ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkbok.se  (läst 4644 gånger)

2009-12-11, 15:50
läst 4644 gånger

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Sen det här med lista på kyrkoherdar ska jag testa snarast, bara för att prova hur man skulle göra nåt sånt i programmet. Då skulle man lätt få listor på kyrkoherdar i olika socknar och kyrkor och kunna kombinera dessa med det utmärkta program som gör att man kan se den närmaste släkten för var person man nedtecknar. Jag skulle tro att alla som forskar på yrken och liknande, skulle vinna på att använda detta program.
 
Ok, man får använda fantasin lite. Istället för en husförhörsuppteckning får man kanske nedteckna prästen och hans familj, de extra prelater som arbetar i kyrkan, klockaren, etc. Och ha en sida för var präst. Men sen skulle man kunna binda samman hela prästsläkter och klockarsläkter riktigt elegant!
 
/T
 
(Meddelandet ändrat av Jerlerup 2009-12-11 15:51)

2009-12-11, 15:50
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag hoppas du delar med dig av alla erfarenheter i framtiden också, det är alltid värdefullt att se hur andra använt en applikation, speciellt denna som är rätt ny
 
(Meddelandet ändrat av izla 2009-12-11 16:24)

2009-12-11, 16:25
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Laddade ned demo-versionen för en snabbkoll igår. Tyckte inte det verkade helt självklart hur man använder det. Såg inga rapporter man kunde printa ut, men jag har väl missat nåt. Ett sånt här program är ju ganska värdelöst om man inte kan ta ut bra rapporter. Ni som använder det, visa gärna vad man kan få ut av programmet. HTML-utskriften från demo-databasen Clara på hemsidan ger jag inte mycket för.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-12-12, 10:54
Svar #3

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Claes, detta borde förtydligas lite i manualen, det håller jag med. Jag har inte experimenterat så mycket med detta ännu men man får ut excelfiler som man får bearbeta själv på olika sätt. Det finns bra, men lite otydligt beskrivna, redskap för urval av husförhörssidor och personer.
 
/T
 
(Meddelandet ändrat av Jerlerup 2009-12-12 11:13)

2009-12-15, 21:01
Svar #4

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Experimenten fortsätter. Jag konstaterar att programmet håller vad det lovar, och mer därtill ännu. De första experimenten har utförts med att skapa prästlängder funkade bra. Återigen kan jag konstatera att ett program som man kan göra mer med än det är skapat för är ett bra program. Inte perfekt, men bra, mycket bra!  
 
 
 
/T
 
(Meddelandet ändrat av Jerlerup 2009-12-15 21:02)

2010-02-08, 22:58
Svar #5

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Torbjörn, hur går det med testandet? Vi har inte hört något på länge! Tycker du fortfarande att det är värt att satsa på?
Hans Rosenlund

2010-02-09, 09:01
Svar #6

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Det går bra, Hans!
 
Jag har nu registrerat ca 4000-4500 poster från mantalslängder, kateksmillängder, etc. De klassas som husförhörslängder i programmet, men det får man ju leva med!  :o) Det jag registrerar är katekesförhören från tiderna runt 1698 för Kullabygdens socknar och för Väsby socken dessutom mantalslängder, jordeböcker och annat från främst Väsby. Jag har dessutom skapat 900 UNIKA personer, från Väsby främst, som man kan länka till från var husförhörslängd och från fadderförteckningarna.
 
jag har skrivit in födelsebok, vigsel och död för 1689 och halva 1690 nu också (jag tar det lugnt...). Känslan är fantastisk när man identifierar faddrar och ser detaljerna om vilka de är!
 
Jag gjorde ett kul experiment igår. Jag har prövat att skriva in kyrkoräkenskapernas uppgifter i husförhörsfältet. Poängen med det är att man då får en översikt om allt som rör personer i kyrkoräkenskaperna och att det syns i personens uppgifter. personens uppgifter kan man få fram i ett litet popupfönster vart man än befinner sig med antavla två generationer fram och bak.
 
Jag upptäckte en viss instabilitet för en månad sen men den försvann om man använder funktionen för att PACKA databasen flitigt. Jag har rekommenderat tillverkaren att be folk att göra det ofta!
 
Programmet kommer att innebära en revolution för all forskning. jag gjorde ett test förra veckan med att leta information. Jag använde två personers grundliga forskning på Knäreds socken som måttstock. Båda personerna har gjort ett fantastiskt jobb med att skriva av existerande källor och ställa upp dem så man kan leta personer. Jag bestämde mig för att leta efter en person i katekeslängden där, sen ta fram födelseuppgift i C:1, sen leta efter samtliga faddrars släktskap med den personen och identifiera deras föräldrar och göra en preliminär analys över deras släktskap med barnet.
 
De båda Knäredforskarnas forskning är så bra som man kan begära att någon forskning utan kyrkbok kan bli, men det tog tid att hoppa mellan pdf-filerna och söka efter uppgifterna och sen var jag tvungen att anteckna allt på papper bredvid. Man fick räkna med ca 20-30 minuter för att göra detta. Med kyrkbok gör jag denna operation på EN minut eller mindre. (!) Och då kan man INTE se hur katekeslängden ser ut i original i Knäredforskarnas material, för avskrifter av kyrkböckerna ingår inte i de flesta forskares arbete av tidsskäl, så man måste sitta och kolla originalhandlingen.
 
Sen är kyrkbok oerhört tidsbesparande. Man slipper föra in samma uppgift i flera dokument. Man skriver in originalhandlingarna och skapar en person, och sen kan man vända och vrida på uppgifterna hur man vill.
 
Jag känner mig onekligen som en pionjär när jag glider fram mellan kyrkböckerna och kan lätt se vem de olika invånarna i byarna är. Konstruktören av kyrkbok har gjort ett fantastiskt jobb!
 
På minussidan kan man påpeka att det finns vissa brister i möjligheten att presentera materialet. Det kan göras bättre. Fast man kan få ut det mesta genom excelfiler vill man ha fler möjligheter! Lite mer användarvänlighet efterlyses. Det skulle också vara bra om man kunde ställa in vad man vill trycka ut, eller exakt hur man vill skapa html-filerna, lite mer i detalj. Detta är faktiskt det enda allvarliga minuset.
 
Ett litet minus är också att inga kategorier finns för mantalslängder, etc, så ALLT man registrerar blir klassat som husförhör. Det är inget större hinder för in forskning men för framtiden skulle det vara bra om man kunde skriva en rubrik till det man gör själv, dvs så man kan kalla en jordebok för jordebok, inte husförhör! Men rent praktiskt spelar detta en ringa roll, det är registerfunktionen som är fantastisk.  
 
Det finns många finesser i programmet, fler än programmets skapare är medveten om. (!) Jag ger gärna tips för andra hembygdsforskare. jag har hittat flera sätt att effektivisera och synliggöra materialet på!  
 
Programmet har ännu inte blivit långsammare, vi får se vad som sker när jag når 2000 personer. Det som tar lite tid (just nu 2-3 min) är processen för att uppdatera kopplingarna mellan personerna och husförhören. Där ser jag att det kommer att ta mer och mer tid. Men detta får man väl göra innan man ska stänga datorn. jag tror nog jag kommer att kunna registrera över 10.000 till 20.000 personer utan problem.
 
Programmets skapare har skapat det ultimata släktforskings och hembygdsprogrammet. Han behöver bara ändra några saker och göra det mer användardefinierat för att det ska bli perfekt.
 
För sockeregistrering och liknande är detta nästa generationen program. Jag är övertygad att många fler kommer att kopiera kyrkbok framöver. Att jämföra kyrkbok med vanlig manuell registrering på det sätt hembygdsforskare normalt sett gör, även med hjälp av disgen och excel, är som att jämföra hur man tvättade kläder vid bäcken i byn förr med hur man idag använder tvättmaskin! Eller som att jämföra ånglok med Shikansens snabbtåg i japan!
 
Ja, så stor är skillnaden!
 
/T
 
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-02-09 09:06)
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-02-09 09:14)

2010-02-09, 09:21
Svar #7

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
För övrigt har jag redan gjort genombrott i släktforskningen med hjälp av programmet. Mina upptäckter om kullasläkten Nymans TROLIGA härstamning ( http://proveniens.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=647553ee-e1bf-4582-a938-b83 b529b11ea&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup ) gjordes genom att man kan kontrollera identiteten på faddrarna i den nyaste versionen av kyrkbok. Jag hittade sambandet mellan en Kihlman och en Nyman, kort och gott... Programmet möjliggör en sak jag velat göra länge: nämligen att man vänder på forskningen och använder fadderuppgifterna som en huvudkälla i släkt- och hembygdsforskningen.
 
Sen tror jag för övrigt att man kan registrera långt fler än 10.000 - 20.000 utan att programmet blir för segt. Men det återstår att se!
 
/T
 
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-02-09 09:56)

2010-02-09, 10:28
Svar #8

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Citat:
Programmet har mycket möjligheter men det är inte så snabbt,
detta gör att bör dela upp sina utforskningar i flera delar om det är möjligt.
Om man har mer än 2000 personer så går programmet betydligt långsammare.
Men det går fortfarande bra att arbeta med programmet även om det i vissa lägen går lite långsamt.
 
Det verkar ju efter Torbjörns test inte stämma riktigt men oavsett vilket så är det ett ganska uselt program om det inte klarar så få som 10-20000 personer utan problem. En databas med 200 000 poster räknas inte ens som särskilt stor utan fungerar alldeles utmärkt i välgjorda applikationer. Det finns idag ett stort antal databaser i världen som arbetar med tabeller med miljontals rader och dessutom med flera användare.
 
De kopplingar som görs i kyrkbok.se känns inte som särskilt revolutionerande utan är ganska simpla att göra
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2010-02-09, 11:06
Svar #9

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Det kanske inte är revolutionerande, men ingen annan än kyrkboks skapare har gjort denna form av program, Vincent!   Ofta är anses stora framsteg först vara simpla självklarheter, så är det ofta. För det är det ju. Kyrkboks upplägg är så själklart och basic att ett barn borde ha kommit på det!!
 
Men min poäng är ändå att INGEN annan har gjort detta! Det finns bara ett program på marknaden! Trots att ett barn borde kommit på det, trots att kopplingarna är simpla och enkla.
 
Det finns problem, det medger jag, men programmets utformning gör att det är mer än värt att använda programmet ändå. Sen hoppas jag att skaparen inser att några små förändringar, i vad man kan få ut i form av utdrag och antavlor, etc, och i att man bör lättare kunna hantera fler poster, skulle innebära att programmet blir i praktiken perfekt!
 
/T
 
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-02-09 11:13)
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-02-09 11:20)

2010-02-09, 11:17
Svar #10

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag ska för övrigt skapa fler personposter från socknarna runt Väsby för att skynda på testet, så jag kommer upp till 2000 registrerade personer. Jag misstänker att det är själva packningen av databasen och uppdateringen av uppgifter som tar längre tid. men det behöver man inte göra direkt. Bortsett från det är frågan hur mycket långsammare det blir och NÄR det blir märkbart långsammare. Min gissning är att det dröjer innan jag märker av de problemen.
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-02-09 11:19)

2010-02-09, 21:47
Svar #11

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Tack, Torbjörn för din entusiastiska rapportering!
 
Jag har själv registrerat en mängd uppgifter i Excel ur födelse/vigsel/dödböcker, mantalslängder, jordeböcker mm för 1600-talets Ysane i Blekinge. Inser här hur viktiga faddrarna är i jakten på släktsamband, och förstår att Kyrkbok är en unik resurs. Jag har laddat ner och tittat som hastigast på programmet och håller med om att gränssnittet borde genomgå en ansiktslyftning - vilket ju egentligen inte är någon större sak. Jag ska göra ett försök med att köra in lite eget material så får vi se hur det hela slutar...
 
MVH
Hans Rosenlund

2010-02-10, 06:39
Svar #12

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Har kontaktat dig på e-post.
 
/T

2010-02-10, 11:57
Svar #13

Utloggad Curt Pilros

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2022-09-11, 09:32
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
 
Kul att höra att CD'n om Knäred som du köpte av mig kom till nytta och glädje i kyrkbok.se-programmet!
Har du kunnat importera alla uppgifterna via X-arken född/död/vigda i programmet?
Jag har inte själv kollat programmet ännu. Det var helt nytt för mig!
 
mvh
/curt pilros

2010-02-10, 13:28
Svar #14

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag har anor i Knäred och tycker mycket bra om både din lösning och Roys, även om de är olika. Inga skuggor ska falla över det ni gjort, eller andra som arbetat med socknar gjort. Jag skulle gjort nåt liknande om inte jag hittat kyrkbok! jag hade planer på det och hade t.o.m förberett excelmallar för det!
 
Vad kyrkbok kan liknas vid är ungefär att var post i alla dokument, ex i född/vigd/död-excelfilen, eller gårdsfilerna, är kopplade till en PERSON och den till antavla, etc... Med funktioner för att se en minibild i popupfönster på personen och personens släkt var gång man kickar på en post som kopplas till personen.
 
Fast det jag registrerar är NV-Skåne....
 
/T

2010-02-13, 18:09
Svar #15

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Efter mycket strul med Kyrkbok i Windows 7 med Access 2007 installerat har jag nu givit upp försöken att få det att fungera. Tyvärr verkar dessa system inte kunna samsas!
 
MVH/Hans
Hans Rosenlund

2010-02-13, 19:04
Svar #16

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Ah. Tyvärr är det visst så att Access 2007 och Kyrkbok inte funkar. Bara Access 2000. Tyvärr... Man borde få det att funka genom att installera kyrkbok på en separat hårddisk med sin access 2000 applikation, antar jag. Men, men...  
 
Lite lustigt det här. Programmet är utan tvekan det som vi hembygdsforskare behöver för att registrera socknarna men det finns en del problem. Problemen borde gå att fixa till! Drömmen hade varit att flera hjälps åt med projektet att hitta lösningar på problemet.
 
Jag fortsätter min registrering och kan bara säga att trots problemen är programmet unikt och ovärderligt.
 
/T

2010-04-25, 12:58
Svar #17

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag fortsätter.
 
Jag har ca 13000 poster ur mantalslängder, jordeböcker och husförhörslängder inskrivna. 18000 om man räknar in fastighetsbeteckningar, domboksanteckningar, registeranteckningar, etc. De är hittills bara kopplade till 1200 unika personer (som kan följas i antavlar etc) men detta ska öka snart. jag har dessutom ca 300 unika orter/gårdar inskrivna som kan följas år för år. Programmet funkar utmärkt och det enda som funkar lite långsammare är att skapa nya orter och när programmet blir lite långsammare när man har längder på över 300 personer som ska skrivas in.
 
Jag har dessutom många hundra födelse- vigsel och dödboknotiser inlagda.
 
Jag gör annars exakt vad man ska göra i programmet utom en funktion som finns för att koppla personer till varandra för att snabbt bläddra mellan sidor med längder.
 
Programmet håller vad det lovar och mer. Det är enkelt, men UTMÄRKT för sockenregistrering. Och helt enkelt det enda program på hela världsmarknaden som tillåter kombinationen av skapande av släkttavlor och antavlor å ena sidan, och ren databashantering för att skriva in längder i sin helhet. Och VAR person i längderna kan knytas till en unik person som kan studeras i släktforskningsdelen av programmet.
 
 
Återigen. Jag är förundrad att en så basic och enkel produkt inte skapats nån annanstans på denna planeten! Att ingen annan kommit på idén att förena databasprogram med skapande av antavlor och liknande trots att behovet uttalat finns är rent ut sagt förvånande!
 
 
/Torbjörn

2010-04-25, 13:05
Svar #18

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
PS
 
Som en bieffekt verkar programmet vara det enda på marknaden som har ett system med fasta id-nummer för var unik person. Om man gör en hemsida är detta ovärderligt. För då kan man lägga in längder i sin helhet och länka personerna i länkarna till en personpost med antavlor och allt. Och man kan uppdatera filen med personinfo (dvs motsvarande det man skapar när man skapar webbsida med alla andra släktprogram) hur många gånger som helst utan att länken i längden länkas fel. Detta eftersom var persons unika nummer inte ändras. Då man använder disgen eller andra produkter ändras nummerna.

2010-04-25, 13:11
Svar #19

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 21:56
    • Visa profil
Du skriver:
Som en bieffekt verkar programmet vara det enda på marknaden som har ett system med fasta id-nummer för var unik person
 
Detta har funnits i Anarkiv de senaste 15-20 åren och mycket annat av vad du ovan beskriver
 
Vänligen
Susann

2010-04-25, 14:10
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:36
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är ett märkligt påstående att ingen annan kommit på idén att förena databasprogram med skapande av antavlor och liknande...
 
Alla släktforskningsprogram (Min Släkt, Disgen, Anarkiv m.fl.) är naturligtvis databasprogram! Hur skulle de annars fungera?
 
Det som skiljer de olika programmen åt är
· vilka typer av uppgifter som kan registreras (alltså rubriken på de inmatade posterna);
· hur inmatningsformulären är utformade;
· vilka sökmöjligheter som finns;
· vilka olika utskriftsalternativ som man kan välja mellan (på skärm och papper).
 
Och dessa skillnader gör sedan det ena eller andra programmet mer eller mindre lämpligt för registrering av olika typer av forskning, och mer eller mindre smidigt att använda. Men databasprogram är de allihop.
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-04-25 14:18)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-04-25, 19:14
Svar #21

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Ja, disgen är en databas. Mitt begrepp är kanske lite slarvigt. Men det finns en poäng med att säga att något saknas. FLEXIBILITETEN i databasprogram där man själv definierar fält och sånt finns inte eftersom släktforskningsprogrammen väldigt avgränsat definierar vad varje fält ska innehålla.
 
Du kan inte i Disgen skriva av en mantalslängd. Ha dem i en databas och sen koppla var och en av personerna till en unik person som kan följas i antavlor och sånt. Det man kan göra i nästan alla släkforskningsprogram är att få ut en LISTA på vilka som bott någonstans eller som ingått i en mantalslängd. Men du kan INTE få ut denna listan i form av en databas som i sig är bearbetningsbar. Därför kan man inte FÖRST mata in längden och SEN skapa personerna..
 
Det jag sökte efter i många år men som jag inte trodde fanns var ett flexibelt databasprogram som kunde kombineras med någon sorts släktforskningsprogram.
 
Anarkiv har en del av det, Eva. De har vissa funktioner som liknar det man behöver för sockenregistrering. Man kan skapa databaser lite mer flexibelt. Jag var intresserad av anarkiv först. Men det är alldeles för buggigt för min smak. Dessutom är det jag egentligen letade efter inte ett program där en databas man skapar blir en SLUTPRODUKT av något. (Som i disgen, en lista på invånare i en socke, eller i anarkiv en lista på de databaser man skapat) utan där det man skapar är en integrerad del i hela programmet och där man kan bearbeta saker och påverka alla andra delar av programmet och forskningen.

2010-04-25, 19:17
Svar #22

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Sen kan inte faddrar kopplas till personer heller i de flesta andra program. Det går i Kyrkbok. Man klickar på en person i fadderlistan och får dennes antavlor. Man klickar på en knapp på en personsida och ser alla som de varit faddrar för. Unikt. Enkel och briljant.
 
Disgen är jättebra. Det bästa släktforskningsprogrammet som jag ser det. Men för sockenregistrering, vriare databashantering och liknande har det brister.

2010-04-26, 18:55
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det är ff intressant att Du Torbjörn delar med Dig av erfarenheterna av programmet.  
Jag deltog i diskussionen  och är nu återigen intresserad av Dina erfarenheter i dagsläget:
1) Skriver man/kan man spara ett blad som blir en direkt avskrift av källan - i stort sett det jag gör i mina excelblad ovan?
2) Kopplar jag sedan individer från detta blad till mina släkt/familjeträd i själva släktforkningsprogrammet?
 
Har inte orkat läsa igenom allt ovan och hoppas Du överser med detta.
 
Till er övriga; Om det är så att det aktuella programmet har de två funktioner som jag söker ovan;  
Vilka andra program har detta?
- en avskriftssida  (där man med översikt kan gå in och rätta sina fel vid andra, tredje, fjärde ... kontrollen)
- en koppling mellan denna och en släktdatabas ( som den t ex fungerar i Holger)
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-04-27 07:46)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-04-27 07:48)
Vänligen,
Olle Elm

2010-04-26, 19:17
Svar #24

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Ja man sparar en direkt avskrift av källan. Här ser du en del av den längd jag arbetar med just nu. Jag för in en mantalslängd för Luggude Härad år 1650. Jag är inte klar med den än. Det är väl en ca 800 poster där nu.
 
f är en på förhand inmatad ort. Jag har roat mig i den här längden att skriva hur längden stavar orten också, som du kan se, men det hoppar jag ofta över pga tidsbrist. Man kan ganska lätt slå samman alla f (= ortsbestämningar) och få en lista på vilka som registreras för var ort per år.
 
* har jag bara lagt in på ett ställe här, nämligen på Frans Sönnesson. * betyder att det finns en personsida med mer information. Där kommer du att se i nästa meddelande att notisen från mantalslängden följer med. Man kan i teorin koppla var post i en längd till en person. Men det är inte praktiskt att göra. Det är bättre att fokusera på så få som möjligt för att få överblick och kunna hitta rätt person och föra in i doplängder etc...
 
Jag har anpassat kyrkbok efter mina behov. Vilket gör att det kommer att stå Husförshörslängd på några ställen men det kan man ganska lätt förtydliga till Mantalslängd. Du kan se hur jag gjort i Anmärkningsrutan t.ex.
 
Anmärkningsrutan och en funktion som heter REG (registerfunktion) använder jag tillsammans med anteckning om fastighet och kan då lätt skapa ett register för domböcker där var person som nämns i en dombok kan kopplas till en personsida, om så önskas.
 
 
Låt oss i nästa inlägg koncentrera oss på personsidan.
 
 
/Torbjörn
 
 
PS
 
Och ja, jag vet. Det ser inte så lyxigt och effektfullt ut. Sidans styrka är inte att den ser häftig ut, utan att den som skapade Kyrkbok har haft en briljant nyskapande idé och genomfört den.
 
 
 
 
 

2010-04-26, 19:22
Svar #25

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Ok. Om man nu dubbelklickar på personen, Frantz, så ser det ut så här. Härifrån kan man nu göra många olika saker. Som du ser följer Mantalsuppgiften med. Du ser också vad jag menar med det lilla problemet att allt kallas husförhör. men det kan man rätta till, som jag gjort.
 
Jag ska hoppa över till dopvittnesfunktionen för att visa vad man kan göra. Lägg märke till knappen med dopvittnen först. Och till höger om den en lustig liten knapp med färgglada symboler. Vi ska kika närmare på detta i nästa inlägg.
 
Härifrån kan man gå till en antavla. Den är lite enkel, det ska medges, men oslagbar i kombination med registerfunktionen.
 
Men det finns en andra antavla. Den färglada knappen!
 
 
 

 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-04-26 19:35)

2010-04-26, 19:28
Svar #26

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Ok. Frans har inte tillräckligt med uppgifter så jag förflyttar mig till hans son. Genom att klicka på vittnesfönstret kan jag få uppgifter om vilka som var vittnen vid barnens dop, hans eget dop och vilka han varit vittne åt.
 
Om man klickar på ett namn i dopvittneslistan, eller på en post i personregistret, eller en post med en * i längden eller på den färgglada knappen så dyker antavla nr 2 upp. Den är en fantastisk liten sak som gör att du var du än är kan snabbt och behändigt ta reda på vem en person är. Om man högerklickar på en person får man upp alla de uppgifter som skrivits in som händelser eller uppgifter. Dvs man kan se allt som man väljer att visa om just den personen.
 
Alltså. Högerklickar man på Toren så ser man hennes antavla. Syskon, far, mor och far och morföräldrar.
 
Och ett sista inlägg angående vittnena.
 

 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-04-26 19:36)

2010-04-26, 19:33
Svar #27

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Ok, sista exemplet för den här gången. Födelseboken. Jag har inte kommit så långt här. Har registrerat två år bara. Här har vi prästen i Väsby, Nils Barcks, barn, som döps. Ni ser att var person i doplistan kan kopplas till en person i personregistret. Överst har vi kyrkoherden i Brunnby socken för övrigt. Men jag har valt att klicka på en släkting, klockaren Sallings fru.
 
 

2010-04-26, 19:42
Svar #28

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Hänger ni med vad man kan göra. Jag har dammsugit hela den globala marknaden efter ett liknande program, och har inte hittat nåt. Det närmaste som finns är ryskt (!) men inte hälften så bra! Vittnesfunktionen saknas.
 
Så kanske ni förstår vad som är det unika. LÄNGDERNA kan sättas i fokus.
 
Och man kan skapa i praktiken vilka längder man vill. Jag har kronologi längder med årtal. jag har längder där jag skriver ner präster och befallningsmän etc för vart år (givetvis kopplade till en unik person, som i exemplet Franz). Jag har soldatlängder. Jag har diverselängder. jag har dombokslängder med domboksnotiserna i anmärkningsfältet.
 
Och var och en av dessa längder kan lätt nås från personsidan genom knappen personen i husförhör.
 
Det man får leva med är att det står Husförhör framför domboken. Så i utdraget står det typ. Husförhör: Dombok 1671 för Luggude härad.
 
Men det kan jag leva med. Programmets skapare gjorde inte programmet för sockenregistrering eller registrering av domböcker. Det är bara så att det funkar bra för det.
 
Det finns brister. Men, jag menar, även Windows 1,0 eller Disgen 1,0 hade problem. Det här är den första versionen av nåt som förenar databashantering medsläktforskning.
 
Och ja, jag säger att det är två olika saker, på ett sätt. Nu kanske ni förstår varför.
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-04-26 19:48)

2010-04-27, 14:04
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Torbjörn för genomgången!
 
Till er övriga upprepar jag min fråga; Om det är så att det aktuella programmet har de två funktioner som jag söker ovan;  
Vilka andra program har detta?  
- en avskriftssida (där man med översikt kan gå in och rätta sina fel vid andra, tredje, fjärde ... kontrollen)  
- en koppling mellan denna och en släktdatabas (som den fungerar t ex i Holger)
 
Tänk den som haft en sådan när man började lägga in släktmaterial i datan 1982 c:a  ... fast då var det endast en ordbehandlare som gjorde det snyggt och lätträttat som användes ...
Vänligen,  
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-04-27 15:58)
Vänligen,
Olle Elm

2010-04-27, 19:18
Svar #30

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Bra fråga Olle. Jag ägnade hösten åt att leta överallt på nätet efter någonstans där man skulle kunna skriva ner en källa rakt av och koppla personerna i källan till en släktdatabas. En där man kan ändra i avskriftsidan. (Jag håller själv på med det just nu. jag insåg att en notis om en åkerlycka bör stå med i alla avskrifter av jordeböckerna. Jag hade valt att inte ta med alla smånotiser. Men denna behövdes!)
 
Så här är läget.
 
Genopro tillåter att man skapar unika personer som kan dyka upp på flera släktdiagram, men de har ingen avskriftsfunktion. Intressant nog rekommenderar Kyrkboks skapare att man använder genopro också vid sidan om Kyrkbok.
 
Geneaologia är ryskt kombinerar enkla listor med släkttavlor. Man kan själv helt bestämma vad man vill registrera och kan faktiskt koppla personer till enkla listor. Men för primitivt och listorna är för klumpiga. Användarfrihet saknas.
 
Family Tree Php tillåter att man länkar unika personer till foton och dokument. Men fånigt nog kan man inte skapa ett dokument med en lista personer där. Men att kunna länka ett foto till 20-30 personer är en bra idé! Mycket bra!
 
Anarkiv tillåter en viss fri databashantering men man kan inte skapa listorna där från scratch, man måste utgå från personerna man skapar.
 
 
Och jämfört med detta är Access eller Excel bättre om man ska sockenregistrera.
 
 
Kyrkbok upptäckte jag av en slump när jag egentligen hade gett upp hoppet.
 
/T
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-04-27 19:20)

2010-04-27, 21:08
Svar #31

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Har fått ett tips på GENBOX (www.genbox.com) som tydligen ska vara bra. Ska undersöka det. Bra tips. Tack!  
 
Den som kontaktade mig uttryckte dilemmat med bristen på flexibla databaser bra. Här är mina ord för att beskriva det han sa:
 
Tänk er att man har EN händelse och 40 personer som deltar i den händelsen. Eller en källa och 40 pers som är knutna till den. I traditionella släktforskningsprogram måste man ändra överallt där det refereras till händelsen/källan. T.ex. i varje persons file. Det som behövs är att man kan ändra på ETT ställe och då ändras informationen på alla ställen. Dvs om händelsenotisen ändras så ändras det på alla 40 ställen.
 
Intressant. kanske ett uppslag för diskussion i en annan tråd, eftersom det går lite utöver vad Kyrkbok erbjuder, även om man kan göra en del saker som liknar detta i Kyrkbok.  
 
/Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna