ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 november, 2014  (läst 3150 gånger)

2013-12-31, 17:59
läst 3150 gånger

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Ja det är så du ska göra för att källorna ska hamna på rätt ställe vid exporten. Då kommer det in på rätt sätt i nästa program som tar emot GEDCOM-filen.
 
Men det beror ju också på om du kommer att exportera, gör du inte det kan du ju göra som du gjort.
 
 
Du kan kolla här på min hemsida så ser du vart de hamnar, det är personen i mitt exempel: Carl Johan Pettersson Klicka på den blå stjärnan.
 
 
Janne
 
(Meddelandet ändrat av Jansuhr 2013-12-31 18:01)

2014-02-03, 13:20
Svar #1

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Hade önskat att det fanns en funktion där man kunde understrycka eller göra tilltalsnamnet i fetstil..
En del människor har ett långt dopnamn, och det händer ofta att tilltalsnamnet ligger som andra eller tredje namn.  
Som det är nu, så lägger jag, om jag vet vad personerna använde för tilltalsnamn, lägger jag det först.  
Kan se lite konstigt ut, men vad göra?  
 
Hur gör ni andra?  
Skriver ni hela tilltalsnamnet i versaler?
 
Med vänlig hälsning,
Sven

2014-02-03, 13:54
Svar #2

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Jag använder Disgen och sätter en * efter tilltalsnamnet - t ex Roger Emil* eller Mats* Olof.  
Om personen inte är döpt detta utan kallas det i böckerna genom livet sätter jag dopnamnet/dopnamnen och därefter kallelsenamnet följt av * inom parentes t ex Helena(Lena*).
 
Mvh/Mats

2014-02-03, 14:15
Svar #3

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Hej Mats
Det var ett alternativ, ska jag fundera på.  
 
Hälsn
Sven

2014-02-03, 15:50
Svar #4

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Sven, jag har anmält detta som ett önskemål till Synium, gör det du också så de vet att fler behöver denna funktion.
 
http://www.syniumsoftware.com/support/contact.html
 
 
Janne

2014-02-03, 15:58
Svar #5

Utloggad Mia Helgelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2018-07-24, 16:58
    • Visa profil
Jan, det ska jag också göra  Bra idé.
 
Själv har jag använt * efter tilltalsnamn, men att på något sätt få programmet att markera med fetsil hade ju varit en mer visuell bättre feature =)
 
//Mia

2014-02-03, 17:01
Svar #6

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Jan
hade faktiskt den tanken, och var på väg att skriva, men så gick jag hit utifall jag missat något.
Men nu kommer jag att skriva till dem. (inte första gången, haft många förslag under åren)
 
Med vänlig hälsning,
Sven

2014-02-04, 10:40
Svar #7

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Fick svar idag
 
Hi!
 
Thanks for your feedback. I just added that request to our work list. I can't promise it will be implemented soon, but I absolutely see your point.  
 
Regards
 
Moritz Schwering
Synium Software Support Team

2014-02-04, 10:55
Svar #8

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Samma svar som jag fick av Moritz
 
 
Janne

2014-02-07, 09:13
Svar #9

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Nu har jag kommit på hur man lägger sig själv först som Startperson i det färdiga trädet på webben.  
Det gör man i samband med att man väljer att lägga upp trädet.  
Nederst på sidan fanns en liten knapp jag missat , den heter WebbsiteExport_StartPersonButton
 

2014-06-25, 19:11
Svar #10

Utloggad Daniel Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-10-20, 00:04
    • Visa profil
Jag använder MacFamilyTree och undrar var på hårddisken programmet sparar databasen. Jag vill kunna göra backup till Dropbox. På så sätt skulle jag förutom Time Machine även ha en backup i molnet.
 
Jag har sökt i Spotlight på namnet jag döpt mitt släktträd till men kan inte hitta den.
 
Tack på förhand!
 
Daniel

2014-06-25, 19:30
Svar #11

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Daniel, är det inte så att du redan sparar i Apples moln iCloud? MacFamilyTree sparar i iCloud från version 7. Det är rätt praktiskt och du kan då även läsa samma register på en iPad, iPhone eller annan Mac.
 
Du ser om du sparar i iCloud högst upp på listen, där har du en liten molnikon i så fall. Väljer du alternativet Ta bort från iCloud så sparas den på din hårddisk.

 
Det syns också när man öppnar registret, där finns även en molnikon om den är sparad i iCloud.
 


Om du ändå vill spara någon annan stans så kan du exportera databasen och spara på Dropbox. 
 
 
Janne

2014-06-25, 19:57
Svar #12

Utloggad Daniel Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-10-20, 00:04
    • Visa profil
Jan, tack för ditt svar. Jag använder inte senaste versionen men förstår nu att jag bör uppgradera. Jag synkar manuellt mellan dator och iPad men om jag får molnsynkning med nya versionen är det ju att föredra. Tack för tipset.

2014-06-25, 21:48
Svar #13

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Fördelen med version 7 är att den är helt likadan på Macen och iPaden.

2014-07-25, 19:53
Svar #14

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Jag upptäckte för några dagar sedan en stor brist i programmet. Jag fick kontakt med en person genom ett DNA-test och vi hade två grenar som gick ihop på mitten av 1700-talet. Vi skulle utbyta GEDCOM-filer. Problemet med MFT i detta fall var att när man väljer att exportera från en person så finns bara ett alternativ som kan användas Exportera person och alla ättlingar men då fattas alla ättlingars makar/makor så det GEDCOM-träd man skickar blir inte fullständigt. Det finns ett annat alternativ som heter Exportera person och alla anknytna personer men det innebär att nästan hela databasen exporteras.
 
 
Jag har påtalat problemet för Synium och har fått respons att de ska titta på det och lägga till ett nytt alternativ som exporterar alla ättlingar inkl. makar/makor. Man vill ju få ut en GEDCOM-fil som tar med det man ser i ett ättlingsdiagram.
 
Vi får se när det kommer...
 

2014-07-25, 23:31
Svar #15

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Det finns väl en del GEDCOM-behandlingsprogram som är gratis och som skulle kunna ta dina andra variant och sedan minska ner den till vad du vill ha. Men - nu kommer jag inte ens ihåg namnen på sådana program för PC (möjligen detta: http://ofb.hesmer.name/main_gsp_e.html#Redu), och för Mac har jag aldrig ens vetat det... Men jag tror det är värt att leta efter den möjligheten.

2014-07-25, 23:40
Svar #16

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Det är inget problem att köra PC-program i Mac så jag ska testa ditt förslag.
 
Men funktionen borde ju finnas i MFT från början utan att gå omvägen med andra program¨¨

2014-10-16, 14:19
Svar #17

Utloggad Anders Ullerstig

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-11-13, 12:28
    • Visa profil
Några frågor om hur man matar in namn i MacFamilyTree
 
Förnamn: ibland sätter man flera namn i 'förnamnsrutran', ibland använder man rutan 'Andranamn'. Vad blir skillnaden i användandet senare ?
Efternamn: Är standarden den att sätta födelsenamnet till vänster och till höger vigselnamnet under 'namn som gift'?  
 
Ibland följer födelse-efternamnet med i vyerna men inte alltid ! Vad beror det på ? Begränsningar i antal tecken ?

2014-10-16, 19:24
Svar #18

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Jag skriver alla förnamn i första rutan. I inställningarna kan du ställa ini vilken ordning namndelarna ska visas.

 
 
Ja för efternamnen skriver man in födelsenamnet och sen ute till höger namn som gift. Det visas då inom parentes. Det går även att ställa in så att namn som gift automatiskt fylls i när man lägger till en partner.



I vissa vyer är utrymmet begränsat och då klipper den bort vissa texter. I varje vy finns ett kugghjul längst ner och där kan man justera utseendet på de olika diagrammen.

2014-10-29, 15:31
Svar #19

Utloggad Joseph Falguera

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 14:29
    • Visa profil
Hoppas någon kan hjälpa mig. När jag importerar en gedcom från Geneanet och öppnar med Mac Familytree blir alla svenska tecken felaktiga.  Ett Å blir ett Ø etc etc. Enda alternativet jag har är att öppna gedcom filen med Textredigerare och manuellt ersätta alla felaktiga tecken?
 
Tack på förhand,
 
Joseph Falguera

2014-10-29, 16:01
Svar #20

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Det beror i så fall på att  den GEDCOM fil du fått har fel teckenkodning.
 
Det finns olika program för Mac som kan ändra detta, här är ett av dom.
http://www.macupdate.com/app/mac/16050/peep
 
Eller försök att få filen i UTF-8 från den som skickar filen.
 
Janne

2014-10-29, 18:03
Svar #21

Utloggad Joseph Falguera

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 14:29
    • Visa profil
Tack Janne för ditt svar. Vid nerladdning av gedcom får denna automatiskt Typ = Macfamily Tree dokument. Vet du var man ställer in på Mac så att jag kan välja vilket program som blir förinställt. Hoppas du förstår. Tror problemet ligger mellan Geneanet och Familytree..... Gedcom filen jag får är UTF - 8 men inga tecken blir riktiga som ä,å,ö etc
 
MVH
 
Joseph

2014-10-29, 19:10
Svar #22

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Om du högerklickar på själva Gedcom-filen och väljer info, eller markerar filen och trycker på CMD-i så får du upp en ruta där du kan välja vilket program som ska associeras med filändelsen .GED. Då kan du välja en textredigerare istället där du kan öppna och göra en sök och ersätt. Om filen kommer som UTF-8 men med fel tecken så är det något problem med programmet som exporterar Gedcom.
 
Du kan skicka en fil till mig så kan jag kolla hur den är. Se min hemsida www.jansuhr.se för adress.
 
Janne

2014-11-26, 13:19
Svar #23

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil
Har nu suttit åtskilliga timmar och fört in information i MacFamilyTree. Utan att spara, naturligtvis.
Då avslutas programmet oväntat. Alla timmar bortkastade?
 
Tänker då att backa i tiden med Time Machine, men vet inte var jag kan hitta Gedcom-filen på hårddisken. Har för säkerhets skull exporterat den senaste till Skrivbordet. Den har ju ändelsen .mftpkg, men söker jag efter sådan fil så hittar jag ingen. Var ligger filen?
 
Någon som vet?
 
Kjell R

2014-11-26, 13:32
Svar #24

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Kan vara den som ligger gömd i ditt Hem > Bilbliotek >Containers
 
Lite knepigt att det inte sparades regelbundet, mitt MacFamliyTree  sparar ideligen och säkerhetsbackuper.
Vilken version kör du?  
 
Med vänlig hälsning,
Sven P

2014-11-26, 14:29
Svar #25

Utloggad Joseph Falguera

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 14:29
    • Visa profil
Har du sökt efter filen i spotlight? Finns den på din dator ska du kunna söka efter den med spotlight.
 
Vänliga hälsningar,
Joseph H

2014-11-26, 15:09
Svar #26

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Jag har för mig att inställningarna är inställda på att spara automatiskt från början.
 

 
Det är ju även rekommenderat att spara databasen i iCloud eller på annan molntjänst som till exempel Dropbox. Med iCloud kan du ju även nå allt via en iPhone eller iPad.
 
 
Janne

2014-11-26, 18:05
Svar #27

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil
Tack för alla svar.
 
Sven: Jag kör senaste versionen 7.3.1 av MFT och jag kör Mountain Lion (10.8.5). Hittar ingen Containers i mitt bibliotek. Går inte heller att hitta den via Spotlight.
 
Sven o Jan: Kollade Inställningar och där var tyvärr autospar inte på. Har själv inte stängt av detta! Nu står den dock på kortast möjliga tid - 5 minuter.
 
Joseph: Har sökt med Spotlight - både på filändelsen och på Gedcom utan att finna något.
 
Sven: Jag har autospar i iCloud. Använder även Dropbox.  
 
Men min fråga återstår: Var finns Gedcomfilen? Jag vill kunna hitta denna i en backup på min externa hårddisk som bara ligger en halvtimme tillbaka i tiden från det att kraschen inträffade.
Jag sparar alltså det Time Machine sparar upp på en extern hårddisk.
 
Jag får nog finna mig i att göra om ett antal timmars arbete, men eftersom jag sett frågan här i forumet tidigare utan att hitta något svar så tänkte jag att fler än jag vore intresserade av svaret.  
Skulle ju ändock vara bra att veta.
Har skrivit en fråga till Synium Software och hoppas på svar därifrån. Återkommer i så fall med deras svaret här i forumet.
 
/Kjell/

2014-11-26, 18:40
Svar #28

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Jag kör samma konfiguration som du, kolla i bilden jag lade upp där ser du sökvägen till platsen där den sparar databasen.
 
Janne

2014-11-26, 18:42
Svar #29

Utloggad Robin Helgelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 18:42
    • Visa profil
@Kjell: Databas-filerna till MacFamilyTree har ändelsen .mftpkg, åtminstone i mitt system.
 
Har du återställt dina MTF-inställningar så borde du kunna se din nuvarande databasmapp i den dialogen Jan visade.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna