappar, får du några extra funktioner och uppgift om att du är registrerad på alla utskrifter.
 
Mats

2001-03-20, 19:19
Svar #23

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej alla Min Släktanvändare.
 
Undrar lite hur ni andra lägger in ortnamnen då man fyller i under bosatt?
För att inte rutorna i diagrammen ska bli så långa så har jag valt att bara skriva församlingsnamnet och under notiser gården eller platsens namn.
 
Problemet är att vid utskrifter så kommer inte gårdsnamnet med om man väljer bort notiserna för att inte få med allt personligt (om man delar med sig till människor som man inte känner) som man skrivit in i notiserna.  
 
Snälla berätta hur ni gör.
 
mvh Anders

2001-03-20, 22:15
Svar #24

Utloggad Åke Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2011-09-03, 16:52
    • Visa profil
Jag skriver från litet till stort, ex Ollas, By eller hemmansnummer, ort (län) på referensnummer skriver jag dom tre eller fyra orden i bynamnet och året, ex ÅRS-1660 för Årsunda 1660 då vet jag att personen är född i Årsunda 1660 då är det mycket lättare att hålla reda på alla.
 
MVH Åke

2001-05-02, 09:53
Svar #25

Utloggad Anders Sisell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:22
    • Visa profil
    • Östnors befolkning
Hur gör ni andra när ni registrerar en adoption i Min Släkt?
När man registrerar händelsen adoption så borde man kunna registrera adoptivföräldrar där. Skrev till Dannbergs data för att fråga hur det var tänkt i programmet men fick inget riktigt bra svar. Att registrera ett adoptivbarn som ett riktigt barn blir ju väldigt fel.

2001-05-02, 15:25
Svar #26

Lars Hellströmer

Anders  
 
Man kan under händelser och vid noteringsrutan skriva in att det finns ett adoptivbarn som tillhör familjen samt adoptivbarnets föräldrar
 
Lars

2001-06-20, 16:55
Svar #27

Hasse Wester

Hej
 
Har försökt bränna min släktforskning i Min Släkt men inte lyckats. Det som händer är att jag bara får med ett tomt program. När jag ser på CD-skivan i min egen dator så visas programmet från hårddisken. Ser jag på skivan i en annan dator så är det bara tomt. Har brännt allt som finns i mappen under Min Släkt men misslyckats.
Är det någon som vet vad jag gör för fel?
 
MVH Hasse Wester

2001-06-20, 19:07
Svar #28

Maria Lundmark

Hasse!
Du måste bränna in filen där du har lagt in dina anor. Om du tex döpt din fil till hasse så ska du alltså bränna in hasse.mis. Det är ju inte säkert att du sparat din fil i MinSläkt-mappen. Antagligen så har du bara bränt programmet (ca 2M stort). Din släktforskningsfil är på storleksordningen 100k om det inte är så att du matat in tusentals anor..
Lycka till!
/Maria

2001-06-20, 20:31
Svar #29

Hasse Wester

Tack snälla Maria, att jag inte tänkte på det - måste vara sommarstressen!
 
MVH Hasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna