ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-09  (läst 1724 gånger)

1999-02-24, 17:56
läst 1724 gånger

Måd Östberg

Jag har Holger6 och är nöjd med det, men nu en liten undring, kan man börja med ex. Jonas Östberg född 1730 och sluta med alla nu levande Östbergare? allså från fel hål!

1999-02-24, 23:06
Svar #1

Utloggad Jan Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-08-28, 13:38
    • Visa profil
    • jaso.se
Måd!
Såvitt jag förstått, ska du börja med din Jonas som proband och sedan växla tavla, så att du får honom som fader och därefter registrera alla ättlingar. Växlingen sker via växla-knappen upptill. Det är ju inga problem sedan att skriva ut en stamtavla fr o m Jonas.

1999-02-25, 21:19
Svar #2

Måd Östberg

Tack Jan!
Jag hittade faktiskt den funktionen själv i går kväll, men jag tyckte den var lite svårläst men man vänjer sej nog.
Måd

1999-03-18, 08:41
Svar #3

Lars Sjöholm

Jag undrar om det är någon annan som har råkat ut för problem med sin databas i Holger 6. Ända sedan i  början av oktober 1998 har jag haft allvarliga problem med min databas, som helt enkelt inte fungerar korrekt längre. Databasen var ursprungligen skapad i Holger 5 och blev därefter konverterad. Jag har, på alla sätt, försökt att få kontakt och hjälp genom Holgers support, via ett antal telefonsamtal, brev och e-postmed-
delanden, men tyvärr har problemen ännu uppmärksammats helt och fullt och inte heller funnit sin lösning. Själv har jag sökt efter tänkbara anledningar; användare, hårdvara, mjukvara, men hittills utan resultat.  
-Tacksam för användbara tips !

1999-03-18, 10:50
Svar #4

Carl Szabad

Lars: Du skriver inte i detalj vad du gjort för åtgärder men generellt kan man väl exempelvis nämna följande:
 
1) Skapa en ny databas och importera den gamla.
2) Undvik att ha för många fält indexerade samtidigt. Varje indexerat fält innebär två öppna filer som åtminstone teoretiskt kan ställa till det.
3) Kör en Databaskontroll (under Arkiv-menyn). En bra funktion som många missar!
4) Undvik att ha för många program i gång samtidigt. Tryck Ctrl-Alt-Del en gång för att se vad som är aktivt i förgrunden eller bakgrunden. Det brukar vanligtvis vara mer än man tror (och har behov av). Men den här punkten är mer ett Windows-problem.

1999-03-19, 21:39
Svar #5

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hej !
Jag provade att importera en databas med ca 26000 indvider från Holger5 till Holger6 men datorn tolererade endast 10000.
Vad gör jag för fel ?
Blir det någon skillnad tror ni om jag importerar från Holger 4 till 6 ?

1999-03-31, 12:48
Svar #6

Rune Edström

HEJ
Har varit mycket nöjd med mitt Holger, både 5:an och sen 6:an, men nu svär jag över säkerhetskopieringen. Har ca 5000 inmatade, så basen är ju inte så stor. 5:an är det länge sen det gick få ut en säkkopia på,men det fanns ju pkzip. Trodde jag. Skulle köra över till en annan dator men Holger klarar inte att läsa den, så jag prova att köra in den där den var uttagen, men inte heller där går den läsa. Den första disken har 76 % av basen.  Servicen hos Archeion,vet jag inte fungerar, sen det var fel på diskett 3 vid uppgraderingen. Svagt att inte programmet har  bättre komprimeringsmöjligheter. Som det sen är så läsa in.
Fler som haft samma bekymmer och kan lika lite om datorer.
hälsningar
rune

1999-03-31, 13:32
Svar #7

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Hej!
 
Jag använder Holger 6.0 och för mig fungerar säkerhetskopieringen alldeles utmärkt. Jag använder optionen Säkerhetskopia PKZip, eftersom min databas är relativt stor (43000 personer) blir det alltför många disketter för att det skall vara roligt. Därför spar jag på en Iomega Zip enhet istället. Som sagt var, hos mig fungerar det utmärkt.
Vad gäller supporten så har den i och med skapandet av diskussionsforat Holgerklubben blivit mycket bättre. Testa!!
 
Hälsningar
 
Jan Eurenius

1999-03-31, 16:03
Svar #8

Anette Engström

Hej!
Jag har nyss börjat använda Holger6 i min släktforskning, men ej kommit på något bra sätt att ange mina källor. Har någon en bra idé hur man kan ange sina källor??

1999-03-31, 16:23
Svar #9

Carl Szabad

Anette: Jag rekommenderar att du går in på diskussionen Källkritik - Källhänvisningens utformning. Där har ett antal synpunkter framförts.

1999-03-31, 17:13
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
I Holgers bruksanvisning finns utförligt förklarat hur källhänvisningar kan göras. Slå i registret på Källhänvisningar.

1999-03-31, 17:16
Svar #11

Rune Edström

HEJ
Har ju använt PKzip för disketterna  (2 st), men det går inte läsa in dom igen.
hej
rune

1999-03-31, 17:17
Svar #12

Utloggad Jan Appelquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Rune
 
Säkerhetskopieringen har varit ett problem i Holger. Det borde ha varit löst med inläggningen av PKZIP. Men det har visat sig att den PKZIP som finns med Holger i vissa datorer kan komma i konflikt med den WinZip man lägger in själv i sin dator.  
 
Jag har tidigare haft klara problem när jag parallellt i datorn hade en WinZip-version som inte klarade multipla disketter. Då kunde Holgers PKZIP inte läsa multipla disketter. Lösningen (hittills) har varit att ladda hem den senaste WinZip-versionen. Det problem som du beskriver kunde jag lösa på det sättet.
 
Generellt är det alltid säkrast att göra back-up till externa media på alla datafiler med jämna mellanrum. Jag har även många andra datamängder i min dator varför jag föredrar tape-streamer eller cd-brännare.

1999-04-03, 15:25
Svar #13

Utloggad Anders Eliasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2013-10-02, 21:39
    • Visa profil
Jag använder Holger 6 vilket har gett mej omfattande huvudvärk och krångel. Nu är det andra gången som databasen inte går att öppna. Av säkerhetsskäl använder jag ytterligare en dator för säkerhetskopiering. Tidigare kunde ingen av datorerna öppnas ,inte ens säkerhetskopian gick att använda. Denna gång går databasen i den ena datorn inte att öppna. Finns det någon som vet vad det är för fel?

1999-04-04, 09:58
Svar #14

Carl Szabad

Anders: Har du prövat de tips som jag nämnt tidigare i den här diskussionen? Annars kan du försöka via Holgers hemsida där det finns en liknande diskussionsfunktion.

1999-06-23, 23:56
Svar #15

Utloggad Marie Esplund-Lynn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2016-06-12, 21:37
    • Visa profil
Även jag har haft problem med Holger5. 2 av mina databaser går inte att öppna - har skrivit in dom igen!! Och den senaste problemet var att det plötsligt blev för många i basen. 147 personer (försöker kartlägga alla med mitt eget släktnamn) blev 761. Vissa personer bl a jag själv fanns i 8 upplagor. Vad göra??

1999-06-24, 12:14
Svar #16

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Marie. Om en databas inte går att öppna bör man alltid först pröva att skapa en ny databas och försöka importera den korrupta databasen dit. Ofta löser det problemet. Vad som hänt när alla blivit dubblerade flera gånger om vet jag inte men hoppas att du har en backup att lägga in i stället. Jag vill också passa på att tipsa om Holgers hemsida, där ett diskissionsforum om Holger, Holgerklubben, finns.

1999-07-05, 10:19
Svar #17

Sweenric Andersson

Hej
 
Holger användare. Jag har  problem med Holger 6 när det  gäller att lägga  databasen eler dela av den på diskett. Hur gör man. Gick in under arkiv-menyn och kopering. Men det tycks ej fungera.  
 
Eller ska man gå ut ur programmet och ta en kopia av textfilen?.
En annan fråga. Hemort. Hemförsl På utskrivna  familje blad  Om jag inte skrivit hemort utan bara försl. t.ex. Bromma fsl.  Ingen hemort. Då skriv inte hemförsl. ut, men om jag skriver  Bromma som hemort då skrivs det ut. Varför är det på det viset? Måste man alltid skriva hemort.  På landet  blir hemorten oftas byn och hemförsl. socknen. Men i Stockholm blir det  bara hemförsl. om man inte vill sätta ut gatonamnet.
 
 
Tacksam för hjälp.
Sveneric andersson

1999-07-05, 23:07
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Snälla Sweneric, du får säkert bättre svar om du går in på Holger-klubbens sida, som är uppbyggd på samma sätt som Anbytarforum. Adressen är: http://holger.aland.net/discus/
 
och där kan du ställa frågor och läsa om hur andra löst sina Holger-problem.

1999-07-06, 11:10
Svar #19

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Tack Elisabeth.  Du vet åldern, man kommer inte ihåg så mycket.  Har en trevlig sommar.
Sweneric

1999-07-18, 21:05
Svar #20

Sven Karlén

Hej,
 
Som medlem i Släktforskarföreningen får jag reklam av Archeion, där man marknadsför Holger. I reklammaterialet kallar man Holger för släktforskarens bästa vän. Jag har inget emot Holger, men jag tycker att det är förmätet att kalla programmet släktforskaren bästa vän. Är det så? Har man jämfört Holger med t ex Disgen, som jag själv använder. Det finns för övrigt Brothers Keeper, Winfamily, Andata etc. Om man kan belägga att Holger är det bästa släktforskarprogrammet så tycker jag att man kan fortsätta kalla produkten släktforskarens bästa vän, i annat fall ska man stryka detta i reklammaterialet.
 
Mvh Sven K

1999-07-18, 23:08
Svar #21

Bo Persson

Att kalla ett program släktforskarens bästa vän är ju faktiskt något helt annat än att påstå att det är det bästa programmet; det är bara en harmlös reklamslogan.

1999-07-19, 11:04
Svar #22

Sven K

Jag tycker inte det. Jag uppfattar det som att man hävdar att Holger är det bästa programmet och det tror jag även är avsikten. En reklamslogan är väl aldrig harmlös, den har ju ett syfte!
 
 
Mvh Sven

1999-07-19, 14:50
Svar #23

Bo Persson

Ibland tycks det vara nödvändigt att säga något rakt ut: man behöver ju inte ta åt sig mer än man vill av en reklamslogan. Jag rekommenderar inköp av prima jordgubbar; allas jordgubbar, alltså.

1999-07-25, 00:11
Svar #24

Utloggad Magnus Holmström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-01-14, 11:52
    • Visa profil
    • www.holmström.com
Säkerhetskopiering:  
Har med intresse läst om era problem med zip-filer och annat. Själv använder jag utforskaren för att göra säkerhetskopior. Om databasen tex heter magnus, så markerar man alla filer som heter någonting med magnus i början av filen. Kopierar sedan dessa till diskettstationen. Om det behövs mer än en diskett så talar datorn om detta. Storleken på säkerhetskopieringen blir visserligen större men det fungerar klockrent. Själv har jag gjort på det här viset i ca 5 år.
 
Problem med att öppna databaser!
När man installerar Holger 6.0 så skapas en katalog som heter Borland under porgramkatalogen. Denna katalog får inte tas bort eftersom att Holger är beroende av dess innehåll. om man ändå tagit bort Boralndkatalogen så återstår bara att installera om Holger och allt är frid och fröjd.

1999-08-11, 13:13
Svar #25

Lars Schedin

Hej,
 
Jag tittade lite på Personal Ancestral File (länk finns på rötter), mormonernas program, och tycker att funktionerna, i stort sett, är desamma som Holgers. Programmen liknar varandra väldigt mycket. Skillnaden är att PAF är gratis medan Holger kostar ca 900 kr. Varför köpa Holger nu när PAF finns?
 
 
Mvh Lars

1999-10-31, 13:56
Svar #26

Rune Torgå

Jag har lagt ut mitt register genom Frontpage på min hemsida http://home.bip.net/rune.torga och det fungerar fint på min dator. Men när jag provade på min sons dator kom bara första sidan upp. När vi klickade på hyperlänkarna kom det upp en skylt på att Holger inte fanns installerad i datorn. Går bara registret till Holger-användare?

1999-11-18, 13:03
Svar #27

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Säkraste sättet att få svar på frågor om Holger är att vända sig till Holgerklubben (http://holger.aland.net/discus). Där finns ett diskussionsforum av samma typ som detta och som sköts av de ansvariga för Holger.

1999-11-18, 14:45
Svar #28

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Inom föreningen DIS finns numera faddrar även för Holger. Så välkommen som Holgeranvändare till DIS.
Mvh Arne Sörlöv
Disgenfadder

1999-12-09, 15:04
Svar #29

Erik Marklund

Hej,  
 
Efter att först ha bevittnat att en reklambild för Holger har lagts upp på Rötters förstasida, så ser jag nu att det ligger TVÅ reklambilder för Holger på första sidan. Båda dessa reklambilder är länkade till Holgers hemsida, där man naturligtvis uppmanas att köpa programmet. Enligt tillverkarna/ägarna till Holger, så är det ju släktforskarens bästa vän och allt vad en släktforskare behöver?!?  Men är det verkligen så?  
 
Ett släktforskningsprogram, där ordföranden i Sveriges släktforskarförbund är delägare och där en stor del av släktforskarförbundets styrelse är användare måste ju bara vara bra! Eller?  
Så är det tyvär inte. Faktum är att Holger är ett av de allra sämsta släktforskarprogrammen som finns att köpa och i relation till vad programmet klarar av, så är det mycket mycket dyrt (ca 900 kr). För att visa hur undermåligt detta program är, så vill jag ge er en länk till DIS Norges hemsida, där man har utvärderat de flesta släktforskningsprogrammen efter en väl genomtänkt mall.  
 
Här är länken: http://www.sol.no/disnorge/ny1/DISprg.htm  
 
Om ni följer denna länk, så får ni se vilka släktforskningsprogram som uppfyller DIS Norges minimikrav (grönmärkta) och de som inte uppfyller minimikraven (blå färg). Den skarpsynte märker snabbt, att Holger inte finns med på någon av dessa listor. Är Holger glömt? Ej utvärderat? Nej, så är det inte. Holger finns med på en undanskymd svart list över de program, som ej ens uppfyller de mest fundamentala krav som man bör ställa på ett släktforskarprogram.  
 
Här är länken till denna lista: http://www.sol.no/disnorge/ny1/Rest.htm  
 
Det underliga med Holgers närvaro på den svarta listan är att det är det enda släktforskarprogrammet, där man ej redovisar resultatet av utvärderingen, utan istället länkas man till Holgers hemsida, där man möts av bisarra reklamslogans om Holgers förträfflighet. Om det är ett utslag av Norsk ironi över Holger vet jag inte, men underligt är det i alla fall.  
 
Här är länken till Holgers hemsida: http://holger.aland.net/  
 
Med dessa fakta på bordet så undrar ju vilken normalintelligent människa som helst, hur det kommer sig att så många i Sveriges släktforskarförbunds styrelse använder Holger och att dess ordförande till och med är delägare samt att dessa personer, direkt eller indirekt, förespråkar Holger?  
Svaret är pengar$$$ Holgers kundantal är en hemlighet, men det handlar säkerligen om mångmiljonbelopp i intäkter. Varför skulle man annars försöka pracka på oss släktforskare ett av de sämsta släktforskningsprogrammen som finns?  
 
Min uppfattning är att ingen kan kalla sig seriös släktforskare om man använder ett så undermåligt verktyg som Holger i sin släktforskning! En släktforskare som använder sig av Holger är att jämföra med en kirurg som arbetar med en motorsåg istället för en laserkniv. Resultatet blir inte bra!
 
Det finns seriösa program, Disgen t ex, som gott och väl fyller de flesta krav som en släktforskare kan ha. Utöver det finns flera amerikanska program också som fyller de mest grundläggande kraven.
 
Gå inte på Holgergrupperingens knep som i stort sett går ut på: Allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad Holger.  
 
 
En Holgerfantast

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna