ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-28  (läst 2419 gånger)

2006-04-17, 17:12
läst 2419 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Magnus Johansson!
 
Du hade rätt det var 7.05, som jag hade fått.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-05-01, 10:49
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tyvärr verkar det som jag får ge upp att använda Holger. Nu kan jag inte ens lägga in nya anor i programmet - det kommer upp ett felmeddelande och personakten låses. Jag ger upp!
 
Anita

2006-05-01, 19:30
Svar #2

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Till Anita
Din databas har blivit korrupt, detta är en bugg i tidigare version av Holger som nu faller ut i 7:an. Kontakta Holger supporten (ring) så hjälper de dig. Du får skicka in din databas så rättar de den.  
Jag har också blivit drabbad av samma fenomen som du beskriver.
 
Lycka till

2006-05-02, 09:26
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej Anita
 
Jag rekommenderar dig också att ta kontakt med Holgersupporten. Det har tydligen uppstått något fel i din databas, men det beror inte på någon bugg i programmet. En databas är känslig eftersom filerna ligger öppna medan man arbetar med databasen. Händer det något oväntat, exempelvis ett strömavbrott eller att datorn hänger sig så att den måste startas om, är risken stor att fel uppstår i databasen, men det kan dröja innan man upptäcker felet.
 
Därför bör man alltid regelbundet ta backuper på sin databas. Det är också bra att kopiera databasen till en annan plats på hårddisken (eller ännu hellre till en annan hårddisk på datorn om man har flera). Det är snabbt gjort och skyddar mot just det jag nämnde, eftersom kopian inte ligger öppen vid en eventuellt oväntad händelse. Kopiera till annan plats på hårddisken kan man göra mycket ofta, varje gång man har gjort någon ändring i databasen. Och sitter man och jobbar en hel dag kan man gärna ta kopior flera gånger under dagens lopp. Det tar bara några sekunder. Vid ett strömavbrott riskerar man då inte att förlora mer än vad man gjort sedan den senaste kopian togs.
 
Om olyckan ändå skulle vara framme - ett strömavbrott inträffar och man har ingen jättefärsk backup - bör man först göra en kopia av databasen, sedan skapa en ny databas och importera den gamla databasen till den. Går importen bra har det med all sannolikhet inte uppstått något fel i databasen utan det är bara att jobba vidare.
 
Om importen däremot inte fungerar, bör man kontakta Holgers support (se hemsidan) och diskutera problemen med dem.
 
Men som sagt: det bästa är att alltid ha en färsk backup av databasen, då är man garderad när det oväntade händer.

2006-06-29, 10:52
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en ana som blev adopterad av morföräldrarna. Jag har lagt in honom som adopterad son under morföräldrarnas familj. Som 19 åring emigrerar han till USA och ansluter sig till sin mor och hennes familj. Han byter också efternamn.
 
Blir det fel om jag också lägger in hans namn i moderns familj i USA och hur markerar jag att barnet bara är moderns. Jag kan inte hitta detta i manualen.
 
Någon som har ett tips?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-06-29, 13:30
Svar #5

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Ann-Mari.
Det är bara att länka (F4) in honom som biologiskt barn under föräldrarna i familjeläge.
Är inte moderns make hans fader sätter du modern högst upp och länkar in honom i nästa kolumn, till höger om halvsyskonen.

2006-06-29, 15:43
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Torbjörn!
 
Tack för tipset! Enligt min faster skulle moderns make vara fadern, men det är ju aldrig bekräftat. Förresten så kallas han av en halvbrors son till honom för min pappas halvbror. Så han hade nog en annan pappa än rykterna gjorde gällande. Detta bara en parentes.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-07-18, 11:22
Svar #7

Patrik Larsson

Hejsan!
Jag har fått problem med mitt program Holger7. Plötsligt har den börjat säga key violation när jag skall spara personinmatningen.
Samtidigt har det börjat hoppa runt personer där de inte hör hemma.
Vad kan ha hänt?
 
Patrik

2006-07-18, 11:29
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Patrik! Har du testat standardrutinerna, dvs 1) stäng programmet, 2) starta om datorn, 3 starta Holger igen och gör en databaskontroll på den databasen?

2006-07-18, 15:27
Svar #9

Patrik Larsson

Hej Carl!
Jag tyckte jag kände igen mannen som satt framför oss i fredags på SVAR i Ramsele och det måste varit du.
Jag har provat att starta om datorn men får samma resultat då. Men jag har inte gjort någon databaskontroll och vet inte hur man gör det. Jag kollade hjälpmanualen men hittade inte råd.
 
Det är bara i min farmors databas med 6800 personer i som det blir detta fel. Inte i de andra databaserna med mindre personer i. Har det någon betydelse?
 
Patrik

2006-07-18, 17:44
Svar #10

PatrikLarsson

Nu har jag gjort en databaskontroll.
När personuppgifterna kommit till 99% så avbryts kontrollen med bilden key violation.
 
Vad rekommenderas att jag gör?
 
Patrik

2006-07-18, 17:49
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Hej Patrik!
 
Ja det är en liten värld...
 
Pröva att ta bort alla index och gör om det hela.
 
Fungerar det inte då, skapa en ny databas med nytt namn och importera den gamla till den.
 
Då ska det fungera.

2006-07-18, 18:03
Svar #12

Patrik Larsson

nixpix!
Jag tog bort indexen men det blev fortfarande en ruta med stort kryss på med eferföljande text key violation.
 
Och efteråt slocknar hela databasen hela tiden och när jag klickar kommer ett nytt meddelande upp:
 
Access violation in address 'HOLGER7.EXE' read off address FFFFFFFF.
 
Patrik

2006-07-18, 21:03
Svar #13

Patrik Larsson

Det jag skrev ovan var fel, meddelandet var:
 
Access violation in address 0059147D in module 'HOLGER7.EXE' read off address FFFFFFFF.

2006-07-18, 22:11
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Har du skapat en ny databas och försökt importera den gamla dit?

2006-07-19, 00:32
Svar #15

Lasse Eklöf

Patrik!
Jag är ingen hejare på Holger, men för några år sedan använde jag detta som huvudprogram - vilket i mitt tycke gör de snyggaste antavlorna i listform. Jag fick då exakt samma fel som du i en bas, och ett tu tre en vacker dag gick basen inte att öppna över huvudtaget, den var körd och bara att radera bort. Tack vare att jag tidigare gjort en textfil av basen, kunde jag åtminstone knappa in alla personer (ca 8000) på nytt men hade då bytt till Min Släkt (tog nära 2 år). Hur jag uttryckte mig då vill jag bespara andra läsare av detta forum.
 
Därför råder jag dig att det första du ska göra är (om det går) att göra en gedcom-fil av basen, samt även en text-fil för säkerhets skull. Sedan kan du ju eventuellt pröva att installera om själva Holger, fast det inte säkert det går ändå - i mitt fall var det fel på en fil i själva basen och det fanns inget att göra.
 
Kanske någon Holger-fadder vet något bättre sätt.
 
Mvh / Lasse Eklöf

2006-07-19, 00:48
Svar #16

Lasse Eklöf

Hej igen.
Patrik - jag var nog lite snabb sist. Efter att du gjort gedcom-filen och installerat om Holger, gör du en ny bas och importerar gedcom-filen. Kanske kan det fungera för dig, men som jag skrev i mitt förra inlägg så hade jag fel i en fil i själva basen, så felet hängde då med i min gedcom-fil, vilken således blev värdelös och bara att radera. Däremot gick textfilen att öppna i Word så alla uppgifter fanns kvar, men fick knappa in dessa på nytt. Inget roligt kan jag lova.
 
Mvh / Lasse Eklöf

2006-07-19, 01:13
Svar #17

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
...och så finns det förstås det allra bästa goda rådet: Se till att alltid göra säkerhetskopior på databaserna!!!! Då slipper man knappa in allt på nytt.

2006-07-19, 01:23
Svar #18

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Gör först en kopia på databasfilerna ! ! !
Då har du i alla fall kopiorna kvar, och kan testa olika förslag du får för att få bort felet.
Key violation brukar bl a vara databasmotorns meddelande att den enhet som genererar nya poster genererar ett ID som redan finns. Felet verkar här ligga i själva databasfilen. Det kan säkert finnas någon annan orsak också, men det anses vara den vanligaste. Holger är väl byggt med Borland programvara ? med Borlands DBE, som är bra - men fel kan ju inträffa. Felet i sig är nog inte beroende på Holger, utan på databasmotorn - men om du ser till att du har kopior kvar så sitter du i alla fall inte i sjön medan problemet löses.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-07-19, 10:55
Svar #19

Lasse Eklöf

Hej.
Visst ska man alltid säkerhetskopiera basen, problemet i mitt fall var bara att felet kom med även i kopiorna, dvs även säkerhetskopiorna var korupta. Det var inget fel som bara kom hux flux utan kom smygande, först som något litet medelande som lätt gick att trycka bort och sedan fortsätta utan någon synlig skada, sedan blev det bara värre och värre, till en dag då basen inte gick att öppna alls. Därför anser jag att även en textfil måste göras för att alla uppgifter ska finnas kvar. Säkerhetskopiorna kunde jag kasta i sjön. Visserligen kunde jag använda en gammal kopia som inte var uppdaterad på säkert ett år men mycket hade ju tillkommit under det året.
 
Genom att installera om Holger från början så installerar man ju även om Borland också.
 
Jag litar inte riktigt på Holger efter detta, utan anser programmet vara lite ostabilt ju fler personer som läggs in. Jag kör nu Min Släkt som huvudprogram och Holger endast vid utskrifter.
 
Mvh / Lasse Eklöf

2006-07-19, 11:02
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Med risk för att låta tjatig, har du skapat en ny databas och försökt importera den gamla dit?
 
Annars brukar programmakaren vara tjänstvillig med att reparera databaser som av någon orsak havererat. Kontakta Stephan Häggström på Holgerdata.

2006-07-19, 12:36
Svar #21

Patrik Larsson

Jag försökte med att skapa ny databas och importera men den svarade bara att den inte var tillgänglig.
 
Jag försökte även med att kopiera in den gamla databasen och skapa kopia. Till slut så sa datorn att databasen inte var åtkomlig och var helt stängd. Jag försökte även skapa säkerhetskopia men den vill inte arbeta med min databas.
 
Tyvärr så hände sedan en olycka för jag hade en gammal säkerhetskopia av databasen på vår andra dator så jag skulle försöka kopiera den till datorn med ett annat namn. Men den ersatte den felande gamla databasen och den är borta.
Så jag får väl mata in de 1000 personer igen som jag har förlorat av de 6800 som var inlagda.
 
Men tack för all hjälp!
 
Patrik

2006-07-19, 14:25
Svar #22

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Holgersupport!
Fungerar den inte på sommaren? Jag har skickat e-post och ringt. Jag får bara en upptagetliknande ton på telefon. Jag har ny dator och måste installera om programmet och har glömt licensnumret. Hur gör jag?
Anne-Mai C.

2006-07-19, 15:56
Svar #23

Lasse Eklöf

Patrik: Det var synd, jag trodde du ännu var i det stadiet att du fortfarande kunde öppna basen. Nu verkar ju fallet vara precis som det var för mig, att du inte ens kan öppna basen.
 
Som Carl säger kan du ju alltid försöka med att låta Holgerdata reparera basen. Det lät även jag försöka med i mitt fall, jag mejlade över min bas till dem, som bara kunde konstatera att en av filerna hade tappat hälften av datan, dvs en fil var bara avklippt, och inget fanns att göra.
 
Mvh / Lasse Eklöf

2006-07-19, 20:08
Svar #24

Utloggad Mats Geijer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2010-01-04, 12:36
    • Visa profil
    • www.geijer.info
Dessa allvarliga databasproblem är ju en påminnelse till oss alla att ha en säkerhetskopia som är färsk. Men eftersom problem kan komma smygande räcker det inte med bara en kopia av databasen, utan man måste också då och då skapa en arkivkopia som därefter inte får skrivas över, t.ex. med namnet 2006-07-19_databasen.ged. Detta är lämpligt att göra innan större ändringar eller kompletteringar, och åtminstone ett par gånger om året.

2006-07-19, 23:48
Svar #25

Lasse Eklöf

Det där med arkivkopior som Mats härovan proklamerar för är mycket bra för att inte säga livsnödvändigt. Det är ju annars väldigt lätt att tro man är på säker grund då man endast säkerhetskopierar basen ÖVER den gamla kopian gång efter gång. En vacker dag är det fel på den nya kopian.
 
Men, från den ljusa sidan sett, fick jag den ny-inknappade verisionen mer upp-strukturerad än den som gick åt fanders. Inget ont som inte har något gott med sig.  
 
Mvh / Lasse Eklöf

2006-07-27, 21:43
Svar #26

Utloggad Staffan Jogmar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 21:25
    • Visa profil
Jag har fått följande problem med Holger 7. När jag försöker öppna vissa personer får jag upp en ruta som säger BLOB has been modified. Jag kan öppna personer som ligger såväl i framför- som i bakomvarande generationer. Någon som har en lösning på detta problem?

2006-07-27, 22:07
Svar #27

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Staffan! Som du kanske har sett tidigare i den här diskussionen så är det ett inte helt ovanligt problem för Holger 7. Tyvärr verkar mitt probleme dessvärre bestå - trots både kompetent hjälp och periodvis en viss förbättring i användningen. Jag har gett upp och jag undviker att använda programmet fullt ut.
 
Jag hoppas att du kan lösa ditt problem - jag kan det inte.
 
Mvh
Anita

2006-07-28, 01:01
Svar #28

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Staffan
Jag använder Holger men har aldrig stött på detta problem. Av texten att döma handlar det om någonting som har med bilder att göra. Kan det stämma?

2006-07-28, 10:53
Svar #29

Utloggad Staffan Jogmar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 21:25
    • Visa profil
Jag har varit inne på Holgers hemsida och där finns felet under en egen rubrik. Det finns också ett förslag från Holgersupporten om hur man skall kunna komma runt problemet. Jag har följt den rutinen, men det har inte hjälpt. Det verkar dessutom som om problemet sprider sig från person till person i databasen. Till Alf kan jag säga att problemet inte har med bilder att göra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna