ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-29  (läst 2576 gånger)

1999-06-19, 11:55
läst 2576 gånger

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Som nyfiken om det finns Linux (unix överhuvudtaget) -användare hos svenska släktforskare börjar jag den här. Jag råkar vara en Linux-man, har använt olika datorer sedan 1973 men inte alltid så regelbundet. Å andra sidan, forskat släkt sedan 1978, som hobby, men först nu lagt dessa två samman.  
Jag hittade två program i nätet såm går i unix: LifeLines, som är byggd för andra platform (kan inte datorsvenska, förlåt!) än Linux - tycktes inte funka bra och jag misstänkte hur den sorterar efter skanderna. Så tog jag GeneWeb, har nu matat in drygt tusen individer, inte prövat dess vidare. Men jag gillar web-läsare omgivningen, får nog ännu mera musvärk i handleden.
Vad tycker ni, släktforskare där i Sverige?
Hälsar igen,  
Antti 'Finne'

1999-07-17, 11:21
Svar #1

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Hej!
      Jag har själv inte börjat släktforska än, men ligger i startgroparna. Då jag inte har Windows på datorn utan just Linux är jag mycket nyfiken på vilka erfarenheter folk har.
 
Du nämner GeneWeb och LifeLines, vilka jag ska titta på, men jag undrar om det går att använda t ex postgres eller MySQL eller liknande?
 
Det finns ju också windowsprogram som eventuellt skulle kunna gå att köra i Linux med hjälp av WINE (Wine Is Not an Emulator).
Någon som vet?
 
Med Vänlig Hälsning,
                                 Bo Rosén

1999-07-18, 20:57
Svar #2

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Jag är ganska ny på Linux, och har inte hunnit använda det för släktforskning så mycket ännu. Det verkar inte finnas särdeles med program för släktforskning för Unix. Har installerat Lifelines, och tycker det verkar kraftfullt.
Själva installationen var extremt enkel och problemfri. Det var också smidigt att importera en gedcom-fil till programmet. Användargränssnittet är spartanskt, man navigerar programmet från tangentbordet. Mitt intryck är att det verkar mycket konfigurerbart, men inte helt lättanvänt.

1999-07-18, 21:12
Svar #3

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Hej Bo!
Jag har nu använt GeneWeb för ca 6 veckor, har över tusen personer tillsammans i fyra databas. Inmatningen krånglar inte, den går via web-läsare med GW daemon därunder. Rapporterna kommer bra, i olika format. Jag har inte prövat med transportfunktioner ännu, kan intet säga om det. Ja, den kostar ingenting (som det brukar i Linux-världen) och fungerar.  
LifeLines är för litet annorlunda platform (säger författaren), jag gissar det är Solaris o.dyl. Jag fick den inte gå med Redhat6, ville ha en okänd lib - jag tror LL är litet föråldrad nu och behöver justering mera än tillräckligt, och jag är inte säker om den hanterar skanderna bra.  
Om WINE har jag inte erfarenhet. Kan inte vara värre än Billy G-produkterna? Berätta hur den går.
Med pingvinhälsning!
Antti

1999-08-07, 10:49
Svar #4

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Hej!
    Jag har använt Geneweb några veckor nu (efter några vändor på landsarkivet i Lund) och mitt intryck är väl att det är halvbra. Jag gillar inte riktigt tanken med ett webbgränssnitt, och utskriftsmöjligheterna är ju begränsade.
 
Lifelines kan jag inte heller få att fungera, det kräver curses, vilket RH6.0 inte verkar ha (finns det en koppling till ncurses här?). Tråkigt, för det verkar bra. Såg att skaparen nu jobbar på en javaversion, hade själv föredragit en vanlig X-version, gärna skriven i gtk+ (till t ex Gnome).
 
Wine är ju en emulator (egentligen är det visst inte helt korrekt uttryckt) som kan köra en del windowsprogram i Linux, jag ska se om jag kan få Disgen att funka, även om jag inte riktigt gillar Disgen.
 
Om det finns några duktiga programmerare som läser detta vet ni vad ni har att göra, Linux behöver ett bra släktforskningsprogram i X.
 
MvH,
    Bo Rosén

1999-08-08, 12:08
Svar #5

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej!
Angående Lifelines, curses och RH 6.0, är det oväntat att det blir problem där; jag kör själv Lines på RedHat. Jag kompilerade programmet på RH 5.2, har sedan dess uppgraderat till 6.0, det har fungerat bra på bägge. Det borde inte kräva något särskilt, jag är som sagt nybörjare, och gjorde inga anpassningar (vad jag kan komma ihåg) av makefiler eller annat innan jag kompilerade det.  
Har du försökt kompilera programmet själv, eller använde du någon förkompilerad variant? Jag försökte först att köra den som var förkompilerad för Linux, men den fungerade inte. Däremot var det inga problem alls att köra när jag kompilerat källkoden själv.  
Det här med Wine låter lovande, men har för mig att jag läst att den fortfarande är väldigt mycket beta, och att den inte klarar av så avancerade uppgifter ännu, annars skulle det ju vara trevligt att få igång Disgen under Linux också (för någon portning av Disgen till Linux är väl knappast att vänta). Har inte provat själv dock. Berätta gärna hur det går.
Att det behövs fler släktforskningsprogram för Linux är helt klart. Lifelines är nog kompetent, men har flera brister; det är föråldrat, inte anpassat för svenska förhållanden etc. Har hunnit använda det lite sedan sist, det går bra att föra in data, även om det är pilligare än man är van vid.  
mvh Jens

1999-08-08, 20:50
Svar #6

Bo Rosen

Hej Jens!
Jo, det var den kompilerade versionen av Lines jag försökte mig på, men jag tror inte jag bryr mig om att kämpa på. Det verkar ju, som du säger, vara ganska gammalt. Jag har inte kommit fram till Wine än, men ska nog ta mig i kragen snart. Disgen är visst skrivet i Delphi (jag skrev förra sommaren till dem och frågade om en Linuxversion), och eftersom detta inte finns för Linux så lär vi få vänta.  
Men låter vi tillräckligt mycket kanske någon förbarmar sig över oss...
 
Bosse

1999-08-09, 11:00
Svar #7

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej Bosse!
Du har nog rätt att vi lär få vänta på en linuxversion av Disgen.
Måhända nya Lifelines kan bli något.
Det borde ju finnas ett behov, man tycker ju att det borde
finnas fler släktforskande linuxanvändare än oss här!
-Jens

1999-11-13, 13:31
Svar #8

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Hej Linuxanvändare! Jag har låtit installera Linux på en reservdator och har nu, på en annan dator,  hämtat hem ordbehandlingsprogrammet Word Perfect (för Linux) från internet.  
Jag har tänkt använda Linux-datorn för att bringa ordning på alla e-mail med släktforskaruppgifter.
Nu undrar jag: Finns något packningsprogram i stil men Winzip så att jag kan installera WordPerfect på Linux-datorn från diskett (eftersom jag ej har någon internetanslutning på denna dator)?

1999-11-16, 09:45
Svar #9

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Jag undrar om vanliga datoranvändare kan installera något släktforskningsprogram i datorer med Linux-operativsystem, eller om det krävs experter till detta? Annars återstår väl bara att det framställs speciella Linux-versioner på dataprogrammen, om användandet ska nå ut till allmänheten?

1999-11-16, 19:04
Svar #10

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej Sven!  
 
ett litet försök till svar på din första fråga: Det vanligaste packningsformatet i unixvärlden är .tar.gz (eller .tgz). För att kunna packa till och packa upp från detta format behöver du programmen tar och gzip (och eventuellt gunzip). (Dessa finns även för Windows.) Man skapar ett arkiv med kommandot  
tar -cvp [katalognamn] -f [filnamn].tar  
och packar sedan detta med  
gzip [filnamn].tar.  
Man packar upp med  
tar zxvf [filnamn].tar.gz  
(alternativt gunzip -cd [filnamn].tar.gz ; tar xvf [filnamn].tar).

1999-11-16, 19:56
Svar #11

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Sven,  
angående din andra fråga.  
Det finns inte mycket att välja på för en släktforskare som vill arbeta i Linux! Mig veterligen bara två program, Lifelines och Geneweb.
Geneweb har jag inte mer än testat lite.
Lifelines har jag kört ett par månader. Det är inte alls dumt, men om du bestämmer dig för att prova det, så ta inte hem den förkompilerade linuxversionen (den är gammal och verkar inte fungera), hämta källkoden istället.
Det tråkiga med Lifelines är att det är 1) lite gammalt 2) lite osvenskt (svårt med svenska tecken i utskrifter tex.).
Inte mycket att hänga i julgran alltså tyvärr.
Jens.

1999-11-16, 21:04
Svar #12

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Jens: Stort tack för dina svar! Jag låter min 16-årige son testa detta.
 
Jag läste idag en notis i Mikrodatorn nr 11/1999. Den handlade om programmet Win4Lin, som skulle göra det möjligt att köra Windowsprogram i en Linux-formaterad dator. Därmed borde jag kunna använda det vanliga WinZip-programmet (ver. 6.3)  och även vanliga släktforskarprogram på Linux-datorn - eller har jag missat något? Om priset på Win4Lin inte överstiger priset på WinZip, så är det verkligen intressant!

1999-11-16, 22:51
Svar #13

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Win4Lin har jag inte hört talas om, men det låter intressant. Däremot vet jag att det finns något liknande som heter WINE (som jag inte provat).

1999-11-16, 23:16
Svar #14

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Jens: Det vore trevligt om det går att köra de välkända släktforskarprogrammen, med hjälp av detta program (som ännu inte är utgivet) eller Wine, som du känner till.  
Web-adressen till Win4Lin är: www.trelos.com
 
Jag avslutar nu mitt deltagande i denna diskussion, men återkommer säkert i andra ämnen.

2001-03-03, 01:41
Svar #15

Utloggad Pernilla Herlitz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-01-23, 21:56
    • Visa profil
Hej Släktforskare
 
Eftersom jag inte har släktforskat men funderar på att starta så undrar jag över hur kompetent programmet GeneWeb är (har ingen möjlighet att bedöma det själv).
 
Eftersom jag är en människa som är hängiven till fri-programvara så kör jag givetvis Linux. Alltså är GeneWeb ett av få program som jag kan köra...
 
Är det någon ide att starta nu eller ska jag vänta på att GeneWeb blir bättre!?
 
Programmet tillgängligt via:
http://cristal.inria.fr/~ddr/GeneWeb/se/
 
MVH
PWa

2001-03-20, 15:40
Svar #16

Lars Gustavsson

Jag kör GeneWeb och tycker det är bäst!
 
Det är klart du ska starta med GeneWeb nu!

2001-04-28, 16:39
Svar #17

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
GeneWeb fungerar rätt bra, det lilla jag tittat på
det.
Det finns ett nytt projekt på gång nu till Gnome
också, som nog kan bli bra. Ta en titt på:
gramps.sourceforge.net
 
Jag såg det idag och har bara hunnit leka lite med
det, men det verkar lovande. Dock inte riktigt
användbart än.

2001-04-28, 17:42
Svar #18

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
GeneWeb verkar ok, det lilla jag använt det. Jag
tror att det fortfarande har en del begränsade
utskrifts möjligheter, men det är mycket möjligt
jag har fel.
 
Jag upptäckte ett annat projekt på
gramps.sourceforge.net som nog kan bli bra när det
är färdigt. Det är skrivet för Gnome och ska kunna
använda olika typer av tillägg (ungefär som
LifeLines) om jag förstått det rätt.
 
Jag är inte någon programmerare men tänker hjälpa
till lite med buggrapporter och kanske svensk
översättning.  
Kanske några av våra nordiska vänner kan göra en
insats också? Eller programmerare?

2001-04-28, 17:44
Svar #19

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Ber om ursäkt för att ha postat samma sak två
gånger. det förstadök inte upp förän det andra
blev skickat.
 
Bosse

2001-04-29, 09:46
Svar #20

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Håller med om att Geneweb är ett trevligt program, framför allt är det ett utomordentligt alternativ att använda för att lägga upp sin databas på en hemsida.
Angående LifeLines kan det noteras att det inte är fullt så dött som det framstår i tidigare diskussion ovan. Sedan drygt ett år utvecklas det som opensource-projekt med hemsida på Sourceforge, och det har kommit en hel del nyheter i programmet under den tiden. Senaste versionen kom i mars och finns både i rpm- och debformat.
Tack för tipset om Gramps, verkar klart intressant!

2001-04-29, 11:16
Svar #21

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Hej Jens!
 
Jag tittade på hemsidan för LifeLines tidigare och
det verkar som om de börjar få fart på projektet
igen. Men, de av som ändå föredrar att jobba i X
får tydligen vänta ett tag till.  
Som alltid är det bra med lite olika program att
välja mellan, dessutom kan de ju knycka glatt av
varandra.
 
Jag skrev för några år sedan till Lars Blomberg
(Disgen) och frågade om det fanns några planer för
en Linuxversion. Han svarade att eftersom det var
gjort i Delphi fick det nog vänta. Skulle Delphi
komma till Linux så kanske.
 
Nu är jag ingen expert, men vad är Kylix? Är det
inte Delphi till Linux?
 
Mvh,
    Bo

2001-04-29, 11:27
Svar #22

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Hej PWa!
Pratet om vilket program som är bäst för Linux
kanske har varit lite förvirrande :-)
 
LifeLines är nog det kraftfullaste, men det har
inget grafiskt gränssnitt än (ungefär som ett
dos-program)
 
GeneWeb är förmodligen det enklaste att komma
igång med.
 
Gramps är långt ifrån färdigt, men värt att hålla
ögonen på. En trevlig detalj är att man kan
bestämma själv hur webbsidor ska se ut, något jag
irriterar mig högeligen på i andra program. Jag
orkar inte plocka bort en massa html taggar i
hundratals filer.
 
Och så länge det finns stöd för både import och
export av Gedcom finns det inget som hindrar att
man testar lite och ser vad man trivs med.
 
Plocka hem rubbet och lek.
 
Mvh,
   Bo

2001-04-29, 13:45
Svar #23

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej Bo,
 
du har rätt, X-gränssnitt verkar inte vara på gång riktigt ännu. Å andra sidan verkar de ha lagt en hel del möda på att göra det gamla curses-gränssnittet kraftfullare. Även om det i grunden är kraftfullheten som är LL:s styrka, så tror jag att ett grafiskt gränssnitt kommer att bli ett stort lyft för LL.
 
Jag hade inte hört talas om Kylix tidigare, men sökte lite snabbt på www, och det verkar ju väldigt intressant! Om detta innebär att det blir relativt lätt att porta program skrivna i Delphi till Linux kanske man kan börja hoppas! Det vore nog en god id? att tipsa Lars Blomberg om Kylix.
 
mvh Jens

2001-04-29, 14:57
Svar #24

Utloggad Pernilla Herlitz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-01-23, 21:56
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Tack för all information och jag tror jag avvaktar tills cramps är färdigt.
 
Jo Kylix är Delphi för Linux.

2001-04-30, 07:53
Svar #25

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Hej Jens!
Nu har jag inte hållt på med LL på flera år
faktiskt, borde ha varit ungefär när jag skrev
mina första inlägg i den här debatten, men redan
då var det ju väldigt bra. Vad som verkligen är
tilltalande är ju möjligheten att använda olika,
ska vi kalla dem insticksprogram, något Gramps
också ska ha stöd för. Även om man inte själv kan
skriva några, brukar det ju komma en massa roliga
saker från andra. Om de får till en X-version ser
det mycket lovande ut.
Det är nog dags att plocka hem och titta på det igen.
 
Jag har kvar mitt gamla svar från Lars Blomberg om
Delphi, tror jag ska svara på det nu :-)
 
Mvh,
    Bo

2001-04-30, 07:57
Svar #26

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Hej PWa!
Gramps är inte användbart än, det har problem med
bl a svenska tecken. Jag är i kontakt med killen
som skriver det och har skickat några
buggrapporter. Dessutom funderar jag på att hjälpa
honom med en svensk översättning, vi får se.
 
Verkar vara en trevlig kille som är tacksam för
all hjälp.
 
Mvh,
    Bo

2001-04-30, 19:04
Svar #27

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Visst är det möjligheten att skräddarsy rapporter som är det som skiljer ut LL jämfört med andra program, och även om man inte själv skriver egna så är ju de som finns tillgängliga mycket bra.
 
Sedan jag skulle faktiskt vilja puffa lite för LL även för inmatning och redigering, iallafall om man använder Emacs. Det finns ett mode för gedcom till Emacs som stöder det mesta i gedcomstandarden, så om man har lite vana vid Emacs är det mycket smidigt att lägga in data. (Om du (eller andra) vill pröva på detta: använd inte filen som finns på hemsidan, använd istället den version som finns på http://www.rempe-online.de/genealogie/ (jag hoppas att redaktören förlåter länken!)).
 
Med de utökade navigeringsmöjligheter som kommit till i den nya versionen så är jag klart nöjd med LL som det ser ut nu. Det ska bli väldigt roligt att se vad som händer framöver med programmet.
 
Jag skrev också en rad till Lars Blomberg. Några underverk är väl knappast att vänta, men det kan ju inte skada att han får veta att intresset finns.
 
mvh,
Jens

2002-03-29, 12:58
Svar #28

Per Hanson

Finns det något släktforskningsprogram, med eller utan webb-gränssnitt, som använder MySQL som databas?
 
Hälsningar,
Per

2002-03-29, 13:44
Svar #29

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Hej Per!
Jag känner inte till något sådant. Du kan naturligtvis lägga upp en egen databas och använda valfritt klientprogram. Jag har inte koll, men det borde finnas både till KDE och Gnome, och antagligen något du kan använda med Apache.
 
Bra ställen att leta är freshmeat.net och sourceforge.net.
 
Lycka till,
Bo Rosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna