ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hantering av efternamn i släktforskningsprogram  (läst 1715 gånger)

1999-04-07, 18:15
läst 1715 gånger

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Är det bara jag som saknar en bättre hantering av efternamn i släktforskningsprogram.
 
Det stora problemmet är främst soldater (som har åtminstone ett patronymikon och ett soldatnamn), men även bl.a. smeder åtminstone under 1700-talet och tidigare då de ofta förekommer med både patronymikon och släktnamn.
 
I dag blir man tvungen att skriva antingen exempelvis Andersson Tid under efternamn eller Johannes Andersson under förnamn. Detta tycker inte jag är bra.  
 
Jag skulle vilja ha en för patronymikon och ett för släktnamn/soldatnamn. Där båda namnen skulle komma i efternamnsregistret som t.ex. Andersson Tid samt Tid Andersson. Det skulle även känna av om inget var inmatat och hoppa över detta då.
 
När en soldat har bytt soldatnamn (t.ex. bytt rote) tycker jag man dock bara behöver skriva det sista och sedan i fritexten ange de andra soldatnamnen. Jag har exempelvis en soldat som slutligen blev sergeant, han förekommer med följande namn: Jonsson, Forsman, Tysk samt Westberg. Namnet Westberg har följt med till nutid (han var född 1692).
 
Mvh
Fredrik Derefeldt

1999-04-08, 09:01
Svar #1

Anna Johnson

I släktforskarprogrammet Brother's Keeper finns endast ett fält för namn. Programmet tolkar sedan sista namnet som efternamn och de övriga som förnamn när det gör olika typer av alfabetiska listor etc. Tyvärr går det (såvitt jag vet) inte att få det som Fredrik eftersöker, d v s både Andersson Tid och Tid Andersson i listorna. Genom att bara ha ett fält kommer man dock ifrån problemen med att komma ihåg var man skrev personens patronymikon -- det finns ju bara ett fält (och det går att söka efter namn mitt emellan för- och efternamn).
M v h
Anna Johnson

1999-04-20, 12:25
Svar #2

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Jag håller helt med dig, Fredrik. Man skulle egentligen vilja att det fanss ett program med patro/matronymikon-fält, som dessutom helst var kontrollerat mot faderns/moderns namn, släktnamn och t.ex. soldat/smedsnamn. För alla som forskar i dalarna skulle man ju också vilja ha möjlighet att registrera gårdsnamn. Slutsatsen blir väl att man måste ha ett program där man själv kan definiera sina namnsfält, och hur de ska hanteras. Men något sådant program har vi inte sett på marknaden ännu...
Det bästa jag själv har erfarenhet av är The Master Genealogist (se mitt inlägg under Datorprogram:TMG), där man åtminstone kan registrera olika namnformer separat, men tyvärr inte få alla tänkbara kombinationer av dessa. Ladda gärna ner en demo från www.whollygenes.com och prova!
Lycka till!

1999-04-21, 21:38
Svar #3

Lennart Ryhd

Jag har också problem med kvinnans
namnbyte vid gifte, detta gäller mest
levande personer i nutid,
Jag har frågat DIS, kanske de tar upp det någon gång?
Jag tycker man kunde som DIS har det på förnamnen,
sätta en stjärna vid det namn som gäller!!!
Kvinnorna har ju ett födelsenamn, när de gifter
sig får ett nytt efternamn, kanske gifter om sig
fler gånger, eller skiljer sig och återtar sitt
flicknamn. Det är lite svårt att göra adressutskick rätt.
Även männen kan ju ta nya namn, byta till
kvinnans familjenamn.
Hej.

1999-06-06, 10:16
Svar #4

Lars-Olof Gustafson

Anna Johnson (Anjo)skrev den 8 april om släktforskarprogrammet Brother´s Keeper (BK) och att det har enbart ett fält för namn. Det är rätt så tillvida att för- och efternamn skrivs i ett fält och programmet sedan antar att sista namnledet är efternamn. BK har dock ett fält Alternativt namn, som nås via knapp till vänster om namnfältet, som man kan använda. Problemet är väl mer en definieringsfråga för sig själv hur man vill använda detta fält.
I standardutskrifterna skrivs detta fält ut som Även kallad.... Ett annat sätt är att använda den inbyggda rapportgeneratorn som man kan skapa vilka rapporter man vill och där även Alternativt namn finns med.
Hälsningar
Lars-Olof

1999-06-15, 21:32
Svar #5

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Ni glömmer en viktig sak när det gäller fält för olika efternamn.
Som programmakare måste man väga in hur materialet skall exporteras/importeras till gedcom för att det skall kunna utbytas utan för mycket dialekter mellan andra forskares program. Man bör ju helst hålla sig till gedcomstandarden. Det går att göra avancerade menyer där man kan välja exakt hur man vill exportera/importera sitt material men det blir, som sagt, avancerat och kanske svårt för den vanlige släktforskaren att handskas med.
 
mvh // Ove

1999-06-15, 23:17
Svar #6

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Jag har problem med vilket efternamn som bör användas på oäkta barn om inget sådant finns utsatt i källan.
Jag hittade i rotemansarkivet en uppgift om en Karl Vilhelm Karlsdotter, som var son till en Karlsdotter. Så småningom fick han ta styvfaderns efternamn. Ibland ser jag andra exempel där han i motsvarnde fall kallas Karlsson när modern heter Karlsdotter eller ibland ett annnat patronymikon, kanske efter en okänd fader?
Efterlyser tips om hur detta problem kan behandlas.

2000-08-30, 16:12
Svar #7

Andreas Karlsson

Hej Fredrik!
 
Prova det nya versionen av Brother's Keeper, som snart är klar. Jag tror att den kan lösa dina problem. Visserligen finns den bara i betavesion ännu, och namnsorteringsfunktionen fungerar inte ännu. Men du kan t.ex. lägga in mängder av olika alternativa efternamn (upp till 999 stycken!).
 
Annars är ett tips att själv skicka ett email till programtillverkarna, och tala om vad det är för versioner som du saknar, så kanske de lägger in dem. Själv skrev jag till tilvverkarna av Brother's Keeper och föreslog ett antal nya förbättringar som de skall ta in i den nya versionen.
 
Du kan ladda ner Brother's Keeper från www.bkwin.net eller www.bkwin.com. Men som sagt, den nya versionen, veriosn 6.0, finns bara i beta version ännu.
 
mvh
 
Andreas Karlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna