ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lathund - datorprogram  (läst 1906 gånger)

2011-04-14, 13:10
läst 1906 gånger

Utloggad Carina Bark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 07:41
    • Visa profil
Denna sammanställning är ett försök att betala tillbaka litet, efter att ha fått mycket och bra hjälp här på forumet. Kunskapen kommer därmed inte från mig, utan äras bör svararna i tråden http://aforum.genealogi.se/discus/messages/274/324273.html?1302777649. Misstag är däremot helt mina!
 
1. SLÄKTPROGRAM (släktforskarprogram, el egentligen släktregistreringsprogram):
Är byggda runt en lokal databas och kan användas offline.
Finns både freeware och program man betalar för.  
Disgen, Holger och Min släkt är de vanligaste och som även är anpassade efter svenska förhållanden (främst den geografiska strukturen). Ett annat exempel är Legacy.
Disgen har mycket funktionalitet (en del tycker gränssnittet inte är så snyggt)  
Family Tree Maker har mycket funktionalitet (och snyggt gränssnitt, men finns bara på engelska).
 
1.1 Basfunktionalitet
Kan vara mycket olika i olika program. Några exempel på 'bra-ha-saker' är (se också 1.2 och 1.3):
+ Bygga släktträd
+ Senare kunna koppla ihop olika oberoende träd  
+ Kunna ha okopplade individer i databasen (senare när man funnit släktförhållandet gör man en enkel sammankoppling)
 
1.2. Import/ export av data
+ Gedcom format: Det vanligaste export/importformatet för olika släktprogram.
+ Excel: kunna importera (normaliserade) personlistor fr excel kan också vara bra
Att överföra data mellan olika program kan kräva en del trick:
mis-fil: Öppna i MinSläkt och exportera till en Gedcom fil från MinSläkt.  
Anarkiv-data: först exportera via Gedcom till Min släkt och därifrån via Gedcom till Holger
 
1.3. Datamanipulation, dvs kunna sortera personlistorna på alla kolumner, helst kombinerade sorteringar, för analys  
+ Programmet GenoPro: kan manipulera “på tvären och längden”. Ganska avancerat. Påminner om flexibiliteten i ett kalkylark. Kan också importera och exportera olika format.
 
2. KÄLLPROGRAM är abonnemang på scannade källbilder som ligger på nätet och kan inte köras offline. Det finns tre operatörer på nätet av källmaterial som alla har kyrkböcker och sina egna applikationer för att bläddra. Dessa kan köras samtidigt på datorn utan problem (om man har köpt abonnemanget och är uppkopplad).
a. ArkivDigital (AD-Online):  
+ Bäst bildkvalitet  
+ Kyrkböcker, men inte ännu komplett över hela landet (och har inte kyrkoräkenskaper och kommunionlängder i nuläget)
+ Ortsregister i de flesta hfl  
+ Bouppteckningar (inte komplett, men pågående*)  
+ Har sitt material på skivor som man kan köpa (men de är dyra, se 4. nedan)
b. SVAR (bläddringsprogram DjVu, ganska rudimentärt):
+ Kyrkböcker: Störst sortiment med alla in på 1900-talet  
+ Folkräkningarna (1880, 1890, 1900, samt lite av 1910)
+ SCB sammandragen (avskrifter av kyrkoböckerna fram t o m 1940)
+ Alla skattelängder från 1530-talet och framåt  
+ Alla militära rullor (komplett militaria)
c. Genline/Ancestry  
- Sämst bildkvalitet  
+ Kyrkböcker (mer komplett än AD men inte som SVAR)
+ Emigranten/gbg passagerarllistor
* AD's bouppteckningar: Av idag ~26.6M miljoner bilder är över 8.8M från handlingar som inte är kyrkoböcker (innehåll beror på region, t.ex. alla bouppteckningar från äldsta tid till 1900 för: Gävleborgs län, Göteborgs och Bohus län, Jönköpings län, Kalmar län, Kronobergs län, Skaraborgs län, Värmlands län, Västerbottens län, Västernorrlands län, Älvsborgs län, Örebro län och Östergötlands län. För Blekinge län, Hallands län, Kopparbergs län, Kristianstads län, Malmöhus län, Norrbottens län, Södermanlands län, Uppsala län och Västmanlands län är fotografering av bouppteckningar pågående (ofta en bit in på 1800-talet. För exakt info, se hemsidan / resp. län)
 
3. REFERENSER & INTEGRATION mellan Släktprogram och Källprogram  
Släktprogram och Källprogram är separata program som kan köras samtidigt på datorn.  
- Manuellt: Varje bild i källprogrammet har sitt specifika ID-nummer som kan kopieras och klistras in i släktprogrammet.  
- Att automat-knyta bildreferenser från källbilder funkar oftast bara om man har käll- och släktprogram från samma leverantör (tex Genline / Ancestry)  
Observera att referenser ska anges efter de olika arkivens litteraturbeteckningar , inte de egna koder som olika program använder.
 
4. ANDRA KÄLLOR PÅ CD SKIVA. Tips:
+ Sveriges dödbok 1901-2009 (en del fel och saknar en hel del, men trots det värdefull).
+ Sveriges Befolkning finns för flera årtal 1880, 1890, 1900, 1970, 1990.  
+ Specialskivor, tex KGFs CD, Smedsskivan och Vallon-skivan.  
+ Kyrkböcker på CD finns hos AD. Mkt dyrt för en privatperson: En bok (t.ex. husförhörslängder för en socken under femårsperiod) kan kosta 100-200 kr beroende på storlek. Det blir med andra ord många tusen kronor för en socken, vilket ska multipliceras med antalet socknar i Sverige...
 
5. RIKSARKIVET I ARNINGE:  
+ Mikrokort med de filmade kyrkböckerna (samma bilder som t.ex. i SVAR)
+ SCBs avskrifter av ministerialböcker (=kyrkans födelse-, vigsel- och dödböcker) fram till 1949.  
(kyrkböckerna finns inte i Arninge utan på de olika landsarkiven runt om i landet.)
 
6. LÄROBOK för hur man forskar: När man blir biten är det väldigt kort inkubationstid innan man är fast och då vill man ha fram allt med en gång. Men utan att känna till baskunskaperna kommer man att köra fast många gånger.

2011-04-14, 22:35
Svar #1

Utloggad Kjell Gärme

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Snygg summering Carina!
Det här borde vara till stor hjälp för nybörjare. Även om jag inte räknar mej till nybörjarna hittade jag intressant info. På anbytarforum har jag lärt mej massor bara genom att följa andras diskussioner och ibland ta hjälp genom att själv ställa frågor. Jag hoppas verkligen att nybörjarna hittar anbytarforum så de får ta del av vad alla hjälpsamma människor på detta forum har att bjuda på.
 
Vänligen
Kjell på Rickardsgården

2011-04-15, 00:10
Svar #2

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi

2011-04-15, 09:55
Svar #3

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
En får tacke, Carina!

2011-04-15, 18:01
Svar #4

Utloggad Carina Bark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 07:41
    • Visa profil
Jag har fått en hel del mail med fler uppgifter - och skall allteftersom komplettera med denna info i översta posten i tråden (lovar försöka hålla den uppdaterad efter bästa förmåga, även om jag ibland reser och då ibland är offline, så det kan ta tid).
 
Ber också att få berätta till de underbart engagerade personer  som tror att jag medvetet ignorerat deras favoritprogram/källa/bok att jag här bara sammanställt info som andra har varit snälla nog att bjuda på. Om något saknas är det alltså bara för att ingen som visste ngt om det svarade i den andra tråden innan jag skapade denna^^.  
Lösning: Posta här eller maila, som kommer de uppgifterna med så snart jag hinner.
Mvh Carina

2011-04-15, 18:07
Svar #5

Utloggad Carina Bark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 07:41
    • Visa profil
Oooops...
 
Upptäckte just att man inte FÅR ändra sina meddelanden på Anbytarforum  
På alla andra forum jag har varit på i andra sammanhang är det standardfunktionalitet, just för att kunna samla kunkap i översta posten, så jag bara tog för självklart att det gick - sorry.
 
Hm... någon som har en idé om vad vi kan göra då?
Mvh Carina

2011-04-15, 18:09
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Artikeln passar nog bättre på Wiki-Rötter om den ska ändras, men diskussion kring den kan ju ske här på forumet.

2011-04-15, 18:22
Svar #7

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Carina
Jättebra info. Tänk om alla nybörjare läste detta, det skulle hjälpa dem en hel del. Bra initiativ. Tack.
Mvh Elsy S

2011-04-15, 22:39
Svar #8

Utloggad Kjell Gärme

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Carina!
Visst kan du ändra i dina meddelanden på AF. Använd första knappen till höger i ditt meddelande.
 
Vänligen
Kjell på Rickardsgården

2011-04-15, 22:45
Svar #9

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Kjell o Carina! Man måste vara registrerad som Föreningsmedlem för att kunna ändra i meddelanden!

2011-04-15, 23:04
Svar #10

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Man kan inte ändra inlägg om de är äldre än en timme. Forumet är inte tänkt att fungera så att man ändrar i sina gamla inlägg. Däremot fungerar en wiki jättebra för den typen av utveckling.

2011-04-16, 01:35
Svar #11

Utloggad Carina Bark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 07:41
    • Visa profil
Åke/Daniel/Kjell (eller någon annan vänlig själ som vet):
Är det så att 'registrerad användare' bara kan ändra inom 1 h, eller gäller det ÄVEN föreningsmedlem?  
 
För min tanke var så här: en wiki är alltid bra naturligtvis, men det finns ett annat användningsmönster för forum vs wikis. Alltså kan det vara bra att ha ändringsfunktion *även* på forum. Dels är vissa fakta/data inte så statiska helt enkelt (dvs inte *sanna över tid*) och kanske då passar bättre i forum? Dels läser man mycket oftare forum än wikis om man inte vet *vad exakt* man letar efter, vilket gör att användbarheten hos en sådan här lathund ökar (fler som verkligen behöver den hittar den). Men, det var bara mina two cents...  Är hursomhelst intreserad av att veta hur forumet funkar  
Mvh Carina

2011-04-16, 06:57
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Daniel!
 
Ändra inom en timme!!?? Är det inte ett dygn, som gäller?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-04-16, 11:59
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jo, det är ett dygn, det är riktigt, och det har ingen koppling till vilken typ av medlem man är. Gränsen finns för att folk inte ska ändra eller ta bort gamla inlägg, för det förvirrar för den som sedan försöker läsa hela diskussionen.

2011-04-16, 20:06
Svar #14

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6202
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:21
    • Visa profil
AF är ett diskussionsforum där olika synpunkter och teorier ventileras. Resonemang och argumentationskedjor ska alltså kunna följas. Därför ska man inte ändra i sina meddelanden efter att andra läst och kanske kommenterat.  
 
Det första inlägget i en diskussion är inte en statisk text (som en wiki) som ska uppdateras och förbättras efterhand. Och en diskussion (eller tråd som en del kallar dem) ägs inte av den som startar den.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna