ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: GenoPro  (läst 1820 gånger)

2000-12-27, 06:18
läst 1820 gånger

Bernhard Granholm (Bkvg)

Jag vill varna för att ladda hem GenoPro.
Man får vid installation en banner i det blå fältet överst i sina samtliga websidor. Då och då får man ett reklamerbjudande, som täcker hela sidan och måste klickas bort, från Web3000.

2000-12-27, 15:03
Svar #1

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Bernhard,
det måste vara något annat än själva programmet som gör att du ser reklam. Jag laddade hem och installerade programmet och har inte märkt något av det du nämner.

2000-12-28, 05:15
Svar #2

Bernhard Granholm (Bkvg)

Jens.
Något som har samband med programmets producent har det i alla fall, för när jag avinstallerade GenoPro så försvann problemet.
Något som skiljer finns alltså mellan eller kring våra installationer av programmet. Jag använder Microsofts Explorer. En detalj kan också vara värd att notera. Problemet uppträdde inte med det samma utan cirka en månad efter programinstallationen. Dels på grund av detta och dels därför att reklaminnehållet inte hade något med släktforskning att göra, gjorde att jag i förstone inte misstänkte något samband.

2000-12-28, 20:43
Svar #3

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Bernhard och Jens!
 
Laddat hem och satt igång med GenoPro. Jodå, det irriterande fenomenet finns hos mig med

2000-12-28, 21:31
Svar #4

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 12:18
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Ni som får upp irreterande meddelande i Explorer har tackat ja till detta under installationen av GenoPro.

2000-12-29, 01:38
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har laddat hem GenoPro i Netscape. Använder aldrig Explorer om det kan undvikas (vilket det för det mesta kan). Ingen reklam!!

2000-12-29, 10:57
Svar #6

Bernhard Granholm (Bkvg)

Om jag har tackat ja till denna typ av marknadsföring är jag inte helt säker på. Producenten har ju faktiskt via GenoPro gått in och ändrat i ett annat program (Explorer) i min dator och detta anser jag vara en mycket osund metod. Och detta med reklam som inte har med GenoPro att göra. Om man gjort reklam för Gold-versionen av GenoPro så hade det kunnat varit förklarligt.  
 
Normalt får man ju e-brev med reklam vilket i och för sig också är irriterande. Jämför också med MinSläkt när man i detta programs provversion får påminnelser när man kör själva programmet i fråga. Sådan affärsmetod kan accepteras.
 
Det är synd att en släktforskarprogrammakare lånar sig till dessa kommersiella metoder. Men det är kanske den bistra verkligheten för vederbörande.
 
Det är synd, för programmet har intressanta kvaliteer och det är ju egentligen detta en diskussion i detta ämne i detta forum skall handla om. Jag började att testa programmet så smått och kom fram till att man bör begränsa sig till små databaser för att få grafiken överskådlig. I övrigt har jag inget mer att säga. Jag har som tidigare nämnt avinstallerat det.

2001-02-14, 12:44
Svar #7

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
Om ni får upp detta irriterande fenomen så beror det på att ni Accepterat Licensavtalet till GenePro men kanske , precis som jag, inte läst genom avtalet ordentligt. Där står att man kan välja att intallera gratisversionen av GenoPro men man får då automatiskt med Reklamen. Alternativet är att köpa GenoPro Gold och då slipper man detta fenomen. Läs mer om detta på www.genopro.com

2001-05-11, 13:17
Svar #8

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Försökt ta ner GEDCOM filer från www.roots.web.com, avdelning World**Connect, men får felmedd om att det fattas DLL filer. Vad kan jag göra?Tog ner GenoPro igen idag men saam historia. Har I.E. 5.5  - borde man köra i Netscape??

2001-08-02, 15:10
Svar #9

Per Wallen

Hej Bo Nordenfors.
 
Jag har provat hämta ned gedcomfiler via http://www.rootsweb.com och det fungerar väldigt bra.
 
Jag kör också IE5.5 och jag tror inte problemet sitter i webläsaren. Kan du på ett mer konkret sätt beskriva förloppet?
 
Vilka gedcomfiler söker du efter?
Vilka dll-filer saknas?
etc.

2001-08-02, 22:56
Svar #10

Glenn Jacobsson

Om det är dll-filer som saknas så installera om Direct-X.
Direct-X är ett program i datorn som håller ordning på dll-filer ( dessa filer kan delas mellan olika program och kan ibland plockas bort när man avinstallerar ett program)i datorn.
Köp vilken datatidning som helst med en CD-skiva till så finns den senaste versionen av Direct-X där.
Detta program installerar du över den befintliga versionen.
Själv har jag installerat om Direct-X många gånger just pga att det saknas dll-filer efter det att man plockat bort något program som man inte använder längre.
Pröva gärna detta och se till att alltid ha den senaste versionen tillgänglig tex i mina dok , vilket gör att du kan installera om den hur enkelt som helst om det saknas dll-filer.
9 av 10 gånger är det så här enkelt.
Själv använder jag IE 5,0
Lycka till!
MVH Glenn Jacobsson/Falkenberg

2001-11-13, 05:37
Svar #11

Anna Olsén

Reklamfri Genopro:
Nya versionen av GenoPro är reklamfri men låser programmet i 60 sek varje gång man sparar ett träd med fler än 50 namn, priset för full-versionen är 24 dollar, men köper man före 15 sept får man då 2 licencer, som gäller även nästa version och i 5 år för support. Intresserade borde väl lätt kunna hitta nån att dela en licens med här? Svälv ska jag ge bort min bonuslicens i julklapp!
Anna

2001-11-13, 16:56
Svar #12

Anna.Olsn

Ops!
Förlåt mig, föregående inlägg går definitivt under reklam. Ber om ursäkt, det var inte min avsikt. Ska be redaktören ta bort det eftersom jag saknar inloggningskod!
Anna

2004-03-16, 21:06
Svar #13

Mats Jöninger

Jag är kanske lite sent ute i Mars 2004. Jag har installerat gratisversion av GenoPro och en installation av Kith and Kin Pro. De fungerar bra bägge två.  
Men om man är van att skapa rapporter så är kanske GenoPro bäst (men vet ej). Kith&KinPro skapar en lättsökt html-rapport.
Jag har även tankat ner en demoverion: DgDemo8. Denna har jag bara provat lite. Tycker den är krånglig.  
Måste det vara så, om man ska få ett bra slutresultat? Den ska väl vara bättre?

2006-01-09, 11:58
Svar #14

Andreas Kertes

Hej,
 
Eftersom de flesta inlägg här är gamla och jag själv har bättre erfarenhet av programmet vill jag bara tipsa nybörjare om detta.
 
Jag använder en aktuell betaversion av GenoPro som fungerar utmärkt. Där slipper man både reklam och tidsfördröjningar.
 
För min del känns programmet mer intuitivt än alternativen. Det saknas dock kartfunktion. Men å andra sidan kan man ju spara kartor som bilder.
 
 
/Andreas

2008-02-17, 16:37
Svar #15

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Mina kommentarer om GenoPro.
Jag håller inte med Andreas, jag tycker INTE det är lämpligt för nybörjare, då föreslår jag hellre MinSläkt.
GenoPro är ett program som inte liknar något annat inom släktforskning. Det är fult, det är svårnavigerat.
Men de skriver på något ställe, att programmet ursprungligen är gjort för att konvertera mellan olika filformat som används för släktdatabaser.
 
Jag vill ändå inte vara utan programmet. Det är fantastikt bra att ha om man vill få en översikt på innehållet i sin släktdatabas. Enkelt att se vilka personer som hänger i luften, alltså utan länk till släktträdet. Man kan se äktenskap där länken försvunnit.
 
Jag hade ursprungligen släkten dokumenrad i Geni.com, när jag tröttnade på det otroligt långsamma programmet, exporterade jag det till en Gedcom-fil som jag sedan importerade till TNG, på min hemsida.
När jag sedemera fann ut att jag inte gillade att knacka in data on-line i TNG, exporterade jag datana en gång till. Och det skall min inte hålla på med. I GenePro fick jag en tydlig överblick på alla länkar mellan makar och föräldrar till barn, som försvann vid dessa två konverteringar. 200 av 1000 poster var felaktiga!
 
Det är enkelt att kopiera bitar i databasen, både på längden och tvären, och klistra in i t ex Word, Excel, m fl.
Alltså, jag vill inte var utan GenoPro, som ett komplement till Legacy eller liknande.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna