ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-21  (läst 1959 gånger)

2002-11-10, 08:27
läst 1959 gånger

Utloggad Anita Thörnroth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2018-01-26, 10:40
    • Visa profil
Hej Robin!
Vilket program man än väljer blir man aldrig riktigt nöjd! HOLGER bör du nog lämna, det verkar som vidareutvecklingen av det programmet har avstannat. Jag är nöjd med DISGEN men inte alldeles till fullo. Jag använder det som arbetsprogram men har dessutom MIN SLÄKT som komplement och använder dess finesser när jag behöver. Jag tycker att DISGEN är enklare att arbeta med, men det kan ju vara en smaksak.
mvh/Janne H

2002-11-10, 09:26
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Robin
Har använt Holger 5 och 6 för att det var väldigt lätt för mej att använda, när jag började, i förhållande till andra program som jag prova. Men gick inte säkerhetskopiera när det behövdes 2 disketter, så fick köpa en brännare enbart för att få en kopia. Deras support var under all kritik (svara inte ens). Min kostnad 4600.- Kanske annars nu för tin. Sen saknar jag att det inte går få in vilken källa det är för varje uppgift, annat än på fritexten eller kommentaren. Min pekfingervals går alldeles för sakta.
 
Så rekommenderar att du går över till ett annat program när du nu ska byta.
mvh
rune

2002-11-10, 14:33
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Sten-Sture,
 
Vad är det som driver dig att klanka på Holger, om du nu inte använder dig av programmet själv?
Det är ju naturligtvis tråkigt att Holger drabbats av det missflyt som präglat programmet den senaste tiden, och visst är det dåligt att supporten inte funkar som man vill. Detta beror dock på omständigheter som inte kunde förutses, t.ex. sjukdom och personliga problem.  
En ny version verkar trots allt vara på gång och prövas nu av en testgrupp. Till dess väntar åtminstone jag med att byta från Holger.

2002-11-10, 19:17
Svar #3

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Jojje Lintrup!
 
Jag kan under den här rubriken inte någonstans se att Sten-Sture har klankat på Holger.

2002-11-10, 20:06
Svar #4

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Holger6 fungerar i stort sett perfekt.
Säkerhetskopiering till diskett är inget bra sätt någonstans. Jag skapar en gedcomfil varje dag som
jag lägger direkt på en annan hårddisk. Mailar den till jobbet om man inte har tillgång till egen server eller till en bärbar dator. Det finns en sak man skall tänka på.  
Windows 2000, skapa en FAT-partition för Holgers databasfiler så är det inget problem. NTFS-partition är inte helt lyckat.
I Min släkt importerar jag gedcomfilen, där får du ytterligare möjligheter som är bra.
Mitt råd använd båda programmen.
Från Min släkt kan man med lite trix (pdf) skapa antavla i A0 format med 7 generationer.

2002-11-10, 21:14
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Klanka kanske var ett dåligt begrepp, Marianne, men om du kikar på själva rubriken (som du f.ö. nämner), så står det HOLGER. Att inte ha någonting att föreslå, förutom att byta till ett annat program, och dessutom inte verka använda Holger - och därmed inte veta vad man kritiserar, är ju inte särskilt konstruktivt.
Sten-Sture fick däremot lite oförtjänt ta hela min frustation över Holgergnället i den här diskussionen.
Jag hoppas för min del att de som jobbar med Holger kan visa framfötterna igen - som de har gjort fram till för ett par år sedan. Kanske de kan komplettera ett annars mycket bra grundprogram som passar de som inte vill ha alltför många ifyllnadsfält att hålla reda på. Holger är ett alldeles utmärkt program för de som inte behärskar datorn så bra, t.ex. de många seniorerna som skaffar sig datorer på äldre da'r.

2002-11-11, 08:54
Svar #6

Janne Högdin

Jojje Lintrup. Vad jag kan förstå ville Robin Bengtsson få ett gott råd om han skulle lämna Holger för att gå över till Min släkt. Sten-Sture Tersmeden föreslog Disgen. Jag förstår inte att Sten-Sture ska behöva kallas Holger-gnällare för det. Eftersom Robin tydligen använt Holger så bör det inte vara något problem för honom att gå över till exempelvis Min Släkt. Man behöver dock inte vara någon erfaren datoranvändare för att använda andra program, något särskilt grundprogram för mindre erfarna datoranvändare behövs inte. Programmen har nämligen bra hjälp-funktioner.  
Jag, 70+, har också använt Holger, men gick ganska omgående över till andra program. Holger har nämligen en avsevärd brist, det finns ingen enkel möjlighet att redovisa källor för de olika händelserna annat än som fritext eller kommentar. Det bör man nog rätta till i den nya versionen, som, trots allt, verkar vara på gång.
Säger Janne Högdin, som använt Holger, Anarkiv, Min Släkt och Disgen samt testat diverse andra fri-versioner.

2002-11-11, 10:50
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hur man är vänder sig så har man ändan bak, eller hur Janne? Vad är det som säger att det är en livsnödvändighet att ha en särskild ruta för källor? Allt beror ju ändå på hur man själv är organiserad.
Jag har väldigt svårt att förstå detta ordnande hos en del, som alltid ska ställa tillrätta åt andra. Jag kan bara nämna exemplet med diskussionerna kring förbundets databaser, som alltid slutar med att diverse ordnare föreslår femtielva nya rutor att fylla i... I stället för att nöja sig med att ordna sig själva och inrätta sig efter den majoritet som faktiskt inte efterfrågar alla dessa specialfunktioner.
Slutligen skulle jag vilja framföra en önskan om att denna diskussion får en mer konstruktiv ton.

2002-11-11, 12:16
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej Jojje
Ska ge dej lite tröst efter allt negativt om Holger. Om det kommer en ny version så kommer jag att övergå till den. Dom där fina finesserna tycks jag inte som jag behöver. Programmet som sådant är lätt att använda.
mvh
rune

2002-11-11, 17:02
Svar #9

Agneta Jonsson

Hej!
Är Holgeranvändare sedan några år och är dels lite irriterad på att det inte går att få support och dels tycker jag programmet har en del brister. Har därför tänkt byta men undrar över en viktig fråga. Jag har cirka 8500 personer inlagda i databasen. Måste man manuellt lägga över dessa om man går över till ett annat program?  
 
Agneta

2002-11-11, 17:39
Svar #10

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Agneta!
 
Du behöver inte manuellt lägga över dina personer, om du med manuellt menar att skriva in dem igen i det nya programmet. Du exporterar ditt material till en gedcom-fil och importerar den sedan i det nya programmet.

2002-11-11, 17:54
Svar #11

Janne Högdin

Hej!
Jag ska nu försöka vara konstruktiv, om det med det menas att man inte får ha synpunkter på Holger. Jag är inte helt nöjd med andra släktforskarprogram heller, men där får jag alltid förklaringar och svar av programägarna. Jag har en gång lärt mig att man alltid ska göra källhänvisningar i forskningarna och för min del är det därför viktigt att denna särskilda funktion finns. Men, behovet är ju olika, - till var och en det släktforskarprogram hon/han är mest nöjd med!
 
Agneta, om nu GEDCOM-funktionen fungerar fortfarande i Holger så går bra att överföra dina 8.500 personer till de flesta andra program. Det gjorde det på min tid. Men, gör för säkerhets skull en säkerhetskopia innan du börjar! Och spara Holger i din dator tills du har motkontrollerat att allt har förts över!
Mvh
Janne Högdin/nyutnämnd (o)organiserad ordnare

2002-11-13, 09:11
Svar #12

Robin Bengtsson

Hej!
Jag får tacka så mycket för de olika synpunkterna ovan. Holger 4.1 har för mig fungerat helt problemfritt tills jag köpte en ny dator med nya Windows XP då blev jag genast tvungen att uppgradera. Naturligt blir då att man ser sig om för att se om man kan finna något nytt som kan mott svara mitt nya krav och förhoppningar på ett släktforskarprogram. Samtidigt kan man ställas inför problem hur han kan få ned backupfilen när man ska konverterad den till ett annat program. Nu för tiden kan man väl spara ned en fil från Holger 4.1 och skicka den i e-post till sig och sen ta upp den i sitt modernare släktforskarprogram
 
Mvh/Robin

2003-02-16, 18:24
Svar #13

Utloggad Gerd Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2020-08-10, 22:33
    • Visa profil
När jag skriver en grafisk antavla blir det rätt (ana 1-16), men när jag vill skriva ut från nr 16 får jag endast nr 16, de övriga rutorna blir tomma. Var ligger felet?

2003-02-16, 21:10
Svar #14

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Har du ställt in rätt antal generationer innan du skriver ut?
 
mvh
Carin

2003-02-20, 14:27
Svar #15

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej alla Holger-användare !
 
Hjälp ! Jag kan inte göra utskrifter via min skrivare från Generation 28 med numrering i tiotal  och vidare till Gen.32.Skrivaren ger felmeddelande på datorskärmen,går ej skriva ut.Finns kanske inte plats i nedre högra hörnet för högre numreringar.. I Holger där gen.nr och annummer finns t ex 4596960727 (28)
Annars skall man kunna gå till gen 52. Först antog jag att det var fel på skrivaren,och ringde HP Stockholm för att anmäla felet,men börjar nu tro att det är Holger som inte kan gå längre bakåt än med 10-tal i siffror.
 
Snälla,svara så fort ni kan,det brådskar!
Mvh Ebba Loräng

2003-02-24, 22:02
Svar #16

Hasse Wester

Hej
Eftersom Holger inte verkar ha någon support alls så får jag försöka med min fråga här i stället.Jag började använda Holger för tre år sedan men övergick ganska fort till Min Släkt. Nu hade jag tänkt att använda Holger igen som ett komplement. Eftersom det inte gick att skapa en databas så bestämde jag mig för att avinstallera programmet och installera på nytt. Då upptäckte jag att man skulle ha ett licensnummer. Trodde det stod på skivan men så var inte fallet. Var kan jag få tag på mitt licensnummer när ingen support svarar? Någon som vet?
Mvh Hasse Wester

2003-02-25, 09:06
Svar #17

Rune Edström (Rune)

Hej Hasse
Licensnumret fanns på ett papper som följde med disketterna eller skivan.
mvh
rune

2003-02-25, 09:43
Svar #18

Hasse Wester

Hej
Tyvärr så finns inte det pappret längre - antagligen i pappersinsamlingen....av misstag.

2003-02-25, 10:46
Svar #19

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Vad menas med att Holger inte verkar ha någon support alls? Fungerar inte Holger-klubben längre?

2003-02-25, 16:38
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det någon som känner till om det planeras någon ny version av Holger, och vad den i så fall kommer att innehålla för nyheter.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-25, 17:18
Svar #21

Jonas Kuschner (Jonas)

Bo Lindwall har i Holgerklubben  på vad som skall komma i det planerade Holger 7. En del av detta verkar bra för den som nu använder Holger 6, men kanske inte tillräckligt för att man skall vilja återvända till Holger om man redan bytt program.

2003-02-25, 19:03
Svar #22

Anders Ek

I broshyren för Holger6 sägs om datautbyte med andra program: ...flera möjligheter att flytta data från andra släktforskningsprogram...behöver du TROLIGEN inte skriva in släktuppgifterna på nytt om du går öber till Holger. Huru härmed, om jag t ex vill byta från DISGEN till Holger6? Får jag be om ett konkret besked? Mvh Anders Ek

2003-02-25, 20:04
Svar #23

Hasse Wester

Kanske beror på att det är sportlov men jag har ännu inte fått besked från någon som jobbar med Holger hur jag ska få tag i mitt licensnummer. Jag har ju änå köpt programmet för dyra pengar.
 
Hälsningar Hasse Wester

2003-02-25, 21:28
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Jonas för meddelandet ovan. Letade i Holgerklubben, men tydligen inte på rätt ställe.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-25, 22:20
Svar #25

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se

2003-02-25, 22:25
Svar #26

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Bli medlem i DIS om du har problem med Holger!
Föreningen DIS har fadderverksamhet, inte bara för DISGEN utan också för medlemmar som använder Holger... Se DIS? hemsida www.dis.se
/Robban

2003-07-18, 09:26
Svar #27

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har tidigare använt Holger 5 och skapade lite olika databaser m.h.a. det. Nu har jag inte längre programmet eller installationsdisketterna, men jag har fortfarande databaserna. Jag skulle mycket gärna vilja få tag i uppgifterna i en av dessa, men den är för stor för demo-versionen av 6:an. Min fråga är nu om någon som har version 5 eller 6 skulle vilja ha vänligheten att hjälpa mig genom att ladda in databasen och sedan exportera den som en GEDCOM? Meddela mig så skickar jag över de zippade filerna (180 kB). (Det rör sig om personer i Loshult sn i Skåne som egentligen kom ifrån Småland från början.)
 
Hälsningar, Mikael

2003-07-18, 13:57
Svar #28

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Mikael
Går bra det! Skicka filerna till gunfors@hotmail.com så ska jag se vad jag kan göra.
 
Hälsningar/Gunnell

2003-08-21, 11:18
Svar #29

Leif Mörkfors

Vad är det egentligen som händer ???
HAr under flera månader försäkt få hjälp med att uppgradera till Holger6. Har mailat och ringt ett otaligt antal ggr. Fick svar en gång i början men sedan har INGENTING hänt och ingen svarar på 08-6950950 eller mail längre !!!!
Urdåligt tycker jag, är det fler som upplever detsamma ???

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna