ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jämförelsetest av släktforskarprogram  (läst 8464 gånger)

1999-07-19, 01:01
läst 8464 gånger

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Vem ska behöva bry sig om vilket program som hör till vad så länge det fyller sina syften? Om det nu råkar knippas ihop med det ena eller det andra ska väl inte avgöra hur vi ska välja? Jag själv är  i alla fall på jakt efter ett (eller har redan) ett program som jag tycker fyller sin funktion, men sen finns det säkert bättre än vad jag har och då är jag nyfiken på vilket oavsett vem som använder vad eller inte. Vi är kanske lite till mans vana att prata gott om det program vi är vana att hantera och vet hur det fungerar utan att ha prövat andra? Ibland är det verkligen bra att inte veta så mycket för då kan man ta till sig saker utan fördomar och förutfattade meningar. Man måste väl helt enkelt testa och känna på det program som passar personligen bäst, och som bäst fyller den funktion man själv vill att den ska fylla?  
Många frågetecken blir det i min text och det beror väl på att jag än så länge inte testat så många olika program, men vitsen med en diskussion av detta slag trodde jag skulle innehålla bland annat fördelar och nackdelar med vissa program så att man kanske därefter skulle ha en susning av vilket man skulle kunna tänka sig använda. Då givetvis efter MINA behov och inte efter vad andra önskar att jag SKA eller BÖR använda. Mitt val av program var nog främst ekonomiska men det visade sig i mitt tycke ändå vara ett program där man får mycket för pengarna, även om det säkert finns bättre!
 
Mvh
Jill

1999-07-19, 11:15
Svar #1

Sven K

Det finns något som kallas vänskapskorruption. Jag är övertygad om att Urban och flera i släktforskarföreningens styrelse är mycket goda vänner med Håkan Skogsjö och de som står bakom Archeion. Är det t ex en slump att Archeion har lokaler i direkt anlutning till släktforskarförbundet, vilket ger människor en känsla att Holger är sanktionerat av släktforskarförbundet? Oavsett den norska utvärderingen så tycker jag att det svenska släktforskarförbundet skall göra en egen på egna premisser och de kan vara t ex:
 
Hur användarvänligt är programmet?
Hur många olika typer av data kan man lägga in?
Vilken hjäp ger programmet släktforskaren i forskningen (sökfunktiomer, överblick på materialet m m)?
 
 
Mvh Sven K

1999-07-19, 11:39
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Eftersom Sven Karlén nu höjer tonläget ytterligare och beskyller mig och tydligen också (delar av) förbundsstyrelsen för att vara korrupta (alltså att vi skulle missbruka vår ställning och utnyttja den för vår egen och våra vänners vinnings skull) är det hög tid att han presenterar någon sorts bevis för sina påståenden. Nu ägnar han sig åt simpel ryktesspridning.
 
Fakta i saken är att företaget Archeion (som jag inte har några intressen i) hyr ett rum av Sveriges Släktforskarförbund. Ett annat rum hyrs för övrigt av DIS Öst. Archeion marknadsför och säljer datroprogrammet Holger i Sverige. Själv säljer jag programmet i Finland.
 
De lösa insinuationer som Karlén okritiskt torgför harvades sommaren 1997 på dataprogrammet Anarkivs hemsida, utan att något vettigt framkom. Säkert ligger inlägggen kvar om någon till äventyrs är intresserad.
 
Alltså: Fram med bevis, Sven Karlén! Inte några fladdriga rykten utan handfasta uppgifter, som visar att du har fog för dina påståenden.  
 
Att bli beskylld för korruption är allvarligt. Det svärtar min heder. Nu är det din heder som ska synas. Vad har du för bevis för dina beskyllningar?

1999-07-19, 22:47
Svar #3

Anna Sjölund

Hejsan,
 
Jag tycker vi koncentrerar oss på den viktigaste frågan och slutar gräla. Skall det göras ett jämförelsetest mellan olika släktforskarprogram eller ej? I så fall måste följande besvaras:
 
Vilka kriterier gäller för testen?
vilka program skall testas?
Vem skall testa programen?
 
Mvh Anna

1999-07-20, 11:19
Svar #4

Yvonne Korn

Jag skulle vilja ställa en annan fråga: Behövs det göras en central test av släktforskningsprogram? Det skulle ställa stora krav på att den grupp som skulle testa dessa program verkligen är representativ för alla sorts släktforskare - unga, gamla, datorvana/ovana, forskarvana/ovana etc - och i konsekvens av diskussionen strax härovan även neutral i sin bedömning för att slippa otrevliga personliga påhopp som knappast hör hemma i den här diskussionen...(ämnet i rubriken ovan är jämförelsetest av släktforskarprogram!) Själv har jag t ex laddat ner åtminstone ett tiotal demoversioner olika släktforskningsprogram, testat deras funktioner och själv bildat mig en uppfattning om vad som passar just mig bäst. Alla program har både fördelar och nackdelar - inget är perfekt, utan man får helt enkelt välja det eller dem som bäst uppfyller ens krav eller förväntningar. Eller göra ett själv...

1999-07-21, 12:03
Svar #5

Björn Berglund

Hej alla debattsugna forskare.
Jag har precis börjat med att släkt/socken-forska.
Och saknar naturligtvis en massa kunskap och erfarenhet.
Jag har tagit mej tid att läsa alla inlägg som ni har skrivit till detta fantastiska forum.
Vi är alla som medlemmar, och som medlemmar så har vi alla ansvar för utvecklingen, eller hur?
Ett förslag till oss alla:
Vill vi ha en utvärdering på släktforskarprogram?!
De som känner sig manade får starta en arbetsgrupp som tar tag i själva utvärderingen.
Vilka program ska ingå? etc....
För få tillgång till de program som ni vill utvärdera så hör av er till resp. tillverkare.
Detta borde inte bli något problem om förbundet står som huvudman.
Tillverkarna är oftast intresserade av produktutvärdering om den sker under en högre instans; tidning, förbund...etc.
Se vad Norge har haft för kriterier och utöka/ta bort de som saknas.
Hoppas att mitt inlägg har tillfört något.
 
Mvh
Björn

1999-07-26, 16:38
Svar #6

Björn Nilsson

Hej
Tester kan delas in i mätbara kriterier och bedömningar. Mätbara är objektiva och bedömningar är subjektiva. Ta backhoppning där längden på hoppet är objektivt och stilen är subjektiv.
För att slippa all tjafs så skulle man kunna börja med en jämförande test av mätbara kriterier. Det gäller bara att lista vad som skall testas.
T ex:
- Vilka datumformat finns
- Vilka numreringssystem finns
- Vad klarar den för GEDCOM-standard (testfiler finns bl a hos Norrmännen).
- Vilka utskriftsformat finns
- Hur hanterar den händelser (i fasta fält eller i listor)
o s v
Vem håller i detta ?
Hur kommer vi igång ?
Kan Sv. Släktforkarförbundet sparka igång detta (Hur skall vi annars komma igång) ?
Skall vi testa detta på skarpa versioner eller demoversioner ?

1999-08-01, 07:53
Svar #7

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Vid utvädering av program bör man inte glömma att titta på leverantören. Hur stor är sannolikheten
att leverantören finns kvar om några år? Vilket stöd kan de ge till användare? Finns det regel-
bundna uppdateringar? Hur många program finns installerade i dag? Har de en utvecklingsplan
för framtiden?
 
Naturligt nog har en förening med 8000(?) medlemmar större chans att finnas kvar om några
år än en ensam utvecklare.
 
Det kan också ofta vara motiverat att titta på bruksanvisningar, utbildning, on-line hjälp m m.

1999-08-19, 17:03
Svar #8

Ingmar Andersson

Hej!
Jag har följt debatten i detta media om ev. test av dessa släkt program.
Men först vill jag ställa en fråga  om det inte är flera som tycker att namnet på dessa program  släktforskningsprogram är fel namn, man forskar väl inte med dessa program, jag vill kalla dem släktregistreringsprogram (släktreg).  Det enda man gör med dessa program är att skriva in vår släkt i ett register som håller ihop släktskapen och skriver ut.
 
Sen till denna test jag vill nog hålla med Yvonne Korn (Yvonnek) det hon säger att vi är så olika i vad vi tycker är bäst, inget program är helt fulländat.
Jag har också testat många  program med demoversioner  har licens på 3.
De är ju relativa överkomliga i pris ex. Min Släkt endast 2-300:- kr  
Har man då 2-3 program kan man liksom taga grädden av varje program
genom att man kan enkelt kan föra över sin data med gedcomfunktionen
 
Det första program jag hade var Family History  dosprogram amerikanskt.
Det är väl nu nästan helt ute för programmeraren har inte hängt med i Windows versioner.
Men annars var det ett mycket bra program och helt stabilt inga buggar
 
Sen blev det Disgen som jag nu använder som huvudprogram.
Vidare har jag licens också på Min Släkt som är också ett mycket bra program.
Också helt stabilt inga buggar
När jag nämner detta vill jag ge tillverkaren Henrik Dannberg en stor eloge för hans tillmötesgående, vänlighet och hjälpsamhet när man ringer honom får man alltid hjälp.
 
En stor eloge vill jag också ge till Ove Billing i Laholm som är fadder för Disgen programmet
Av honom får man också alltid hjälp och han  är mycket tillmötesgående, kan han inte svara direkt tar han reda på min fråga och återkommer.
 
Sen har jag även köpt Holger som fick  så stort beröm för några år sen, har provar det flera gånger men tycker inte alls om det, nu kommer det inte mer i min dator.
Nu har jag  nästan fått medhåll i någon debatt.
Där ser man vad tycke o smak säger.  
 
Vidare har jag också testat ett vid namn Brother´s Keeper det är ett bra program detta med och mycket stabilt inga buggar.
 
Det är inte lätt att göra någon rättvis test för vi tycker så olika.
Men någon lite fakta  bör finnas särskilt då för de helt nybörjare.
Datumformat
Vad för utskrifter får man.
Hur fungerar sökningen.
Fungerar gedcomformatet  både import o export.
Vidare kan man konvertera till html och hur blir det  (smaksak hur det blir.)
Och en sak som jag tycker är mycket viktig
När man har registrerat en person och bekräftat det med ok,
så skall allt vara sparat. Skriver man in person efter person och sen går strömmen
och det är inte sparat, då får man göra om det.
Det är inte alltid man tänker på att spara  emellanåt.
 
Ja det blev mycket jag hade att säga men som jag tidigare nämnt använder jag mest Disgen det har en enkel registrering, bra sökning flera utskriftsmöjligheter, (saknar ändå en) skriva ut till rtf-format som man tagen in i en ordbehandlare och kan redigera.
Enkelt att koppla ihop personer som man funnit vara släkt med varandra.
Men det  finns  bättre  html-konvertering.  Men vid vissa kommando lite ostabilt det är väl buggar, men absolut inte så man förlorar data.
Alltid är det något problem som dyker upp, då är det bra att kunna ringa till någon av dessa s.k. faddrar som dis har o fråga.
 
Det är nog inte lätt att göra program som passar alla med önskvärda funktioner, därför tycker jag det är ett bra sätt att skaffa några olika och taga s.a.s. grädden av varje om man nu har detta stora intresse.
 
Vänligen
Ingmar

1999-12-10, 18:48
Svar #9

Jan Barkström

Jag kan bara inte låta bli att lägga mig i debatten. Varför, jo just nu håller jag på med en C-uppsats just rörande släktforskningsprogram. Jag tycker att ni dryftar mycket och gärna runt omkring, vilket man vanligtvis gör innan man kommer till skott.
 
Jag vill påpeka att ett E-mail skickades till red. vilket inte besvarades. Brevet gick ut på att försöka locka er släktforskare till en sida där ni kunde besvara vissa frågor och en sida där ni kunde fylla på med de krav ni har på ett släktforskningsprogram.
 
Något lite om det som skrivits här.
Projektet kan lätt dras igång av vem som helst. det viktigaste är att någon gör det. Som någon påpekade självklart behövs en kravspec sättas upp.
Jag tror red. skrev att det bör vara till nytta för nybörjare som avancerad vilket lätt kan göras.
Red. skriver också att man kan ladda hem programen och genomföra testen själv. Ett kort påpekande det går inte. Tidigare i inlägget skriver han själv att alla användare är olika men glömde att vi förändras också under våran resa genom livet. En nybörjare förblir inte nybörjare utan skaffar sig förståelse och får därigenom nya perspektiv och ställer andra krav.
 
Om nu någon läser detta och vill ta kontakt med mig angående min uppsats och det arbete som görs där går det ypperligt. Vill ni delta så går det också bra. Även om jag närmar mig slutet så finns det alltid plats för fler synpunkter.
 
Ett stort tack till alla som deltar i debatten och dig som skapade den. Det visar att en test behövs.

1999-12-10, 23:15
Svar #10

Per Ahlenius

Varför blir debatten om jämförelse mellan släktforskningsprogram infekterad så lätt? Det är väl ändå positivt för oss släktforskare att det finns mycket att välja på?! Om samma diskussion gällde på bilmarknaden så skulle vi nog alla fortfarande köra omkring i en Volvo 244.
 
Jag levererade två åsikter i denna debatt den 11.e februari som jag fortfarande står för. Efter att ha läst debatten sedan dess, exklusive ovederhäftigheterna, så skulle jag vilja lägga till en åsikt. Jag repeterar, för enkelhetens skull, mina två första.
 
1. Sv. Släktf. Förb. borde kunna initiera en objektiv (så gott det går) jämförelse mellan olika datorhjälpmedel i släktforskningen. Datorprogrammen har redan idag en MYCKET STOR BETYDELSE för oss alla släktforskare och dess betydelse ökar säkert framöver. Att avsätta en budget för detta, anser jag som medlem, är väl använda pengar.
 
2. Viktigast är att testa att överföring av data mellan programmen fungerar bra. Jag har då möjlighet att byta program i min forskning. Om jag lätt kan byta program så går den användarvänliga programutvecklingen fortare och jag är inte låst till mitt första val.
 
3. En test av program bör även omfatta användning av parallella programvaror. Olika program är bra på olika saker. Jag har förstått att det redan idag finns personer som kör dubbelt. I överförd bemärkelse skulle man kunna säga att jag använder en liten bensinsnål bil när jag hämtar ungar på dagis och åker och handlar medan en stor och trafiksäker bil blir valet när jag ska åka på långresa. En automatväxlad bil gör färden bekväm medan en manuell växellåda krävs om man vill köra aktivt.
 
Jan Barkström säger sig arbeta med en C-uppsats. Vad är detta? X poäng på Högskolan? Kanske är det något för Rötter att stödja och publicera på lämpligt sätt? Oavsett ambitionsnivån så skulle det vara intressant att få ta del av den.
 
Med vänlig hälsning Per Ahlenius, Vänersborg
 
PS Ingemar Andersson har naturligtvis rätt. Detta handlar inte om släktforskningsprogram utan fastmer om släktregistreringsprogram. /DS

1999-12-11, 07:31
Svar #11

Bernt Bergkvist

Att debatten blir infekterad tyder väl snarare på att programmen i sig är mycket lika, och att det enbart är tycke och smak för hur det skall registreras som avgör. Detta är ett subjektivt tyckande, och därför hörs brösttonrna från människor som med stor prestige ger sig in i denna debatt om vilket program som är bäst.
 
Det finns i Sverige en förening som heter DIS, med 10.000 medlemmar och ungefär lika många sålda programlicenser. Jag har, personligt subjektivt tyckande, svårt att se hur en medlemsorgansiation i Släktforskningsförbundet med den tyngden inte skulle påverka en sådan utredning högst avsevärt.  
 
Jag tror helt enkelt att när det kommer till kritan, så får man svårt att kritisera DisGen av rädsla för att tappa medlemmar, pengar och prestige. Därför skall Släktforskningsförbundet istället möjligen ägna resurser till att försöka peka på de produkter som finns, där DisGen är en av dem. En rekommendation åt något håll skall man noga passa sig för.  
 
Den stora revolutionen inom släktforskningen är ju annars Internet, precis som på så många andra ställen i samhället. Om man skall ägna resurser åt detta i släktförkarförbundet så skall man nog peka på alla de stora databaser och liknande som växer fram, och visa vägen till alternativa forskningssätt. Anbytarforum är suveränt på detta, tänk bara vad som redan finns här, trots att det inte är inmatat i något släktforskningsprogram så har vi alla hundratals användare här bidragit med en massa antavlor och stamtavlor till gagn för vem som helst som vill ta del av det.
 
DIS då, tänker vän av ordning, det är väl de som skall ha hand om alla datorintresserade släktforskare. De har sin DisByt, och den är jättebra! Alla borde å det snaraste bli medlemmar och skicka in ett utdrag och verkligen få se att man inte är så ensam i sin jakt på anor i landets alla hörn. DIS är dock stundtals så enormt stolta över DisByt att man glömmer allt annat som byggs upp och läggs fram på nätet, eller i andra forum.  
 
Kyrkböckerna i digitaliserad form lär vara på väg, men det går ack så långsamt. Här ligger ju den stora revolutionen och bara väntar. Tänk hur lätt det blir när man helt plötsligt bara kan ta hem de sidor man önskar, ur vilken kyrkoarkivalie man önskar, när man vill, och studera den. Spara den på hårddisken för kommande behov, att studera när man vill, utan omlån, utan ifyllandet av blanketter och annat.  
 
Helt plötsligt kommer det att gå att forska fram en hel släkt på en helg, man kommer att kunna skapa små egna databaser med material att söka i, för att upptäcka sådant man på konventionell väg missar. Alla människor bosatta i utlandet kommer att få det enormt mycket lättare att forska, och förhoppningvis kommer fler och fler arkiv ut på nätet även från andra länder, till gagn för oss med stor emigration och immigration genom många århundraden.
 
Programmet som man sedan använder är i den jämförelsen av underordnad betydelse. Jag har sett allt ifrån en litet anteckningsblock som enda stomme i släktforskningen till HTML-kod med inslag av ASP från en hemmasnickrad relationsdatabas som grund. Bägge dessa personerna tyckte det fungerade alldeles ypperligt. Jag skulle kanske önska att de hade hållit sig till vad som helst som klarar Gedcom, åtminstone om man vill kunna byta data med andra. Å andra sidan så hade de precis lika roligt som jag och alla andra har i sitt sökande, och de hittade alla sina grenar av släkten minst lika fort som något som helst annat program.
 
Med vänliga hälsningar
 
Bernt Bergkvist

1999-12-11, 20:21
Svar #12

Per Ahlenius

Hej Bernt! Jag håller väsentligen med Dig! Kanske kunde jag ha skrivit Ditt inlägg själv. Inte minst om det perspektiv som Du ger på Internet.
 
Kanske ska vi fortsättningsvis använda benämningen släktregistreringsprogram för att tydliggöra dess plats i släktforskningen. Jag håller nu på med att pröva mig fram om jag också kan använda ett eller två parallella program i min forskning. Kanske ska jag ha ett basprogram för registrering, ett annat för utskrifter mm, och ett tredje för att så småningom bygga upp min egen hemsida på nätet. GEDKOM har hittills fungera bra på nedladdade program. (Jag är nu en Holgeranvändare.)
 
Med vänlig hälsning Per Ahlenius, Vänersborg

1999-12-16, 10:19
Svar #13

Bernhard Granholm

Jag tycker man kunde börja en jämförelse med att i en tabell lista funktioner och sedan kryssa för resp program om det innehåller den möjligheten utan att göra värdering. Så kan var och välja vad man vill ha.

2000-09-25, 12:11
Svar #14

Andreas Karlsson

En alldeles utmärkt jämförelse mellan olika program finns att läsa på
http://www.mumford.ab.ca/reportcard/index.htm

2000-09-27, 13:23
Svar #15

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
En sida med länkar till olika genomförda jämförelsetest för släktforskarprogram:
http://genealogy.about.com/hobbies/genealogy/cs/softwarereviews/index.htm

2000-09-28, 07:36
Svar #16

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
DIS-Norge har i flere år hatt løpende testing
av slektsprogram brukt i Norge, og det er mange :-)
Testingen pågår kontinuerlig, så ta en titt på
http://www.disnorge.no/ny1/DISprg.htm

2000-12-27, 19:00
Svar #17

Anker Iskov

Har provkört min släkt programmet , som verkar OK ! nu har min Son i Julklapp givit mig ett USA program (på svenska? ) Family Ties vilken är bäst ? någon som vet ? har lagt in flera personer i min släkt går de överföra till Family Ties ?
eller är det bättre lösa en licens på Min släkt som värkar funka OK ! undra en nybörjare i släktforskning sedan man nu är pensionär.

2000-12-27, 21:45
Svar #18

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Anker!
 
De flesta program kan utbyta datafiler i ett format som kallas GEDCOM (GEnealogical Data COMmunication). Kolla på båda programmen under export/import, så finns säkert någon variant av exportera till/importera från GEDCOM. Resultatet är inte alltid helt tillfredsställande - det krävs lite efterarbete i det nya programmet för att få saker att se ut som man vill, och det går vid behov även att öppna en GEDCOM-fil som textfil (i t.ex. MS Word) och redigera den manuellt. Men du bör i så fall först ta reda på något om hur GEDCOM fungerar.
 
Du kan ju prova att exportera din databas till Family Ties och se hur resultatet blir.  
 
Min släkt är ett bra program, särskilt med tanke på priset och att man kan testa det gratis i förväg. Jag tror inte att du bör byta till just Family Ties. Det senare programmet känner jag inte närmare till, men det hör inte till de amerikanska program som brukar räknas till de bästa. Jag har sett att det har fått positiva recensioner i ett par svenska datortidningar - i åtminstone ett fall av en recensent uppenbarligen utan kunskap om släktforskning - och de har kanske lyckats sälja en del i Sverige tack vara detta.

2001-02-13, 23:25
Svar #19

Anker Iskov - Chritensen

Har löst en licens på min Släkt verkar fungera BRA ! har överfört övriga prov med GEDCOM fil till min släkt det fungerar BRA , avvikningar markeras med grönt och lätta redigera , Min Släkt kan jag rekommandera BRA och billigt köras båda med Svensk och Dansk text vid behov - i mitt fall med stor DK släkt är det ju Bra - tackar för tipsen.AiC Vetlanda Småland

2001-02-14, 08:51
Svar #20

Utloggad Hans Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2015-10-07, 12:00
    • Visa profil
Hej
 
Vill bara säga att Holger är ett fantastiskt bra program, lätt att använda och med bra överblick.
 
MVH

2001-02-14, 12:56
Svar #21

Rune Edström (Rune)

Men säkerhetskopieringen är oduglig om du måste använda 2 disketter och har mindre än 90% på den första disketten. Skaffa dej en CD brännare för det ändamålet. Annars håller jag med dej
mvh
rune

2001-02-14, 14:34
Svar #22

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Något som alla svenska program jag provat är mindre bra på är stödet för GEDCOM. (Med reservation för att den beramade nya versionen av Disgen kan blivit bättre än den förra i detta avseende.)

2002-08-29, 22:41
Svar #23

Jonas Kuschner (Jonas)

Amerikanska PC Magazine på nätet har gjort en översikt över de stora (amerikanska) släktforskningsprogrammen och korat Family Tree Maker 10.0 Deluxe Edition och Legacy Family Tree 4.0 Deluxe Edition till vinnare.
http://www.pcmag.com/article2/0,4149,485469,00.asp
 
Recensionerna är kortfattade och ganska ytliga, som man kanske kan vänta sig på en icke-specialiserad sajt.  
 
Översikten begränsar sig som sagt till amerikanska program. Det franska Heredis (http://www.myheredis.com/) som lär vara ett mycket bra program och finns i bl.a. engelsk version, nämns t.ex. inte. Naturligtvis inte heller några svenska eller nordiska program.  
 
Det program jag själv använder (TMG), förvisso amerikanskt, nämns i vad man väl bör tolka som positiva ordalag men endast i förbigående som något för besatta släktforskare... (If your research is closing in on obsession, consider trying Master Genealogist ($80 street, www.whollygenes.com). Though too complicated for most beginners, its professional tools are powerful enough for those who take their research very seriously.)

2016-07-18, 13:09
Svar #24

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Vet inte varför jag drar igång den här debatten igen, men jag har väl förmodligen för lite att göra.  ;)
Annars tycker jag ämnet är viktigt och intressant, synd att det av den här tråden att döma inte har kommit så mycket längre.

Jag tycker det vore intressant att få se ett test av släktforskarprogram, om inte annat för att en del program försvinner, andra kommer till och de övriga utvecklas positivt och negativt. Förutom att operativsystemen på datorerna också förändras ....

Har inte läst alla inlägg, men kan konstatera att det finns ett starkt stöd för att Släktforskarförbundet ska genomföra testet. Den uppfattningen delar jag inte, utan ser det som olämpligt. Risken är ju som jag ser det överhängande att den/de program som Släktforskarförbundet i så fall värderar högst får en "officiell" stämpel, att programmen blir något som Släktforskarförbundet rekommenderar. Baksidan blir förstås då att somliga program rekommenderar man inte.
Däremot kan Släktforskarförbundets roll vara att informera om rent av usla programvaror, typ en svart lista med programvaror som gränsar till vilseledande marknadsföring och bedrägeri.

Hur skulle ett test av släktforskarprogram gå till?
Jag föreslår att Någon tar kontakt med en redaktion som man vill samarbeta med, det vill säga en redaktion som har möjlighet att nå många släktforskare som målgrupp. Det kan vara en renodlad datortidning, en webbsajt eller en tidskrift som .... ICA-kuriren? Men det slutar inte där, för det är långt ifrån alltid som testande journalister också är kunniga släktforskare. En redaktion behöver troligen därför stöd av en testgrupp utifrån olika variabler; datorvana, erfarenhet av släktforskning, syfte med och typ av forskning (bygd eller släkt?), med mera.

Eller är allt detta gjort redan och det är bara jag som missat det?

2016-07-18, 22:49
Svar #25

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Bra att du tar upp frågan.
Detta är något vi absolut bör fortsätta att diskutera.
Svartlistning kanske vi inte ska syssla med i första hand, om det inte är absolut nödvändigt.
Men vad vi behöver för forskning i Sverige, det borde det gå att hitta en standard för.
Hur detta sedan ska exporteras/importeras i GEDCOM det är extremt viktigt för att kunna kommunicera med andra programvaror.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2016-07-24, 12:56
Svar #26

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ett sådant test gjordes i förra numret av tidningen Släkthistoria.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna