ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-14  (läst 1980 gånger)

2003-08-21, 13:29
läst 1980 gånger

helena

Hej Leif,
 
Även om det svider i plånboken, så skulle jag rekommendera dig att gå över  
till DISGEN (800kr) eller Min Släkt (400kr).
Det har inte hänt något med Holger på jag vet inte hur länge.  
Man undrar ju om den utlovade 7:an någonsin kommer att komma ut  
(är minst 2 år sedan jag hörde det första gången).  
 
Jag använder både DISGEN och MIN SLÄKT.  
DIS är lite äldre i stuket men har en stor fördel med sin flockar och kartan (min favorit).
 
MIS är också ett kalasprogram, modernt i utseende och du kan alltid  
skriva till Henrik (skaparen) och få hjälp eller komma med egna id?er till nästa utgåva.  
Du kan få en massa trevliga rapporter och utskrifter i båda programmen.
 
Hälsningar,
Helena

2003-08-21, 21:24
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Leif, har du provat att gå in på Holger-klubben http://holger.aland.net/discus/  ? Den vet jag att Bo Lindwall läser varje dag.

2003-08-22, 12:23
Svar #2

Leif Mörkfors

Tack för tipset Elisabeth ! Få se om jag lyckas få någon kontakt ......

2003-08-30, 18:46
Svar #3

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej!
 
Jag drabbades av ett strömavbrott idag och olyckligtvis hade jag Holger öppnat och satt och släktforskade med Genline. Jag hade hunnit mata in ca 200st nya personer då strömavbrottet kom.
Efteråt när strömmen var tillbaka igen var alla de nya personerna borta.  
 
Här följer ett exempel på hur det blev efteråt:
En familj med 7 barn där ett barn hade känd familj (min ana), och jag hade idag forskat fram uppgifter om 4 av de andra syskonens familjer.
Men nu efter strömavbrottet kan jag se de röda pilarna på syskonen, men när jag högerklickar och väljer Sätt som huvudperson blir allt blankt och jag får ett error meddelande.
 
Jag tänkte att allt var kört och att jag måste lägga in alla de nya personerna igen.
Så jag började att öppna ett syskon och  tryckte spara för att sedan göra en ny likadan person.
Men när jag sparade kopian fick jag ett error meddelande igen och nu kunde jag inte göra något i databasen. Vad jag än gjorde blev det error. Så jag stängde databasen och försökte öppna den igen. Men då gick det inte.
 
Jag startade om datorn och försökte öppna databasen på nytt, men det händer fortfarande ingenting.
Andra databaser som jag har fungerar utmärkt att öppna.
 
Vad ska jag göra nu?
Jag har som tur var en 3 dagar gammal Gedcom-fil som täcker databasens innehåll då, men jag hoppas jag slipper använda den!
 
Tack på Förhand!

2003-09-09, 12:12
Svar #4

Annsofi Sterner

Om man får ett error meddelande måste man installera om Holger. Sen fungerar allt igen.

2003-09-09, 12:13
Svar #5

Annsofi Sterner

Fungerar Holger 6.0 med Windows xp?

2003-09-14, 09:15
Svar #6

Leif Mörkfors

Hej ! Har nu fått mitt HOLGER6. Hur får jag in informationen från HOLGER5 som jag har på tre disketter ?

2003-09-14, 10:44
Svar #7

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Leif:
Det finns under 'Datautbyte' lite olika alternativ, beroende på hur du har sparat din databas på disketten.  
Hälsningar/Gunnell

2003-09-14, 15:32
Svar #8

Olov Linde

Annsofi!
Jag har Windows XP och Holger 6 fungerar utmärkt.
 
Mvh Olov

2003-09-17, 23:23
Svar #9

Annsofi Sterner

När jag ska läsa in en säkerhetskopia som jag har gjort av en holger-fil på hårddisken och även på diskett, får jag ett fönster där det står: 'Felaktig diskett . Sätt i korrekt diskett och tryck på ok.'(Det står så även vid inläsning av kopia på hårddisk) Jag har alltså inte kopierat databasfilen via zip. Är min säkerhetskopia felaktig?

2003-09-18, 13:15
Svar #10

Annsofi Sterner

Ett tillägg till min fråga här ovan:
Kan det bero på att jag lagrade filen på en äldre dator och nu försökt ta fram filen på en helt ny dator?

2003-09-18, 19:19
Svar #11

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Annsofi
Ditt problem kan bero på ngt av följande.
1. Du har en diskett som är formaterad på den gamla datorn, dvs en icke förformaterad och ej senare formaterad. Olika diskett-stn kan vara olika känsliga för formatering. De förformaterade disketterna brukar i regel klara de flesta dikettläsare utan problem.
2. Du har gjort en säkerhetskopia i holgerprogrammet. Detta har inte fungerat för mig mellan mina datorer (486-Compac2000-Dell XP), då är det endast ZIP (det vanliga Zip-prg) som gäller. Jag har alla aktuella filer i en mapp exvis tor+datum, då vet jag hur aktuell den är. Sedan zippar jag mappen, för över till aktuell dator via diskett. Detta förfaringsätt är pga följande, jag använder 486:an som reg-dator, compacen som visnings- och arbetsdator samt Dell:en som internet-dator. Disketten blir en säkerhetskopia i vanlig ordning. Allt detta arbete pga att jag vill ha tillgänglighet och internetdatorn är sårbarast för attacker utefrån.
Om du kan, gå tillbaka till din gamla dator och där zippa ned de aktuella Holgerfilerna till en diskett med det ordinarie Zip-prg, annars om möjligt lägg ned säkerhetskopian på en diskett som även din nya dator kan läsa, en förformaterad diskett som ej är omformaterad. Lycka till, fråga gärna om det är några tveksamheter.
Jan-Christer

2003-10-16, 11:48
Svar #12

Anette Engström

Vad händer???
Finns någon som kan tala om vad som händer med programmet Holger? Det har talats om uppdateringar i många år nu, och det har verkat som om det möjligen ha varit på gång. Nu har Holger först tagit bort länken här på Rötter, sedan har man bytt ut Holgers reklam i Shf och bytt ut den mot Disgen. Slutligen när jag skulle gå in på Holgerklubben, så finns Holgers hemsida inte kvar. Är det slutgiltigt dags att se sig om efter ett annat program???

2003-10-16, 13:45
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-16, 16:46
Svar #14

Utloggad Lars Törneskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2011-04-28, 13:06
    • Visa profil
Detta är det senaste jag sett om uppdatering under Holgerklubben, dvs inget nytt i år.
 
Av Bo Lindwall torsdag den 21 augusti 2003 - 11.05:
Björn. Att ha en automatisk kontroll för ev. dubbelbokförda personer skulle göra programmet alltför långsamt. Dessutom upptäcker man ju ofta att Per i Berga är densamme som Per i Ås, eller att Nils Persson som uppgivits vara född 1701 i själva verket föddes 1707, och då stämmer ju ändå inte alla parametrar i inmatningsformuläret. Sedan lär det väl dröja åtskilliga år innan du kommer upp i 300.000 namn. Själv har jag knappat in personer så gott som varje dag sedan 1989 och det dröjde ändå till 1995 innan jag hade registrerat 100.000 personer och i dagsläget har jag drygt 200.000 personer registrerade. Du kanske registrerar betydligt snabbare men jag har faktiskt inte hört talas om någon som nått taket ännu. Dock kommer senare versioner av programmet säkerligen att klara av större databaser.  
Lennart och andra som undrar över 7:an. Den version som kom i våras och som du prövade då behöver buggrättas men pga sjukdom i familjen så har inte programmeraren kunnat arbeta med detta under sommaren och därför hinner inte version 7 komma ut under detta år.
 
----
 
MVH
 
Lars Törneskog

2003-10-16, 17:47
Svar #15

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det senaste inlägget i Holgerklubben skrevs idag torsdag den 16 oktober 2003 - 07.26

2003-10-16, 20:09
Svar #16

Anette Engström

OK, nu kommer jag också in. Jag provade på adressen www.archeion.nu och det var då det stod att domännamnet tagits ur bruk. Jag börjar bara bli lite less på att vänta på den nya versionen, som jag tror blir jättebra, bara den kommer någon gång...
Vänliga hälsningar
Anette

2003-10-28, 07:06
Svar #17

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej!
Nu har jag fastnat, med en man som totalt hade fyra fruar. Hur hanterar man det? Tre ja, men fyra? Jag har Holger 6.0

2003-10-28, 09:52
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Annika,
Det ser bara ut så på skärmen, som om det bara får plats tre fruar. Tryck på handen längst ner som pekar åt höger, så får Du fram rutor för ytterligare partners.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-13, 11:31
Svar #19

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Hjälp!
 
En av mina Holger-filer har fått ett problem, och jag förstår inte vad som har hänt. Filen tillåter inte fler införingar, men det kan ej bero på att det inte finns plats: Ledigt arbetsminne         66456420, Ledigt diskutrymme 172883968.
 
Det verkar inte som det är något fel på övriga filer i programmet.
 
Detta är felmeddelandet:
 
HOLGER5 forårsaket en generell beskyttelsesfeil
i modul HOLGER5.EXE ved 0016:00001c31.
Registre:
EAX=0000d978 CS=3d5f EIP=00001c31 EFLGS=00000246
EBX=00003b00 SS=4e6f ESP=0000d800 EBP=0000d99a
ECX=00000000 DS=4e6f ESI=0003da1b FS=0000
EDX=00004e6f ES=4e6f EDI=0003d9ba GS=015f
Byte ved CS:EIP:
c4 7e 0c 26 ff 35 6a 05 8d 7e de 16 57 9a aa 1a  
 
Vad betyder det, och vad kan jag göra?  
Mvh Pernilla

2003-11-13, 19:23
Svar #20

Anders Andersson

Nu är jag i och för sig okunnig om Holger, men felmeddelandet ovan kommer från själva operativsystemet (MS Windows i någon smak, förmodar jag) som funnit att Holger beter sig konstigt och därför avbryter körningen. Generell beskyttelsesfeil antyder att Holger försökt läsa data där det inte finns något att hämta, eller skriva data som inte får skrivas. Det är helt enkelt ett konstruktionsfel i Holger (kanske litet, men likafullt märkbart på just din dator), eller möjligen ett konstruktionsfel i MS Windows (dock mindre sannolikt).
 
Det är svårt (läs: i praktiken omöjligt) att säga något om felorsaken i ett sådant här fall utan detaljerad kunskap om programmets interna konstruktion, något kanske inte ens programmeraren besitter i tillräcklig mån. Jag är själv obenägen att ge dig ytterligare råd, just därför att jag inte vet något om din dator. Bäst är nog om du kan få någon som är väl bevandrad i MS Windows (dvs inte jag) att besöka dig och testa din dator, om inte felet upphör av sig självt.
 
Om du råkar ut för liknande fel med helt andra program än Holger, så kan det i stället vara datorn eller filsystemet som är skadat.
 
Program skall klara alla förekommande situationer som uppkommer. Om den inte gör det så är det en malfunction hos programmet.
 
Kort sagt, ställ krav på tillverkaren. Det är inte så här (illa) datorer och program skall fungera.

2003-11-13, 22:52
Svar #21

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Kolla så att inte filen/filerna är skrivskyddade. Är de kopierade från en CD?

2003-11-13, 23:58
Svar #22

Anders Andersson

Även om databasfilen är skrivskyddad, och detta utlöser felet i Holger, så är det inte ett sådant här felmeddelande man skall få. Jag minns inte exakt vad generell beskyttelsesfeil brukar heta i den engelska versionen av Windows, men troligen något i stil med general access failure. Observera att detta inte syftar på något oväntat filskydd i filsystemet, utan på primärminnets skydd i datorn, där programmet lagrar data under själva bearbetningen.
 
I princip bör Pernilla kontakta utvecklarna av Holger för att höra om detta är ett känt fel och kanske erhålla en uppdaterad version av programmet, men jag vet inte i vilken mån detta är praktiskt görbart eftersom jag inte använder Holger själv.

2003-11-14, 05:13
Svar #23

Rune Edström (Rune)

Hej
Sikta på någon mer alert än Holgers support. För dom verkar ha väldans svårt att bara svara på frågor. Inte säkert att du ens får svar.
mvh
rune

2003-11-14, 08:34
Svar #24

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Hej Anders, Robert och Rune - tack för förslag!  
 
Det enda jag vet är att filen inte är skrivbeskyddad, och inte är kopierad från cd. Problemet uppstod plötsligt, och gäller inte de andra filerna/databaserna i programmet. Det är inte bara införing av nya uppgifter som inte fungerar - samma problem uppstår bara man öppnar och stänger en post/person.  
 
Ytterligare felmeddelande: Runtime Error 210 at 0002:48A9
 
Anders har helt rätt i att det första felmeddelandet kom från Windows (jag tänkte inte på det). Men ovanstående kommer från själva Holger tror jag (ser ut så på layouten). Jag har också försökt att kopiera databasen till Ny databas, men problemet följer naturligtvis med.
 
Det är säkert bäst, som Anders säger, att jag skaffar hjälp som kan se på/testa datorn.
 
Mvh Pernilla

2003-11-14, 12:58
Svar #25

Anders Andersson

Rune bekräftar vad jag misstänkte - även om det i princip är programleverantörens ansvar att åtgärda fel i programmet som kunderna upptäcker, så tycks det vara få leverantörer som har resurserna att göra det. Därför får vi försöka ta hjälp av vänner och bekanta i stället. Huvudsaken är att man har förtroende för den man frågar till råds.
 
När det gäller felmeddelandet Runtime Error 210 at 0002:48A9 så kan jag inte uttala mig om varifrån det kommer, men det tyder på samma typ av problem, alltså ett internt fel i Holger. Jag har drabbats av liknande fel i DISGEN ibland, men dessa har dessbättre löst sig efter omstart av programmet.
 
Även om felet utlöses av att en databasfil blivit skadad, så skall ett robust program kunna upptäcka den saken och upplysa användaren på ren svenska att databasen skadats. Det här handlar tydligen om en situation som programmeraren antingen inte förutsett, eller helt enkelt bortsett från i tron att ingen skulle drabbas av det. Alternativt har någon av programfilerna som utgör Holger skadats efter installationen på din dator.
 
Använder du funktioner i Holger för att göra en kopia av den befintliga (och eventuellt trasiga) databasen? Att felet följer med säger i så fall inte särskilt mycket; det behöver inte vara innehållet i databasen som är fel utan det kan lika gärna vara Holger självt som skapar felen. Pröva att starta om Holger, skapa en helt ny (tom) databas utan att hänvisa till dina gamla data, och mata in några uppgifter för att testa. Om du ändå får samma (eller liknande) fel så är det knappast databasen som är problemet.
 
För säkerhets skull, tag kopia av alla dina filer (såväl programmet Holger som dina databaser) nu och lägg kopian i säkert förvar innan du eller någon annan experimenterar vidare med datorn i hopp om att lösa problemet. Om Holger har skadats (till exempel av ett virus), så finns det en teoretisk risk att programmet börjar skriva sönder också dina andra databaser, och om två veckor kanske någon kunnig person ber dig plocka fram den där kopian för att återställa systemet. Även om det finns funktioner i Holger för säkerhetskopiering, så bör du inte förlita dig på dessa, utan använd externa verktyg (Utforskaren, Microsoft Backup eller vad du nu har).

2003-11-14, 13:43
Svar #26

Lasse Nilsson

Hej,
 
på engelska heter det 'General Protection Fault'.
Betyder att programmet försöker att läsa från eller skriva till en bit av minnet som Windows av en eller annan anledning tycker att programmet (Holger) inte skall ha tillgång till (längre).
Någon form av minneskonflikt alltså.
 
Personligen skulle jag i ett fall som detta först ta säkerhetskopiar på databasen (Holger har väl en db?), sedan avinstallera Holger och göra en ominstallation.  
Fungerar inte det så måste man nog skaffa ett program som scannar igenom Windows register och minnet och tar bort de eventuella orsaker till konflikter som kan finnas. Sådana program finns för gratis användning.
 
Mvh/Lasse

2003-11-14, 14:22
Svar #27

Anders Andersson

Så hette det, ja (general protection fault).
 
Även om jag instämmer i det Lasse skriver, så tycker jag det där sista förtjänar en smula eftertanke. Är det inte bisarrt att man låter ett gratisprogram (som man inte vet vem som har skrivit) analysera och städa upp efter ett program man har betalat pengar för, på en dator med operativsystem som man också har betalat pengar för?
 
Det är som att köpa en bil, bilen visar sig vara trasig, säljaren tar inget ansvar för felet, och då dyker det upp en vilt främmande människa och erbjuder sig att reparera bilen gratis åt en. Än mer förvånande, i nio fall av tio blir reparationen bättre utförd än om man lämnat in den på verkstad och betalat för det (i det tionde fallet blir bilen däremot förstörd eller stulen av den okände hjälparen). Hur skulle en sådan marknad fungera? Vore det inte rimligare om man fick bilen gratis och gav pengarna till den som försatte den i körbart skick?
 
Det är utmärkt att det finns gratisprogram, men det är något lurt när man behöver gratisprogram för att få de köpta programmen att fungera. Vad är det egentligen vi betalar för, och vem är det som tjänar mest på det här arrangemanget?

2003-11-14, 15:08
Svar #28

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Pernilla
Om du tänker ta säkerhetskopia av dina databasfiler i Holger, gör INTE det i Holger-prg.
Använd zip, dvs leta ut o markera alla dina basfiler och zippa dem med exvis Winzip eller om du har XP, en zip-mapp där du stoppar ned filerna i. Spara undan på diskett. Som gammal Holgeranvändare, sedan första basic-versionen tror jag att ngn av dina datafiler är skadad.
Troligtvis har du fått låsning eller oönskad avslutning när du matade in eller tog bort din senaste registrering. Om du kommer in i prg och kan nå ngn av de NÄST senast inmatade personerna och via dem/den kunna ta bort den senast inmatade bör du få rätsida på problemet om det hänför sig till databasen. Jag har haft ett likartat fel med error o läsfel när jag fick låsning i version 3 (basic) samt även ett fel i version 6. Tag för allt i världen kopia på data med zip innan du gör ngt åt det här. Kolla även vad som har skivits om ev likartade fel här på Rötter samt på Holgers egen hemsida. Det är tråkigt om support inte är anträffbar, försök att nå Bosse Lindvall på tel i Vadstena om det är möjligt. Han kanske vet mer om felets art.
Annars kan du ju ringa mig, kanske jag kan försöka komma på vad det är för fel.
Jan-Christer

2003-11-14, 19:28
Svar #29

Rune Edström (Rune)

Hej
Holger 6 har ju zip för att säkerhetskopiera.
Jag kan för allt i världen inte rekommendera att använda den. Använd 5-ans som finns på raden över.
Glad i hågen skulle jag ju få ner omfånget så kanske det gick använda 2 disketter. För när datan blev mer omfattande än att >10 % skulle in på diskett 2 blev det stopp på den vanliga hbk.
När jag då använde zip försvann min släktforskning. Det sas nog mer än ett mindre väl valt ord, över Holgers säkerhetskopiering.
Som tur var fanns den goda grannen nån ? mil bort som kom och leta reparationsverktyg på nätet, så han lappa ihop den igen. Så har ALDRIG mer försökt säkerhetskopiera med zip. Utan det blir 5-ans. Fick istället köpa en CD-brännare som används när man tycker man har skrivit in lämpligt mycket.
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna