ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källhantering i släktforskarprogram  (läst 2184 gånger)

2000-10-25, 20:48
läst 2184 gånger

Linda Augustsson

Jag har hittills använt Holger6 som släktforskarprogram, men jag är missnöjd med dess dåliga källhantering, och vill därför byta program. Jag efterlyser därför erfarenheter om källhanteringen hos andra program. Hur väl de fungerar, vad man kan göra, etc.

2000-10-25, 22:49
Svar #1

Janne Högdin

Hej Linda!
Jag blev också missnöjd och gick över till Anarkiv. Jag är därmed nöjd, programmet är lättarbetat och överskådligt med möjligheter till källhänvisningar direkt i inmatningen. Tyvärr saknar jag några utskriftsmöjligheter i Anarkiv, därför använder jag också DISGEN och Brothers Keeper för att nyttja deras möjligheter. Det fungerar bra!
Mvh/Janne Högdin

2000-10-25, 23:43
Svar #2

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Hej Linda!
HOLGER, som jag själv använt i fem år, i all ära, men programmet har hamnat på efterkälken i flera avseenden. Det stora fördelarna är att det är enkelt och lättöverskådligt men det viktiga utskriftsresultatet är, enligt min mening, bedrövligt. Bara en sådan sak som att det är ett fast antal tecken per rad vilket gör att om man minskar teckenstorleken blir sidan bara utskriven till halva sin bredd. Likaså den av dig påpekade avsaknaden av en lätthanterligt källhänvisning.
 
Jag tröttnade själv på begränsningarna sommaren 1998 och laddade hem och provade ingående de program som fanns på svenska. Av dessa fanns det ett, DISGEN, som enligt min mening var bäst på nästan alla punkter! Nackdelen är att det på grund av detta blir mer lite komplext att hantera och lära in. Om du är någorlunda van att arbeta med dator finns det ingen anledning att välja något annat än DISGEN. Du kan ladda hem och prova en demoversion från DIS hemsida http://www.dis.se/
Programmet kostar just nu bara 475 kr. En ny version väntas bli klar i slutet av året.
 
Vad är det då för fördelar med DISGEN? Många!! Utskrifterna t.ex. blir enormt mycket bättre. DISGEN fyller ut sidan oavsett textstorlek. Rubriker formateras i fetstil och beteckningarna t. ex. / mf ff fm mf mm f /skrivs ut med mellanrum vilket gör det hela mycket överskådligare. Släktboksutskriften blev mycket professionellt gjord inte minst när man tittar på hur registersidorna ser ut.
 
Inmatningsformuläret tycker jag är klart bättre än Holgers och bilder hanteras på ett mycket bra sätt. Sådana små enkla saker som att man programmet själv skriver in bindestrecken vid inmatning av datum är mycket bekvämt likaså en rullningslist där man hämtar tidigare inskrivna orter och/eller namn vilket avsevärt minskar riskerna för fel. Att mata in barnen i en familj går som en dans då både efternamn och ort och ofta källhänvisning är densamma. Det är bara att välja samma text i en rullningslist vid inmatningsrutan. Oerhört smidigt, tidsbesparande och framför allt  blir allt konsekvent stavat.
 
Det finns en mycket användbar kalender i DISGEN där man lätt kan beräkna skillnaden mellan två olika datum. Vet man födelse- och dödsdag får man direkt fram personens levnad i antal år, månader och dagar. En ”flaggfunktion” är mycket värdefull. Med hjälp av den kan man registrera olika egenskaper hos en person t.ex. tvilling, emigrant, någon speciell sjukdom eller liknande. Sedan är det enkelt att få utskrifter på t.ex. alla emigranter, tvillinger osv. i släkten.
 
DISGEN har en ortförteckning där man succesivt stegar sig ner från län till kommun och församling. Dessa är inlagda i programmet från början. Sedan kan man själv lägga in städer, samhällen, orter, byar, fastigheter, torp osv. samt till och med lägga in de geografiska koordinaterna för platsen ifråga. Dessutom kan man skriva in data om platsen i fråga. Vi inmatning av orter hämtar man hela tiden uppgiften från ortsregistret och allt blir därmed konsekvent och enhetligt. Vid utskrift får man då på slutet med ortsregistret och den beskrivning för varje ort, by, gård etc. som man lagt in. Det finns mycket mer att berätta om DISGEN och visst finns det några få svaga sidor också men de går ganska lätt att leva med. Jag rekommenderar att du provar med att ladda hem en demoversion.  
 
Om man har något mindre datorvana rekommenderar jag Min Släkt som är nästan lika lätt att hantera som HOLGER men som har betydligt bättre utskrifter och inte minst, det som du efterlyser, den oerhört viktiga möjligheten till källhänvisning. Min Släkt kostar dessutom bara 250 kr. En demoversion kan laddas hem från  
http://home.swipnet.se/minslakt/
Programmet är enastående kompetent gjort och ryms på en enda diskett vilket är unikt i dag! Demoversionen är nästan helt komplett med undantag av att det då och då dyker upp en ruta där du blir tillfrågad om du vill registrera programmet.
Till sist, tycke, smak och behovet av funktioner varierar, så prova själv vad som passar just dig bäst. De här programmen passade mig. Lycka till!

2000-11-06, 23:58
Svar #3

Linda Augustsson

Jag skall väl ta och tala om vad för krav jag ställer på källhanteringen i släktforskningsprogram.
 
För det första skall det vara möjligt att lägga till källor, var för sig, för ALLA uppgifter som man registrerar. En enskild källnotering för varje enskild händelse, alltså: en för födelse, en annan för dop, en för giftermål, en för varje fotografi eller textnotis, en för varje namn, osv. Men det bör också finnas möjlighet att lägga till allmänna källor som gäller för alla uppgifter om en viss person, vilket ibland är bekvämast, särskilt om man hämtar uppgifterna ur något slags tryckt släktbok el. dyl. För varje enskild händelse skall det dessutom vara möjligt att lägga till flera olika källnoteringar, för olika källor.
 
För det andra, när det gäller källnoteringarnas utseende, skall det vara möjligt att dela upp källan i dess beståndsdelar, med olika fält för varje del. Ett för författare, ett annat för titel, ett tredje för tryckort och -år, t.ex. Det bör också för varje enskild källnotering finnas ett fält för sidnummer och dessutom finnas ett fritt fält för att ange kommentarer till källnoteringen, såsom dess kvalite, pålitlighet, etc.
 
För det tredje bör källsystemet vara utformat på ett sådant sätt att det gåt lätt och snabbt att lägga in nya källnoteringar. Viktigt då man lägger in många personer, för att det inte skall ta för lång tid. Således bör varje ny källa som man hänvisar till läggas in i ett register, så att man nästa gång man hänvisar till denna bara kan klicka på den i registret och bara behöva ange nytt sidnummer och nya fria kommentarer för den nya källnoteringen.

2000-11-07, 21:57
Svar #4

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Linda
Gör du anonym reklam för Disgen 8?
Skämt åsido bör du kolla in källhanteringen där om den kan leva upp till dina önskningar.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-11-08, 08:50
Svar #5

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Torbjörn,
kan du ge en länk? Jag har svårt att hitta någon information om Dg8 på DIS hemsida.

2000-11-08, 11:42
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Jens
Disgen 8 är inne i slutfasen av testningen. Bl a har DIS faddrar fått ut testversionen så kontakta någon av dem så kan de säkert hänvisa till någon som kan lämna detaljerade uppgifter om hur källhanteringen kommer att gå till i det nya programmet. Jag har bara sett det men har inte tillräckliga kunskaper om det än.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-11-08, 13:41
Svar #7

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Linda!  
Kolla in källhanteringen i Brother's Keeper version 6.0! Den uppfyller dina krav mer än väl. Du kan ladda ner en betaversion från www.bkwin.com eller www.bkwin.net. Programmet beräknas vara helt klar om ett par månader, och den svenska översättningen ett par månader senare.
 
Annars finns ju The Master Genealogist (TMG) att tillgå. Där finns det inget mer att önska vad gäller källhanteringen. Tyvärr finns ju dock inte detta program på svenska.
 
Jag lyckades inte heller hitta någon info om Disgen 8 på DIS hemsida, så jag kan inte bedöma hur bra källhanteringen är. Om det nu finns en betaversion så kan den väl läggas ut för nerladdning på hemsidan? Så kan man få komma med kommentarer om källhanteringen, och med förslag till förbättringar. Testade demoversionen av Disgen 7 igår, men blev inte alls nöjd. Källhanteringen var mycket dålig. Och dessutom kraschade programmet efter bara ett par minuter!!!

2000-11-08, 16:00
Svar #8

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Tack för svar, Torbjörn. Jag tycker i och för sig att DIS borde kunna lägga ut information om funktionerna i det nya programmet på hemsidan. Eftersom man är i slutfasen med arbetet på den nya versionen nu borde det inte vara något problem.

2000-11-08, 16:09
Svar #9

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Apropå, för den som vill ha ett ytterst flexibelt program (gällande källhantering tex.) och inte är rädd för geekware är LifeLines ett alternativ som jag kan rekommendera.

2005-04-04, 19:50
Svar #10

amanda

hur hittar jag Victor Andréns släkt?

2009-06-14, 09:50
Svar #11

Sten Magnusson

Kanske något inaktuellt med tanke på att detta skrivs nästan nio år sedan
Andreas inlägg i november 2000.  
 
Ang. källhantering i Disgen 7.
 
Om man skriver så här med redigeringstecken:  
Sunne C:5 1748-1758 sid 199 nr 4 (se avsnittet redigeringskommandon i hjälpmenyn)  kan man få ett källregister vid utskrift av t.ex. antavlor. Är väl kanske onödigt krångligt, men i brist på bättre alternativ kan man väl pröva?
Vad gäller kraschande får i Disgen 7 inga filer vara skrivskyddade enligt mina egna erfarenheter.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-06-14, 10:12
Svar #12

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Man får väl hoppas folk har uppgraderat DISGen sedan 2000, inte minst för att stödja programutvecklingen. Senaste version är 8.2! Michael Lundholm har skrivit om DISGens källhantering, tror det var i Diskulogen (DIS medlemsblad).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-06-14, 11:01
Svar #13

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil

2009-06-14, 16:58
Svar #14

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Inte i Diskulogen. Men det kommer efter hand en artikel om detta i Släkthistoriskt Forum inom ramen för min pågående artikelserie om källhänvisningar. Tills dess pekar den länk Tomas  gett ovan till den bästa platsen om man vill veta vad jag tycker i frågan.
 
(Meddelandet ändrat av milton 2009-06-14 21:41)
//Michael Lundholm

2009-09-08, 07:59
Svar #15

Utloggad Jan Christer Lundmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-09-08, 07:59
    • Visa profil
Hej alla användare av Disgen 7 och Disgen8 Jag använder själv Disgen 7.  
 
Mina frågor:
Kan man göra en säkerhetskopia i Disgen 7 och sen importera denna i Disgen 8?
 
Vilka är fördelarna med Disgen 8 jämfört med Disgen 7?
 
Om Disgen 8 är mer utvecklad än Disgen 7, var kan man då köpa detta program?
 
MVH
Jan Lundmark

2009-09-08, 14:16
Svar #16

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Här kan du hämta information om Disgen
 
 Föreningen DIS
 
 Disgen 8.2

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna