ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-25  (läst 2303 gånger)

2005-05-06, 15:18
läst 2303 gånger

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1122
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:47
    • Visa profil
Någon som testat den och ser några märkbara skillnader eller ??? Är den värd nästan 6? års väntan jämfört med 6:an eller ???
 
Betala via epost eller skickas den via epost ????
Någon som sett sidan och undrar också ???

2005-05-06, 18:10
Svar #1

Hasse W

Hej
Började använda Holger när jag började släktforska men gick snabbt över till Min Släkt som jag tycker är det allra bästa programmet. När jag senare skulle börja använda Holger som komplement så kunde jag inte logga in och trots mail till tillverkarna så fick jag aldrig något nytt inlogg trots att jag betalt ganska mycket för detta simpla program.
mvh Hasse W

2005-05-06, 20:05
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kan vi få fullständiga namnet vid inlägg är det bra. -Särskilt när man uttrycker något som utvecklare och supportpersoner kan ha nytta av att veta om kanske..
 
-Kikade just på http://holger.aland.net/, men det verkar inte finnas något nytt där.. Dagens datum syns under Nyheter om Holger i deras diskussionsforum, men det finns inget alls under den rubriken nu - så något kanske är på gång att uppdateras just nu..!?

2005-05-06, 21:22
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det låg faktiskt ett officiellt meddelande där i förmiddags om att Holger 7 nu var klar och skulle kosta si och så mycket, men det verkar ha försvunnit vid 5-tiden... tillsammans med en god del av alla gamla inlägg..

2005-05-06, 21:24
Svar #4

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
'Nyheter om Holger' uppdaterades innan lunch med information om att Holger7 var redo för release och att man skulle börja skicka ut ex till folk som beställt under nästa vecka. Runt 17:00 raderades meddelandet. Tyckte allt kändes lite konstigt då ingenting annat på hemsidan berättade om denna nyhet (eller hur man beställer 7:an). Möjligen var det någon som ville 'skämta' lite? Tror inte att det är speciellt svårt att göra inlägg i stängda diskussioner på ett sådant forum...

2005-05-06, 21:58
Svar #5

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1122
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:47
    • Visa profil
Man kan ju tro att premiären verkade vara ett skämt idag. Sen är ju frågan om 7:an som sådan är ett skämt - det är ju mer försening än klara besked.Man skyller på manualen - men det är väl inte hela sanningen - eller ???
När blir det klara besked utvecklarna kan stå för och kan hålla ???  
Vore bäst med klara besked innan ni går ut med nyheter och ni ska stå för det

2005-05-06, 22:03
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag tycker nog att en väl dold påannonsering som dessutom försvinner under mystiska omständigheter ett par timmar senare stämmer utmärkt väl med resten av Holger-utvecklingen!

2005-05-06, 22:14
Svar #7

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Själv tror jag som sagt inte att HolgerData ligger bakom det inlägget, även om Daniel har en intressant poäng i sitt inlägg  Vad gäller Holger7:s vara eller inte vara så var jag betydligt mer skeptisk innan jag tog en titt på den betaversion som låg ute på nätet för några månader sedan. Den visade ju i alla fall att viss utveckling skett. Själv väntar jag tålmodigt in den nya versionen. Är nöjd och belåten med 6:an, även om jag gärna skulle ha en bättre källhantering.

2005-05-06, 22:23
Svar #8

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1122
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:47
    • Visa profil
Det ska ju iallafall inte behöva ta snart 6 ? år innan den nya uppdateringen kommer ut.
Nu är ju alla äldre inlägg i Holger klubben borttagna av någon orsak.De kan ju vara kritiska.
Man kan ju undra vad som hänt under den här långa tiden eller vad / vilka som  bromsat allt.
Hela prosessen med 7:an har skötts på ett sätt som är under all kritik. Vad säger Holgerfaddrarna om allt detta ???
Fler och fler har ju p.g.a den långa väntan gått över till andra program,vilket är förståligt.
Se till att de ansvariga som har koll på sidan går ut med information de kan stå för innan folk tappat förtroendet totalt för programmet.
Tidplan - pris m.m.

2005-05-07, 00:11
Svar #9

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om herrarna öppnar sina sinnen för en smula empati och förståelse, så kanske ni skulle bita er i tungan! Holger har drabbats av ett par tragiska händelser de senaste åren, som faktiskt förklarar varför det dröjt så länge med en ny version. Det handlar om två småbarnspappor som först mist sina makor, och sedan ensamma fått ta hand om sina barn. Den ena för några år sedan, och den andra nu alldeles nyligen.
Själv har jag klarat mig alldeles utmärkt med Holger6 under tiden, eftersom programmet är ett mycket bra grundprogram. Det nya programmet, som jag har kikat lite på, har en del nyheter, men känns ändå igen från förr. Särskilt bra är att man lyckats hålla det enkelt och fritt från en massa onödiga finesser.
Man har dessutom gått ut med att priset inte blir högre än det varit tidigare.
Anledningen till raderingen av den gamla diskussionen är att man bytt försäljningsorganisation. Gamla Archeion, som skött marknadsföring, försäljning och support, finns inte längre. En ny försäljningsorganisation har tagit över och vill börja från noll.
Allt detta har man gått ut med i god tid i Holgerklubben, för den som varit intresserad.

2005-05-07, 14:44
Svar #10

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1122
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:47
    • Visa profil
Tragiska familjehändelser är alltid arbetsamma att bearbeta.Vet det själv ,men livet måste gå vidare.Det är det bästa sättet att bearbeta sorgen
Men samtidigt måste man fråga sig om utvecklingsarbetet bara låg på 1 person under alla dessa 6 åren eller varför det inte delegerades eller någon frivillig tog sig an det.
Jorge - även du måste väl hålla med om att tiden har varit för lång.... - det har varit så många sista förseningar under de sista månaderna så man börjar ju tvivla om den kommer ut i år eller ????

2005-05-07, 15:33
Svar #11

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Lars Persson
Fråga de som vet, jag känner till dessa tragiska förhållanden och har helt empati med familjerna. Om du läser vilka som från början var upphovspersoner för Holger, så var det 2 st. Beakta detta + att det har varit en lång samt smärtsam gång framåt. Därför är inte alla bitar så självklara, att de redan skulle kunna vara lösta. Jag tror mer än mer, att de som har med Holger-prg, arbetar för att kunna utveckla detta, samt att det genom detta arbete kommer fram en ny version. Vad vill du ha i nuläget?  Ngt som ligger på framkant, eller något som är   mer uppdaterat? Valet är ju ditt! Jag kommer att nu och framledes arbeta med Holger 3 , samt lägga över mina data i Holger 6 i dag, samt framledes i  högre versioner.
Jan-Christer

2005-06-15, 12:52
Svar #12

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Tänkte bara nämna att Holger7 nu är släppt och finns ute för beställning. Se deras hemsida för mer information.

2005-06-15, 15:22
Svar #13

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Holger är känt för att vara ett enkelt, avskalat och användarvänligt program, och den tilltalande skärmlayouten är kvar i den nya versionen. Möjligheten att skapa olika händelser för en person liksom detaljerad källredovisning är en mycket stor förbättring.
 
Jag prövade att importera ett trettiotal personer från MinSläkt. Ett par reflektioner från en halvtimmes testning:
 
- Det verkar inte finnas något enkelt sätt att avinstallera demoversionen, eftersom programmet inte syns bland övriga i Kontrollpanelen>Lägg till/ta bort program. (I alla fall inte på min dator med Windows XP.) Måste till slut lokalisera programmappen i Explorer, ta bort den manuellt. Manuell borttagning gäller också för programnamnet under Start>Alla program samt ikonen på skrivbordet.
 
- Jag är tvungen att anpassa syntaxen för hur jag angett ortnamn enligt fördefinierade alternativ i Holger. Det innebär att den modell jag använder (plats, socken, landskap) inte funkar. I det alternativ jag till slut valde blev bara plats och socken kvar. Jag såg ingen möjlighet att kunna ange alla tre värden.
 
- Alla källorna importerades till Holgers källdatabas. (Ett tips är att döpa om källdatabasen till källbibliotek i nästa uppdatering för att ytterligare förstärka det användarvänliga gränssnittet.) Inga källor fanns emellertid kopplade till någon av personerna, eftersom Holger använder en programunik redovisning av källorna. Jag skulle alltså behöva gå in manuellt för varje händelse och välja rätt källa. Man hade kunnat lösa det genom att ha ett generellt källfält för hela händelsen och lägga källan där. (Holger har nu separata källfält för datum och orter och inget källfält som gäller för hela händelsen. Har man bara en källa för händelsen kan man naturligtvis konsekvent välja ett av källfälten. En svårighet i förlängningen kan bli att man inte vet om orsaken till att en källa bara finns i ett källfält beror på att källan avses vara generell eller att källa än så länge bara finns för det fält källan syftar på.)
 
- Inga noteringar om händelserna fanns heller importerade (till exempel alla mina avskrifter av födelse, vigsel- och dödnotiser). Jag tror att Holgers potential skulle öka avsevärt om man skapade en konverteringstabell som hjälpt till med att få informationen på rätt plats från de vanligaste svenska släktforskarprogrammen. Som det nu är blir det svårt att utan mödosamt arbete migrera från ett program till Holger, om man har ett omfattande material.
 
- Holger använder två fält för datum för en händelse: startdatum och slutdatum. I Min Släkt finns bara ett fält. Vill du ange ett intervall anger du i Min Släkt exempelvis 'från 1650 till 1660'. I gedcom-filen blir detta - tror jag -någonting i stil med 'FROM 1650 TO 1660'. Dessa gedcom-uttryck (FROM, TO, EST, ABT) översätts emellertid inte vid konverteringen till Holgerformat utan blir kvar. Ser lite lustigt ut.
 
- Jag prövade att välja några skärmutskrifter av rapporter. Eftersom jag har en helt ny hårddisk har jag ännu inte installerat en skrivare. För flera av rapporterna fick jag då meddelandet att en default-skrivare inte var vald och därefter hängde sig programmet. Den kontrollen borde inte göras om jag väljer att visa rapporten på skärmen enbart.
 
Bara några reflektioner, vad de nu kan vara värda. I övrigt ett positivt intryck.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg

2005-06-23, 12:40
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Vill bara säga att Holger 7 fungerar alldeles utmärkt och är fortfarande lika enkelt att använda! Nu blir det till att leta fram dop- och begravningsdatum för att komplettera i den nya versionens fält för dessa uppgifter. Något att sysselsätta sig med under sommarens regndagar.

2005-06-23, 13:04
Svar #15

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Vill bara lägga in en varning för att köra 'Databaskontroll' i Holger7. Vad jag märkt (och dessutom kunnat upprepa) raderas alla inmatade händelser vid en kontroll! Har påpekat detta på Holgers hemsida för någon dag sedan. I övrigt ser 7:an intressant ut och jag har enbart hittat några smärre skönhetsfel, inget allvarligt. Jag har alltid använt Holger och med 7:ans nya funktioner ser jag inte någon anledning att byta.

2005-06-23, 13:26
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Kan Du vara mer precis? Vad menas med raderas alla inmatade händelser vid en kontroll?
Har ännu ej fått uppgraderingen men den måste vara absolut säker för att användas.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-06-23, 15:51
Svar #17

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Det verkar inte som om någon annan har råkat ut för detta men jag har kunnat upprepa felet flera gånger så det känns som ett befogat fel. Det jag gjorde var att importera min Holger6-databas till Holger7.
 
Därefter började jag att föra över information från fritextfältet till passande händelser. Detta gick bra och de sparades ned korrekt. Testade även att stänga ned Holger7 helt och starta igen. Även då var de kvar. Jag hade bara skrivit in händelser för två personer i databasen när jag bestämde mig för att testa 'Databaskontrollen'. Efter denna kontroll visade det sig att alla händelser för dessa två personer försvunnit. Källreferenser och andra förändringar låg dock kvar som de skulle.
 
Databaskontrollen verkar vara generellt instabil i Holger7. Eftersom jag suttit och testat detta några gånger för att få ut vad som går snett har jag noterat att ibland får man en så kallad access violation i samband med kontrollen, ibland öppnar Holger7 upp ett extra databaskontrollfönster som inte går att stänga ned med hjälp av avbryt men som försvinner när man minimerar Holger7 och ibland verkar kontrollen stanna upp mitt i kontrollerandet!
 
Det vore intressant om någon annan användare kunde testa att importera en databas, skriva in några händelser och köra en kontroll, så att vi vet att problemet inte bara existerar hos mig.

2005-06-23, 16:58
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Martin!
Men det Du skriver gör mig orolig. Om jag skall börja använda mitt nya Holger7 - kom med posten idag - måste jag kunna lita på att saker och ting inte försvinner och att programmet är genomtestat.
I en äldre version fanns en bugg i just fritexten, vilken gjorde att basen växte med stora bit-steg och som förorsakde mycken möda.
Jag vill inte byta till något annat program - vill bara att det skall fungera.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-06-23, 18:14
Svar #19

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Jag håller med dig till fullo. Holger är det program jag vill arbeta med. Även jag blev rätt osäker efter att jag påträffade buggen då jag tycker att det är något som borde kommit fram under testerna. Nu hoppas jag att det verkligen rör sig om en bugg så att jag inte orsakar oro i onödan, men alla tester jag gjort tyder på det.  
 
Kanske du kan göra samma test Olle? Holger7 förstör ju inte den databas du importerar från Holger6 eftersom den skapar en kopia. Jag gjorde dessutom en säkerhetskopia av min Holger6-databas innan jag importerade den till 7:an.

2005-06-24, 02:53
Svar #20

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
En eller annan bugg kan nog (tyvärr) finnas. Upptäckte just att ett fast blanksteg (ASCII 255) konverterats till ett y med två prickar över. (Vill ej försöka skriva det, eftersom jag har för mig att det kan skapa oreda även här i Anbytarforum.)

2005-06-24, 06:06
Svar #21

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Martin! Samma sak händer för mig. Ett anat problem är att när jag vill skriva ut en ansedel får jag upp medelandet Access violation och programet låser sig. Vidare får jag inte med bilder när jag gör en HTML-presentation. Det kanske finns fler problem, men detta är vad jag hittat efter kort tids användande. (Undrar vad buggtestarna sysslade med)

2005-06-24, 10:11
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Martin för Ditt svar!
Dessvärre vågar jag inte göra några test - jag är för okunnig. Nu ser jag att andra gjort detta och är tacksam mot er - Tord och Torgny.
Var inne på http://holger.aland.net/ . Inga nya meddelanden om ovanstående vad jag kan se.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-06-24, 10:33
Svar #23

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hoppas att Holgers upphovsmän läser denna diskussion. Jag har skrivit ett inlägg i Holgerklubben och hoppas att de tar till sig detta. Vi, användarna, bör nog fortsättningsvis bedriva våra diskussioner där, i Holgerklubben, så att Holger-folket uppmärksammar den.

2005-06-24, 11:18
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Jag ingår inte i testgruppen men lyckades ändå komma över en betaversion av programmet. Efter en snabbtest påpekade jag i början av maj problemet med databaskontrollen och även att gedcom-import inte fungerade. Jag fick meddelandet Insufficient disk space trots att jag hade 76 GB ledigt. Problemet är alltså inte okänt för Holger-folket. Om man sedan gjort något åt det känner jag inte till.

2005-06-24, 18:32
Svar #25

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1122
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:47
    • Visa profil
Enligt dom som har den färdiga versionen verkar problemet med databaskontrollen finnas fortfarande i den färdiga versionen.Varför det inte blev åtgärdat innan den släpptes bör ju de ansvariga kunna svara på.
 
Se även Holgerklubben och de övriga problem som tycks finnas i den version som skickas ut nu

2005-06-24, 22:48
Svar #26

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Nu verkar det ju inte vara samma bugg som Carl funnit som finns i den nya versionen. Själv har jag inte stött på det problemet så det kan mycket väl vara åtgärdat. Jag har visserligen under den tid jag arbetat med programmet funnit andra småfel, men databaskontrollen är dock den enda bugg som gör mig osäker på att använda systemet. I övrigt är det enbart smärre 'skönhetsfel'. Ju mer jag arbetar i Holger7 desto stabilare känns det, trots allt. Kommer fortsätta använda systemet som vanligt de närmaste dagarna så får vi se vad som dyker upp. Rapporterar det jag finner på Holgerklubben.

2005-06-25, 06:00
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Under Holgerklubben: Nyheter om Holger på http://holger.aland.net/ finns följande:
27/6 - 11/7 kommer det inte att skickas ut några beställda program pga semester E-post: (samt en ruta, min anm)
Om detta också innebär att supportdelen har semester är okänt för mig.
Min fråga: Har någon av er som hittat problem vänt er direkt till supporten, enligt hemsidan Stephan Häggström vid HolgerData, företaget som utvecklar och säljer Holger?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-06-25, 11:42
Svar #28

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
I mitt fall har jag inte gjort det. Ska skicka ett mail till supporten om hur de gör för att hitta mina inlägg i Holgerklubben. Ett alternativ är att man bifogar rapporterade buggar i mailet till Stephan.

2005-06-25, 12:27
Svar #29

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag vet att de som utvecklar Holger har tagit del av de synpunkter som framförts här och i Holgerklubben, och ganska snart - troligen i morgon - kommer en buggfix att kunna laddas ner från Holgers hemsida. Exakt vad som finns med i den vet jag inte, men åtminstone felet som gäller databaskontrollen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna