ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2009  (läst 2643 gånger)

2008-05-06, 09:47
läst 2643 gånger

Carl Szabad

Anna-Britt och Agneta! Har ni prövat att skapa en ny databas och importera hela den gamla dit? Det kan ibland lösa sådana problem.
 
Vad gäller diskussionsforumet i Holgerklubben var frågan uppe i februari här ovanför och fick även svar då. Det beror på spamattacker.

2008-06-09, 23:11
Svar #1

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Hej
Jag skulle föra över mina databaser från Holger 6 till min nya dator på landet, Jag har bränt en CD-skiva med mina databaser men hur skall jag göra sen för att lägga in dom på min nya dator. Jag har lagt in Holgerprogrammet men hur gör jag för att kopiera in filerna. Tacksam för hjälp om det är någon som kan det här.
Hälsningar ABU

2008-06-10, 20:02
Svar #2

Utloggad Arne G Källström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2014-05-23, 16:54
    • Visa profil
Ann-Britt
 
Är det GEDCOM filer som du har på din CD-skiva så är det bara att importera dom till den nya. Men först måste du öppna en ny databas i det nya programmet.

2008-06-10, 21:47
Svar #3

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Tack Arne
Om jag ändå hade bränt Gedcomfilerna, då hade det kanske varit enklare.
Jag har ju bränt alla databaser sóm jag har i Holger6 och tänkte att jag kunde lägga in mina filer om jag öppnar en ny databas i det nya programmet.
Om jag går in i utforskaren på CD-skivan så finns ju de olika filerna där.
Kan man inte markera dom filer man vill lägga in och sen trycka på kopiera. Jag har försökt men det här är nog för svårt för mig som inte är så datakunnig.
Har du någon idé hur jag skall göra?
Hälsningar Anna-Britt

2008-06-10, 23:24
Svar #4

Carl Szabad

Anna-Britt! Kopiera ner alla filerna till en särskild mapp på hårddisken, men sen får du kolla så filerna inte är skrivskyddade. De blir det automatiskt på CD-skivor. Du åtgärdar det genom att:
1) Öppna Utforskaren eller Den här datorn.
2) Leta rätt på den mapp du lagt filerna under.
3) Högerklicka på mappen och välj Egenskaper.
4) Avmarkera rutan med Skrivskydd.
5) Bekräfta.
 
Sen startar du bara Holger och letar dig fram till den mapp du lagt filerna under.

2008-06-15, 17:30
Svar #5

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Tack för ditt råd Carl,  
Men tyvärr har jag inte klarat av att lägga in mina data baser från CD-skivan till min nya dator där jag installerat programmet Holger6 som jag använt mig av tidigare.  Jag startar Holger skriver du  med vad då.  Jag namnger en ny databas eller hur och importerar mina filer från hårddisken till Holger. Då  kommer det upp en ruta som säger går ej att hitta filerna. Skulle du kunna berätta för mig utförligt hur jag skall göra vore jag tacksam då jag inte är så kunnig på det här området.

2008-06-15, 23:46
Svar #6

Carl Szabad

Anna-Britt! Menar du att du inte kan kopiera ner filerna från CDn till hårdisken? Vad händer då i så fall?
 
Och Holger startar du på vanligt sätt med Holger-ikonen.
 
Du ska inte starta en ny databas utan leta upp de du kopierat ner (om det gick).

2008-11-24, 21:18
Svar #7

Utloggad Sigfrids Leif Mörkfors

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 14:56
    • Visa profil
Hej!
Min största fil i HOLGER går helt plötsligt inte att öppna. Jag satt och registrerade in några nya personer i basen när det plötsligt kommer upp en varningsbild Key violation som jag släckte ner. Nu går filen inte att öppna medan andra databaser går att öppna.
Vad kan jag göra för att komma åt den igen ?
Tack på förhand  
Leif M

2008-11-24, 21:25
Svar #8

Carl Szabad

Vilken version har du? I 7-an finns en funktion under Verktyg, Reparera databas. Testa med den.

2008-11-25, 07:12
Svar #9

Utloggad Sigfrids Leif Mörkfors

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 14:56
    • Visa profil
Hej Carl!
Jag har 6:ans version. Där verkar inget finnas under vare sig verktyg eller någon annan knapp. Börjar bli orolig. Databasen innehåller hela min forskning de senaste 30 åren.... Har iof gjort försök att säkerhetskopier någon gång men har aldrig kollat hur man nyttjar en säkerhetskopia m a o vet inte om dessa kopieringar blivit riktiga.
Alla tips emottas därför med stort intresse !
Hälsar
Leif

2008-11-25, 08:03
Svar #10

Carl Szabad

Då finns två möjligheter. 1) Skapa en ny databas under annat namn och försök importera den havererade dit via Datautbyte > Importera. 2) Kontakta programmeraren Stefan Häggström och skicka över den trasiga databasen till honom. Han brukar kunna rädda det mesta.
 
Men skaffa version 7 sen.

2008-11-25, 09:23
Svar #11

Sven-Erik Johansson

Ibland undrar man varför någon fortfarande håller på med Holger när det finns betydligt mordernare program.
För mig tar det ca 4-5 sekunder att göra en backupp på min databas på 120 MB och 211.000 personer.
Backup gör jag varje kväll.
Om jag vill föra över detta till en annan dator tar det sedan jag satt in CD:n eller UBS minnet också ca 4-5 sekunder innan allt är på plats.
Har själv Holger sedan många år för att eventuellt hjälpa andra och för att test testa ged.com filer för import i Holger.
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2008-11-28, 09:47
Svar #12

Utloggad Sigfrids Leif Mörkfors

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 14:56
    • Visa profil
Nu är den räddad (fick hjälp av Torbjörn N- tack!) Känns skönt. Tror att många av oss (jag är definitivt en av dem) inte har någon kläm på hantering som föra över till annan dator, testa ged.comfiler för imoport (grekiska!) m m.
Än mindre bedöma skillnaden på ett omodernt och ett modernt program. Jag har inte ens koll på hur många så kallade MB min databas har och har aldrig ägt ett så kallat USB.
Hälsar
Leif M

2009-02-03, 13:37
Svar #13

Utloggad Fredrik Kurkkio

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-02-03, 13:37
    • Visa profil
Hej
min mormor har länge jobbat med holger och jag är inte säker på om det var med version 5 eller 6. hur som helst så skaffade hon ny dator och det gamla programmet gick inte att lägga in på den nya datorn så hjälpte henne att skaffa holger 7.  problemet är att vi inte lyckats få igång dom gamla filerna. den vill konvertera dom att bli holger 7 kompatibla men sen säger den file not found.
alla gamla filer finns sparade men efter att jag läst här så börjar jag ana att holger inte bara har en fil som den sparar i utan flera. kan det stämma? när jag senast kollade om det gick att få igång kommer jag ihåg att det bara var en fil som hade rätt namn (*.hol). måste jag lägga in alla filer?
 
tacksam för hjälp.

2009-02-03, 13:45
Svar #14

Carl Szabad

Du måste hämta alla filer som börjar på samma som *.hol, eller åtminstone alla som heter *.db, där * = databasnamnet. För Holger6 är det fyra filer, *a.db, *m.db, *p.db och *v.bd.

2009-02-03, 20:59
Svar #15

Utloggad Mia Grubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-07-16, 17:32
    • Visa profil
Kolla vilken version du har på skivan. Uppgradering version 7.06 finns på deras hemsida. Den var jag tvungen att hämta hem innan allt fungerade som det skulle. Det är dock möjligt att buggarna är fixade på de skivor som säljs idag. Jag köpte min när den kom ut.
Mvh Mia

2009-02-18, 17:19
Svar #16

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Hej
Jag har fått problem med en av databasarna i Holge6. Jag kan få fram anorna,men när jag sedan växlar till familjeläge så blir det alldeles tomt, kommer en skylt med index is,out of date,index:f
Därimot så kan jag söka på barnen till anorna och de kommer fram,jag begriper inte ett dugg,hoppas någon annan gör det.
Mvh Irene

2009-02-18, 17:55
Svar #17

Carl Szabad

Irene! Har du prövat tipsen här ovanför?

2009-07-13, 09:22
Svar #18

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Vad händer med vidareutvecklingen av Holger? Med ett nedstängt diskussionsforum och snart tre år sedan senaste buggfixen(!) så verkar viljan att vidareutveckla Holger minimal. Var i kontakt med supporten i slutet av 2007 angående en bugg i GEDCOM-exporten och då konstaterade man att Holger8 planerades till början av 2008. Efter det verkar inte mycket ha hänt. Det känns som att det börjar bli dags att se sig om efter ett nytt program, tyvärr.

2009-07-13, 10:43
Svar #19

Carl Szabad

Version 8 är, vad jag hört, inne i testfasen och således snart färdig att släppas. Vad är det för fel på version 7 då, om du anser att du måste byta program? Eftersom det är tre år sedan senaste buggfixen till 7-an kom betyder väl det snarast att det inte är något större problem med den versionen.

2009-07-13, 16:38
Svar #20

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Bra att det är saker på gång (gillar verkligen Holger).
 
* GEDCOM-filen jag genererar (DISBYT-format) innehåller ett antal dop- samt begravningsreferenser vilka inte accepteras av DISBYT, eftersom de i filen anges som ex kombinationen dopdatum + födelseort (DISBYT kräver födelsedatum + födelseort). Resultatet blir att vissa grenar i min forskning inte importerats in i DISBYT.
 
* Vid utskrift av en listad antavla med barn, utskriftsmetod 'Skriv ut grupp', tas alla barn med även fast de inte tillhör angiven grupp (bara anorna exkluderas).
 
Dessa buggar påverkar centrala delar i presentationen av min släktforskning (egen hemsida samt DISBYT) och då inget av dem åtgärdats efter flera år så har jag ansett mig tvungen att börja leta efter alternativ.
 
Till detta kan läggas en hemsida utan några livstecken, mail till supporten som inte besvaras, inlägg i forumet som (när det fortfarande var öppet) inte fått någon respons, att man går ut med info till användare om prel release av Holger8, försenas (åtminstone) 18 månader och sedan inte svarar på mail när jag undrar vad som hänt.
 
Inga buggfixar på tre år vore kanon om det inte vore för att företaget i flera år känt till åtminstone två buggar i programmet (som i mina ögon borde vara lätta att åtgärda), buggar tillräckligt allvarliga för att resultera i en buggfix version 7.07.

2009-08-26, 17:48
Svar #21

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hej!
Någon som vet hur man kommer i kontakt med Holgersupporten? Jag har ringt flera gånger och blir bara uppmanad att försöka senare. E-postadressen är inte giltig.
Min dator kraschade för två månader sedan och allt fungerar nu igen med hjälp av min datakunnige granne. Allt utom Holger. Databasen finns tydligen på datorn, men den kommer liksom inte fram.
Hur gör man??
Anne-Mai C.

2009-08-26, 20:04
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kontakta Carl Szabad på 08-659 31 10, så får du säkert bra hjälp.

2009-08-26, 23:58
Svar #23

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil

2009-11-09, 11:59
Svar #24

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Hej! Jag har sedan lång tid tillbaka haft Holger 6 installerad på min dator. Holger installerades på min Windows 95 och sen när jag skaffade en ny dator Windows XP för fyra år sedan flyttades allting över med hjälp av ett USB-minne. Allt har fungerat bra hitintills. Men nu har det uppstått problem. Jag kan inte ens en gång komma in på mina databaser. Jag kommer till Öppna databas och klickar på den databas jag vill öppna men det händer ingenting.Det kommer fram bara det gråa fältet helt tomt. Jag har förstått att det har hänt något med programmet och det måste installeras om men det går inte att installera på den här datorn. Måste jag ta bort det gamla programmet först? Försvinner inte då mina databaser? Jag har över 3000 pers. inlagda. Jag gör kanske fel vid installatonen. Vore tacksam för råd och hjälp.
Med vänlig hälsning  
Anna-Britt Uddén

2009-11-09, 15:01
Svar #25

Utloggad Arne G Källström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2014-05-23, 16:54
    • Visa profil
Har du säkerhetskopierat dina databaser till GEDCOM och lagt filerna där du kan komma åt dom?
Om du gjort det så kan du avinstallera Holger. Sen gör du en ny installation av Holger och importerar dina GEDCOM arkiv.
 
MVH Arne

2009-11-09, 19:16
Svar #26

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Nej det har jag inte.  Hur kan jag se om några filer är gedcom. Jag tror inte jag har gjort några gedcomfiler. Går jag på utforskaren finns alla mina databaser  där. Försvinner dom om jag avinstallerar Holger?
MVH Anna-Britt

2009-11-09, 19:41
Svar #27

Carl Szabad

Anna-Britt! Inga datafiler försvinner om du avinstallerar Holger, enbart själva programmet.
 
Sen håller jag inte riktigt med om hur man ska sköta backupen. Jag brukar själv kopiera databaserna som de ser ut, så blir det enklare om man behöver återanvända backuperna. Med dagens låga priser på lagringsmedia kan du på ett vanligt USB-minne få plats med miljontals Holger-poster. En gång i tiden, när man var hänvisad till disketter eller möjligen CD-ROM-skivor, fanns det kanske större orsak att tänka igenom hur mycket utrymme man hade till sitt förfogande, men det är historia idag.

2009-11-09, 20:07
Svar #28

Paul Bergström

Hej!
 
Du installerar ett litet gratisprogram som heter Borland TUtility (32-bits) som är ett paradox datareparationsprogram. När Holgers datafiler blivit skadade kan detta program reparera dem igen.
 
Gör så här:
 
1. Installera Borland TUtility
2. Starta programmet efter installation
3. Välj fil att reparera. Man måste reparera dem en i taget. Holger7 (som jag provlagat) har 6 filer per databas. De slutar på a, c, k, m, p och v - följt av .DB.
4. När filen är vald. Finns två val - verify och rebuild. Välj verify om du bara vill kontrollera om filen är oskadad/skadad och rebuild om du verkligen vill reparera den.
5. När samtliga aktuella filer kontrollerats/reparerats, starta Holger igen och välj den reparerade databasen.
6. Nu ska den fungera igen, möjligen kan den sista sessionen som registrerades ha gått förlorad i reparationen.
 
Lycka till!
 
Paul

2009-11-10, 07:11
Svar #29

Utloggad Tord Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 16:23
    • Visa profil
Hej Anna-Britt! En enkel anledning till att du inte kan öppna dina databaser kan vara
att du har sparat dom under mappen Documents and Settings osv.
Holger har lite svårt för mappar med mellanslag i namnet, Prova att flytta dina databaser
till exempelvis C:`holger eller liknande så tror jag att det fungerar.
Mvh
Tord

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna