ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 oktober, 2012  (läst 2052 gånger)

2012-02-28, 22:14
läst 2052 gånger

Bengt-Arne Andersson

Hej.
Testar MacFamilyTree  
Har lånat den zippade gedcom-filen från Morlandas hemsida. (drygt 37000 pers.)
Importprocessen tog paus 3 - 4 gånger längs vägen, jag undrar om det berodde på att det stötte på problem med tolkningen eller om programmet är så konstruerat att det bygger upp resurser efter behov.

I redigeringsläge - trädvy ser Morlanda o.k. ut. (personer & relationer) men
Orter/Platser blir fel,  Adress & Församling blir Plats & Land i MacFamilyTree.
MacFamilyTree följer nog inte gedcom riktigt eller har annan variant/tolkning.
Hur blir det när man exporterar gedcom från MacFamilyTree, någon som provat ?

Har också tagit hem senaste ver. av MacFamilyTree 6.2.6 och kan konstatera att personrapporten
 fortfarande blir fel.
Dom jobbar väl på det

2012-02-29, 12:03
Svar #1

Bengt-Arne Andersson

Adress var ju uppe tidigare här. Min lösning gör ju att jag trots allt kan hålla ordning på Platser när jag jobbar i programmet men det blir antagligen fel vid GEDCOM export. (eller vid import hos mottagaren)
Våffi gö di på dette vise ? Vill dom prioritera emigrantforskning ?
Jag har väl ca. 5% emigranter och dom hittar jag ändå.

2012-03-05, 10:24
Svar #2

Bengt-Arne Andersson

Personrapport ?
Jag har ett sidoprojekt oäktingen Elna.
Först hade jag en gubbe Fader okänd kopplad till henne och då blev hennes personrapport helt knäpp.
Nu sedan jag kopplat bort gubben och har henne som styvdotter i familjen blir personrapporten O.K.

2012-03-16, 20:08
Svar #3

Bengt-Arne Andersson

Hej.
MacFamilyTree är nu i version 6.2.7
Personrapporten fortfarande tokig

2012-03-26, 20:16
Svar #4

Bengt-Arne Andersson

Hej.
Tankade hem Mac Family Tree v6.2.8 idag och kan konstatera att Personrapporten är lika tokig som förut.

Dessutom tycker jag sökfunktionen i Ortrapport kunde vara bättre.
Jag vill bara se dom orter som innehöll det jag sökte, inte hela långa listan.
Det är väl det som är meningen med Sök ?
Någon som lyckats med det ? Eller dags att kontakta supporten ?

2012-04-01, 12:11
Svar #5

Bengt-Arne Andersson

Svejs.
  Någon mer på denna tråden ?
 Min mormors morfars mor blev bortadopterad till sin morbror som levde i ett barnlöst äktenskap. En relation som jag vill ha med och har nu lagt in hennes fosterföräldrar. Redigeringsvyerna klarar ut det, biologiskt barn i ena familjen, fosterbarn i den andra. O.K. Men i rapportdelen blir det knas.
   I släktskapsrapporten blir syskonen också kusiner, i personrapporten lika + att hon blir kusin till sig själv.
  I släktskapsrapporten blir sonen även kusinbarn och modern blir faster & fosterfar blir morbror. Och i sonens rapport blir modern Charlotta också faster.
 Här borde programmet fokusera på det biologiska och/eller ge mig en möjlighet att välja spår.
 MFT rapportdel behöver förbättras, supporten håller väl på och filar på det hoppas jag.(m.a.a. sysslinggifteproblemen)

2012-04-01, 20:54
Svar #6

Utloggad Leif Lundkvist

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4674
  • Senast inloggad: 2024-10-14, 02:47
    • Visa profil
Hej Bengt-Arne!

Jodå, jag tar del av alla dina inlägg. Problemet med att adopterade barn och styvbarn i mitt tycke får för stark ställning stötte jag på rätt tidigt som släktforskare. Då trodde jag att det berodde på några internationella släktforskarkonventioner, men hur hanteras det av andra släktforskningsprogram. Adopterade barn är ju helt likvärdiga med egna barn ur arvssynpunkt, men inte alls genetiskt, så vad är rätt. Är detta samma problem som oäktingen Elna. I det fallet ser jag inga knäppa rapporter, men mina oäkta fäder ingår inte på annat sätt i släktträdet, och personrapporten ser ut som jag förväntar mig.

Hälsningar
Leif

2012-04-19, 11:59
Svar #7

Bengt-Arne Andersson

Ny version 6.2.10 men lika illa med personrapport som tidigare.
Har också märkt att virtuella trädet blandar bort personer med komplicerade förhållanden.
 Det här med anförlust är ju inget nytt fenomen inom släktforskningen så det verkar konstigt att dom inte fixar det.

2012-04-19, 22:08
Svar #8

Bengt-Arne Andersson

Hej igen  
Har mejlat MFT-support om anförlust, att kvinnan i förhållandet tappar bort sina förfäder. Skickade med 2 skärmdumpar som visar hur det är.
Hoppas dom tar tag i detta nu.

2012-04-26, 11:15
Svar #9

Bengt-Arne Andersson

Har skickat supporten en skärmdump på detta, att virtuella trädet blandar bort personer med komplicerade förhållanden.
 Virtuella trädet visar Brita Arvidsd. persondata på Johan Enoch ! Sedan jag lagt in föräldrar till Brita slutar hon spöka för den andre. Men istället visas då Britas mor som pappa till en annan person.
Fick precis mejl från synium, felet beror på en bug som gör att 2 pers. överlappar varandra.
 An update addressing this issue will be released as soon as possible.

2012-06-04, 19:29
Svar #10

Bengt-Arne Andersson

Hej.
Har idag tankat hem ver. 6.2.12 och kan konstatera att tokigheterna i Personrapporten och Virtuella trädet som diskuterats tidigare finns kvar.

Vi pratade någon gång om att hålla reda på källor.
Jag har lagt till en egen Flagga som betyder Källnot finns, alltid något

2012-06-08, 08:29
Svar #11

Bengt-Arne Andersson

Fliken Världshistoria visar inte Anpassade händelser, sådant jag själv lagt in.
Med kugghjulet kan jag aktivera dom kategorier jag vill se men det hjälper inte.
Jag måste göra en rapport för att se dom historiska händelser jag lagt in.
Se'n tidigare har jag lite historiska anteckningar vid sidan av, sådant som kan ha påverkat mina anfäder.
Man kan kanske använda fliken Anmärkningar ? Har någon kommit på något sätt att få fram Anpassade händelser i historiefliken, jag kanske har missat något ? Eller hur gör ni ?

2012-06-11, 00:44
Svar #12

Utloggad Leif Lundkvist

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Bengt-Arne!

Det ser ut som att händelserna måste ha både start- och slutdatum, vilket kan vara samma, annars visas de inte.

Hälsningar
Leif

2012-06-11, 20:20
Svar #13

Bengt-Arne Andersson

Tack det hjälpte  
Det kunde dom skriva i handboken, där får man intrycket att det räcker med startdatum, dåligt.

2012-07-28, 14:33
Svar #14

Utloggad Leif Lundkvist

• Anbytare *****
    • Visa profil
Ca halva priset på MacFamilyTree och MobileFamilyTree Pro till 5 aug, Synium.

Leif

2012-09-30, 12:09
Svar #15

Utloggad Roland Johansson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2019-01-14, 10:30
    • Visa profil
    • rolandj.se/
Har nyligen börjat använda Mac FamilyTree och tänkte jag skulle ladda upp ett släktträd på hemsidan
Sparade till disk och la alla filer i en mapp på skrivbordet som jag sedan laddade upp på mitt webhotell med Filezilla
Så långt allt bra men när jag öppnar en person så finns inte diagrammet för personen med ett frågetacken visas men sidan i övrigt ser bra ut
Om jag öppnar sidan från mappen jag har på skrivbordet så är den korrekt Kan det vara något fel i överföringen till servern eftersom filerna inte är lika stora ?

2012-09-30, 21:08
Svar #16

Utloggad Leif Lundkvist

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Roland!

Jag hade för rätt länge sedan problem med att enstaka filer inte överfördes helt och hållet, så om de flesta filerna har samma storlek men några är mindre, så är det säkerligen problemet. Å andra sidan kan systemen rapportera filstorleken lite annorlunda, så om alla (många) filer rapporteras med lite olika storlek så behöver det inte vara något fel. Kan du skicka om enstaka filer, det fick jag göra? När du säger en person, menar du då en viss person eller alla?

Leif

2012-10-01, 07:24
Svar #17

• Anbytare **
    • Visa profil
    • rolandj.se/
Jag tog den något enklare utvägen att lägga upp släktträdet på MacFamilytree.com och det ser bra ut.
Lade sedan in en länk på min hemsida rolandj.se.

Jag har importerat mitt släktarkiv via Gedcom från Min Släkt som jag har i min PC, har dock fått redigera alla orter i macfamily tree.
Det är rätt så mycket jobb när man byter system

Roland J

2012-10-10, 15:53
Svar #18

Utloggad Britta Olsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej!  

Har tagit del av er Mac FamilyTree-diskussion eftersom jag funderar på att skaffa det programmet, som ett sätt att tydligt kunna åskådliggöra alla släktingar jag hittat i arkiven. Också lätt att köpa, finns i App-store.  

Använder inget släktforsningsprogram, bläddar i arkiven på SVAR och använder Word för att organisera och strukturera. Tar avgränsade skärmdumpar och klistrar in, gör tabeller. Trivs bra med det och det blir tydligt. Men det börjar bli för många individer för Word. Det skulle också vara bra att kunna dela med sig till släktingar på ett enkelt sätt.  

Tänkte mig att handmata in alla jag har hittat i Mac FamilyTree.  Har tittat runt på färdiga Mac Family-träd, det finns en del som ligger öppna utan inloggning. Och efter det blev jag fundersam eftersom det inte framgår om individernas relation är på fars-eller morsidan. Alla blir gammelgammelmormor/farmor. Eller moster/faster. Jag skulle gärna vilja att det framgår om det handlar om moster eller faster.  

Någon som har tips?  

Hälsningar Britta

2012-10-10, 16:45
Svar #19

• Anbytare **
    • Visa profil
    • rolandj.se/
Det är en svaghet hos MacFamilyTree att det känns amerikaanpassat sorteringen av åäö stämmer inte heller
Även det du Britta anför är en nackdel.
Använde tidigare Min släkt och trivdes utmärkt med det programmet men kom sen ur PC-träsket och blev Mac-ägare
och nu får man leva med att alla program inte är anpassade efter mina önskemål.

2012-10-10, 17:26
Svar #20

Utloggad Britta Olsson

• Anbytare ***
    • Visa profil
Ja, man kan inte få allt. Grandgrandgrandmother fits all.

På mitt arbetsmaterial i word har jag numrerat alla enligt Kekules system på antavlan och kompletterat med mf mf mm på ansedlarna.
Alla i rakt led har en egen siffra.

Vad tror du, med din erfarehet av programmet, skulle hända om man skriver in siffran och eller mm mm mf i personnamnsrutan, till exempel: Margta Johansdotter 15. mm m
Skulle det tydliggöra eller krångla till det?

2012-10-10, 18:14
Svar #21

• Anbytare **
    • Visa profil
    • rolandj.se/
Man kan när man matar in sina personer fylla i ett suffix som sedan går sortera på i personlistekolumnen.
Sökfunkionen i MacFamilyTree är riktigt bra !
Sorteringen när du lägger ut ditt arkiv på MacFamilyTree.com verkar det inte gå ändra på. Sorteringen i personlistan blir
först alla utan efternamn sedan efternamnsvis.

En länk till forum som avhandlar bla släktforskningsprogram på mac
http://forum.macworld.se/forum/91-oevriga-program/

2012-10-10, 20:47
Svar #22

Utloggad Britta Olsson

• Anbytare ***
    • Visa profil
Verkar lovande att du har en positiv inställning till MacFamilyTree.
Det är inte bara ett program för att dela med sig av, det som händer inne på den egna datorn är också viktigt.
Översikten i de olika vyerna gillar jag.  

Ska prenumerera på den delen av macworld-forumet. Det är ett bra forum och där finns alltid mycket att lära

Tack!/Britta

2012-10-10, 22:49
Svar #23

Bengt-Arne Andersson

Tack för tipset att använda suffix, det finns många rutor som jag inte vet hur dom kan användas.
Har också retat mig på det amerikanska, Grandgrandgrandmother eller ***father och ännu längre beteckningar är ju meningslösa. Undrar om amerikanarna också använder suffix för detta ? Dom kan ju skilja på mathernal / pathernal annars är det ju lika intetsägande för dom.
 Jag gjorde nå't liknande för att kunna se både torp och församling i ortlistan.
se tidigare inlägg.

2012-10-13, 22:14
Svar #24

Bengt-Arne Andersson

Var inne på Macfamilytree.com men hittade ingen som visade suffix, syns inte det i personlistan ? Hur har man då nytta av det ?

2012-10-13, 23:39
Svar #25

• Anbytare **
    • Visa profil
    • rolandj.se/
suffixen syns bara i personlistan du har i din egen dator inte på det arkiv du exporterat till  MacfamilyTree.com
Det är verkligt enkelt att exportera sitt arkiv men man får finna sig i att det inte går att styra upplägget på så många sätt.

2012-10-14, 19:28
Svar #26

Bengt-Arne Andersson

I datorn har man ju trädvyn men det underlättar väl något att man direkt i personlistan kan se vem som är mmffmf. Det skulle ju göra mer nytta på webben där man bara har personlista i bokstavsordning, man kanske skulle göra en fusklapp att skicka till vänner och bekanta som vill titta på släkten.

2012-10-21, 10:20
Svar #27

Bengt-Arne Andersson

Ny version 6.3 finns att hämta nu. Ganska omgjord. Nytt filbläddrarfönster och filerna sparas på förutbestämd plats (Sandbox security). Brister som kvarstår: Anförluster hanteras lika illa som förut och virtuella trädet räknar ibland ut samma position för olika personer. Se tidigare inlägg ovan.

2012-10-21, 15:27
Svar #28

Bengt-Arne Andersson

MFT 6.3 kommentar: Johan Enoch som jag skrev om tidigare har idag sina egna persondata helt rätt, men andra personer blir fel istället. Tycks vara något slumpmässigt i den här buggen dom skyller på, så nästa gång jag startar är det andra personer som är bortblandade, kanske.

2012-10-22, 18:44
Svar #29

Utloggad Ebba von Sparr

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-06-04, 14:00
    • Visa profil
Kan idag inte öppna mina släktträd i MFT, det står Släktträdet finns inte i databasmappen just nu och måste kopieras först.
Vad är detta och hur kopierar jag släktträdet när det inte finns i databasen längre???
Hoppas någon har svar på detta!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna