ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 december, 2009  (läst 3356 gånger)

2009-12-01, 12:56
läst 3356 gånger

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Är det någon som köpte detta programmet i Falköping och har erfarenhet över hur det fungerar?

2009-12-03, 15:36
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
har köpt det nyligen och väntar på att få fullversionen godkänd. Vad är problemet?

2009-12-03, 18:08
Svar #2

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Inga problem, jag är bara nyfiken på hur man tycker programmet fungerar Funderar själv på att köpa det.

2009-12-03, 20:24
Svar #3

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag kommer att veta om några dagar!  :o)  Lovar att rapportera här.  
 
Jag har länge retat mig över att enkla databasprogram som användare själv kan definiera och släktforskningsprogram inte kombineras. Det gör att man måste registrera byar och hemman och yrken och upptecknade hela källor, för sig och anorna för sig i två separata program.
 
Att så är fallet gör mig förbluffad, eftersom det är relativt enkelt att göra enkla databasprogram.
 
Därför har jag letat bland andra program. Jag har bara hittat två, anarkiv och kyrkbok.se. Anarkiv är ganska ok, men dess databasfunktion förutsätter att man har en massa specialkompetens från grunden, och är lite buggigt, tyvärr.  
 
Kyrkbok har jag kikat på en del och det är inte helt enkelt att klura ut exakt hur man ska göra men det programmet verkar ha allt jag vill ha. Enda problemet är att de skriver att det blir långsamt med mer än 2000 per databas (man bör dela upp databaserna menar de). Men det kanske går att göra referenser mellan baserna, vet inte? Och det kanske inte är SÅ långsamt så jag kan registrera mina större baser där och bygga ut dem.
 
Ska göra ett test med kyrkböcker och återkommer. Det verkar intressant, mycket intressant!
 
/Torbjörn

2009-12-03, 20:47
Svar #4

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Tack för din rapport! Har skrivit ut manualen och kommer att läsa igenom den, ska också ladda ner gratisversionen så jag kan kolla vad jag läst. Och naturligtvis testa lite.  
Tycker också detta program verkar intressant, speciellt om man ska inventera en by, som jag just nu håller på med. Min fundering just nu är ifall jag kan lägga in mantalslängderna för denna by också, man bör ju kunna göra det...

2009-12-04, 10:19
Svar #5

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Intressant. Jag vill göra samma saker nämligen! Vill inventera by och socken!  
 
Då tycker jag att vi två ska hålla kontakten här och skriva ner våra erfarenheter från programet här. Det kan vara bra att ha någon att bolla problem man stöter på med.
 
Jag ska reda ut en röra i den socken jag känner mig mest hemma i. Den socknen är välutforskad men om man utgår från katekismilläng som finns för 1695 och 1698 och födelseböckerna PLUS anteckningarna om vilka faddrar är, vilka familjer de har och var de bor, så stämmer inte de normala redogörelserna för socknens befolkning runt 1700, den version som spridits lite varstans på nätet, med det som står i två eller fler källor från den tiden.
 
Det gör att jag vill göra arbetet från början och jag kommer att ha katekismillängden (som verkar vara ganska ok, de datum som kan verifieras verkar stämma) och fadderlistorna, plus fördelse, död och giftasboken, som de viktigaste redskapen.
 
Men detta klarar inget släktprogram av. Jag har påbörjat nåt liknande i disgen, men det är en nödlösning.
 
Speciellt nyfiken är jag på hur man kan länka faddrar till kyrkböcker och personredovisningar och om man kan få upp en sån där fin box med exempelvis faddrars familjesituation!
 
Mantalslängder kommer jag att skriva ner i husförhörskolumnen. Jordeboksinfo också. Det enda som bekymrar mig är att jag inte hittat en plats att skriva ner övrig husförhörsinfo och Mantalsslängdinfo på. Men det måste väl finnas. Måste bara leta lite. Ska utforska programmet nu i helgen och börja med de första av Väsbyborna!
 
Det blir dubbelarbete eftersom jag kommer att göra det både i disgen och i kyrkbok.se, men det lär behövas om man tittar på den röra som faktiskt finns i de flesta rapporteringar om Väsbys befolkning runt 1700. och det bästa blir att jag kan referera direkt till dokumentationen!!!
 
 
Så, låt oss utforska kyrkbok tillsammans!
 
/Torbjörn
 
(Meddelandet ändrat av Jerlerup 2009-12-04 10:20)

2009-12-04, 11:01
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Intressant Torbjörn att du vill ge dig på Väsby med en så här omfattande forskning. Det kan nog behövas. Mycket att kunskapen idag vilar tungt på en del arbeten som gjorts av tidigare forskare och som finns i Kullabygdens släktforskares arkiv. Detta är ett gediget arbete som dessa har all heder av, men ibland litas det lite för blint på vad som där sägs. Det är nog en bra hjälp om du har tillgång till detta arkiv dock. Berätta gärna i Väsby-diskussionen också om dina planer!

2009-12-04, 15:45
Svar #7

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Inte ännu... Jag återkommer om Väsbyprojektet när jag kan visa vad som ibland brister. Just nu försöker jag hitta ett bra program för denna forskning!

2009-12-05, 10:43
Svar #8

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
De första grundläggande försöken avklarade. Att börja lägga in katekesmillängd. Det funkar bra. Jag varlite brydd först över var jag skulle lägga övrig info men det visade sig ju finnas en utmärkt rad för det. Kopplingen till personer och släkttavlor funkar bra och det är fantastiskt att kunna se en liten ruta med info och familjeinfo om var person i den längd man skriver ner.  
 
För min del är funktionen med att man kan se samma saker, info och familjeinfo om var person, då man kollar dopfaddrarna. Jag har varit i kontakt med progammets skapare och ska se om det inte går att få fram en lista för var person i registret för alla dop och andra händelser som denne är kopplad till. Tills vidare ska jag använda det utmärkta notisfönstret.
 
Jag stötte på några småbuggar i början men de härrörde nog från min ständiga vilja att driva det program jag jobbar med till det yttersta och testa det. Om man följer manualen någorlunda verkar det stabilt!
 
Kort och gott finns här ett program som verkar kunna kombinera tre områden som idag inte kan kombineras på ett vettigt sätt. 1) traditionell släktforskning med antavlor, etc... 2) Hembygdsforskaren och byaforskarens behov att följa byar och fastigheter. 3) Behovet att datorisera källorna.  
 
Med några enkla klick kan man hoppa mellan fastighetsinfo för flera år, personinfo, antavlor, originalkällan (husförhörslängd eller uppteckning från födelseböcker, etc...).
 
Jag återkommer. Programmet är bra men jag har redan många nya idéer om vad man borde kunna göra för att vidareutveckla det.
 
Jag har inte testat olika sök och sorteringsfunktioner än och inte heller att trycka ut saker. Jag återkommer med andra ord.
 
Det enda mörka orosmoln jag ser framför mig just nu är den begränsning av antalet personer i en bas till runt 2000 personer (även om det går att ha många baser). Att det inte verkar finnas en enkel fotovisningsfunktion i programmet heller är också ett litet minus. Jag hoppas det går att komma förbi dessa begränsningar, eller att skaparna av programmet arbetar bort gränsen och det lilla minuset. Gör de det, och programmet fortsätter att hålla MER än vad det lovar som nu, då finns det inget program som ens är i närheten att mäta sig med detta!  
 
 
/Torbjörn

2009-12-05, 12:31
Svar #9

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Tack för din information! Jag har inte haft tid att kolla än, (födelsedagsförberedelser och lite sjukdom) men det du nu skriver taggar mig...
Blir glad när du skriver att det funkar bra med katekismilängderna också.
 
Hej från Annika, som straxt åker till julmarknaden i Backaryd

2009-12-05, 16:14
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Blir nyfiken på om programmet har en funktion, där man när man registrerar ser de löpande registreringarna?

Jag gör mina databaser i excel trots att jag inte kan programmet och att det ibland har varit styggt - krånglat - för mig. Har använt det av två skäl:
- gårdsnamnen, personnamn o s v skrivs efterhand automatiskt - man får förslag som ligger i minnet
- man ser sina sidor och kan lätt gå tillbaka och rätta.
Eftersom jag inte har någon som motläser, måste jag ha det väldigt enkelt, och veta var jag är.
 
Ja - alltså - finns sidfunktionen/överblicken?
 
Ber Annika hälsa till Almö och Jordö också!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-12-05, 17:33
Svar #11

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Olle... Nu måste jag fråga dig lite så jag vet att jag förstår dig rätt. är det en funktion för att se de sist inlagda posterna/personerna/ändringarna som du efterlyser?
 
Man kan få en förenklad eller en lång ändringsrapport. Den kommer ut i form av ett sorts dokument (kan man säga) Nu hr jag precis börjat arbeta med programmet men jag vet att det finns nån sorts funktion för att få ut excel dokument också. vad det är vet jag inte. På kyrkbok.se kan man hitta manualen och läsa om man vill.
 
Ska göra försök med mantalslängd också nu, men det borde gå fint!
 
/T
 
(Meddelandet ändrat av Jerlerup 2009-12-05 17:36)

2009-12-05, 18:00
Svar #12

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Förslag som ligger i minnet vid löpande registreringar? Vet inte. Ska kolla. Borde gå lätt att fixa eftersom programmet är Access-baserat.
 
/T

2009-12-05, 21:42
Svar #13

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Nu har jag laddat ner Vista-versionen, gick hur bra som helst. Nattlektyren är klar...
 
Olle, så kan jag hälsa från Jordö, har varit där ikväll och firat brorsans födelsedag. På vägen dit körde vi genom Almö, så de fick sin hälsning också

2009-12-05, 22:06
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Vad jag menade var att man med min excelmetod - då jag matar in materialet löpande och därefter gör sökningar med databasfunktionen i excel - hela tiden får en överblick över det råmaterial man matar in; Det blir precis den ordning det står i tex kyrkoräkenskaperna. Man kan därefter gå tillbaka till själva rålistan och kontrollera sin inmatning en andra gång - eller hur många gånger man nu vill.  
Tack Annika för Jordö och Almöhälsningen!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-12-05, 22:12
Svar #15

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag hänger inte alls med vad du gör, Olle. Men jag matar in kateksmillängden just nu i exakt den ordning det står i, och med originaltexten kvar (Normerad stavning finns på en sk personsida. Man kopplar sen en normerad person med originaltext i var längd). Men nån sån ursprungslista finns inte, i alla fall som jag förstått det. Man måste välja var man matar in det exakt och klicka fram den sida där man kan mata in det!

2009-12-06, 09:57
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info

Då skall jag försöka vara ännu tydligare, med risk för att saken inte hör hit. Lägger in en bild av hur det ser ut i min databas:
 
När jag arbetar med ett dokument registrerar jag:
Startår   Slutår   Sid   Förnamn   Efternamn   Tillnamn   Rel   By/gård   kr   tp   titel   övr
(Förklarar gärna förkortningarna vid tillfälle)
 
Jag skriver uppgifterna i den ordning som de står i längden. När jag söker i materialet använder jag funktionen sortera och filtrera. Om jag väljer att sortera på By/gård  får jag alla som registrerats i en vacker lista.
 
Vad jag försökt säga ovan är jag tycker excel är bra att registrera i - särskilt när det gäller kyrkoräkenskaper, skattelängder o dyl, då man efter registreringen lätt kan gå tillbaka till råsidan och leta efter fel - kontrollera sin egen inmatning (gärna efter att någon vecka gått, så hjärnan är fräsch och förhoppningsvis inte ser samma sak igen).
 
Jag är hela tiden öppen för att finna bättre progam, då excel någon gång spökat - p g a min okunnighet. Gav mig in i den här diskussionen för att jämföra med kyrkbok.se, men det kanske har en helt annan funktion och det kanske dessutom saknar möjligheten att registrera synliga löpande registreringar som lätt kan efterhandskontrolleras mot originalet; Det är det som är min fråga.
 
Om jag förstått Dig rätt ovan kan man inte gå tillbaka till en löpande inmatningssida för kontroll i kyrkbok.se. Stämmer det?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-12-06, 12:26
Svar #17

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jo, men då går du in på ett dokument där de senaste ändringrarna står. Om du vill ändra uppgifterna igen får du väl gå dit där du la in dem, exempelvis i husförhörslängden du just kanske matat in några personer.
 
Nåt jag upptäckt och uppskattar mycket är en fuktion där man i listan över alla olika husförhörssidor man har kan skriva att man är klar med den (dvs den är färdiginmatad) eller om man arbetar på den ännu. Man kan också i princip länka varje post till en att göra databas.
 
En löpnade funktion för att se alla löpnande ändringar borde gå att fixa. Basen är ju acess-baserad. ta kontakt med företaget som marknadsför det!
 
Jag har experimenterat med att föra in  mantalslängder och kateksmillängd under husförhörs kategorin. Det går jättefint! Nu kommer fastighetsförsök (skapa fastighetskategorier) och försök att länka ihop alla de gånger en och samma person/personer nämns i olika källor, med personen i personsidan (kopplad till antavlor, etc, dvs samma funktioner som i ett normalt släktprogram).
 
:o)
 
/T
 
(Meddelandet ändrat av Jerlerup 2009-12-06 12:28)

2009-12-06, 14:13
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det här verkar ju roligt! Jag såg programmet i Falköping och fick en demonstration. Kan man testa demoversionen  och få en uppfattning om hur det fungerar?

2009-12-06, 15:30
Svar #19

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Nu vore det bättre om nån som kan programmet svarade!  :o)  Men, ok. Jag gillar det och utforskar det just nu, så jag svarar. På kyrkbok.se kan man ladda hem en testversion och skriva upp emot 50 sidor (husförhör och dylikt. med testversionen kan du göra allt du kan göra med fullversionen men bara upp till en viss gräns.
 
Det ska varnas att programmet inte är helt lätt. Det är ganska komplext och om man inte läser på och är grundlig kan det bli fel, speciellt om man är en latmask som jag och söker genvägar till allt. Jag har stött på några mindre buggar. Så latmaskar och slarvpellar som undertecknad bör nog spara en backup ganska ofta! Jag gör det flera gånger varje dag!
 
/T

2009-12-06, 15:46
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tack för tips, Torbjörn, ska testa.
 Latmask och slarvpelle är man ju, så back-up blir det

2009-12-06, 23:10
Svar #21

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag fortsätter... Har kopplat kateksmillängd och mantalslängder nu med husförhörsfunktionen. Jag kan följa vad böckerna skriver och klicka mig fram och bak genom att klicka på en symbol. Lätt och smart. Genom ett klick kan jag få fram en mini-antavla och släktuppgifter för var person i ex. en mantalslängd. fascinerande!
 
Sen har jag börjat undersöka fastighetsfunktionen. man kan följa en person genom längderna, men också en fastighet. Har inte kommit så långt i detta men det verkar väldigt givande.
 
Ska testa att lägga in folk i programmets födelsebok imorgon och utforska fadderfunktionen. Jag vet att detta redan funkar, men nu ska jag testa på allvar!
 
Sökandet är över. Det här programmet har allt jag eftersökt och mer. och dessutom verkar utvecklarna intresserade av mina små idéer för utveckling.
 
 
Det här programmet borde släkt- och hembygdsföreningar titta på. Jag har inte hört talas om  ett program som klarar det detta program klarar av innan! Tvärtom har jag sett lite överallt att folk efterlyser bra program som klarar det som detta programmet klarar av.
 
Men när jag närmar mig 2000 personer kommer det att bli intressant att se hur programmet hanterar de stora mängder som min sockenregistrering av tiden runt 1700 kräver.
 
/Torbjörn
 
(Meddelandet ändrat av Jerlerup 2009-12-06 23:14)

2009-12-08, 19:26
Svar #22

Utloggad Anette Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-05-28, 19:48
    • Visa profil
Fick tips på er diskussion från en kompis och blev genast nyfiken. Ni gör samma sak som mig. Jag har jobbat med min socken som är Väse i Värmland i snart sju år och jag tycker att det är synd att det här programmet inte fanns när jag började. Det verkar ha allt det jag har letat efter i ett registreringsprogram. Mycket roligt att hitta er diskussion.  
 
Jag har registrerat drygt 8000 poster i min databas och då byter man inte program hur som helst, även om man hittar något bättre. Jag registrerar i Excel och dokumenterar (dvs kopplar ihop personerna) i DisGen och Word parallellt. Jag har funderat på att gå över till Min släkt, men som sagt var byter man inte bara program när man kommit så långt.
 
Jag blev som sagt var nyfiken på det här programmet, laddade hem det och konverterade över mina poster. Konverteringen tog flera timmar. Jag kan inte säga hur många för jag gick och la mig och lät datorn jobba under natten. Nu har jag suttit en stund och testat programmet och min första kommentar är att det är enormt tungjobbat med så många poster. Allt man nu gör tar flera minuter. Om jag så bara ska byta person i en födelsebok är det lång väntetid. När jag knappat mig runt har jag flera gånger fått meddelandet Fel på disken vid läsning. Det kan bero på att jag har en oregistrerad version.
 
Jag kan tänka mig att det här är ett bra program för någon som börjar att registrera en socken. Men jag har redan registrerat födelse-, vigsel- och dödbok. Husförhören är klara och jag har skrivit av alla mantalslängder, generalmönsterrullor och roteringslängder. Jag saknar fler registertyper att mata in. Programmet inriktar sig på kyrkböckerna. Jag saknar några fler källor. Mantalslängderna tycker jag är en bra källa som jag utgår ifrån i min forskning.
 
Min sammanfattning av programmet är dock positivt. Jag har saknat ett sådant här program många gånger. Vanliga släktforskarprogram passar inte alltid in i en sockenregistrering. Jag tycker att det är väldigt roligt att det börjar komma program för oss sockenforskare också. Men jag är lite orolig för vilka volymer programmet klarar av. Jag har importerat drygt 8000 poster och jag har inte på långa vägar gjort hela min socken.  
 
Bli nu inte avskräckta av mig, men jag kunde inte låta bli att lägga mig i diskussionen. Lycka till med era socknar.
mvh Anette

2009-12-08, 22:08
Svar #23

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag arbetar paralellt med disgen också. Kyrkboks skapare har varnat att programmet är tungt vid över 2000 poster. Undrar bara om det inte går att fixa på nåt sätt?
 
Jag har matat in en hel del folk i socknen redan i disgen. Jag har valt att börja från början nu med kyrkbok och hittills går det fint.
 
Jag tycker också att fler alternatov borde finnas än husförhör men har inga problem att registrera andra varianter av böcker. Jag har registrerat flera mantalslängder och kateksmillängd samt något så udda som en trohetsförklaring till Sverige från 1677 under husförhör kategorin och det går jättebra. Jordeboken borde funka också och Höganäsbolagets register. Generalmönsterrullorna och soldat informationen har jag inte funderat över så mycket men med notisfunktionerna borde även det fungera! Inga större problem, alltså!
 
Jag har nu testat fastighetsfunktionen. jag hade lite problem att klura ut hur det funkar men nu är det bra. Inga buggar eller så. Fantastiskt att kunna följa en fastighet genom mantalslängder och kateksmillängder (jag registrerar 75 år innan första husförhöret i Väsby) och att barnenkelt kunna hoppa över till andra funktioner och skriva i allt. Den lilla funktionen med en liten ruta med info om var person man möter i sina register är underbar!
 
Men som sagt... Jag är beredd att kanske behöva registrera stora delar av socknen i en annan databas när jag når 2000 registerposter. Det blir inte kul i så fall, men ändå bättre än allt annat jag sett!
 
Men disgen släpper jag inte. Men fördelen med dubbelarbete är att allt blir grundligt genomforskat!
 
/Torbjörn

2009-12-09, 12:28
Svar #24

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Sen slog det mig nu, Anette, att kyrkbok faktiskt har begränsningar för de utan full version.
 
Programmet kan du sedan använda i 180 dagar,
dessutom finns det begränsning som gör att du maximalt
kan lägga in 50 husförhörs/flytt/födelse/död/vigsel-sidor.
 
Om det blev kaos är snarast det orsaken!
 
Hade jag varit dig hade jag kollat hur programmet funkar först med diverse inmatningar av en mindre del av din forskning och sen kontakta kyrkbok.se och fråga hur programmet klarar din mängd poster.
 
/T

2009-12-09, 17:19
Svar #25

Utloggad Anette Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-05-28, 19:48
    • Visa profil
Jag har nog inga funderingar på att byta varken program eller registreringssätt. Jag blev bara mycket intresserad av programmet och tycker att det verkar bra. Hade programmet funnits för 8000 poster sedan hade jag nog allvarligt funderat på att skaffa mig en licens. Men nu orkar jag inte byta.
 
En mycket positiv sak med min provkonvertering är att allt verkade komma på rätt plats. De delar jag kollade såg helt korrekta ut och behövde bara kompletteras med sidnummer och sådant. Det kan vara bra att veta att konvertering med GEDCOM fungerar bra.
 
Lycka till med din sockengenealogi.
 
Anette

2009-12-10, 21:33
Svar #26

Utloggad Per Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-12-10, 21:33
    • Visa profil
Jag tänkte bara förklara att programmet inte har någon begränsning när det gäller antalet personer, men att programmet arbetar saktare ju fler uppgifter man matar in.
Programmet är inte optimalt man vill skriva av sida efter sida, men det finns inga andra program för detta vad jag vet. Kyrkbok är i första hand tänkt att användas för utredningar av släkter eller att följa vilka som har bott på viss del av en socken tex en by/gård.
 
Programmets ändringslista är endast för att veta de viktigaste ändringar som man har gjort, så att man vet vad som gjordes före sommaruppehållet. Om man nu har något sådant.
 
Per Nilsson

2009-12-11, 10:59
Svar #27

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag måste säga, Per, att programmet fungerar mycket bra för sockenregistrering. man skulle säkert kunna göra mer och göra saker annorlunda, men programmet är så pass flexibelt att man kan göra mer än du ämnat det för, och det är ett bra tecken.  
 
Husförhörsssidan är till för husförhör men det är inga som helst problem att få plats med en mantalslängd där istället. Ja, eftersom man kan länka var post i en mantalslängd med en person skapas oanade möjligheter. Som sagt matar jag just nu in poster för fullt och jag kommer inte att mata in en enda husförhörssida eftersom första husförhöret skedde 1775 i den socken jag arbetar med. Jag matar in mantalslängder, katekesförhörslängd och en trohetsförklring till Sveriges kung! Född- vigd- och dödböcker, samt Jordeböcker och sånt följer.
 
Jag har har också i teorin experimenterat med tanken att lägga in släktförklaring från bouppteckning, och det borde gå. Husförhörsssystemet borde dessutom kunna användas för att skapa präst- och klockarlängder så man snabbt kan alternera mellan uppteckningar av prästens och klockarens familjer och traditionella antavlor och sånt.  
 
Jag skulle säga att programmet skulle kunna revolutionera forskningen i klockar- och prästsläkter. Eftersom jag har ett visst intresse i detta kommer jag att göra några praktiska försök med det. (Då matar man in en prästfamilj per husförhörsssida)
 
Många program lovar mer än de håller, med kyrkbok är det tvärtom. Man kan göra oändligt mycket mer än man vad det är gjort för.
 
Och till skillnad från många andra program är kyrkbok i praktiken buggfritt då man experimenterar med det (förutom en del smärre saker).
 
 
Ja, jag är lyrisk över programmet. Det här borde hembygdsförbundet kika på, göra reklam för, och stödja finansiellt, anser jag! Att kunna förena släkt- och hembygdsforskning med noggrann redovisning av källorna! Det är inte illa!
 
/Torbjörn
 
(Meddelandet ändrat av Jerlerup 2009-12-11 11:02)

2009-12-11, 11:27
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Inspirerad av dina lyriska omdömen, Torbjörn, har jag nu installerat demo-versionen. Familjeregistreringen du talade om kan man ju använda i många sammanhang. Är det möjligt att ha flera olika filer för helt olika projekt?

2009-12-11, 15:45
Svar #29

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Själva poängen är nog att man ska ha olika filer för olika projekt. Obstinat och gränstestande som jag är kommer jag att testa att göra en enda stor fil.  :o) Som jag planerar nu kommer jag att dela forskningen i olika delar.
 
Som det ser ut nu kommer jag till en början att göra parellella uppteckningar i både kyrkbok och disgen.
 
Men än så länge matar jag mest in det som ska bli stommen i det hela. En katekeslängd från 1698.  
 
 
 
/T

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna