ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-08  (läst 3236 gånger)

2004-05-04, 09:24
läst 3236 gånger

Utloggad Olof Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-01-09, 13:48
    • Visa profil
Ovanstående problem fixat, med hjälp av en vänlig själ!
 
Olof

2004-07-31, 09:28
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Sedan jag ominstallerade min dator, och därmed Holger, har jag ej kommit åt mina Holgerdatabaser på hårddisken - ja filerna ligger där - utan får kolla dem på CD:n med mina backupper. Har valt att ej ta itu med problemet, då jag inte just nu matar in något.
När jag dock plötsligt fick för mig att skapa en ny databas får jag:
 
Access violation at adress 4CDFD975 in module IDPDX32.DLL. Write of address 00000062.
(Citationstecknen omkring IDPDX32.DLL är enkla, men jag hittar ej det tecknet just nu.)  
Detta står i en meddelanderuta där jag klickar OK. Därefter verkar programmet hänga sig.
 
Vad säger ni? Någon som stött på att Holger uppför sig så här?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-07-31, 20:49
Svar #2

Tommy Andersson

'grattis'...(under * hittar du ' )
 
Ingenting förvånar när man kör Windows. Jag antar alltså att du kör Windows...XP kanske?...
 
Har absolut ingen aning om vad den där dll-filen pysslar med men gissar att den redan används av nåt annat program och det är därför som Holger inte vill funka.
 
Har du nåt annat databasprogram installerat?

2004-07-31, 21:11
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för svar!
 
Ja, jag kör XP.
 
Har inget databasprogram som jag använder men Access finns installerat då det ligger i ett paket ..
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-07-31, 21:49
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Råkade ut för nåt liknande med DISGEN och ett annat program som använde samma databasmotor. När det programmet installerats slutade DISGEN att fungera, men efter att ha installerat DISGEN på nytt så fungerade båda programmen.

2004-08-02, 16:02
Svar #5

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Olle
 
Jag säger bara windows! Men troligen så finns din gl. ddl fil kvar på hårddisken och det ser programet holger som stöder sig på sql modulen i borland. Jag skulle nog göra en foramtering av hårddisken och sen göra en ny installation av xp.
 
Men lycka till i värmen

2004-08-02, 23:25
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gunnar och Åke,
Tack för era svar! Skall försöka ominstallera Holger och se vad som händer. Har inte haft den här typen av problem tidigare.  
Någon omformatering av hårddisken vill jag ej be mina söner göra. Det var det som gjordes och som jag kallade ominstallera ovan. F ö går datorn så det ryker efter detta ingrepp ...
Vänligen,
Olle
PS. I morgon slutar det att hålla upp  DS
Vänligen,
Olle Elm

2004-08-03, 10:16
Svar #7

Tommy Andersson

Hmm...det snackas ofta om antivirusprogram men själv önskar jag mig ett anti-Windowsprogram..
Det vore sjysst om man kunde köra allt under t ex Linux.
Lycka till med ominstalleringen Olle, man vet aldrig vad som händer i Windows.

2004-08-03, 10:42
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hur länge ska man behöva höra dessa infantila kommentarer av Windowshatare..  
 
Tommy Andersson, som inte vågar lämna sin epostadress trots att han som icke-Windows-användare aldrig kan få ett virus  (det brukar ju låta så), har inte bidragit ett iota till att lösa Olles problem.

2004-08-03, 11:26
Svar #9

Tommy Andersson

Vadå inte vågar lämna sin epostaddress??? Trodde jag gjorde det i varje inlägg jag gjort på den här sidan sen 1999. Tydligen inte.
 
Kanske Anders Berg (Zzz) har något sätt att hjälpa Olle på, oavsett Windows eventuella brister eller förtjänster? Windows felmeddelanden av typen, Access violation at adress 4CDFD975 in module IDPDX32.DLL. Write of address 00000062. är helt värdelösa för en privatperson. Felmeddelanden av den typen förutsätter att man har tillgång till någon väl kvalificerad systemman. Det är sånt jag inte gillar med Windows.  
Jag hatar däremot inte Windows men tycker att det är djupt tragiskt att Windows blivit en standard för persondatorer (speciellt som det finns bättre operativsystem).  
Tycker ämnet i sig är intressant men kanske inte ska debatteras under den här rubriken.
Ska försöka fylla i min epostaddress manuellt hädanefter, trodde Windows fyllde i den automatiskt eftersom Windows erbjudit sig att komma ihåg mitt användarnamn och lösenord. ;-)

2004-08-03, 12:45
Svar #10

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
IDPDX32.DLL är inte en windowsfil utan en av Borlands dll:er.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2004-08-03, 13:43
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag kan tyvärr inte hjälpa Olle, eftersom jag varken är Holgeranvändare eller känner till den nämnda dll-filen. Det var därför jag inte svarade på Olles fråga.
 
Däremot har jag själv drabbats av den här attityden att när jag ställt en konkret fråga om hjälp, så har jag mötts av svar av typen Byt operativsystem, hahaha!. Det är det sista man vill höra i ett sånt läge. Hoppas det löser sig för Olle med det tips som Åke och Sven-Ove gett.
 
Slut på datorkriget. ;)

2004-08-03, 13:50
Svar #12

Tommy Andersson

Hm...det är fortfarande under Windows.
 
Hittade i alla fall följande:
 
På  Borlands support
 
    Area: paradox
    Reference Number: 65 (Published: 8/11/98)
    Status: Fixed  
    Sub Area: Local SQL
    Date Reported: 5/19/98
    Severity: Serious
    Type: Crash
 
    Problem:
 
When running two queries in two different  
processes on a single machine, an AV can occur in  
IDPDX32.DLL.
 
AV message: Access Violation at address  
4CE10567 in module 'IDPDX32.DLL'. Read of  
address FFFFFFFF.
 
 
Lösningen är väl att skaffa sig den bugfixade versionen av BDE (5.2).

2004-08-03, 13:57
Svar #13

Tommy Andersson

Anders Berg:  
 
Problemet är väl att man är ganska luttrad Windowsanvändare. När det gäller Holger så tror jag att frågan om versioner för andra operativsystem exempelvis Linux har ställts på deras supportforum men fortfarande inte besvarats efter 1 och ett halvt år.
Jag vet inte om Mats Berggren fortfarande är involverad i produkten, men om han är det borde han vara mannen att rådfråga.  
 
Olle: Har du den absolut senaste versionen av Holger? (6.03 tror jag den heter). Det kan ju tänkas att buggfixen enligt mitt inlägg ovan redan ingår i den.

2004-08-03, 15:00
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Om jag förstått saken rätt så har utvecklingen av Holger legat nere länge, av speciella skäl, och då ska man nog inte hoppas på versioner i andra operativsystem i första taget.  
 
Bra att mitt lilla inhopp ledde till lite aktivitet, även i sakfrågan.  
 
Jo, det här med eposten. Tyvärr har det blivit så att när man ser ett (lite utmanande) inlägg av en person med vanligt förnamn och sonnamn, utan epost, med andra ord fullständigt anonymt, så blir man misstänksam. Så var det inte den här gången, för du har ju skrivit länge på forumet.

2004-08-03, 15:13
Svar #15

Tommy Andersson

Det framgår ju inte direkt av hemsidan i alla fall. Tycker det vore trist om programmet försvinner eller tappar all support.  
 
Vilka speciella skäl är det du refererar till Anders? Det borde ju vara av allmängiltigt intresse, åtminstone för alla ägare till programvaran.
 

2004-08-03, 16:36
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Dödsfall i familjen. Se Martin Casteruds länk till Holgerforumet bland äldre inlägg (17 april 2004).

2004-08-03, 16:48
Svar #17

Tommy Andersson

Som av en ren händelse fanns följande att läsa på Holgerforumet idag.
 
 
Av Holgerfaddrarna tisdag den 3 augusti 2004 - 16.24:
 
Holgerfaddrarna har nu avgivit en rapport om testversionen av Holger7 till dem som är ansvariga (Bo Lindwall, Mats Berggren, Stephan Häggström och Håkan Skogsjö).
Rapporten säger i korthet, att vi bara hittat smärre fel, som vi hoppas lätt kan åtgärdas.
Sedan återstår arbetet med manual och uppdaterad hjälpfunktion.
Se i övrigt vår rapport under denna rubrik av 2004-03-21 kl. 12.38.

2004-08-03, 22:03
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har versionen 6.03.
Vänligen,
Olle
PS I sa ente va arja pöjka  DS
Vänligen,
Olle Elm

2004-08-03, 23:05
Svar #19

Tommy Andersson

Olle:
 
Ingen fara....vi är inte arga---eller hur Anders\?
 
Ta kontakt med Holgersupporten, det är nog det vettigaste du kan göra. Annars skulle jag personligen ha formatterat om och installerat Holger före Officepaketet...
 
mvh Tommy

2004-08-03, 23:09
Svar #20

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Hej!
Kul att många kan engagera sig, det skapar kunskap. Själv har jag jobbat inom It-branschen i 25 år och lär mej saker varje dag, just för engagemanget. Själv klart skall vi klanka på det mest använda operativ systemet som finns spritt i hela värden....
Det vi måste göra för att få till förbättringar. Det samma gäller Holger, det har jag använt sen version 4 och jag är naiv och tror att våra gemensamma synpunkter har utvecklat programmet till vad det är idag.
Dax att göra en insats, klaga mer! Men hjälp bröder och systrar som skriker efter din kunskap.
 
 
mvh Åke

2004-08-04, 21:55
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Som andra redan sagt så är IDPDX32.DLL en fil som ingår i Borland Database Engine (BDE) som Holger installerar och använder. Det kan bli problem om något annat program också använder BDE och installerar en annan version av denna. Holger har ju inte blivit underhållet under de senaste 5 åren och om något program installerar en nyare version av BDE kan det kanske gå åt skogen. (Installerar någon däremot en äldre version borde Holger-installationen uppgradera denna.)
 
Jag skulle prova följande:
1) Installera om Holger
2) Leta på hårddisken efter idpdx32.dll och se om det eventuellt ligger någon gammal version av denna fil och skräpar (precis som Åke sa). Gör det det kan man överväga att ta bort den (och dess kompisar - BDE består av 38 filer på min maskin), men då ska man helst veta vad man gör.
 
Jag använder inte Holger själv men installerade nyligen demon på en testdator (med XP) på jobbet för att titta lite. Det gick bra, och jag har för mig att jag testade att göra ett nytt arkiv, så Holger plus nyinstallerad XP innebär i sig inte något problem.

2004-11-23, 12:23
Svar #22

ingela hansson

Hej!
 
Jag undrar om det överhuvudtaget går att beställa släktforskarprogrammet Holger längre, telefonen är avstängd. Vart ska jag vända mig?
 
Mvh
Ingela

2004-11-23, 13:10
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nuvarande kontakt/supportperson tror jag är  
Stephan Häggström - prova maila honom.

2005-01-23, 09:47
Svar #24

Gunnel Jende

Hej! Jag kan ej skriva ut text utan får följ meddelande: Access violation at adress 00402ED3 in module Holger 6.exe Write of adress 00F5C048. När ajag avslutar Holger: fel vid radering av Temporär fil. MVH Gunnel Jende

2005-05-27, 22:47
Svar #25

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
GEDCOM-import från Disgen 8
 
I Holger 6 går det att göra en fin antavla i grafisk form som är lämplig att presentera i släktforskartidningar. Jag installerade därför demoversionen av Holger 6 och gjorde en GEDCOM-export från Disgen 8 som jag sedan importerade i Holger. Allt gick bra så när som på de svenska tecknen. ö blir Po, Ö blri PO osv. Jag provade både att exportera i Ansel- och ANSI-format i GEDCOM 5,5, men med samma resultat i båda fallen. I Holger hittar jag inget val av format vid importen. Kan någon tala om hur jag ska göra?
 
Hälsningar
Stig Geber

2005-05-29, 21:33
Svar #26

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
GEDCOM-import från Disgen 8.
 
Jag fick ett mail från en vänlig forskare som inte haft samma problem som jag. Stimulerad av detta provade jag en gång till med ANSI-format. Då lyckades det och resultatet blev utmärkt. En bra lösning för de som vill sända antavlor till släktforskartidningar som vill ha 4 generationer på en A4-sida.

2005-05-30, 08:19
Svar #27

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Stig
Jag arbetar/registrerar i Holger 3.0 (dosversionen), därför är jag mkt beroende av dator som klarar av Dos 6.0 (som jag förmodar var den sista stabila dosversionen). Därefter exporterar jag till till Holger 6.0 (denna version tycker jag håller den stabilitet som jag behöver). Jag har exporterat till Min släkt gedcom-fil utan problem. Jag har importerat från Dis gedkom-fil utan problem.
Det som är det stora problemet är om det 7 eller 8 bits ASCII. När jag höll på med C-64 i grå forntiden, var det inga problem. Numera måste vi veta i vilket format som källdata skrivs i för att kunna få med våra kära bokstäver. Ska vi ställa krav på programmakarna att göra konverteringsmöjligheter eller skall vi skrota våra svenska tilläggsbokstäver. Skall vi kanske återgå till forntida skrivning?
Ja, det var lite funderingar när inte datorn gör som vi hade tänkt oss.
Jan-Christer

2005-05-31, 21:04
Svar #28

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Stig, om det bara är för utskriften av antavla på en A4-sida så verkar det onödigt att importera sitt material i Holger. Motsvarande utskriftsmöjligheter finns i Disgen 8 sedan ett par år tillbaka.

2005-10-08, 20:51
Svar #29

Utloggad Harriet Hellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 12:01
    • Visa profil
Ingela, du kan beställa Holger genom att fylla i detta formulär
http://holger.aland.net/bestall.htm
 
Jag har också uppgraderat till Holger7,men har inte stött på de problem som beskrivits ovan.Men hade lite problem med att biologiska barn plötsligt blev adioptivbarn och fick gå lite omvägar för att få till det.Onödigt och krångligt.Jag kör XP och det fungerar.
Efter uppdatering från denna sida
http://holger.aland.net/uppdat.htm, hoppas jag att det ska fungera,men man vet ju aldrig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna