ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-05  (läst 1997 gånger)

2006-12-21, 19:28
läst 1997 gånger

cathis

Hej
 
Men jag vill inte ha med hela databasen utan en gren...  
 
Mvh
Cathis

2006-12-21, 20:18
Svar #1

Stig Hansson

Cathis
Gör en kopia av din fil och ge den ett nytt namn. Sedan kan du ta bort det du inte vill ha kvar i den nya filen och göra med den som Alf föreslår ovan
Stig

2006-12-21, 22:12
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Cathis! Skapa en ny databas och importera den grenen dit med F5. Sen kan du exportera den databasen vart du vill.

2006-12-27, 16:51
Svar #3

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej!
Har ett litet problem. Håller på att lägga över min farmors anor i en egen databas för jag ska göra den till en html presentation för att eventuellt läggas ut på en hemsida. Det jag gör då är ju att skapa en ny databas, går in på redigera och hämta. Tar fram min farmor och väljer välj då kommer rutan import av anor fram där väljer jag även familjer. Det jag vill ha med då är även barnen och frun till t ex fmff bror och vidare på det, deras barn och giften osv. Men nu får jag bara med fmff bror och inte hans fru och barn och fortsättningen där. Vad gör jag för fel är det någon inställning som man måste göra för att få med allas barn och respektive eller går det inte att få med dom.
 
MVH
Camilla Åslund

2006-12-27, 17:09
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Camilla! Du kan inte få med personer både bakåt och framåt i tiden. Antingen väljer du anor (med eller utan barn) eller ättlingar. Din fmff bror med hustru kommer med eftersom han är son till din fmfff och fmffm, men hans barn kan du inte få med i en utskrift av anor.

2006-12-27, 18:01
Svar #5

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej Carl
 
Jag får ej med min fmff brors hustru? Men varför får man inte med alla på min farmors sida, när man för över dom i en ny databas, dom finns ju med i min första databas. Måste man i såfall sitta och fylla i alla dessa människor igen som man vill ha med i en html presentation, som hör till farmorssläkt, det blir ju dubbel jobb när dom redan finns. Tycker det är konstigt att man inte får med alla. Jag vill ju ha med alla personerna i den grenen av släkten även tex fmffff brors barnbarns barn och deras giften osv, för att få en bra presentation.  
 
Mvh
Camilla

2006-12-27, 18:16
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Camilla! Vid utskrifter kommer hustrun med men kanske inte vid export. Och programmet kan inte hålla reda på hur långt ut åt sidan du vill få med, om du vill få med dina halvbryllingars ingifta och deras kusiner. I så fall får du låta hela din databas ingå i presentationen.
 
Det här är inte ett fenomen som är begränsat till Holger, utan beror på att det inte på ett någorlunda enkelt sätt går att definiera hur långt åt sidan man vill kunna exportera sin släkt. Du kan ju jämföra med hur du skulle definiera en utskrift av de du vill ha med.

2006-12-27, 19:26
Svar #7

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Carl!
 
Vid exporten kommer de inte med. Tanken var att jag på en hemsida skulle ha alla fyra grenar (fm, ff, mf och mm) separerade så man kunde gå in på var och en gren och inte alla liggande i en och samma databas utan det skulle vara lätt att kunna bara gå in på den gren som man var intresserad av och jag vill ha med alla människorna som är på just den grenen. Så om jag fattat rätt så går det inte att göra som jag har tänkt mig. För att få det så måste jag allstå exportera de personer som går att exportera sedan skriva in alla andra människor igen för att få det som jag vill, phu. Jag som trodde att det var bara att göra en html presentation av den nya databasen och sedan var det klart, men så enkelt är det alltså inte.
 
Mvh
Camilla

2006-12-27, 20:00
Svar #8

alf

Camilla
Prova att göra så här:
Markera den person du vill ha som proband.
Välj sedan Utskrift - Listad andtavla och kryssa för alternativet Utskriftmedium - HTML Web och klicka på OK. Ange filnamn. Klicka på OK. Fyll i de uppgifter du vill ha med och klicka igen på OK. Nu skapas din databas och du kan titta på den med Internetexplorer eller annat liknande program.
Lycka till.
Mvh
Alf

2006-12-27, 22:48
Svar #9

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej Alf
Tack för tipset men jag får inte med alla personer som jag vill ha med. Så jag får nog fylla i allt iallafall fasten allt redan finns. För jag vill ha det separerat i fyra olika grenar och ha alla relaterade personer med i varje gren.
 
Mvh
Camilla

2006-12-28, 11:44
Svar #10

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
Har nu kommit på hur jag skall göra, lite omständigt men jag får med det jag vill. I den nya databasen så markerar jag rutan för hustrun till min fmff bror hämtar henne från original databasen och sätter in henne som äktenskap. Det som blir då är att mannen fmff bror också följer med, alltså hon står som gift två gånger med samma man, men det följer inte med några släktingar på han. Det jag gör då är att länka barnen under rätt äktenskap (där mannen står med sina släktingar)och sedan raderar mannen utan släktingar. Då får jag med det jag vill. Hoppas ni hängde med.
 
Mvh
Camilla Åslund

2006-12-28, 16:07
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Camilla! Det var ju en fiffig lösning på problemet, men du kommer att få länka in väldigt många respektive. Och om några av deras barn är ingifta med varann så kommer det att finnas två eller fler av dem i databasen och även av deras ättlingar.

2006-12-28, 20:14
Svar #12

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej Carl!
 
Ja men det var den enda lösningen jag kom på utöver att fylla i alla personerna igen. Så jag vet inte vad som är enklast, vad tror du. Det går ju att dra ut listor och kolla och ta bort de som är dubbla. Eller jag kanske får tänka om men jag vill ju gärna ha med alla människorna. Som tur är har jag ännu inte så stor databas drygt 4000 personer.
 
Mvh
Camilla

2006-12-28, 22:05
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Camilla! Jag kan kolla din nya databas efter dubbletter om du vill. Mejla mig bara filen xxxxp.db (där x-en står för ditt databasnamn) så får du besked om det finns några. Fast om det inte är så många personer kan man också dra ut en sorterad lista och kolla i den.

2006-12-29, 11:27
Svar #14

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Carl!
Tack för det generösa erbjudandet,det tackar jag inte nej till. Jag kontaktar dig på mejlen när jag har länkat klart.
 
Mvh
Camilla

2006-12-30, 13:18
Svar #15

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Hej Camilla! Jag tror jag känner igen ditt problem att inte syskonens makar kommer med när man vill göra en ny databas med annan proband. Och det konstiga hände också att personer som både var barn till en ana och gifta med en annan kunde försvinna som barn. Men det finns i manualen under Baspersoner. Om man gör en ny databas och börjar med att fylla i baspersonen på nytt innan man importerar den gamla, sedan länkar föräldrar make och barn, får man några dubbletter att ta bort i första generationen, men sedan blir det rätt. Jag kan skriva av i detalj, om du inte hittar i manualen. (Jag läser i Holger 5.)
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2006-12-30, 13:20
Svar #16

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
PS. Länkningen gäller alltså bara den nya baspersonen.
 
DS
Olof och Ingrid Bergström

2007-01-05, 18:08
Svar #17

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Jag har använt Holger under säkerligen mer än 10 år vid det här laget och köpt de nya versionerna efter hand. Fram till i fjol då jag köpte uppgraderingen Holger7 fungerade det helt OK, men sedan har det strulat oupphörligt. Programmet låser sig när jag skall öppna en person för att göra ändringar och det dyker upp en varningsruta med texten blob. I höstas fick jag hjälp av Holger-supporten att reparera databasen. Resultatet var i stort sett OK, men en del av textkommentarerna kunde dyka upp på helt fel ställen. Jag har senare laddat ner den uppgradering som finns på Holgers hemsida och använt mig av möjligheten att själv reparera databasen när felet återkommit. Nu tycks det dock vara kört. Trots att programmet påstår att reparationen lyckats så kan jag inte öppna den reparerade versionen. Supporten tycks ha tagit helgledigt och det är väl i och för sig inte så konstigt, men frågan är vad som hänt med Holger7. Kan jag verkligen lita på programmet? Är det någon annan som råkat ut för samma problem?
Inga

2007-01-05, 18:22
Svar #18

Patrik Larsson

Hejsan!
Jag undrar om det går att kopiera över källförteckningen mellan databaserna. Eller måste jag göra om hela källhänvisningarna för varje databas.
 
M v h
Patrik

2007-01-13, 14:01
Svar #19

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej  
 
Jag vill göra en utskrift till en släkt med alla hans släktingar och jag vill att det skall stå mf, ff och mfff, kusin, faster, farbro osv alltså anornas släktskap med honom. Hur gör jag får inte till det. Blir tokig : )
 
Mvh
Camilla
 
Tack för tipset ovan Ingrid och Olof skall testa och se.

2007-01-13, 14:31
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Camilla! mf, ff, mfff, mm får du ut ur programmet. Något kusin, faster, farbror, brylling, etc förekommer inte i Holgers utskrifter, eftersom det inte går att på en gång skriva ut både bakåt och sedan framåt i tiden. Du skriver inte vilket format du ska göra utskrifterna i, men de flesta format kan du säkert editera manuellt i Word. Då får du där skriva in vad du vill ha med.

2007-01-14, 12:16
Svar #21

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Carl! Tack för svaret. Jag har även provat Disigen och jag måste säga att de har bättre möjligheter till en sådan utskrift som jag önskar. Då har jag en fråga kan man använda sig av både Holger och Disigen på samma dator utan att det blir kollision mellan programmen.
 
Mvh Camilla

2007-01-14, 12:27
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Normalt ska det inte vara något problem, men det har hänt att de enstaka gånger har krockat.

2007-01-14, 12:37
Svar #23

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Carl! Tack för det snabba svaret. Jag får göra ett test och se vad som händer. Får göra säkerhetskopior oftare om det skulle hända något.
 
Mvh Camilla från ett snöigt och blåsigt Timrå.

2007-01-14, 17:58
Svar #24

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Camilla!
 
Jag har både DISGEN och Holger 7.0 igång i min dator, och det har aldrig varit några som helst problem. Dessutom har jag även Min Släkt demoversion. Aldrig råkat ut för några krockar eller konstigheter. DISGEN är trots allt det bästa programmet, av dem jag provar hittills.
 
Mvh
 
Kerstin M

2007-01-15, 16:15
Svar #25

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Kerstin!
Tack för informationen. Jag ska pröva att köra med båda och hoppas inget händer. Jag tycker Holger är lättare att använda men Disgen har bättre utskriftsmöjligheter för det jag vill ha.
 
Mvh Camilla

2007-01-18, 16:04
Svar #26

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
TACK Stephan Häggström på Holgersupporten för den snabba hjälpen med att laga Holger! Så här långt verkar de bekymmer jag haft med låsningar i programmet vara lagade, och jag är så tacksam.
 
TACK!
Mvh Anita

2007-03-05, 21:43
Svar #27

Patrik Larsson

Jag har ett bekymmer med databasen i Holger 7.
 
Om jag håller på och arbetar i min databas i läget där jag ser föräldrar och barn uppkommer en konstig sak i föräldrafönstret. Hos några familjer har det skett att om jag klickar på ett barn och sätter henne som huvudperson så kommer bara moderns namn upp. Ställer jag sedan fadern som huvudperson och klickar på samma barn så kommer information om modern OCH faderns namn upp i huvudpersonens ruta.
 
Varför blir det så?
 
M v h
Patrik

2007-03-05, 22:13
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Patrik! Har du uppgraderat med senaste buggfixen 7.06?

2007-03-05, 23:04
Svar #29

Patrik Larsson

Hej Carl!
Ja, vi har uppdaterat Holger till Holger 7.06
 
Men det har bara hänt några gånger, så det händer inte alla gånger jag är inne i programmet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna