ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gramps  (läst 3338 gånger)

2012-06-28, 14:52
läst 3338 gånger

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Stjärnan kan du ta bort genom att ta in Gedcom filen i ett editeringsprogram och söka efter * och ersätta med ingenting. Då tappar du förstås informationen om vilket namn som är tilltalsnamn, men du blir av med stjärnan.

2012-06-29, 18:53
Svar #1

Utloggad Janåke Gestblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-07-09, 17:35
    • Visa profil
    • www.gestblom.se/tjocka.php
Fältet Tilltalsnamn verkar inte ha någon motsvarighet i Gedcom.
Det enda extra namnfält jag lyckats importera från en Gedcom-fil är fältet Smeknamn.
Ett enkelt dataprogram kan ändra Gedcom-filen så att *-märkta namn flyttas dit.

2012-09-02, 13:52
Svar #2

Utloggad Peter Landgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2017-01-17, 11:40
    • Visa profil
Gramps 3.4.1 för Windows, Linux och Mac finns nu på:
http://sourceforge.net/projects/gramps/files/Stable/3.4.1/
 
(Meddelandet ändrat av peterl 2012-09-02 13:52)

2013-05-16, 10:50
Svar #3

Utloggad Peter Landgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2017-01-17, 11:40
    • Visa profil
Ny version av Gramps, 3.4.4 finns nu på
http://sourceforge.net/projects/gramps/files/Stable/3.4.4/
För Windows finns både 32 och 64 bitars versioner.

2014-06-12, 21:37
Svar #4

Utloggad Jakob Norstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2020-11-26, 05:38
    • Visa profil
Provar att konvertera från MyHeritage till Gramps 3.4.8-1 (Win). Det mesta fungerar bra men jag har en fråga
 
Kan man inte lägga ett flicknamn och ett namn som gift som ligger var för sig? Jag ser att man kan definiera flera efternamn men jag får bara att hela raden namn antingen är flicknamn eller namn som gift.  
 
Eller hur gör man för att bäst hantera våra svenska namn?

2014-11-15, 15:04
Svar #5

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Hej!
Efter att under två års släktforskande ha klarat mig utan släktforskningsprogram så har jag nu för nån månad sedan skaffat Gramps och börjat föra in mina data i det. Jag har dock stött på ett antal problem:
1. Hur gör man med personer som har mer än ett efternamn samtidigt? Jag har i nutiden en ingift person som har flicknamnet som mellannamn, vidare så har jag personer vers föräldrar inte är gifta varför de har båda föräldrarnas eftenamn. Historiskt så har jag även en Olof Ersson Wingström som antog namnet Wingström. Dessa olika efternamn är ju av lite olika ursprung.
2. Hu gör jag med personer som bytt namn? Jag har en som föddes med et efternamn, sedan bytte till ett patronymikon ör att slutgiltigen gifta sig och få ett tredje efernamn. Jag vet att man kan lägga in altenativa namn, men man har ju endast alternativen Alias, Namn somm gift, Namn vid födsel och Okänd för att beskriva dem.
3. Hur får man tag på koordinater till en plats som man kan hitta på kartan?
4. Jag har lagt in en familj där modern dött och fadern sedan gift om sig. Den nya modern har jag sedan satt som styvmoder till barnen ifrån första äktenskapet. Problemet är att i antavlevyn så står styvmodern som mor och inte modern. Måste jag ta bort styvbarnet ifrån den familjen för att det skall bli rätt?
 
mvh
Martin Nordling
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-11-15 15:47)

2014-11-16, 10:24
Svar #6

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
1 och 2:
Dubbla efternamn skriver jag bara in på platsen för efternamn. Fungerar bra för mig, det går bra att söka via filtret på båda namnen var för sig eller kombinationen. Många byter ju efternamn av olika anledningar, då går jag in i personvyn, väljer namn och registrerar detta, oftast har jag födelsenamnet som förstahandsval men det går bra att söka fram personen på tex soldatnamnet. Vad jag förstår finns ingen begränsning i antal namn som kan registreras. Nån gång tror jag att jag saknat alternativ för namntyp men jag tror att det fungerar att bara välja något annat och skriva in det i namntypsrutan.
4: Min pappa är adopterad och jag har både den biologiska och adoptivsläkten registrerad. När jag vill se antavlan kommer bara den biologiska upp automatiskt. Jag antar att det är för att den är registrerad först. Vill jag se adoptivsläkten måste jag utgå från adoptivföräldrarna. När någon gifter om sig bildas en ny familj, barnen ska inte följa med till den nya familjen. Gå in i familjevyn så fixar du detta. Där definierar du vilken familj barnen tillhör.

2014-11-18, 06:26
Svar #7

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Tack så mycket!
Jag har sedermera upptäckt möjligheten att lägga till extra efternamn. Jag är dock osäker vad som avses med typ av namn; är det endast förnamnen eller ingår efternamnet? Jag blir nämligen lite konfunderad för vad jag skall göra med personer som antagit ett nytt efternamn när endast alias, namn som gift, namn vid födsel och okänd. Men även om det endast är förnamnen som avses så återstår problemen när det dyker upp någon som bytt förnamn (jag har ett fall i min forskning på en person som blev internationellt adopterad och då fick en del svenska namn, men jag har även läst om personer som gjort detta på eget initiativ och nu finns det sådana som heter Barbapappa och Bamsefar).
 
När man skall definiera relationen så är ett av alternativen styvbarn. Jag skapade (vad jag minns) först en familj med de biologiska föräldrarna, och sedan en med den biologiska fadern och hans nya hustru, där lade jag sedan in barnen från det första äktenskapet och markerade att de var styvbarn till modern. Detta har lett till att den andra familjen kommer först. Eftersom den andra kvinnan faktiskt var styvmor så ville jag markera detta, men det gav visst en oönskad sidoeffekt. Nå råkar det emellertid vara så att min farfars far inte växte upp i denna nya familj, så därför kan jag nog anse mig ha skälig motivation till att ta bort honom därifrån. Jag har redan lagt in honom i den familj där han var fosterson (hans mosters familj) utan att något ändrats på antavlan (i ett släktskapsdiagram syns det förstås).
 
Jag har för övrigt ett annat fall längre tillbaka då en änkling och en änka med barn från tidigare äktenskap gifter sig och blir föräldrar för varandras barn, men där så härstammar jag från den son som de fick tillsammans så jag behöver inte oroa mig att antavlevyn skall gå på fel linje.
 
mvh
Martin Nordling

2015-01-06, 16:24
Svar #8

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Hej!
Jag har nyligen upptäckt en mindre bra sak med Gramps: det saknar funktionen spara.
Detta har jag visserligen vetat förr, men nu så har det hänt att jag skrivit in en massa saker, vid någon tidpunkt så har datorn gjort en omstart och när jag sedan öppnade programmet så hade ca 4 A4-sidor med information försvunnit.
Detta bygger jag på att jag dels hade gjort en rel_graph innan som visar personer som plötsligt inte fanns med i databasen, dels på att jag hade mitt anteckningsblock uppslaget på det stället där jag var i att föra in anteckningarna på datorn och det var två uppslag före databasen.

2015-06-21, 20:48
Svar #9

Utloggad Elisabeth Holmblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-06-27, 07:59
    • Visa profil
Hej!
Jag har problem med Gramps 4.1.3 och undrar om nån vet om det går att ladda ner en äldre version?
Mvh, Lisa

2015-06-21, 23:07
Svar #10

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil

2015-06-27, 07:59
Svar #11

Utloggad Elisabeth Holmblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-06-27, 07:59
    • Visa profil
Tack Per!
Jag är inte superbäst på datorer, men är det bara att ladda ner och köra install, oavsett vilket operativsystem man har?

2015-06-27, 09:25
Svar #12

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
Dessa är till för installation från källkod (oavsett operativsystem). För att använda dem, så packa upp ett av filarkiven och läs instruktioner i filen INSTALL som är med där.
 
Men jag tar tillbaks. Ta en färdig version från deras sourceforge-sida istället. Om du vill backa från version 4 så är senaste 3:an på http://sourceforge.net/projects/gramps/files/Stable/3.4.9/ .

2024-02-28, 18:36
Svar #13

Utloggad Sofia Aleksandrina

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 19:30
    • Visa profil
Hej!

Hur laddar jag ned gramps på min chromebook?

2024-02-29, 13:20
Svar #14

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2444
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:26
    • Visa profil
Det är inget jag prövat själv, men efter att ha letat runt verkar detta vara en möjlighet:

1) Slå på Linux: https://support.google.com/chromebook/answer/9145439?hl=en

2) Installera Linux Debian-versionen av Gramps:
https://gramps-project.org/wiki/index.php/Installing_Gramps_for_Linux_computers#Debian_package

Men jag har som sagt ingen aning om hur väl det fungerar i praktiken. Andra har tydligen lyckats:
https://sourceforge.net/p/gramps/mailman/message/37247976/

Den bugg som nämns i länken närmast ovanför verkar inte särskilt bekymmersam:
https://gramps-project.org/bugs/view.php?id=11058

2024-03-01, 17:33
Svar #15

Utloggad Sofia Aleksandrina

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 19:30
    • Visa profil
Jag lyckades, och jag tycker inte om det tyvärr.

2024-03-01, 18:20
Svar #16

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2444
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:26
    • Visa profil
OK. Eftersom du kan köra Linux på din chromebook kan det kanske vara värt att kolla detta:
https://www.ancestris.org/index_sv.html

Finns som AppImage, så borde vara problemfritt att installera och prova.nkelt att

2024-03-01, 18:40
Svar #17

Utloggad Sofia Aleksandrina

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 19:30
    • Visa profil
jag använder gramps igen:) det var bättre än genny...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna