ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linux & Gedcom compliant  (läst 1916 gånger)

2002-08-09, 11:35
läst 1916 gånger

Jonas Kuschner (Jonas)

Med den obehagliga attityd Microsoft numera väljer att visa gentemot sina kunder, finns det anledning att överväga andra alternativ. Jag har nyligen installerat Mandrake Linux 8.2 tillsammans med Windows 2000 i ett dual-boot-system. Eftersom jag använder The Master Genealogist var jag nyfiken på hur detta kunna fungera under Linux. Jag har ännu inte testat det själv, men fann på nätet en text av kolumnisten Dick Eastman (Ancestry.com) som har testat TMG under Linux (Mandrake 8.1) och Win4Lin. Jag citerar här endast det som gäller prestanda:
 
Operation of any large Windows program under an emulator, such as Win4Lin, should be slower than it is on an equivalent system running the same program in native Windows. I am sure that TMG probably was running a bit slower than it would on my Windows systems. However, the difference was minor. I didn't make any precise timing but my gut feel is that the combination of TMG, Win4Lin, and Linux on a 533-MHz processor was probably about as fast as TMG on a 400-MHz Windows system running Windows 98. It all looked fine to me.
(http://www.ancestry.com/library/view/columns/eastman/4873.asp)
 
Det är väl möjligt att även andra program som Disgen, Holger, Min Släkt, BK, Legacy och vad nu svenska forskare i övrigt använder, fungerar bra under Linux med Win4Lin, WINE eller någon annan lösning. Det kan ju vara intressant att höra om någon har testat detta.

2002-08-10, 11:25
Svar #1

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Jag har bara testat WINE, och det har inte lyckats för mig att få Disgen att fungera där (vilket inte är så underligt, eftersom WINE fortfarande betecknas som alpha).
 
Men kommersiella emulatorer som Win4lin eller Vmware lär tydligen fungera bra.

2002-08-10, 22:54
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Varför emulator? Jag aldrig förstått poängen med iofs utmärkt fungerande emulatorer som VMWARE; möjligen ngt tidsbesparande om anser sig vara tvungen att växla mellan OS. Jag har testat VMWARE för att kunna köra Word men slutat använda det när det började komma fullgoda ordbehandlare (abiword tex) i Linux som kunde läsa ngt så när moderna versioner av de Wordfiler som olika personer nödvändigtvis måste skicka.
 
Min förhoppning ligger istället i att det kommer ngn bra programvara för genalogisk databashantering med grafiskt användargränsnitt. Den tidigare diskussionen i detta forum verkar ju bara inge måttliga förhoppningar, men den är ju också ngt år gammal. En översiktlig titt på några av de program som föreslagits visar att GRAMPS nu fått en en svensk översättning av Bo Rosén; kanske Bo eller ngn annan kan berätta om GRAMPS utveckling? Lifeline på lifelines.sourceforge.net säger att GUI för X ligger i framtiden samt att svensk översättning är på gång; ngn kanske vet mer detaljer. För egen del tror jag på basis av hemsidesinfon att Lifeline verkar vara det mest lovande inte minst för den utlovande exportmöjligheten i LaTeX; har ngn testat?
 
Eftersom det mesta av min andra datoraktivitet ligger i Linux vore det trevligt om även släktforskningen kunde ligga där. Men även om Disgen (eller vad man nu kör) kunde utbytas mot tex Lifeline eller ngt annat återstår problemet med Genlines plug-in; ja, där finns kanske ett användingsområde för en emulator!
 
Mvh/Michael Lundholm
//Michael Lundholm

2002-08-12, 23:37
Svar #3

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Jag håller med, det vore väldigt trevligt om Linux kunde få en fullgod uppsättning verktyg för släktforskare. De som redan finns är ju, om än få, väldigt bra. Det jag själv saknar mest är dels någon motsvarighet till de utskrifter man kan göra i Disgen, dels ett svenskt kalenderprogram.
 
Angående översättning av LifeLines meddelandesträngar till svenska, så är den inte bara på gång, utan faktiskt klar och tillgänglig.
 
Det finns två rapportprogram till LifeLines som genererar LaTeX. Jag har testat det ena lite grann (det andra verkade inte klara svenska tecken), och det gav förvisso ett snyggt resultat, men för att få ut ett innehåll som skulle gå att läsa verkade krävas preparering både av databasen och rapporten, så jag fann det inte så användbart. (Däremot finns det en del andra rapporter som jag använder, bland annat en som genererar an- och stamtavlor (eller kombinationer av båda) i postscript.)

2002-08-16, 13:21
Svar #4

Utloggad Sten Kumlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2012-06-07, 15:45
    • Visa profil
Det kom en ny ver. av Wine x 2,1 den 1 aug i år. Är det någon som provat den med DISGEN?

2004-02-17, 12:14
Svar #5

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
På följande adress finns ett intressant projekt för vem som helst som har tillgång till internet, alternativt kör en egen Linuxserver hemma. Ett bra alternativ att ha när man ska ut och forska och behöver lägga till personer till sin forskning och inte har sin egen dator med sig:
 
PHP Gedview

2006-08-31, 18:30
Svar #6

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Hej Bosse!
 
Jag har ladat ner och installerat den senaste betaversionen av GRAMPS, version 2.1.91, och bara delar av den är översatt till svenska.  
 
Är du fortfarande ansvarig för den svenska översättningen, eller är det någon annan (vem?) som håller på med det?  
 
mvh  
 
Andreas

2006-08-31, 21:24
Svar #7

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Andreas,
 
Bosse håller inte i översättningen längre, jag tog  själv över den efter honom. Jag släppte emellertid översättningen för något år sedan.
 
Kör inte själv Gramps i dagsläget, men en koll i po-filen (filen där översättningen finns) på Gramps  hemsida ger att den nuvarande ansvarige är Stefan Björk med mailadress: betula at users punkt sourceforge punkt net.

2007-04-08, 10:20
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Några Linux-program:
- ohmiGene 1.49.53
- LifeLines 3.0.53
- GeneoTree 3.00
- GenealogyJ 2.4.3
- GRAMPS 2.2.5
- Genmod 1.1
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-11-23, 14:13
Svar #9

Utloggad Charlotta Colliander Golding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-28, 22:01
    • Visa profil
Hej alla!  
Finns det någon uppdatering kring Linuxvärlden ni som vet? Det måste ju ha hänt en del sedan den här tråden var igång? Jag har inga problem med engelsk terminologi men vill gärna ha något som passar svenska förhållanden inom kulturgeografin såklart.

2009-11-24, 18:22
Svar #10

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag använder Gramps och är väldigt nöjd med det.

2009-11-24, 21:46
Svar #11

Utloggad Charlotta Colliander Golding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-28, 22:01
    • Visa profil
Tack - maken som är den som håller igång vårt nätverk hade sneglat på just Gramps och eftersom han är engelsman så är det inte alltid den svenska synen som är i fokus av naturliga skäl så det var kul att höra att du är nöjd. Jag tror jag testar.

2009-11-25, 11:28
Svar #12

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Hej
 
ps. till ovan, den går att anpassa till svenska, ds

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna