ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2013  (läst 2231 gånger)

2012-10-22, 23:11
läst 2231 gånger

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 02:51
    • Visa profil
Hej Ebba!
 
Får du inte en fråga i stil med skall jag (=MFT) kopiera den dit, som du svarar Ja på?
 
Hälsningar
Leif

2012-10-23, 10:39
Svar #1

Bengt-Arne Andersson

Hej. Tryck / klicka på knappen Omvandla så hamnar den i databasen,
 i Bibliotek-Application Support-MacFamilyTree-Databases. (Sandbox security enl. ovan). Där hittar MacFamilyTree din fil sedan så den syns i startfönstret. Jag undrade också vart den tog vägen

2012-10-25, 00:33
Svar #2

Utloggad Ebba von Sparr

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-06-04, 14:00
    • Visa profil

2012-11-04, 18:23
Svar #3

Bengt-Arne Andersson

Hej.
Version 6.3.2 av MacFamilyTree finns nu att hämta hos Synium.

2012-11-12, 14:45
Svar #4

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Angående sorteringsproblem med webregister så beror det oftast på en inställning i mySQL (som de flesta använder).
 
Jag använder MacFamilyTree och har förvisso haft en del problem men det har oftast löst sig med uppdateringar.  
 
Jag är Joomlakonsult, Joomla är ett websystem (CMS) och till det finns flera släktforskningstillägg. Det jag använder heter Joaktree och är mycket bra, man importerar GEDCOM från MacFamilyTree. Men för att få svensk sortering fick jag meka lite med mySQL tabellerna, man måsta ändra kollationeringen till utf8_swedish_ci från utf8_general_ci eller något annat som det kan vara inställt på.
 
Det är inte helt enkelt men det finns en del verktyg som ordnar saken. Man måste också ha tillgång till själva databasen för att kunna göra detta. Kanske inte går att göra på de stora nättjänsterna.
 
Synium är också lyhörda för förslag på förbättringar och de har lagt till en del saker som jag föreslagit. Supporten tycker jag fungerar bra.
 
Janne

2013-04-01, 00:33
Svar #5

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 02:51
    • Visa profil
I den senaste versionen av MacFamilyTree (6.3.7) blev plötsligt alla mina län istället kommuner. Detta är ju en följd av att State infördes för att täcka behovet i USA, som innebar att ett nytt fält infördes mellan Land och Län, men nu har tydligen svenska översättningen ändrats. Är detta bra?
 
Ända sedan State infördes har jag funderat på att använda de fyra tillgängliga fälten till Land, Län, Socken och Ort, där Ort är den by, gård, fastighet, adress eller dylikt, som jag hittills skrivit i fältet Adress, men som Synium inte använder till något vettigt i utskrifter. Detta torde ju bli förvirrande vid GEDCOM-export och i utskrifter, men skulle det innebära (andra) allvarliga nackdelar?
 
Leif

2013-04-01, 09:22
Svar #6

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Det kan nog ställa till problem med GEDCOM om du använder fälten till något annat.
 
I GEDCOM-exporten från MacFamilyTree ser det ut så här:
 
2 ADDR Orranäs
2 PLAC Torhamn,Blekinge,,Sverige
 
PLAC är taggen för PLACE och de program som läser in GEDCOM filen ser de fyra fälten i PLAC som avdelade av ett komma-tecken.
 
Så länge du behåller all din information i MAcFamilyTree spelar det ingen roll men ska du dela med dig eller lägga upp på nätet så kan det bli tokigt för mottagaren.
 
 
Det finns ju nu olika karttjänster där man kan se var personerna föddes, levde och dog baserat på PLAC-taggen, Dessa tjänster söker upp platsen genom en sökning på det som finns i PLAC-taggen. Så i ditt fall skulle karttjänsten säkert fungera bättre, under förutsättning att det där gamla torpet finns med som ett sökord i karttjänsten.
 
Som jag har fyllt i det hos mig så hamnar alla på samma punkt på kartan, alla i Torhamn som i exemplet, utan att ta hänsyn till ADDR-tagen som är mer specifik.
 
Jag har inte orkat gå igenom alla personer och händelser för att göra om allt detta så att karttjänsten skulle fungera. Det är för mycket jobb.
 
Men om jag hade mitt data som du beskriver så skulle min PLAC-tagg se ut så här: Orranäs,Torhamn,Blekinge,Sverige och det hittar Google Maps utan problem. Den karttjänst jag har på min hemsida använder Goolge maps som motor. Tjänsten är inte aktiverad av de problem som jag beskrivit ovan.
 
 
Janne

2013-04-01, 19:37
Svar #7

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 02:51
    • Visa profil
Tack Jan!
 
Detta genererar dock en del följdfrågor så jag har letat en del på webben. Om jag fattar rätt så har de olika elementen i PLAC ingen förhandsbestämd betydelse, utan den hänger man på i en särskild definition. Då skulle man kunna göra som jag föreslår ovan och allt skulle i alla fall bli rätt, om man kan bestämma sin egen definition i MFT (eller modifiera exporten).
 
Jag tror att jag hittat din hemsida och du använder tydligen en annan webbsidesgenerator än MFT:s inbyggda, vilken?
 
Hälsningar
Leif

2013-04-01, 21:23
Svar #8

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Hej Lars,
 
Nej jag använder inte MFT:s inbyggda webbexport. Jag använder CMS-systemet Joomla som stomme för min hemsida. Se www.joomla.org
Sen till det har jag Joaktree som är ett släktforskningstillägg till Joomla. Till Joaktree importerar jag GEDCOM-filen från MFT.
Joaktree finns här: www.joaktree.com
 
 
Eftersom Joomla är OpenSource och de flesta tilläggen också är det så kan man pilla lite för att få till det som man vill, det förutsätter att man känner till PHP och MySQL som är det som skapar HTML i den här typen av system.
 
Med Joomla och Joaktree går det att länka ihop ADDR och PLAC med lite hack, att plocka ut elementen i PLAC gör den redan. Men som jag sa i  mitt förra tillägg, för mig blir det ett rätt stort jobb eftersom jag fyllt i dom fälten enligt den gamla mallen i MFT.
 
Fördelen med Joomla och Joaktree är att allt är sökbart på sajten, man kan länka artiklar till en person i registret så att de finns i infomationstabben för den personen.
 
Jag har planer på att göra en förbättring där man kan sätta en sorteringsordning på Anteckningarna från MFT. Jag har även bett om det till Synium, får se om det kommer med i en framtida version. Det jag är ute efter är att kunna sortera Anteckningarna i kronologisk ordning och göra det manuellt, alltså i en egen ordning, inte den som det blir i MFT.
 
 
Janne

2013-04-03, 02:43
Svar #9

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 02:51
    • Visa profil
I de senaste versionerna av MFT, när jag skriver in Anmärkningar, så kommer inte bokstäverna upp på skärmen fortare än ungefär en bokstav per 1-2 sekunder. Eftersom jag skriver fortare än så är det rätt irriterande. Det händer inte någon annanstans. Jag har räknat med att det skulle fixas i nästa version, men nu har det kommit flera och det är fortfarande likadant. Har ni det likadant eller är det bara hos mig?
 
Hälsningar
Leif

2013-04-03, 07:33
Svar #10

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Hej,
 
Nej jag kan inte säga att jag har det problemet, där emot om den gör sitt Autospar så blir man ju avbruten i skrivandet.
Man kan ju stänga av funktionen Autospar men jag tycker att den är rätt bra att ha.
 
 
Janne

2013-05-11, 12:56
Svar #11

Bengt-Arne Andersson

citat Leif: MacFamilyTree (6.3.7) ... men nu har tydligen svenska översättningen ändrats. Är detta bra?
Nej, detta ändrar ju ordningen / strukturen. Att döpa om Län till Kommun blir väl inte riktigt rätt. Om jag använt kommun innan hade det ju inte hamnat i kolumnen Län. Har någon kontaktat supporten om detta ?

2013-05-12, 09:39
Svar #12

Bengt-Arne Andersson

Tankat hem MacFamilyTree 6.3.9 igår, inga märkbara nyheter så jag håller mig till MacFamilyTree 6.3.5 så länge. Meddelat supporten att Län inte lika med Kommun.

2013-05-16, 17:47
Svar #13

Bengt-Arne Andersson

Har haft ytterligare kontakt med supporten och visat att mina amerikanska förfäder nu bor i länet Utah. Hoppas poletten trillar ner  
Föreslog att dom kunde ge användaren möjlighet att sätta namn på sina plac-kolumner.
  Virtuella trädet räknar fortfarande ut samma pos. till 2 olika personer ibland samt klarar inte anförluster d.v.s. kvinnan i mina sysslinggiften förlorar sina förfäder samt försvinner från syskonskaran om jag tittar från andra hållet. Så 3D-bilden är ju oanvändbar (men det ser snyggt ut)

2013-05-17, 18:07
Svar #14

Bengt-Arne Andersson

Fick mejlsvar från Synium Software idag:
We will forward the suggested improvement to the responsible translator.
Undrar hur dom menar ?

2013-05-17, 18:46
Svar #15

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Det låter ju som att dom ska ändra igen. Eller också kan man ju hoppas att det kommer in i inställningarna så att man kan bestämma själv hur det ska vara.
 
Janne

2013-06-01, 10:23
Svar #16

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Ny version av MacFamilyTree har kommit. Nu är det version 7.
 
Jag köpte den igår och har nu på morgonen tittat lite på den.
 
Som med alla nya grejjer så kan man behöva vänja sig, och i det här fallet är det väldigt mycket man måste vänja sig med. I släktforskning skapar man kanske egna metoder och sätt som man jobbar med i programmen. Själv har jag haft ett sätt med de olika panelerna i arbetsfönstret som underlättat för mig att växla mellan olika personer i ett familjeträd. I bilden nedan ser du hur jag haft mitt upplägg, man kan lätt växla mellan olika personer för att ändra uppgifter om dom och man ser grenverket i släkten.

 
I den nya versionen verkar inte denna möjlighet finnas. Alla tabbar är nu borta. Nu får man nästan hela skärmen uppfylld av personen med alla möjliga fält som man kan fylla i. Ovanför finns föäldrarna som man kan klicka på för att få upp deras sida, men man ser bara generationen före. Man kan klicka på en knapp (som visas först när man för musen över området där föräldrarna finns) som ger en lista på personer ovanför föräldrarna, men man ser inte i vilket förhållande de har i trädet till personen.
Likadant är det under personen, där visas små rutor med maken/makan och deras eventuella barn. Samma typ av knapp finns där som visar personer under i trädet, men det visas på samma dåliga sätt.

 
Själva personkortet är statiskt, man kan inte välja bort delar som man inte vill se, allt är väldigt mycket förstorat och det är mycket luft mellan själva fälten och allt tar mycket plats. SJälv har jag en 27 iMac så det funakr ändå, men på en liten laptop eller liten skärm blir det mycket scrollande för att komma åt de fält man behöver fylla i. Nackdelen här är också att man inte kan ta bort eller möblera om mellan de olika delarna i layouten. Förra versionen gav möjlighet att arrrangera arbetsytan till det man ville ha.
 
 
Bredvid personens namnuppgifter finns en avdelning för andra namn, till exempel namn som gift. Här blir det väldigt mycket tom yta.
 
 
Under detta finns person och familjehändelser, denna avdelning har fyra fält som alltid verkar visas, födelse, dop, död och begravning. Själv använder jag sällan dop och begravning varför dessa fält visas för mig i onödan. Det verkar inte finnas någon inställning för vad som ska visas. Där upptas alltså dubbelt så mycket skärmyta än vad som behövs för mig.
 
Nästa avdelning visar Fakta och Etiketter, båda tar upp jättemycket plats, återigen något som jag själv aldrig använder och ligger där helt i onödan för mig.
 
Under detta liger Media, där bilder, länkar och annat kan placeras, den gör en tumnagel av bilden.
 
Sen under media kommer den del som för mig är viktig, Anteckningar. Även här tar det upp mycket onödigt utrymme där massvis med luft ligger mellan varje post. En rad text följs av tre tomrader innan nästa post dyker upp. Detta beror på att man ute till höger har en kolumn som visar när anteckningen skapades och när den senast ändrades, denna information tar upp fem rader och styr höjden på anteckningsfältet. 
 
Sen avslutas det hela med ett fält för Källor, ett för personer med anknytning, gudföräldrar, dopvittnen m.m. och sist ett fält med datumuppgifter om när man registrerade denna person.
 
 
Jag är inte nöjd med denna förändring, det  kommer att ta tid att vänja sig. Man kan jobba vidare i den gamla versionen men det blir en ny databas för version 7. Man kan så klart öveföra med GEDCOM mellan dom.
 
 
Jag har än så länge bara tittat på gränsnittet. Det ska vara en del förbättringar i GEDCOM exporten.  Kartfunktionen är förbättrad med bättre kartor. Man kan nu skapa kartnålar för personers förflyttningar och på så sätt se vart de tar vägen. Fälten för att ange koordinater för platser är enkklare nu.
 
 
En stor fördel är stöd för iCloud, där man kan spara databasen. Har man flera enheter, iPhone, iPad, PowerBook så får man samma databas i alla enheterna, allt är synkat.
 
 
Får se i vilken version jag ska jobba vidare. Tyvärr är det väl så att man till slut blir tvungen att byta upp sig när nästa MacOS kanske inte kan köra Version6, man vet ju aldrig hur det funkar framöver.
 
 
Hur som helst kostar uppdateringen 229 kronor i AppStore till sista Juli.

2013-06-01, 11:41
Svar #17

Bengt-Arne Andersson

På Syniums hemsida säger man: The Virtual Tree has been rewritten from scratch.
 Kan det hantera anförluster nu då ?
 Och har man fixat buggen som gjorde att 2 personer ibland fick samma position ?
 
Mycket luft och sämre överblick, skulle kunna ersättas av att man har Virtual Tree som utgångsläge. Men då måste de två bristerna ovan vara fixade.
Dom nämner bättre navigering mellan rapport och person och det är väl nå't jag saknar i nuv. ver. 6.3.5 ( jag håller mig till den som jag skrev tidigare) Bättre källhantering säger dom också men inget om Orter/Platser ?
 
Associated Persons är alltså ett anteckningsfält ? Grejen som har efterfrågats här på Aforum är möjligheten att koppla andra personer än partner, föräldrar och barn. Anteckna personer med anknytning är ju möjligt i ver. 6 så vad då ?
 
Kräver även OS X 10.7 så det blir inte aktuellt förrän jag köper ny maskin.

2013-06-01, 13:28
Svar #18

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Jag hittade hur man kan ändra en del i gränssnittet. Tyvärr är alla knappar dolda tills att man är över det området med musen. Då syns knappen. Knappast användarvänligt och särskilt inte för nya användare. Det är ju inte så att knappen tar upp plats utan detta är bara design som gjort att man valt detta sätt.
 
På det hela taget så har programmets gränssnitt ett modernt utseende. Inget som en släktforskare direkt eftersträvar i sitt program, vi är inte ute efter en cool-faktor. Kanske kan värna en och annan yngligt till vårt gebit...
 
Här är i alla fall inställningen  för att ta bort eller visa fält i personhändelserna.

 
Det visas på engelska här och det beror på att jag inte ställt om MacFamily7 till Svenska. Jag kör mitt system på Engelska och MacFamilys språk styrs av det. Man kan hacka lite i en fil för att ändra på det och jag ska göra det sen.

2013-06-01, 14:56
Svar #19

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Jag har nu ställt om min MacFamily 7 till Svenska, då kallas det för Relaterad person och det är förvalt vad de har för relation.
 

 
Man kan alltså lägga till och/eller koppla en person som relaterad.

2013-06-01, 20:29
Svar #20

Bengt-Arne Andersson

Man kan alltså lägga till och/eller koppla en person som relaterad.
Om personen är en av de tre förvalda kategorierna.
 Ingen möjlighet att definiera egna kategorier ?
 
Det blir mer klickande för att se personsammanhang.
 
Källor knyts till person enbart nu då ser det ut som, det kanske kan ses som en förenkling. (till det bättre)

2013-10-16, 20:25
Svar #21

Utloggad Joachim Dagerot

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2013-11-02, 20:49
    • Visa profil
Några taktiska frågor:
 
a)
Hur lägger ni in Arkiv Digital referenser under källor. Man har Titel, datum, sida och säkerhet att skriva i. En ArkivDigital referens ser snabbast ut som någon av dessa tre:
 
Vinslöv AIIa:3 (1912-1925) Bild 1780 / sid 162 (AID: v255090.b1780.s162, NAD: SE/LLA/13454)
Vinslöv AIIa:3 (1912-1925) Bild 1780 / sid 162
v255090.b1780.s162
 
Vad skriver ni var?  
 
b)
Märkningar. Hur använder ni Beaktansvärt, Viktigt och Ofullständig? Jag skulle vilja ha ofullständig ifylld från början och när jag hittat referenser till personens alla händelser kan man byta till beaktansvärd. Men jag vet inte hur det är tänkt att användas.
 
c)  
Namn och Kön:
Skriver ni andra-namn i därför avsett fält? Jag kan tycka det är svårt att veta vad som är första och vad som är andra namn, för det menas väl egentligen tilltalsnamn och andranamn?

2013-10-16, 22:49
Svar #22

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Svar
 
a) Jag skriver (eller kopierar från Arkiv digital med CMD-K) Vinslöv AIIa:3 (1912-1925) Bild 1780 / sid 162  under rubriken Titel. Datum och sida lämnar jag tomt. Säkerhet har jag i inställningarna satt till Förstahandsinformation så att det alltid är förvalt. Om jag skulle behöva ändra till något annat så görs det manuellt.
 
b) Märkningar använder jag inte
 
c) Där skriver jag in alla förnamn i förnamnsfältet, under Ytterligare namn skriver jag in efternamn i Namn som gift
 
Just det där med tilltalsnamn och andra förnamn är knepigt, en del personer har ju andra namnet som tilltalsnamn. Använder man MFT,s olika fält så blir ju namnordningen fel. Därför skriver jag alla namn i förnamnsfältet i den ordning de är döpta. Man skulle ju kunna skriva tilltalsnamnet i VERSALER för att särskilja men jag gör inte det.
 
Har ställt en fråga till Synium om att de skulle ha en funktion där man kunde ange tilltalsnamnet i fet stil så att det syns bätre i diagramen. De skulle titta på det fick jag till svar.
 
 
Janne

2013-11-05, 13:44
Svar #23

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Har dragit igång mitt forskande nu igen efter sommaruppehållet, blev lite senare än vanligt...
Men..så har jag som ni här ovan, dragit ner MacFamilyTree 7, och man känner inte igen sig..blir väl till att vänja sig..
 
Har inte lagt upp min stora databas på webben ännu, då jag ser att det är en helt ny layout på den också..gräsligt i mitt tycke..får väl vänja sig där med..
Nu till problemet..lade upp en liten databas som jag gjort enbart för ett av mina barnbarn, och har c.a 70 poster, och är bra att ha som testsida då den går fort att slänga upp.
 
Men jag får inte grabben att hamna först när sidan laddas, utan det kommer upp ett par personer långt ner i ledet, på min mormors gren
Ser ju lite konstigt ut, vore väl lite bättre om startpersonen Mathias hamnar först i trädet..  
 

 
Hittar inga inställningar för detta..
 
Med vänlig hälsning,
Sven P
 
(Meddelandet ändrat av SvePa 2013-11-05 13:46)

2013-11-06, 12:12
Svar #24

Bengt-Arne Andersson

Tror inte det går att påverka. Väldigt enkel sida dom bjuder på, personlista i bokstavsordning.

2013-12-31, 11:58
Svar #25

Utloggad Mia Helgelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2018-07-24, 16:58
    • Visa profil
Jag har en fråga om källor.
 
Jag är inte speciellt bekant med Källor/Sources i MTF 7.
 
Idag har jag lagt en källa som stärker en fakta om en person, så som födda, döda, dop etc. som en note/anteckning till den posten. (se den vita lilla papperslappen i början av raden.

 
Men om jag istället vill jobba med källor/sources, kan jag då lägga till ADonlines fakta (exempel Kila AI:10 (1815-1821) Bild 26 / sid 20) som en källa som jag refererar till i samtliga fall när jag vill lägga ADonline som källa, eller måste jag skapa oändligt många olika källor till varje post (ex. född etc)?  
Hur gör ni andra?
 
Gott Slut och Gott Nytt  
Mia

2013-12-31, 13:04
Svar #26

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Jag kopierar den korta länken från AD Online CMD-K och klistrar in som källa för födsel och död i första hand, i andra fall av Events så lägger jag in en källa också.
 
Det är lite jobbigt att man måste få upp ett fönster till för att lägga till källan men man vänjer sig.
 
När du har lagt till en källa så finns den i databasen och om samma källa ska användas för en annan person så väljer du Lägg till befintlig källa och där kan du söka upp den.
 
Det viktiga är väl inte hur du gör bara du har källorna någonstans att referera till.
 
Om du ska exportera GEDCOM så ska källorna ligga på rätt ställe för att de ska följa med på rätt sätt till nästa applikation.
 
Jag ser att du kör på Engelska. Jag har ett trick som gör att du kan köra Mac OSX på Engelska men MFT7 på Svenska.

2013-12-31, 15:13
Svar #27

Utloggad Mia Helgelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2018-07-24, 16:58
    • Visa profil
Jan:
 
Jag är inte riktigt med på vad du menar.
Jag tänker så här; om jag ska lägga till en källa för födda dvs en länk kringla+K som jag också kör med till tex en födda. Så skapar jag en source/källa.
Sen vill jag använda samma(?) källa till döda, men den källan skiljer ju sig i att länken inte är samma eftersom då är det dödboken lnken kommer ifrån MEN det är ju ADOnline som är källa för båda. Förstår du vad jag inte riktigt är så bra på att förklara :D
Hur gör du? Använder du också note eller använder du source på varje event?

2013-12-31, 15:28
Svar #28

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
I avsnittet Händelser i personvyn kan du längst ut till höger på en händelse få fram ett litet kugghjul.

 
Där väljer du redigera händelse och då kommer du till detaljvyn för Händelser.


 
Sen i den i avsnittet för Källor drar du musen längst ut till höger och får då ett till kugghjul. Där väljer du Redigera Källa


 
Nu kan du ange en massa information om din källa. Som du ser kan du se en lista på andra poster som refererar till samma källa. Du kan också spara en skärmdump av källan i avsnittet Media.


 
Hoppas att du har fått klarhet i hur det funkar.

2013-12-31, 16:13
Svar #29

Utloggad Mia Helgelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2018-07-24, 16:58
    • Visa profil
Jan: Tusen tack, då är jag med på vad du menade.
Det var då som jag trodde, att man inte kan ha en Källa som heter AdOnline och sedan referera till den, men att det finns en massa ben utifrån den som är olika, dvs en för varje länk till det event som man behöver källa till  
 
Är det så här man lägger till en källa på rätt sätt när det gäller GEDCOM export?
 
Ovanstående är ju mycket krångligare än att bara lägga länken från ADOline i en note eftersom man inte behöver gå in i eventet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna