ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-03  (läst 2428 gånger)

2003-11-14, 19:58
läst 2428 gånger

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej allihopa
Det är det vanliga zip-prg som jag menar, WINZIP, ej det som finns i Holger. Det som finns i Holger sabba alltihopa, oavsett vilken Holgerversion man använder sig av. Det går exvis inte att föra över Holger-prg-zipade filer till andra datorer än den som ursprungsfilerna fanns på, dessutom kan zip-funktionen i Holger låsa och då är det ju kört. Använd således Winzip eller zipmapp (Windows XP) eller som Rune föreslår CD-bränning. Det sistnämnda bör ju var det bästa för att säkerställa säkerheten.
Jan-Christer

2003-11-14, 20:20
Svar #1

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej Jan-Christer! Ville bara påpeka att jag aldrig upplevt några problem med Holgers zip-funktion vad gäller att flytta över databaser mellan datorer. Använder den ofta för att föra över databaserna mellan min stationära och bärbara dator, helt utan problem. Om det däremot visat sig att zip-funktionen kan låsa, och radera!, en databas är det ju ytterst allvarligt.
Martin

2003-11-14, 20:45
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Martin
Bra att det fungerar för dig.
Mindre bra för den som jag känner som blev drabbad vid datorbyte.
Jan-Christer

2003-11-15, 12:19
Svar #3

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Hej!
 
Nu tror jag att jag har klarat att rädda situationen, genom att importera (inte kopiera)hela databasen till Ny databas. Och mycket riktigt fattades den näst sist inmatade personen, som Jan-Christer nämnde ovanför. Den sist inmatade personen fanns däremot med två gånger, eftersom jag försökt att föra in honom igen när det misslyckades första gången (i samband med att problemen började). I originaldatabasen däremot syntes den näst sist inmatade personen, men ingen av de två versionerna av den sista personen. Senast jag tittade hade även paret fått flera extra barn som var födda 200 år tidigare än de övriga. Men de är inte där i den nya versionen tack och lov.
 
Jag vet inte om det här var så bra förklarat, tekniskt sett, men jag tänkte att jag skulle rapportera om händelseutvecklingen i saken. Nu ser det ut som den nya importversionen av den aktuella databasen fungerar helt normalt (än så länge), och att allt ser ut som det skall. Jag har även sparat den i zip-format för säkerhets skull.
 
Tusen tack för hjälpen! Pernilla

2003-12-11, 13:17
Svar #4

Olof Danielsson

Jag har en databas för mig och en för min fru.
Nu skulle jag vilja ha mina barn som proband. Försökt att Importera men misslyckats. Hur skall jag göra ?
Tackar på förhand.

2003-12-11, 17:06
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Olof!
 
Först hoppas jag att ni inte har några gemensamma anor, för de kommer i så fall att finnas i dubbel upplaga tills ni länkar ihop och raderar onödiga dubletter.
 
Det enklaste, för att få något av barnen som proband, är att skapa en ny databas. Lägg in barnet där som proband. Ställ dig på faderns plats och använd tangenten F5 för att hämta in din databas till barnets. Gör samma sak på moderns plats med hennes.

2003-12-27, 08:42
Svar #6

Birgitta Sede-Ericson

Utskriftsproblem!
Plötsligt kan jag inte skriva ut mer än  två anor, då jag ställer mig inuti Holger. Gör rätt på inställningarna, då man väljer hur många anor man vill ha med samt om man vill ha liggande eller stående.
Tacksam för hjälp, om nu någon förstår vad jag menar!!?

2003-12-27, 11:36
Svar #7

Utloggad Karl Wilhelmsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2014-05-12, 11:01
    • Visa profil
Birgitta!
 
Om du gör anan före dem som du vill skriva ut som huvudperson. Sen väljer du hur många generationer du vill ha med i utskriften. Utgå från din nya huvudperson! Sen väljer du vilka blad du vill skriva ut, t.ex. 2-10.
Jag är lite osäker på vad du menar, men jag hoppas du förstår mig
Hälsningar

2004-01-08, 20:52
Svar #8

Utloggad Ingrid Björkudd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 20:50
    • Visa profil
Hej,
När jag ska länka ihop två personer så
fick jag meddelandet database violin
Kunde sedan inte få fram databasen.
Hur och vad hände. Jag har förut
kunnat länka ihop personer.
Mvh
Ingrid

2004-01-09, 19:14
Svar #9

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Har du någon säkerhetskopia eller har du sparat din databas i gedcom-fil?
 
Hälsningar/Gunnell

2004-01-10, 20:21
Svar #10

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej !
Jag har ett problem som växt mig över huvudet,som kanske någon kan hjälpa mig med ?
Har över 21.000 namn + en massa fritext på min egen databas.En dag helt plötsligt försvann en del uppgifter som jag höll på att mata in på familjebladet i Holger,och därefter gick det inte att komma in på databasen alls,alla andra mindre databaser gick bra att klicka in sig på.
Enligt Holger-häftet skall man ju kunna ha betydligt mer namn på en databas.Vad skall jag göra för att få tillbaka min Holgerdatabas ?
 
Mvh Ebba Loräng

2004-01-10, 21:15
Svar #11

Rune Edström (Rune)

Hej Ebba
Jag skulle göra säkerhetskopian med .zip och hela basen försvann. Gick inte komma in på den. Leta en som kunde data. Han leta på Internet efter reparationsverktyg och kunde få till basen igen. Sen har jag använt 5:ans bakup.  
 
Så föreslår att du letar en som KAN data och han får leta fram den igen.
mvh
rune

2004-03-09, 00:21
Svar #12

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Jag satt som vanligt och arbetade i Holger. Helt plötsligt byttes en personruta ut mot märkliga tecken med åäö o.s.v. och sen en ruta med Error någonting ....Gick då ur programmet, startade om datorn och gick in igen. Då kunde jag inte öppna den aktuella stora filen i databasen ( övriga små hjälpfiler går bra att öppna som vanligt ). Försökte även att skapa en ny databas genom att importera uppgifter från den gamla, som en beskrivning på Holgers hemsida säger, men det gick inte heller - fick meddelandet file not found eller att filen ej gick att öppna.
I brist på andra id?er körde jag Scandiskprogrammet, som dock inte hittade några filer med fel på hårddisken.
Hur gör jag nu ? Har visserligen en säkerhetskopia, men den saknar de senaste 2? veckornas uppdateringar. Tacksam för hjälp med detta.  
Har ringt till Holgersupporten - bara sk telefonröst.
Har mailat till supporten utan svar - ännu.
Om nu någon kan hjälpa mig med anvisningar att få liv i filen vore jag tacksam, men gör det inte alltför tekniskt för då funkar inte jag.
 
MVH Christer

2004-03-09, 08:36
Svar #13

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Christer!
 
Gå med i föreningen DIS så får du tillgång till föreningens Holgerfaddrar. Det kostar bara 100 kr per år i medlemsavgift.

2004-03-09, 10:15
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Christer, du kan också vända dig till Holgerklubben.

2004-03-09, 19:49
Svar #15

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Christer, basen har kraschat.
Du och ni andra, minst efter varje avslutad dag skapa alltid en gedcom-fil. Gör en kopia av den till annan dator eller CD. Jag mailar en kopia till mitt jobb med jämna mellanrum. Brinner huset upp så hjälper ingen fadder för att få tillbaka din ursprungliga databas.
Importera gedcom-filen i Min släkt v3.1 lite då och då, så får du ut ännu mer av ditt jobb.

2004-03-10, 00:14
Svar #16

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Tack ni vänliga själar för era råd !
På Holgersupporten återfanns 2 i  stort sett nästan exakt likadana fall som mitt - båda obesvarade, den första ställd 2003-08 om jag minns rätt ! Jag har ju också dels mailat till Holgersupporten och dels ringt till deras telefonsvarare som tidigare sagts, men INGET händer. Existerar det något support överhuvudtaget från Holger, eller var detta bara ett försäljningsknep ?  
I ett inlägg på Holgersuoorten talade en kille om, att han vid ett likartat fel funnit ett reparationsverktyg på nätet, som han hade lyckts fixa till filen med. Vet någon vad det kan vara för något och hur man hittar det ?
Slutligen -  har jag backupen på en diskett enl Holgers modell winzip. Jag har under dagen försökt öppna den ( för programmet i sig fungerar ju ) enl Holgers beskrivning Läs säkkopia PKZIP, men lyckas inte få upp filen. Vad gör jag för fel ?
 
MVH Christer

2004-03-10, 09:31
Svar #17

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Christer!
 
Som jag skrev tidigare, gå med i DIS så får du åtminstone prata med någon Holgerfadder per telefon. Du kan då kanske få mer handfast hjälp genom att skicka din säkerhetskopia till någon fadder för analys.

2004-03-10, 10:23
Svar #18

Rune Edström (Rune)

Hej Christer
Om du inte har fastnat alldeles i Holgerprogrammet så skynda dej att byta till ett annat, å skippa Holger.
Kontakten med support eller överhuvudtaget få kontakt med någon där verkar inte vara av denna världen.  
 
SÅ BYT!! till ett annat program.  
 
Å särskild säkerhetskopia ZIP är oduglig. Använd 5:ans säk.kopia även om den inte går ha mer än 90 % av databasen på den första disketten. Sen går inte det heller.
  Börja med Holger 5 när det kom ut, för det var enkel från min synpunkt, mot dom andra som jag prova. Sen kom 6:an. Nu har det i flera år varit att en ny version ska komma, men den har nog gått ihjäl sig.
Är för fast för Holger (gamla hundar), men håller starkt på att fundera på att jag måste nog ta mej i kragen och försöka med ett annat, eftersom den utlovade nya versionen inte kommer. Kommer den snart så torde jag fortsätta med Holger.
Men kan för allt smör i Småland INTE rekommendera att någon annan ska börja med det.  
 
Så mitt råd blir: Anse dom 800-900.- som du troligtvis betalat för programmet som en dyrköpt erfarenhet, för du får ju inte returnera det. Och  
 
BYT till ett annat,
 
där åtominstone supporten går komma i kontakt med.
mvh
rune

2004-03-10, 12:39
Svar #19

Karin Björkholm (Karin)

Hej, Undertecknad inhandlade Holger för sju, åtta år sedan och jag tror att det var det enda hållaiordningallaminautforskadenamnochsiffror -Program som jag kände till och hade läst om i Släktforskartidningen som jag prenumererade på.
DÅ var det ett alldeles utmärkt Program.Idag vet jag inte vilket som är bäst.Jag har både pappersutskrifter och HTML kvar från 'gamla' HOLGER 6 och har inget att klaga över.
 
 
Med vänlig hälsning
 
Karin Holm Björkholm.

2004-03-10, 13:34
Svar #20

Rune Edström (Rune)

Hej Karin
Kan du även använda dej av PK-ZIP som säkerhetskopia, utan att databasen pajar????
Betr utskfter har jag ingenting att klaga på jag heller.
mvh
rune

2004-03-10, 15:42
Svar #21

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Facit på problemen ( än så länge ):
Jag lyckades i natt 0400 få fart på säkerhetskopian i PKZIP, efter nästan 2 dygns vedermödor. Den innehöll då ca 200 pers mindre än den kraschade filen. Fm har ägnats att återskapa, det som jag kom ihåg och hade stödantecknat från närtidsarbetet ( ca + 100 pers ). Så kraschen genererade ett minus på ca 100 pers.
Vad jag tycker om Holgersupporten, går ej att skriva ( för då blir man väl stämd för ärekränkning! ), men Runes inlägg ovan beskriver det mesta.
2 saker har jag lärt mig av detta :
- Kör säkkopia efter varje arbetspass i systemet
- Lita inte på försäljningsargument som support.
Tack alla ni vänliga själar, som har engagerat er i mitt problem !
MVH Christer

2004-03-10, 17:36
Svar #22

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Grattis Christer att du kommer vidare. Det finns ingen anledning att byta program av den här anledningen. Det finns 2 saker använd inte Holgers ZIP om du inte är tvärsäker på att det funkar bra. Gedcom funkar så pass bra så att det finns ingen anledning idag att gå omvägen via ZIP. Nästa, undvik disketter i samband med all form av säkerhet. Den är i princip noll.  
Jag har haft 2 krascher på 6 år, i samband med test av ett grafikkort. Det var bara att skapa ny bas, köra in gedcom-filen och allt var igång.
Men det jag har haft synpunkter på, att köra Holger6 i Windows 2000/XP så funkar det bättre att ha basen på en FAT-partition än på NTFS.

2004-04-16, 22:31
Svar #23

Utloggad Staffan Jogmar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 21:25
    • Visa profil
För cirka två veckor sedan skickade jag ett mail till Holger med fråga om det pågick någon utveckling av programmet och när man kunde vänta en ny release. Jag har inte fått något svar. En annan iakttagelse som jag har gjort är att Holger inte längre har någon annons i Rötter. Av de inlägg som jag har läst har jag förstått att jag inte är ensam om att sakna svar från Holger. Vad är det som har hänt? Har allting totalhavererat eller varför får man inget svar? Finns det någon auktoritativ person inom vår rörelse som kan kasta ljus över situationen?

2004-04-17, 07:00
Svar #24

Rune Edström (Rune)

Hej Staffan
Tycks som det farit förbi ögena att det är en ny stjärna som tagit Holger om hand. Så är länge  som jag har misströstat om programmets fortsatta överlevnad. Deras kundtjänst har väl aldrig haft någon vidare känsla att ge svar inom rimlig tid  
mvh
rune

2004-04-17, 20:13
Svar #25

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej!
Holger utvecklas fortfarande och en ny version är på ingång. Läs i följande diskussion från Lennart Ekmans meddelande fredag den 12 mars 2004 - 06.49 och framåt.
 
http://holger.aland.net/discus/messages/12/25.html?sndagden28mars20041818
 
Hälsningar
Martin

2004-04-18, 05:44
Svar #26

Rune Edström (Rune)

Hej Martin
Länge sen jag sluta tro på sagor.  
 
Tar säkert minst ett par år till innan den nya versionen av Holger kommer i handeln, även om faddrarna har fått prova den.  
Så innan jag tror nåt annat vill jag SE den nya versionen. Men skulle ju bli glad om jag hade fel.
mvh
rune

2004-04-19, 09:33
Svar #27

Utloggad Roger Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 02:13
    • Visa profil
Hej Martin!
 
Enligt adressen du angivit framkommer inte att programet skrivs om i 64-bitars format. Ska uppgraderingen vara en stenåldersversion.
 
mvh Roger Rydberg i Konga
holger användare sedan 1992.

2004-04-19, 12:38
Svar #28

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Utan att vara insatt i utvecklingen vill jag dra mig till minnes att det i någon diskussion nämnts att den nya versionen skall vara anpassad för de senare versionerna av Windows.
mvh Martin

2004-05-03, 13:32
Svar #29

Utloggad Olof Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-01-09, 13:48
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har samma problem som Mikael Persson beskrev den 18 juli 2003: jag har en databas som är skapad i Holger5, med uppgifter jag inte har någon annanstans, och har inte programmet kvar. Finns det någon vänlig själ, som använder Holger, som skulle kunna åtaga sig att konvertera databasen till en GEDCOM-fil? Kontakta mig helst direkt (spiring@home.se).
 
Tack på förhand,
 
Olof Öberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna