ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2011  (läst 3404 gånger)

2010-02-21, 16:34
läst 3404 gånger

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Hej!
Jag har nu uppgraderat Holger 6 till Holger 8.Några databaser har gått bra att lägga in. Men den största databasen på 3750 personer lyckas jag inte lägga in. Rutan med texten Invalid floating point operation kommer upp. Sen visar sig databasen med tomma fält och även antalet personer fast ett mindre antal än mina 3750. Den här databasen kunde jag inte heller få fram i Holger6versionen, vilket jag tidigare skrivit om både här på Anbytarforum och till Stefan Häggström. Jag lyckades aldrig få fram den trots alla råd och därför beställde jag Holger8 som jag har installerat. Jag kan ju inte heller göra en gedcomfil eftersom jag inte får fram databasen i det gamla Holger6. Tacksam för hjälp.
MVH Anna-Britt Uddén

2010-02-21, 20:56
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Anna-Britt
Det ligger inga data i programmet Holger utan din mapp finns förmodligen under mina dokument. Har du Windows Xp eller Vista? Det går att söka efter databasen men det är lite olika i olika Windows-versioner
Stig

2010-02-21, 21:55
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Anna-Britt,
 
Jag förstår din frustration. Jag har också problem, men får inga som helst svar på mina mail till supporten

2010-02-21, 22:25
Svar #3

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Hej Stig!
Jag har Windows Xp. Men jag är inte så datakunnig så jag vet hur jag skall söka filerna och sen lägga in dom i Holger8.Tack i alla fall.  
Anna-Britt

2010-02-22, 08:01
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ann-Britt
Gå in under mina dokument och se om du hittar någon fil med namnet Holger eller liknande
Stig

2010-02-22, 10:16
Svar #5

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Jag har nu fått fram min databas och försöker lägga in den. Men då Holger 8 skapar databas stoppar den på 86 procent då personuppgifterna uppdateras och det visas ingenting i de följande rutorna. Antagligen kan det vara något fel då jag lagt in personerna i mitt tidigare Holger 6.
Anna-Britt

2010-02-22, 21:07
Svar #6

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Dat är lite svårt att ge råd via anbytarforum men nog borde du väl kunna starta Holger och importera filen när du nu hittat den
Stig

2010-02-22, 22:43
Svar #7

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Stig!  
Jag importerade men alla förfäder var helt i oordning. En enda röra så att säga. Vet inte hur jag skall få ordning på dom.Det har ju inte heller gått att öppna den med Holger6.
MVH Anna-Britt

2010-02-23, 09:06
Svar #8

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Anna-Britta
Tyvärr har jag inga ideer om hur du ska gå vidare eftersom jag inte känner till Holger. Hoppas någon annan kan hjälpa till
Stig

2010-04-03, 13:15
Svar #9

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Jag laddade hem en demoversion av Holger för att se om programmet kanske passar mig och har skrivit in en del personer i trädet och så har jag försökt att byta proband några gånger för att liksom lära mig programmet och nu har jag gjort något jättekonstigt och jag vet inte vad!  
 
Alla namnen i trädet är bara försvunna!!! Jag ser nu bara probanden, den riktiga probanden jag startade med. Allt annat är helt borta! Men när jag tittar i databasinformationen eller vad det heter så ser jag att det skall finnas 17 poster, dvs inget verkar raderat. Men varför syns de inte på mitt träd???  
 
Vad har jag gjort fel och vad skall jag göra??? Vore jättetacksam över lite hjälp, för annars kan jag ju inte använda Holger mer alls och då får jag ju ingen tillgång till allt jag lagt in heller. Jag är helt förtvivlad!!!

2010-04-04, 13:07
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Varför svarar supporten inte på mail? Jag skickade en trasig databas för ett år sedan och har inte fått några som helst svar på mail om det gick att reparera databasen.
 
Är jag en besvärlig kund på något sätt, som begär åtminstone ett svar?
 
(Meddelandet ändrat av Janj 2010-04-04 13:10)

2010-04-05, 13:15
Svar #11

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Maria!
För mig verkar det som om du när du bytt proband tappat kontakten mellan probanden och övriga släktingar. Det är lätt att koppla tillbaka, men kanske ej så lätt att ge direktiv via detta media.
Om du kan söka (och hitta) dessa bortappade släktingar så har jag antagligen rätt men det kan även finnas en del andra orsaker.
Jag är en normal (?) användare av Holger7.
 
Oroväckande om det ej går att få kontakt med supporten, har ni rätta kontaktuppgifter?  
 
Finns det nån Holger ansvarig som läser detta media?

2010-04-05, 13:23
Svar #12

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Anna-Britt
Det är helt klart och tydligt ett strukturfel i din databas som nån Holgeransvarig borde kunna åtgärda åtm på nån nivå.
Du säger att denna databas ej heller fungerat under Holger6. Betyder detta att den nångång fungerat och sedan stoppat, eller att databasen kommer utifrån nåt annat system.
 
(Meddelandet ändrat av metso 2010-04-05 13:24)

2010-04-06, 14:49
Svar #13

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Hej Kim! Jag har skickat mail till Stefan Häggström om mina problem med databasen i Holger6 som inte går att öppna. Av honom fick jag rådet att gå in på Holger8 Reparera databas men tyvärr lyckades det inte.  Databasen har fungerat tidigare och jag har lagt in omkring 3000 personer. Jag har alltid tidigare fått fram den och jobbat med den utan problem men inte kunnat göra en gedcomfil. Jag har försökt att lägga in filerna i Holger8 men det blir stopp vid 86% vid uppdateringen av personuppgifterna. Har du möjligen något råd att ge mig så är jag tacksam.
MVH Anna-Britt

2010-05-16, 10:53
Svar #14

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Anna-Britt
Det mest intressanta är nu när din databas fungerat. Du skriver ej klart ut att den nånsin fungerat under Holger6. Hade du en ännu tidigare version var databasen de facto fungerade?
Jag tittade nu även på din gamla frågor och det första som fick mig att fundera är att jag får det intrycket att du försökt köra databasen direkt från en cd-skiva!? Har du nånsin kopierat dem från cd-skivan?  
Vid närmare läsning verkar det som om allt skulle kunna vara ok (hur gick kopierigen till din cd-skiva ?) men som om du skulle behöva hjälp av nån kunnig på plats.
Har du nån släktforskarförening eller adb-kunnig släkting, bekant att fråga, (typ äldre)?
I ditt ställe skulle jag ta en säkerhetskopia på alla de versioner jag har av denna databas och sedan satsa på den version som senast säkert (?) fungerat och i den version av Holger var den fungerat.
Hur stor ( i Mb ) är din databas? Kan den skickas, (vill du)? Skicka gärna mail eftersom eventuell fortsatt diskussion blir ointressant för andra.
Använder själv Holger7 men har Holger 5-6.
Och jo! Det är bättre att ta direkt kopia av databaserna än att köra med GedCom, GedCom är till för att med varierande reslultat överföra data mellan olika program.
 
Kim

2010-11-02, 11:13
Svar #15

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Undrar om någon känner till vilken GEDCOM-version som används i Holger 8? Jag ska skicka en databas som jag har i MinSläkt till en som använder Holger 8. Ska det vara GEDCOM-ANSEL, GEDCOM-ANSI eller GEDCOM-IBMPC? Holgersupporten svarar inte. Finns det verkligen någon som vill använda Holger-programmet när supporten är non-existent?

2010-11-02, 19:06
Svar #16

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej Maj-Britt !
När man kollar i hjälpprogramet i Holger 8 under skapa Gedcomfiler står detta:
Teckenuppsättning vid export: Du har tre val: IBM PC, ANSI
och ANSEL. Välj en teckenuppsättning som det program
som gedcomfilen ska läsas in i kan hantera. Om du är
osäker föreslår vi att du väljer ANSI. Fungerar inte det
prövar du först med ANSEL och sedan med IBM PC.
Detta gäller i och för sig export, men borde det då inte gälla import också ? Detta var det enda jag kunde hitta med bärighet på Din fråga. Under läsa in Gedcomfiler finns igen motsv information ( som jag hittar i vart fall ).
Ett försök att hjälpa till.
MVH
Christer
 
(Meddelandet ändrat av Cnede 2010-11-02 19:07)

2010-11-03, 11:49
Svar #17

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net

2010-11-03, 13:32
Svar #18

Carl Szabad

Varför inte göra ett utdrag för vardera versionen så får mottagaren kolla vilket som fungerar bäst.

2010-11-15, 17:54
Svar #19

Utloggad Lena Furth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2012-07-06, 15:44
    • Visa profil
    • furth.se/lena
Jag har pecis införskaffat Holger8 och har inte använt programmet tidigare. Jag har några problem som jag hoppas få hjälp med: Koppla folk (tex ett oäkta barn och dess styvfar) - jag försöker göra som det står i instruktionen men hos mig bara hänger allt sig och jag måste stänga programmet och gå in igen.  Ett annat problem är dubletter. Om jag ska skriva in en person och upptäcker att den redan finns (tex vid en anförlust), hur gör jag för att lägga till den redan existerande personen i stället för att skriva in den en gång till. Jag misstänker att det bara är jag som gör saker i fel ordning och att det förhoppningsvis finns smidiga lösningar

2010-11-16, 11:16
Svar #20

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Till Lena
Använder du senaste version av Holger? Titta under fliken Hjälp och Om Holger att du har version 8.04  
Har du inte senaste version följ länken http://shop.textalk.se/se/shopwindow.php?id=5493&shopwindow=893291
 
 
Detta med att koppla personer har jag för mej är till  rättade i de senare versionerna

2010-11-17, 21:28
Svar #21

Utloggad Lena Furth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2012-07-06, 15:44
    • Visa profil
    • furth.se/lena
Tack för svar Åke men det hjälpte inte. Jag köpte och laddade ner vad som kallas senaste versionen av Holger8 för drygt en vecka sen så jag hoppas verkligen jag fick senaste versionen. Inget av det som står i din länk stämmer dock in på mina problem. jag får kämpa vidare.

2010-11-17, 23:09
Svar #22

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Lena
 
Manualen är inte särskilt givande för nya användare, tycker jag. För att koppla personer till varandra, ska man använda iconen med kedjan. Med iconen till höger därom, kan man hämta en person ur en annan databas än den man just arbetar med. När personen i det senare fallet är hämtad, klickar man på kedjan. När man kopplar ett barn, får man frågan om det är biologiskt, fosterbarn eller adoptivbarn och i de senare fallen skrivs barnets namn med kursiv stil.  
 
Jag föreslår att du gör en kopia av den databas du har och döper den t.ex. till Test. Där kan du pröva olika funktioner utan att riskera att förstöra någonting.
 
mvh Margareta

2010-11-18, 06:57
Svar #23

Utloggad Lena Furth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2012-07-06, 15:44
    • Visa profil
    • furth.se/lena
Det står i manualen att man ska använda F4-knappen, då får jag upp sökrutan, kan hitta en person i databasen men sen händer det inget mer. Tack Margareta, ska testa ikväll och se om jag förstår

2011-07-08, 11:43
Svar #24

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
En fråga om Familjeregister
Tidigare har det varit konstruerat så att barn som bildat familj står med knapphändiga uppgifter men med hänvisning till sin familjetabell under sina föräldrar, medan de som inte gjort det fått alla uppgifter utskrivna. I senaste versionen (8.04) verkar det ske hur som helst. Ibland är alla uppgifter utskrivna, ibland inga alls. Detta innebär ju att man vid utskrift måste radera oändliga mängder fakta för att få det likadant.  
 
Är det någon som har en lösning på hur detta ställs in?

2011-07-19, 20:05
Svar #25

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Märkte plötsligt att Holger 8 hade postats hem till mig utan nån som helst bekräftelse från Holger. Jag trodde att min uppdateringsbeställning försvunnit i cyberspace eftersom jag inte hört nåt.
Första intrycket av Holger 8 är tyvärr inte imponerande.
Första installationen misslyckades totalt eftersom installationen med våld skapade en Holgerdata katalog direkt under C:` , jag hade C:`Holger och ville ha datan i en katalog under denna. Holger 8 hade annan åsikt.
Ändrade min C:`Holger till C:`Holgerdata efter några andra misslyckade installationsförsök varefter vi verkade komma överens.
Nästa steg var att överföra min Holger 7 data till Holger 8 och där blev det nästa problem.
Efter litet sökande hittade jag pdf filen som ej finns i klarform på Cd:n (clever!) utan hittas först efter installationen på egen dator. Där står det faktiskt att överföring från 7 till 8 förutsätter att båda Holger finns installerade... %&%%¤#¤
 
Känns nu litet som om jag skulle vara beredd att avstå från Holger, detta känns ej riktigt proffissionellt... dessutom finns det tydligen ingen Holger support mer och Holgers hemsidor är fulla med spindelväv... tyvärr!
 
bh
 
Kim

2011-07-21, 11:57
Svar #26

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Fortsättning:
Jag installerade Holger 8 på min gamla W2K dator var jag ännu hade Holger 7 kvar. Installationen gick bra eftersom jag höll mig i skinnet och endast editerade installationen till `Holgerdata.
Nu överfördes min databas på >10.000 namn smärtfritt, enligt räknarna dessutom alla.
Även en annan databas på över >60.000 gick smärtfritt trots att det var en Holger 6 version.
Kopierade dessa, via mitt nät, till min arbetsdator var Holger 8 efter många försök var installerad. Tog allt under `Holgerdata`data
Databasen på 10.000 hittades och verkade fungera, den andra databasen hittades ej, trots flere försök, gamla, redan hittade (och makulerade) databaser spökade så att de fanns på listan och inte gick att få bort och dök upp under `Holgerdata`data trots att jag deletat dem där.
Jag avinstallerade Holger 8 och raderade hela `Holgerdata katalogen med underkataloger. Körde en boot, installerade Holger 8 för n:te gången, kopierade igen in `Holgerdata`data och nu fungerade båda databaserna.
Lätt och smärtfritt.
 
bh
Kim
 
(Meddelandet ändrat av metso 2011-07-21 16:08)

2011-08-30, 19:19
Svar #27

Utloggad Ingrid Hellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 10:37
    • Visa profil
Är så irriterad över Holgerdatas support, går ej att nå på tfn och det tar lång tid innan de behagar svara på mail. Laddade in Holger 8, gick utan svårigheter, men när jag skulle använda det så fungerade det inte, gick ej att se ansedlar, grafisk stamtavla och familjeblad och ej heller skriva ut dem. Kom upp att jag inte hade tillräckligt med arbetsminne. Har 2 GB arbetsminne så det är inte dåligt. Fick svar på mitt mail till dem efter en vecka att de skulle åtgärda det ocn när de gjort det skulle de återkomma men inte när. Men köper man ett program så ska det fungera till 100%. Jag provade att ta bort det och lägga in det igen men inte hjälpte det. Så nu sitter jag här med ett program som inte fungerar. Vad ska man göra? Jag har haft Holger sen i början på 1990-talet och tycker det är jobbigt att föra över alla uppgifter till ett annat program känns dock snart som det är en nödvändighet.
Mvh
Ingrid

2011-08-31, 00:08
Svar #28

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Ingrid!
Byt program! Den supporten kommer inte att bli bättre med tiden och ju längre du dröjer med bytet desto mer jobb blir det.
Ser att dom har problem med deras supportforum som numera mest består av länkar till porrsidor och annan skit, KLICKA FÖR SJUTTON INTE PÅ DOM!
Tydligen är siten hackad och dom har inte ens orkat rensa ut skräpet trots att ett oförsiktigt klick kan betyda katastrof för din dator.
 
Har inte Holger själv men du borde kunna exportera data till en ged-fil och importera den i det nya programmet.  
Risken finns att somliga data inte förs över, men som sagt, ju längre du dröjer desto mer kompletteringsarbete blir det.
Har själv för länge sedan måsta emigrera till ett nytt program så jag vet att det inte är roligt men det går oftast relativt bra.
Ett tips är at göra det medan gamla programmet ännu fungerar så att man kan köra båda programmen samtidigt för att jämföra överförd data.
Prova dig fram och välj ett program som du gillar och som framför allt är snabbt och stabilt.  
Det finns säkert någon här som haft Holger och kan hjälpa dig med själva exporten.
 
/Bertil

2011-09-01, 08:50
Svar #29

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Hej Ingrid!
Tyvärr tycks du ha rätt angående Holger och Bertil Englunds kommentar om deras hemsidor stämmer tyvärr också. Så här har det varit mycket länge nu.
Du skriver att du har 2 Gb arbetsminne, det kan förfalla vara drygt nog men är ditt användarsystem Vista eller Windows 7 är 2 Gb i minsta laget och jag skulle tom vilja påstå att de som säljer Vista eller Windows7 datorer med 'bara' 2 Gb inte har rent mjöl i påsen. En Vista eller Windows 7 dator 'måste' ha 4 Gb för att fungera bra, i all synnerhet om du använder 'full' version, dvs ej Home.
Så om du har Vista eller W7 är hela felet ej hos Holger, du har för litet minne, trots 2 Gb.
Jag använder för tillfället Holger8 och den fungerar bra på både W2K och XP men jag kommer mycket troligen att byta till ett annat som jag testar. Ged-överföringen gick bra.
 
bh
Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna