ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 maj, 2008  (läst 2564 gånger)

2006-12-14, 11:33
läst 2564 gånger

kristern eriksson

hur importerar man en ged com fil till Holger 6 har försökt men det vill ej fungera

2007-01-01, 09:10
Svar #1

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
Bäst att fråga här för på Holgers egna h-sida får ju ingen svar. När jag gör en HTML precentation och tar med bilder så blir det alltid en ram runt fotografiet, går den att ta bort eller följer den alltid med. Tycker att det skulle vara snyggare utan ram, så att kortet liksom svävar för jag har gjort ovala bilder och då ligger det en fyrkantig ram runt det ovala kortet, inte snyggt.  
Samuel

2007-01-01, 19:02
Svar #2

alf

Hej Samuel
Det går att få bort ramen, men hur du gör i Holger känner jag inte till. Däremot går det att öppna källkoden till HTML-dokumentet och redigera i det. Använd helst Notebad i Windows eller annat liknande program, inte Word eftersom det förstör koden. Öppna din html-fil i detta program och leta reda på en rad som bör se ut ungefär så här:
 img border=0 src=bild1.jpg width=750 height=70
Border anger ramen runt. Om du som här sätter den till 0 så syns den inte. Src är namnet på bildfilen och där ska naturligtvis det namn du gett bilden stå. Jag har bara kallat den för bild1.jpg. Höjd och bredd behöver inte vara med men kan anges om du vill bestämma storleken på bilden. Var dock noga med så du inte ändrar proportioner på bilden. Kanske bör du göra en kopia på hela html-filen först, ifall något skulle gå snett.
Spara sedan sidan och ladda upp den till din server igen. Jag hoppas att det ska fungera.
Mvh
Alf

2007-01-01, 19:23
Svar #3

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
Att det var så enkelt visste jag inte, har redan gjort det, bara på en bild än så länge, enligt din beskrivning och det blev jättesnyggt. TUSEN TACK ALF

2007-01-03, 07:59
Svar #4

Bertil Holmström (Bertilh)

Till Samuel och Alf:
 
Angående att bibehålla korrekta proportioner när man vill ändra storleken på en bild:  
 
src=bild1.jpg width=750 height=70  
 
Skriv ut antingen w eller h, INTE båda! Jag har mängder med små (klick-förstorbara) bilder i mina html-texter, och har standardiserat till h=128 (eller h=192 för en bild på högkant).
 
 
bertilh

2007-04-17, 07:27
Svar #5

car crashes best


2007-05-10, 21:33
Svar #6

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hjälp
Det hände något mystiskt med min dator när jag höll på med Holger När jag höll ner shift tangenten dök följande upp Om du håller ner den högra shift tangenten i åtta sekunder eller mer aktiverar du funktionen tangentfilter som gör att korta eller upprepade tangenttryckningar ignoreras av misstag tryckte jag ok så nu uppför sig min dator väldigt mystiskt För att kunna skriva små bokstäver så mäste caps lock tangenten vara ner tryckt hela tiden det går inte att skriva från siffrorna på högersida av tangentbordet och när man skriver siffrorna ovanför bokstäverna så blir det tecknen ovanför siffrorna När jag öppnar sidorna på anbytar forum så öppnas det nya sidor hela tiden så just nu är fyra sidor öppna när det vanligts vis brukar vara ett Sedan har det kommit upp en symbol nere till höger på skärmen där klockan är det ser ut som ett gammalt fickur Hur får jag tillbaka som det var förut hoppas någon hängde med i mina förklaringar jag blir tokig på detta  
 
mvh camilla åslund

2007-05-10, 21:52
Svar #7

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Phu jag tror att det har släppt. Men jag har fortfarande kvar symbolen som ser ut som ett gammalt fickur längst ner till höger på skärmen? Och jag tycker att musenpilen rörsig snabbare nu än den gjorde förut. Kan någon förklara för en ej datakunnig vad som hände. Får ju lite panik när dumburken inte sköter sig som den ska.
 
Mvh Camilla

2007-05-10, 23:03
Svar #8

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej Camilla!
 
Det där har jag råkat ut för många gånger. Har blivit av med det genom att gå in under kontrollpanelen, handikapphjälpmedel (rullstolssymbolen). På fliken tangentbordet har jag tagit bort bocken för tangentfilter. Sedan kan jag ha shifttangenten nertryckt så länge jag vill när jag funderar :-). Hoppas det hjälper dig också.
 
Mvh
Bibi Gustafson

2007-05-10, 23:03
Svar #9

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Nu har fickuret försvunnit också. Blir tokig på dessa datorer som inte uppför sig som jag vill. Men är fortfarande fundersam på vad som hände.
 
Camilla

2007-05-21, 05:22
Svar #10

Elisha


2007-05-29, 18:45
Svar #11

Birgitta Sede-Ericson

Jag har ett banbarn som jag skulle vilja ha en egen databas i Holger.
På hennes mormors och morfars sida har jag forskat och de databaserna är tämligen stora.Jag kan ju omöjligt skriva in allt!
Går det att länka över till den nya basen där hon står som huvudperson?
Birgitta

2007-05-29, 21:05
Svar #12

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Svar ja det går.
I den nya skapa som första person barnbarnet.
 
Sedan länka över mormor och morfars sida.
Så löser det sig.
Björn

2007-05-30, 15:31
Svar #13

Patrik Larsson

Hejsan!
Jag har flera databaser i mitt Holgerprogram. Bland annat så gjorde jag delning på min mormor, morfar, farfar och farmor i varsin databas.
 
Efter ett tag så blev dessa hopkopplade genom anförluster så jag länkade från den ena till den andre.
 
Nu har jag valt att slå ihop alla dessa databaser till en enda databas med mina förfäder och fick en jättedatabas. Problemet är ju om jag vill ha uppdateringar på både den sammanslagna och de separata datbaserna måste jag om jag har anförluster fylla på i varje datbas eller hålla på och hämta från en, vilket gör att jag kanske inte vet vilken som är mest uppdaterad till slut.
 
Går det att fylla på, på en angiven plats, i två databaser samtidigt?

2007-05-30, 21:35
Svar #14

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
En av mina mimdre HOLGER databaser kan inte ändras (a read-only dataset). Är det omöjligt att göra databasen tillgänglig för kompletteringar/ändringar?

2007-10-04, 07:17
Svar #15

peter

Hej!
Det går inte att skicka frågor på Holgers egen sida, är han död?? Ställer frågan här istället.
Har en databas som heter ETT, nu vill jag göra en batabas som ska heta TVÅ samtidigt som jag har kvar ETTan. TVÅan ska innehålla samma personer som i ETTan. Har provat säkerhetskopiera på en diskett och tillbaka till datorn men hur jag än gör så är TVÅan alltid tom. Det verkar som att databasen bara far fram och åter mellan ETTan och disketten även om jag klickar på Rename. har Holger 6.03

2007-10-04, 11:21
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Att kalla den TVÅ är ingen bra id? eftersom man ska undvika å, ä och ö i namnet. Du skapar en ny databas med hjälp av Ny databas under Arkiv-menyn. Sen importerar du databasen ETT dit med hjälp av funktionen Importera under rubriken Datautbyte.

2007-10-04, 15:01
Svar #17

peter


2008-01-01, 13:00
Svar #18

Krister Eriksson

Jag är en ny börjare angående Holger och jag funderar på hur och om man kan skriva ut en heldatabas på ett bra sätt så att man får med alla ättlingar i leden?

2008-01-01, 13:23
Svar #19

Carl Szabad

Krister! Det beror på hur databasen ser ut. Du kan göra alla möjliga utskrifter, både antavla med eller utan barn till anorna och ättlingaverk, dvs alla ättlingar till en viss vald person.
 
Men alla personer i en databas behöver inte vara relaterade till någon annan utan de kan även stå ensamma, och då kommer de inte med i en utskrift som kräver koppling till någon annan person.
 
Du kan även skriva ut alla personer i databasen utan koppling genom att välja Lista under Utskrift.
 
Annars är manualen under Hjälp ett bra tips om du vill veta hur programmet fungerar.

2008-01-01, 14:30
Svar #20

Krister Eriksson

Hej igen om man vill kunna skriva ut en släkt presentation vad och hur tycker ni att man skall göra tar tacksamt emot tips då jag skall ge bort resultatet till en gamal släkting och känner mig allmänt borta i detta!

2008-01-02, 18:47
Svar #21

Ulla Bagge

Hej Krister!
För något år skrev jag ut en presentation till släktingar o gjorde då Grafisk Antavla i 4 generationer. Det finns också Alternativ antavla i 3 generationer o i den blir det fint med porträtt.
Som komplement till tavlorna skrev jag ut ansedlar där jag tog med alla barn o fri text. Vad du vill ha med kan du välja själv - finns många alternativ.
Det här tyckte jag blev mest lättläst.
På vissa familjer, skrev jag också ut ättlingar i upp till 6 generationer som kompletterande bild - det var vad jag fick plats med på ett A4-papper.
 
Jag tycker att långa anlistor är lite svårare att följa anorna i.
Det finns möjlighet att först skriva ut till skärm. Pröva olika varianter så tror jag du hittar nåt som passar.
Mvh Ulla

2008-02-06, 23:58
Svar #22

Utloggad Gert Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2022-02-11, 19:42
    • Visa profil
Hej !
Är det någon som kan svara på varför inga inlägg har kommit in på Holgers hemsida efter den 20 juni 2007.
Har Holger upphört att existera ?
Tacksam för svar.
Gert

2008-02-07, 00:05
Svar #23

Carl Szabad

Vad jag kan läsa mig till där beror det på att det varit så mycket spam att man fått koppla ur möjligheter att skriva nya inlägg.

2008-03-23, 22:05
Svar #24

Utloggad Barbro Back

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2008-03-23, 22:05
    • Visa profil
När jag ska exportera databasen i Holger till Gedcom, fungerar allt som det ska med undantag för källhänvisningarna. De börjar och sluta med @ och så någon siffra, som jag inte kan identifiera i mitten. Någon som vet hur jag ska komma tillrätta med problemet?
 
Barbro

2008-04-14, 00:45
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Holger skapar en fil gendex.txt när man tar ut html-sidor för att publicera på nätet. I vilken version av programmet infördes detta? Är det standardval att skapa filen eller måste användaren aktivt bocka för det?

2008-04-23, 17:43
Svar #26

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Hej, jag har några gånger sett att en kvinna plötsligt har ett första gifte med sin far. Den rätta faderslinjen blir kvar. Det är mycket irriterande, när man inte vet på hur många ställen i databasen det händer. Har jag gjort något fel, eller är det en bug i Holger?  
Har någon annan sett något sådant?

2008-04-27, 10:02
Svar #27

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Hej  
Jag har Holger 6 installerad på min dator Windows XP och har i två år arbetat med det utan problem.  

2008-05-05, 11:01
Svar #28

Utloggad Agneta Silversparf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 09:12
    • Visa profil
Hejsan,
jag har samma problem som Anna-Britt. Av 3 databaser kan jag öppna två, men den tredje, som jag använder närapå dagligen, går helt plötsligt efter alla dessa år inte att öppna. Men igår var det inga problem.... Också tacksam för hjälp. hälsar Agneta

2008-05-06, 06:55
Svar #29

Utloggad Anna-Britt Uddén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 13:26
    • Visa profil
Hej
Jag undara om Holgerklubben inte existerar lämgre för där kunde man ju få hjälp med det mesta om man hade problem med Holger.
Hälsningar ABU

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna