ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kartprogram  (läst 1531 gånger)

2005-04-14, 19:11
läst 1531 gånger

Utloggad Michael Hjalmarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2018-01-14, 09:25
    • Visa profil
Undrar om det finns något bra kartprogram där man kan märka ut vart släkten bott, Vet att det finns ett i Disgen men jag använder Min släkt.  
 
Finns det något överhuvudtaget?
 
Micke

2010-03-18, 08:54
Svar #1

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej,
jag ser att Michael Hjalmarsson för 5 år sedan frågade efter ett kartprogram att märka ut platser på. Jag ser inte att han fick något svar, så det kanske inte fanns något sådant program, åtminstone inte då. Jag har exakt samma önskemål och undrar om det idag möjligen finns något sådant program ?
 
Mvh
Kjell Johansson

2010-03-18, 09:07
Svar #2

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Du skall absolut titta på DISGEN www.dis.se    
Hälsn Sten-Sture

2010-03-18, 11:15
Svar #3

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 00:24
    • Visa profil
Jag har inte själv testat, men kanske kan du finna något här: http://www.complector.se/
Stefan Dake

2010-03-18, 13:51
Svar #4

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:08
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Hej,
Varför inte använda Google Eart. Där kan du märka ut var släkten har bott även om de emigrerat till Amerika.
Du sparar alla positioner i en KML eller den mer kompakta KMZ filen, vilken man sedan kan skicka till släkt och vänner utan några programkostnader.
Vill ni se ett exempel, så har jag använt programmet för att märka ut soldattorp för Ljungby kompani vid Kronobergs regemente www.ljungbykompani.se på sidan med Kompanikarta. Överst på sidan finns länk till Google och en KMZ fil över kompaniet. Det går även att lägga till lager med gamla kartor etc.
Mvh/ Rolf Carlsson

2010-03-29, 09:23
Svar #5

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Jag tackar för dessa förslag, och börjar nog med att testa Rolfs förslag eftersom detta inte kräver installation av nya program och ev nya kostnader.
 
Mvh
Kjell Johansson

2014-12-05, 11:36
Svar #6

Utloggad Mattias Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2015-11-26, 11:24
    • Visa profil
Jag skulle vilja väcka denna frågan igen.
 
Precis som trådskaparen är jag ute efter program eller ännu hellre webbtjänst (så klart gärna gratis) där man kan ladda upp sin gedcom-fil och släktens olika geografiska punkter visas på världskartan. Jag hittade själv en sådan tjänst, ancestralatlas.com, som har de funktionaliteterna. Men tyvärr klarade den inte av å, ä, ö. Tjänsten tog helt enkelt bort dessa tecken vilket ledde till att platserna inte gick att finna. Men något liknande, fast bättre hade varit kul att ha.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna