ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gårdsgenealogier och släktforskningsprogram  (läst 2864 gånger)

2001-03-19, 21:25
läst 2864 gånger

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej!
 
Jag sitter var och varannan månad och funderar på hur jag någon gång i framtiden ska kunna producera en vettig uppställning av en sockens invånare i bokform.
 
För att kunna åstadkomma detta hade det ju varit utmärkt ifall det fanns stöd för t ex att skapa gårdsvisa uppställningar med familjetabeller (inte nödvändigtvis med inbördes släktskap mellan tabellerna) som sedan alla kan återfinnas i ett namn- och ortsregister.
 
Naturligtvis ska det gå att föra över till någon de vanliga ordbehandlingsprogrammen etc.
 
Jag använder själv Disgen, men vet min själ inte hur jag ska åstadkomma detta - någon som har några bra förslag? Jag har funderat på olika former av utdrag, men jag vet inte hur jag i så fall ska få det hela att hänvisa till olika familjeuppställningar och liknande.
 
Jag vet att Holger har en funktion just för detta (något som jag naturligtvis saknar i Disgen), men finns det kanske andra program som har någon liknande funktion som finns hos Holger, eller kanske något ännu bättre? Jag är nämligen inte nöjd med överföringen av gedcom till Holger, där bitar av yrkes-notiser mm faller bort.
 
Jag tar tacksamt emot alla förslag på hur man ska lösa detta.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2001-03-20, 20:37
Svar #1

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 12:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Nya [color=0000ff]Disgen 8[/color] har just denna möjlighet att skapa exempelvis en sockenbok. Utskriften baserar sig på de gårdar som finns upptagna och alla som levt där. Utskrift kan ju ske till Word (genom RTF) till Adobe Acrobat (PDF) eller något annat lämpligt tryckformat. Får du dessutom placerat ut alla gårdar och byar på en underlagskarta (nytt i 8:an) så är ju lyckan fullständig.
mvh Christer

2001-03-21, 14:52
Svar #2

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag har nu prövat att skapa utskrifter baserade på orter, men har ännu inte lyckats skapa någon riktigt tillfredsställande resultat. Det är möjligt att jag skulle kunna få ett bättre resultat, men jag ska studera det närmare.
 
Problemet är att jag t ex har 15000 personer som har någon ortsnotis från låt oss säga Veta socken i Östergötland. Jag har inte använt mig av disgen-orter för att mata in dessa (och nu känns det hela rätt ogörligt eftersom jag har fler än dessa 15000 att ändra ort på).
 
Jag vill nu kunna sortera ut de personer som jag vill ha med i gårdsgenealogierna (t ex genom en kod i någon notis som jag inte använder - som Oforskat). Jag vill inte ha med alla som någon gång fått sig en händelsenotis i socknen.
 
Optimalt skulle de hamna i den ordning jag vill ha dem, och under den by/gård/gårdsdel som jag vill ha dem. Hur kan jag åstadkomma detta?
 
Nu hamnar de huller om buller eftersom personerna har bott på mer än ett ställe för att ta ett exempel. I andra fall så saknar jag födelse- eller dödsår eller alla former av tidsuppgifter, så jag vill inte sortera dem efter tidsuppgifter.
 
Mvh, Henrik
 
PS Jag ska testa detta vidare, men kom gärna med förslag.
Henrik Mosén

2001-03-22, 12:22
Svar #3

Karl O Gustafsson

Hej!
 
Det finns många ambitiösa forskare som gårdsvis har har tecknat ned hela socknar.
De jag stött på har gjort det i Word och med en fil per gård.
Nu till mitt problem:
Om man som jag blivit lycklig ägare till Olov Mattsons CD på Asby och letar efter en som jag endast vet namn, årtal och att han är född i Asby, söker jag på namnet med sökfunktionen i Win, utforskaren och får då fram alla filer där namnet förekommer, MEN sedan vill jag söka på födelseåret och i det tidigare sökresultatet, då skiter det sig.
Kan någon tipsa mig vad jag gör fel eller om något bra sökprogram som stöder detta man kan ladda ner.
 
Kalle G

2001-04-22, 10:29
Svar #4

Börje Angelstrand

Jag gör en total kartläggning av alla familjer på alla gårdar i 3 församlingar i ett pastorat från början av 1600-talet och framåt. På respektive gård redovisas familjerna i den ordning  som de blivit upptagna som åbo (brukare) eller boende i mantalslängd eller annan skattelängd. När en familj flyttat till en annan gård, så redovisas hela familjen på nytt, plus att alla nytillkomna barn läggs till. Skulle familjen flytta igen så upprepas detta.
Släktsamband kan sökas genom att föräldrars härkomst redovisas med födelsetidpunkt och födelsegård och församling och genom att barnens giftermål (motsvarande) redovisas med gårdsnamn och församling.
Jag har lagt upp det i EXCEL och får en uppställning och redovisning, som passar mitt specilela syfte perfekt.
MEN, nu har det hela vuxit till ett antal 10.000-tal personer. Genom att personerna inte är automatiskt länkade till varandra är utsortering av en släktkedja en omständlig manuell process.
Likaledes fås inte automatiskt ett personregister, som kan underlätta sökning.
 
Finns något program som kan underlätta det fortsatta arbetet och underlätta en framtida publicering?
 
Och hur skall jag kunna överföra det befintliga materialet utan att behöva knacka ner allt på nytt?

2001-04-22, 12:06
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Problemet att familjer flyttar inom en socken kan lösas på ungefär samma sätt som herdaminnena löser prästernas olika tjänster. Där beskriver man vanligtvis den biografiska informationen om prästerna endast under den sista tjänsten.
 
I en sockengenealogi kan man göra på samma sätt, dvs att bara omnämna bonden/torparen utan familj på de platser familjen först bott på, med hänvisning till den gården/torpet där hela familjens uppgifter finns. Det innebär, åtminstone i Holger, att man får lägga in honom en eller flera gånger till, som en post utan relationer, men med uppgift om den eller de gårdar/torp han bott på innan, och den tidsperiod han bott där för att kunna sortera in honom rätt.

2001-04-23, 15:38
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Börje
 
Jag har funderat lite. Släktforskningsprogrammen har ju en inbyggd koppling mellan personerna som inte du har. Utbyte mellan olika program sker med GEDCOM-filer. Kunde du bygga upp en sådan fil från ditt material kunde du sedan importera filen i ett slf-program. Men att bygga upp släktskapen på ett enkelt sätt kanske inte går så lätt.  
Lägger du in dem lösa så får du en massa jobb att söka fram dem och sedan koppla ihop dem. Skall du importera i DISGEN kan du i stället bygga upp en textfil och i så fall anpassa materialet mera specifikt till detta program. Men den manuella kopplingen kommer man i alla fall inte ifrån.  
Kontakta Sune Menker i Uppsala. Han går också och funderar på liknande möjligheter.
Är det någon annan som har en lösning?

2003-11-28, 15:37
Svar #7

Anna Jonsson (Annalotta)

Hejsan!
 
Ser att det var länge sedan någon skrev till den här diskussionen så jag kommer med en liten fråga nu.
Är det någon som kommit fram till en bra lösning på det här med gårdforskning utan att behöva sitta och skriva i word? Finns det något vettigt program?
 
MVH Anna Jonsson

2003-11-28, 18:21
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Varför inte använda DISGEN?  
Den har dessutom en karta där man kan sätta ut varje gård och få en koppling mellan gårdarna.

2003-11-29, 12:45
Svar #9

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej!
 
Jag är själv använt DISGEN i många år, men sådär optimalt för produktion av gårdsgenealogier tycker jag inte det är tyvärr. Om det finns något annat program som är särskilt mycket bättre känner jag dock inte till... Holger tycker jag t ex inte är tillräckligt flexibelt och saknar många funktioner som jag uppskattar hos DISGEN. Eftersom jag tidvis funderar på hur jag ska producera en eller annan sockengenealogi har jag klurat lite på hur man skulle använda DISGEN för att åstadkomma lämpliga gårdsgenealogier där man kan få till bl a följande:
 
- gårdarna kapitelvis - ev med underliggande torp
 
- en översiktlig numrering som är flexibel (så man t ex kan använda löpande numrering genom hela boken så som man kan göra i Holger, eller kapitelindelad numrering där man kan skilja kapitlen åt)
 
- person- och ortsregister med hänvisning till ovannämnda numrering (där man kan dela upp ortsregistret i flexibla områden - så man slipper 500 hänvisningar till grannsocknen och 5000 hänvisningar till socknen det handlar om)
 
mm
 
Finns kanske redan dessa möjligheter redan med DISGEN? Åtminstone till en del? Eller finns det andra program som man kanske borde titta närmare på...?
 
Mvh, Henrik
 
PS Jag är för övrigt riktigt nöjd med DISGEN - men just sådana här specialfunktioner saknar jag, som skulle passa just mig.
 
PPS Jag ser nu att jag redan tidigare har skrivit inlägg i denna diskussion - men så våldsamt mycket svar har jag väl inte fått vad gäller just ovannämnda specifika problem. Finns det någon som har några bra tips - jag vill ju helst att det ska gå att göra stommen till en bok med det program jag använder (dvs DISGEN).
Henrik Mosén

2003-11-29, 15:33
Svar #10

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Anna
Jag känner inte till ngt svenskt prg som är tillräckligt bra för gårdssammanställningar. Holger klarar det inte, Disgen klarar det inte. Om History klarar det känner jag inte till. Det prg har tydligen inte kommit längre än till första versionen i princip samt verkar lite buggigt?
De rotehäften som Tomas Alriksson har gjort för Torsås (H) är skrivna i Word. Underlaget kommer därimot från olika dokument och register samt släktforskningsprg (Holger). En arbetsmetod kan vara att klippa o klistra från div källor för att sammanställa och redigera i Word. Där går det också att lägga in bilder, foto o kartor. Sedan finns det ju komplexa prg som klarar mer än Word, men jag tycker att ju enklare dess bättre eller?
Jan-Christer

2003-11-30, 17:48
Svar #11

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
I DIS-VÄSTs medlemstidning DISKETTEN finns en artikel om Sockenforskning med DISGEN 8 i nummer 3 år 2001, sidan 6-7.

2003-11-30, 18:55
Svar #12

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Finns det någon möjlighet att få tag på/eller läsa den artikeln för en som inte är medlem i DIS-VÄST, och inte bor i närheten av västsverige?
 
Mvh Henrik
Henrik Mosén

2003-11-30, 20:03
Svar #13

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Hej socken (gårdsforskare)
Har allt från starten 1987 av min bygdeforskning andvänt div, släktforskarprogram som hjälpmedel vad gäller personregistering.
I Disgen påbörjade jag när man själv kunde tilldela reg.nummer, att ge mina soldater rotenummret. Alla soldater fick rotenummret, sorteringen skedde antingen på namn eller i tidsordning. På så sätt fick jag församlingarna indelta i soldatrotar och soldaterna i tidsordning.
När sedan programmet utökades med så kallade Disgen-orter. Så lade jag till alla rotar både soldat och indelningen enligt kyrkboken, i respektive rote sorterades alla gårdar in. På nästa nivå lades torp, lägenheter mm in.
Städerna delades in i stadsdelar, kvarter och tomter.
Nu kan jag knyta varje person till respektive ort (nivå) som jag känner till.
Sedan skrevs gårdsbeskrivningar in, kartor sannades in, foton knytes till respektive person, eller ort.
Nu har jag stommen klar och kan börja skriva ut på vilken nivå jag vill. Vill jag bara skriva ut en gårdshistoria så väljer jag den nivån och tar med alla underliggande nivåer.
I en socken väljer ja en högre nivå och får med rote, gård, torp mm i fallande skala.

2003-12-01, 11:08
Svar #14

Anna Jonsson (Annalotta)

Till Thage
 
Kan man skriva ut en gård i taget och följa den gården genom tiden? Jag har aldig använt disgen för min släktforskning. Det jag skulle vilja skriva ut är gårdarnas utveckling genom tiden från 1700-talet fram till nu. Går det att göra så? Finns det någon demoversion av disgen att prova?
 
MVH Anna Jonsson

2003-12-01, 13:12
Svar #15

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej Anna!
Det finns en demo + handledning att ladda hem från DIS hemsida. Klicka på CD skivan
 
www.dis.se

2003-12-01, 22:00
Svar #16

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Hej Anna
Ja det går alldeles ypperligt att skriva ut en gård i taget, som jag skrev i går väljer du själv vilken nivå du skriver ut på.
mvh Thage

2003-12-02, 07:51
Svar #17

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Om jag förstått det hela rätt (av ovanstående diskussion) så skulle man kanske kunna använda DISGEN-orterna för att få utskrifterna i rätt ordning gårdsvis... även om jag undrar hur man ordnar brukarna inbördes automatiskt. Kanske kan det lösas med någon form av kodning?
 
Kan man få en numrering på dessa gårds- och torpbosättare, soldater etc, som sedan återkommer i ett hänvisningssystem genom en hel text? Eller blir det hänvisning till sidor?
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-12-02, 12:01
Svar #18

Anna Jonsson (Annalotta)

Hej igen!
 
Jag har laddat ner demon och provat den. Jag skulle vilja ange en familjehändelse som gäller för både makan och maken tillsammans. Händelsen är bosatt eller Levde och på den händelsen ange en tidsperiod. Det fick jag till genom att använda special i disgen. När jag sen skulle skriva ut rapporten sorterad på år och gård fick jag inte fram händelsen bosatt som jag lagt till i giftet. Hur jag än provade och ändrade inställningarna fick jag inte upp den! Hur gör man!?!
 
MVH Anna Jonsson

2003-12-02, 23:02
Svar #19

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Hej
Till Henrik, du behöver endast i notisen levde ange tid ex 18800101-18861231 i period, under notisen du valt, sedan får du personerna noterade i tidsordning när de var till ex ägare.
Notisen Levde ändrar du till vilken text du vill ex brukare, boende osv.
Några speciella koder behövs inte varje person som är knyten till en DisgenOrt, kommer med när man skriver ut en ortsrelaterad utskrift, om du i inställningarna för utskrift valt detta.
Till Anna, har du kryssat för i söklistan att du skall ha med notisen special ? Vidar behöver du inte lägga notisen bosatt gifter, lägg den som en vanlig levde notis med tidsperiod för en av makarna, det blir enklare så
mvh Thage

2003-12-03, 00:26
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Anna! Det finns ett antal sockengenealogier som är framtagna med Holger så det programmet fungerar i alla fall. Rötters redaktör Håkan Skogsjö har gjort fem stycken från Åland och Bo Lindwall har nyligen kommit ut med en fullständig genealogi för Ulrika socken. Däremot kräver säkert alla program en viss handpåläggning innan man får ett tryckfärdigt manus.

2003-12-03, 11:32
Svar #21

Anna Jonsson (Annalotta)

Hej igen!
 
Jag har kryssat i söklista för special men det händer inte något. Jag vill få med händelsen för båda makarna samtidigt som en familjehändelse inte för var person för sig.  
 
Till Carl:
 
Jag ska prova holgers funktioner också. Det kanske funkar bättre än disgen. Jag förstår också att det kräver vissa justeringar och det gör inte någonting.  
 
Jag använder idag Legacy 5.0 och registrerar in husförhörslängder vilket funkar jättebra. Man just utskrifterna per gård blir lite krånglig därifrån.  
 
MVH Anna

2003-12-04, 00:19
Svar #22

Anders Andersson

Det Anna efterlyser är något jag också har saknat, nämligen objektet hushåll i databasen. I stället för upprepa en mängd notiser Levde, Flyttade och Adress för man, hustru och ett antal barn borde man kunna knyta dessa notiser till hushållet, och sedan ange under vilken tid varje person tillhört detta hushåll. Även inneboende pigor och drängar utan släktanknytning skulle kunna föras till hushållet, om man är intresserad av dem.
 
Att som Anna använda objektet gifte ser jag som en nödlösning, som dessvärre inte heller tycks fungera på önskat sätt.
 
Jag känner dock inte till huruvida detta skulle kunna stödjas av GEDCOM. Finns det i dag något program där begreppet hushåll implementerats enligt ovan?

2003-12-04, 10:23
Svar #23

Anna Jonsson (Annalotta)

Hej!
 
Jag använder både Legacy 5 och Min Släkt och i båda dessa program finns familjehändelse. Den är gemensam för både makan och maken men barnen följer inte med. När jag registrerar husförhör så anger jag bosat som gemensam händelse för föräldrarna och sen får jag ta ett barn i taget och föra in samma uppgift.
 
Fördelen med familjehändelse är att kunna skilja på personliga händelser och händelser som skett under äktenskap eller samboförhållanden. Vid rapporter syns denna skilnad bra. Alla händelser som gäller individer finns under den personen och händelser som gäller både makan och maken finns under giftet.
 
Lite tråkigt är att barnen inte följer med.
 
MVH Anna Jonsson

2005-02-17, 10:38
Svar #24

Utloggad Arne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 10:10
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/arnemania
Hej.
Har just tänkt börja en sammanställning över gårdarna i min hemby och undrar om det kommit fram något nytt i ovanstående frågeställningar?
Nu har ni ju hunnit testa ett tag ;-)
m.v.h Arne_k

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna