ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2015  (läst 4553 gånger)

2015-09-15, 09:25
läst 4553 gånger

Utloggad Lars Åke Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 18:56
    • Visa profil
Jag vet men
 
Jag avänder alla cd och dvd som finns tillsammans med Ancestery och Arkivdigtial
och 3 monitor och två tangent bord som jag kan programera med snabbtangenter
till 120 olika funktioner för att hjälpa till att snabba upp prosessen med att föra in  
all fakta jag använder mig av denna metod
 
ex
Husförhör  
Stora Kil AI:24 (1871-1875) Bild 257 / sid 250 (AID: v13275.b257.s250, NAD: SE/VA/13504)
 
Källa
Stora Kil, Värmlands län, Värmland 1735-1900 Husförhörsböckerna
 
Källforteckning
1 Stora Kil Församling (Stora Kil, Värmlands län, Värmland), 1735-1900 Husförhörsböckerna, Rud, Stora Kil, Värmlands län, Värmland; digital images, Arkivdigital.
 
Person
Anders Isak Jonsson_1818-12-19, Stora-Kil-AI-24-1871-1875-Bild-257-sid-250
 
Bild från  Husförhör
AID: v13275.b257.s250, NAD: SE/VA/13504
Bilden får namnet  Anders Isak Jonsson_1818-12-19, Stora-Kil-AI-24-1871-1875-250.Jpg
 
På detta husför finns  9 personer som tillhör samma familje
som skall ha samma information.
 
Anders Isak Jonsson_1818-12-19 har 30 fakta uppgifter
alla med olika uppgifter
 
Tyvärr kan jag inte korta min tid mera för dagen men skulle
vilja det håller på att titta på några ny hjälpmedel och vet också att mitt släktforskning
kommer med nya funktioner som kortar tiden i den nya versionen
 
Hälsningar
Lars Åke Nilsson

2015-09-15, 09:56
Svar #1

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Bakom databas Kråken finns det många medhjälpare och för oss tillsammans har det tagit uppskattningsvis drygt 50 manår att sammanställa databas Kråken.
Min make har arbetat med släktforskning sedan vi flyttade hem från USA 1986 och hade turen att träffa regionens kanske bästa forskare Teo Sundin och utan honom och hans grundforskning hade aldrig databas Kråken funnits
 
För mig och min mans medhjälpare som gör detta på ett systematiskt sätt - som vi lärde oss av Teo Sundin -där vi tar socken för socken, tar det naturligtvis bara en bråkdel av den tid det tydligen tar för Lars Åke att sammanställa en familj.
Upplägget är grundläggande enligt följande:
Steg 1: Gå igenom sida för sida i HFL/FsB
Steg 2: Kolla FB namn för namn och upprätta en dubbelkollad FB
Steg 3: Kolla VB namn för namn och upprätta en dubbelkollad VB
 
Sedan tillkommer att kolla med domstolsprotokoll och i databasen finns många domstolsprotokoll lästa av Teo Sundin, Nils Erik Molin, Gun Jonsson etc
 
Vi hela tiden naturligtvis hjälp av det vi redan tidigare tagit fram och det släktforskarprogram vi använder gör det enkelt och snabbt att lägga ihop familjer och flytta personer
Här skall också nämnas att min make får mycket information från många utanför kretsen, som också snabbar upp det hela med ibland hela databaser som enkelt kan läggas till en bakgrundsdatabas
Detta innebär att vid sidan om finns en sammanslagen bakgrundsdatabas på drygt 1.000.000 personer, som skänkts i delar av många olika personer.
Här kan man då söka och lätt hitta de sökta personerna för fortsatt forskning.
 
Släktforskningsprogrammet Anarkiv underlättar bearbetning på ett avgörande sätt i förhållande till Disgen, Holger och Min Släkt, därmed inget ont sagt om dessa program de har väl sina fördelar, där jag tycker rätt bra om Min Släkt om det inte vore för vissa saker som blir problem vid större databaser
 
Just nu är det 84.407 familjer och 362.215 personer i databasen och det finns miljontals källhänvisningar på olika nivåer i databasen
 
Om vi skulle ha använt Disgen, Holger eller Min Släkt hade det naturligtvis tagit mycket längre tid beroende på vissa sök och uppläggnings funktioner i dessa program är mycket tröga och omständiga.
Vi har alla dessa program också för att hjälpa andra och kunna köra ged.com
 
Det kan också tilläggas att jag och min make har totalt 8 datorer utspridda beroende på var vi är och alltid minst 2 datorer - ofta 3 - arbetande vid varje ställe för att snabbt kunna läsa in information från tex AD eller andra källor och få en bra överblick så att man slipper hålla på att bläddra fram och tillbaka.
 
Läs gärna vad som står på våra 3 hemsidor
 
Med vänlig hälsning
Susann

2015-09-15, 10:41
Svar #2

Utloggad Lars Åke Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 18:56
    • Visa profil
Hej Susann
 
Jag noterar inte bara föräldrar, make eller maka och barn  
utan fyller på med uppgifterna vart peronen varit hela sitt liv
Genom att använda dessa källor så som  
 
Födelseboken  
Husförboken
Församlingsboken
Vigselboken
In /ut flyttningsboken
Död och Begravningsbok
 
Allt detta för att veta att jag har rätta uppgifter om denna persson och föräldrar och barn  
Så att uppgifterna inte är bara taget ur luften
 
För att faställa att man har gjort enligt normen  
Så använder jag mig av Böckerna
 
Elizabeth Shown Mills, Evidence Explained
Genealogy Standards
 
Så jag använder mig inte av så lite uppgifter som ni gör i Kråkan
Tittat på Erik Teodor Andersson född _1881-12-02 i Nordmaling
Där ni hänvisar så som källa HFL, FB
 
Tyvärr kallar jag inte detta forskning för man kan inte veta vart ni fått dessa uppgifter i från
eller om det är rätt person och hur vet ni att andra forskar har rätta uppgifter
 
Hälsningar
Lars Åke Nilsson

2015-09-15, 11:37
Svar #3

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Jag vill inte vara petig men vad har detta med Genny att göra?
 
(Meddelandet ändrat av lid 2015-09-15 11:39)

2015-09-15, 11:46
Svar #4

Utloggad Lars Åke Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 18:56
    • Visa profil
Du är inte petig
 
Det har ingenting med Genny att göra utan det behandlade databasers storlek
i olika släktforsknings program där Genny var ett av dem
och hur mycket fakta som man för in i databas  
 
Hälsningar
Lars Åke Nilsson

2015-09-15, 13:22
Svar #5

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Lars Åke
 
HFL hänvisar till Notistabell i databasen och där står följande
Källhänvisningar:
 Notis nr 1 Järnäs,A1:16a,7/9,s322,1890-99,son
 Notis nr 2 Järnäs,AIIA:1C,s780,1900-07,son
 Notis nr 3 Järnäs,AIIA:3C,s780,1917-27,bonde nr. 4 , 7/48 mantal
 Notis nr 4 Järnäs,AIIA:2C,s855,1907-16,son-arb
 Notis nr 5 Järnäs,AIIa:4c,s780,1928-38,hemäg
 Notis nr 6 NB 808
 
HFL,FB innebär att HFL är genomgångna och kollade mot FB
 
FB hänvisar till FB om det finns noteringar i flera socknars FB så framgår detta att så är fallet och vilka socknar det gäller.
Det kan finnas i FB  upp till 4 olika socknar för samma person
 
Jag tycker att Genny är ett intressant alternativ och vi kommer att testa Genny och se om det är ett möjligt backupp alternativ
Jag återkommer när detta är gjort
 
Vänligen
Susann

2015-09-16, 11:54
Svar #6

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Håller med Lars Drugge; låt oss hålla oss till ämnet! Kråken, databaser mm hör hemma under andra trådar - diskussionen ligger här ganska långt från jämförelse med programmet Genny.
 
Jag har testat Genny ett tag nu. Jag är djupt imponerad av resultatet av en enda persons arbete, även om det pågått under många år! Användargränssnittet är inte bara modernt och tilltalande, det är också logiskt uppbyggt - alltså lätt att lära sig att hitta rätt verktyg. I betaversionen är allt naturligtvis inte perfekt, men tillverkaren är mycket mottaglig för förslag (programmet har t o m en knapp för att lämna synpunkter!) och mycket av det jag hittills tyckt under beta-tester har också redan förverkligats.  
 
Jag använder idag MinSläkt som tyvärr slutat utvecklas. Men det har både min släktforskning och jag som forskare, vilket också kräver kompetentare hjälpmedel! Minsläkt Version 4 är nu på gång, men den lär inte innehålla några större nyheter (har betatestat även den). Från enmansutvecklaren finns tyvärr ingen bejakande inställning till användarnas synpunkter, det är synd på ett annars lättarbetat och trevligt program. Jag har länge övervägt att gå över till det användarstyrda DisGen, men känner mig mycket obekväm med gränssnittet (även det nya). När jag nyligen hittade Genny var det svaret på min våta dröm om ett program med ett upplägg som liknar MinSläkt, men med avancerade funktioner som platsdatabas, karta mm.
 
Några extra sekunder för programstart och inläsning av databas (och sällanföreteelsen import), ser jag inte som ett stort problem - det är när man väl är igång som effektiviteten bör bedömas. Här har vi alla olika sätt att arbeta, så det är svårt att uttala sig generellt - jag trivs i alla fall! Det största problemet tror jag istället är engångsföreteelsen att importera platser, källor, m fl referenser från sitt gamla program på ett framgångsrikt sätt. Att manuellt gå igenom allt (jag har ca 50,000 händelser registrerade!) är inte rimligt, men jag vet att Genny har bra lösningar på gång för den första versionen.
 
Lanseringen av Genny (kommer att byta namn till Genney) ligger troligen inte långt borta. Jag rekommenderar verkligen att ta en titt på detta program! Det bör vara särskilt välkommet av Mac- och Linux-användare. Enligt hemsidan kommer det att finnas fri demo-version med begränsad funktionalitet. Jag är också övertygad om att enmansföretaget kommer att fortsätta lyssna på sina användare genom det Forum som redan finns på hemsidan, och att lite licensintäkter kommer att stärka resurserna och framtidssäkra supporten.  
 
Jag försäkrar att jag inte har några intressen i Genny - förutom att jag är mycket entusiastisk för detta helt suveräna nya verktyg som kommer att berika min egen forskning. Det är inte ett litet steg att byta program då man samlat på sig en hel del poster genom åren, men för min del känns det nödvändigt.
Hans Rosenlund

2015-09-17, 09:23
Svar #7

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
På Anarkivs hemsida finns en gedcom-fil för Gotland som skapats Olle Överby (gedcom-exporten skapad av MinSläkt)
http://anarkiv.se/anarkiv/forskn/gotland/intro.asp
 
Eftersom gedcom-filen innehåller över 200 tusen personer så ökade jag minnestilldelningen för Genney genom att ändra egenskaperna för dess genväg på skrivbordet.
 
På nedanstående rad i egenskaper ändrade jag -Xmx1024M till -Xmx2048M (fördubbling om minnestilldelningen).
C:`Program Files (x86)`Genny 1`jre1.8.0_45`bin`javaw.exe -jar -Dsun.java2d.d3d=false -Djava.util.Arrays.useLegacyMergeSort=true -Xms1024M -Xmx2048M -Dderby.storage.pageSize=8192 C:`Program Files (x86)`Genny 1`genny_1.0-64.jar
 
Efter inläsningen (som tog 18 min) kunde programmet visa upp följande information om Gotlands-registret (jag förkortade informationen lite):
Släktregistrets filstorlek 412 Mbyte
Antal personer 228374
Antal familjer 74650
Antal fakta 341214
Antal källor 2089
Antal hänvisningar inom källorna 197392
Antal orter och platser   4656
 
När jag kontrollerade minnesåtgången i Windows Aktivitetshanterare såg jag att Java tog ca 1800 Mbyte RAM, vilket innebär att jag troligen behöver öka minnestilldelningen ytterligare för att ha lite marginal.
 
Det gäller att ha en dator med mycket RAM-minne när man arbetar med stora register (jag har alltid rekommenderat kunder att dubbla RAM-minnet när de köper nya datorer).

2015-09-17, 12:24
Svar #8

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej Bengt,
Jag gjorde samma test med Gotland på min laptop i5 8GB. Efter inläsningen kommer ju också en lång import!
 
Maxminne: Inläsningstid + Importtid (min)
1024: 7 + 14
4096: 7 + 28
8194: 7 + ?
 
Inställningen verkar alltså ínte ha någon betydelse (kanske negativ) på importen? Java tar ca 2 GB RAM när allt är importerat, så det är möjligen när man sedan ska arbeta med stora databaser som max-minnet är viktigt? I mitt eget register med 15,000 individer ligger Java på ca 550 MB.
 
Vi får lämna över till Genneys programmakare att utreda vidare...
Hans Rosenlund

2015-09-30, 16:12
Svar #9

Utloggad Eva Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 20:34
    • Visa profil
Hej, jag har nyligen börjat med släktforskning och ville lägga in mina uppgifter i något program. Efter mycket letande, läsa information och testande på olika program fastnade jag till slut för Genny. Dels för att det verkade lätt att jobba med men framförallt att som MAC-användare slipper jag att ladda ner ytterligare program för att kunna använda det.
Supporten fungerar utmärkt - snabba svar.

2015-09-30, 17:27
Svar #10

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Hej Eva K.
Håller med dig, Genny verkar lovande, men är än så länge i utvecklingsstadiet, därför kanske inte fullständigt pålitligt. Jag funderar att byta till det, lite senare.
Fördelen är ju också att det är plattformsoberoende.
 
Med vänlig hälsning
Alf

2015-10-01, 18:00
Svar #11

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
Hej Bengt,
 
Du beskrev ett sätt att splitta ett släktträd i Genney i en annan tråd här, Family Tree Builder.  
Har liknande problem som frågeställaren där och Din lösning verkar mycket smidig.  
 
Min fråga är, på det sätt Du beskriver, kommer alla ättlingar till syskon etc med då? Dvs, kommer alla inlagda personer på den sidan med?

2015-10-01, 22:03
Svar #12

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
Har nu använt Genney parallellt med Disgen 8.2 i flera månader, dvs lägger fortfarande in nya data i Disgen men importerar konstant till Genney och leker med innehållet fram och tillbaka, provar alltså alla möjliga sätt att hantera mina data. Mycket imponerad så långt.
 
Allt verkar mycket väl genomtänkt. Importen fungerar utomordentligt via Gedcom, men vad jag ännu saknar är möjligheter att kunna organisera källorna och orterna efter eget önskemål. Disgens upplägg passar perfekt mitt sätt att redovisa, men det finns säkert många andra sätt att lägga upp det på.  
 
Just det faktum att programmet fortfarande är i utvecklingsstadiet som Alf ovan påpekar gör dock att jag känner att allt som rimligen går att lösa också kommer att lösas. Därmed känns det också mycket mera pålitligt än etablerade och stelnade program.
 
Ett mycket aktivt forum där ställda frågor får snabba svar och diskussioner leder utvecklingen framåt inger också stort förtroende.
 
Jag ser bara stora fördelar med programmet, framförallt att kunna integrera allt kringmaterial i form av Word- och Excelfiler som jag använder mig mycket av och koppla direkt till rätt individ. Att kunna välja en person och direkt se allt material, BoU, kyrkoboksnotiser, kartor, foton, utredningar, tidslinjer etc som tillhör forskningen kring just den personen.
 
Kommer troligen att emigrera hela min forskning ganska omgående, bara några småsaker löses.
 
Ser bara oanade potentialer i detta program!
 
Och ja, jag har faktiskt provat på de flesta svenska och en del utländska program...
 
(Meddelandet ändrat av chrede 2015-10-01 22:06)

2015-10-02, 08:35
Svar #13

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Hej Christer,
 
Sökfunktionen Besläktade är tänk att hitta alla personer som huvudpersoner är släkt med.
 
Jag testade att importera gedcom-filen för Norrala (av Urban Sikeborg)
http://www.genealogi.se/norrala/norrala.htm
 
Jag valde en av de yngre (född på 1930-talet) som huvudperson och testade besläktade.
Personen är släkt med 6692 person (sig själv inräknad) av total 10145 i registret.

2015-10-27, 09:46
Svar #14

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
För några dagar sedan släpptes den första skarpa versionen av Genney. Härligt, snart kan man börja forska på allvar!  
Väntar nu bara på den utlovade konverteringsfunktionen för att få in alla mina olydiga platser i den strukturerade platsdatabasen...
Hans Rosenlund

2015-12-14, 04:11
Svar #15

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Hur är läget med Genney nu?
 
Funderar starkt på att flytta från Min Släkt till Genney.
 
Gedcom-import från Min Släkt, fungerar det till 100%?
Finns konverteringverktyget för platser framme än?

2015-12-14, 10:15
Svar #16

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej Lars,
 
Hela MinSläkt på 15,000 personer emigrerade till Genney för en dryg månad sedan. Det fungerade helt utmärkt! Platser (ostrukturerade), källor, händelser, personer och bilder kom med. Bilderna får man lägga in i Genneys definierade bildmapp, så ser man dem direkt. Att-göra-anteckningar kommer med som Anmärkning under Forskningsfliken, då Genney har en mera avancerad funktion för forskningsuppgifter, med datum och avbockning av färdig uppgift som man successivt kan gå över till om man vill. Bokmärken i MiS kommer inte med, så om man har viktiga sådana bör man lägga någon annan markering på personerna som man sedan kan plocka upp och bokmärka med motsvarande funktion i Genney.
 
Jag har nu börjat vänja mig rätt bra vid det nya sättet att jobba, man får pröva olika inställningar och välja den som passar bäst. Snabbkommandon fungerar rätt bra för det mesta, något som jag flitigt använde i MinSläkt. Några små buggar och olägenheter har jag stött på, men det är bara att klicka på knappen Synpunkter, så går det direkt till den lyhörda och snabba programsupporten! Ett par/tre mindre uppdateringar har kommit sedan lanseringen, då småfel rättats. Installationen över tidigare version har gått smidigt och utan problem.
 
Platsdatabastolken är tyvärr ännu inte framme, men lär vara högst på prioriteringslistan just nu. Jag har redan kompletterat registret med en egen strukturerad platsdatabas med lokala byar, hemman, torp mm under de församlingar som är mest frekventa för mig. Nya händelser knyts till dessa, medan importerad data ligger kvar med ostrukturerade platser. Där är också lätt att klicka sig fram till en strukturerad plats, men det är ju mycket jobb om man har några tiotusen händelser! Konverteringsverktyget ska gå att köra på redan importerad data när som helst i efterhand, vad jag förstått. Så det väntar jag på just nu. Men, som sagt, det går mycket bra att jobba på så länge. En viktig aspekt på den framtida platstolkningen är förmodligen att ortnamnen och strukturen i MinSläkt är så lik Genneys strukturerade som möjligt. Något som man i första steget kan justera i MinSläkt. Jag gick t ex igenom och lade till en extra nivå i församlingar som har en by med samma namn som församlingen - något som jag upptäckte inte var helt konsekvent. T ex är det skillnad på bara Ysane, K och Ysane, Ysane, K, då det också t ex finns byn Norje, Ysane, K i samma församling.
 
Den version jag refererar till är Windows. Även Mac-versionen verkar flyta på, då få kommentarer visats på Genneys forum. Men det kan kanske andra vittna om? Den sist släppta Linus-versionen verkar fortfarande ha lite problem vid installation, så där är kanske klokt att vänta en liten tid? Men många Linus-användare är ju lite hackare...  
 
Hur som helst; jag har inte ångrat flytten!
Hans Rosenlund

2015-12-14, 12:07
Svar #17

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Tackar för recensionene blir lite sugen att testa Genney. Jag har fastnat i Wikitree och delade träd men det finns fördelar med lokalt program.... och Wikitree saknar idag stöd för enskilda händelser....
 
Känns som en enorm timing med Genney och att Ancestry dödar Family Tree Maker!!!
 
Fråga Finns det ett ungefärligt releasedatum......
 
Hlsn
Magnus  
Wikitree

2015-12-14, 12:26
Svar #18

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Genney finns redan i skarp version; för Windows sedan i oktober, Mac-versionen kom strax därefter och Linux är helt ny.
 
Man kan, efter registrering, ladda ner en demo. Den klarar att redigera 100 individer, så man kan börja känna på hur det funkar med registrering av individer, händelser, platser mm. Men den kan importera obegränsat antal, så du kan också kolla in hur hela din databas ser ut. Lite begränsningar är det visst också i utskrift, sökning mm. Om du är nöjd betalar du licensen och då släpps alla krafter lösa! Du ska då alltså inte behöva göra om det du redan lagt in.
 
Rekommenderas varmt att testa!
Hans Rosenlund

2015-12-14, 12:37
Svar #19

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Tackar jag kör Mac och köper den osedd någon julklapp skall man väl få;-)  
 
Kul med svenskt program..... annars så har jag snöat in på Evidentia som jag tycker känns rätt dvs. programmet bygger på en metod att det är källorna som styr vilka fakta man hittar och sedan väger man alla sina fakta mot varandra i en analys MEN  MEN väldigt jobbigt sätt att släktforska men utan tveka så det borde vara att det program man kör skall hjälpa en att forska på ett sätt som gör att andra förstår vad man gjort och varför.... och att ha en tydlig analys av olika fakta och källor som inte korrelerar med varandra...
 
Känns som magiskt bra timing om Genney är bra och Ancestry dödar sin klient FTM som jag tyckt var bra map databasstruktur men lite bökigt att jobba med...
 
(Meddelandet ändrat av salgo60 2015-12-14 12:58)

2015-12-21, 16:58
Svar #20

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Nu finns även erfarenheter från provkörningar av Genney och Disgen 2016 att läsa på min blogg
 
http://slaktforskning.blogspot.fr/2015/11/provkorning-av-genney-version-10-1.htm l
http://slaktforskning.blogspot.fr/2015/12/provkorning-av-disgen-2016.html
Dessutom kommer jag att göra ett antal tester hur man kan flytta sina träd från ett program till ett annat med Gedcom. Oftast förlorar man viktiga data eller får göra många korrigeringar. Första testen gäller att flytta från Disgen 8.2 och Disgen 2016 till några vanliga applikationer. Ytterligare tester av Genney 1.0, samt MinSläkt 4.0 kommer efter nyår.
http://slaktforskning.blogspot.fr/2015/12/att-overfora-gedcom-fran-disgen-till.h tml

2015-12-24, 06:02
Svar #21

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Tack Hans för infon...jag har nu köpt Genney men fick diverse källhanteringsproblem så jag är tillbaks till Min Släkt tills dom är utredda.
 
Sen lite grundläggande orts/platshanteringsfrågor.
 
Genney har ju (i motsats till Min Släkt) ett s.k. strukturerat platsregister som jag inte är riktigt van vid att hantera. Det är indelat i moderna Län och Kommuner. Under respektive kommun ligger sen den församling som geografiskt låg/ligger där. Men om en församling byter namn eller bryts ut ur en annan församling så kan den faktiskt hamna i en annan kommun efter vad jag kan förstå. Men i platsregistret i genney finns inte samma församlingsnamn på flera ställen.
 
Om jag har en ort som under tidens gång legat i olika församlingar eftersom församlingarna bytt namn, hur gör jag? Exempelvis kan någon födas i Gunnarsbyn, Råneå församling och dö i Gunnarsbyn, Gunnarsbyns församling. I Genney finns båda dessa församlingar i Platsregistret. Och principen är väl att man lägger platsen för händelsen efter vad källan säger?
 
Om jag då vill lägga in orten/byn Gunnarsbyn i platsregistret, under vilken församling lägger jag den? Båda?

2015-12-24, 11:25
Svar #22

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej Lars,
 
Anpassningen till det strukturerade platsregistret är nog det största jobbet i en flytt. Jag har samma problem med förändringar i församlingsstrukturen - och vem har inte det?  
 
Enklast är nog att skapa två orter med samma namn men under olika församlingar. I noteringsfältet skriver man in information om hur man hanterat detta. Händelser före flytten lägger man i den gamla, efter i den nya. Om man inte förberett detta i det gamla programmet blir det förstås rätt mycket jobb. Om det är en utbrytning eller sammanslagning av församlingar inom samma kommun kan man skapa en ny med båda namnen och registrera alla där. Det är ju en smaksak.
 
Vilket problem hade du med källor? Jag tycker det är lite krångligt med underkategorin Ställe i källan, men de går ju att slå ihop. Hade gärna sett att man kunnat välja bort det.
Hans Rosenlund

2015-12-24, 12:44
Svar #23

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Jag har så smått börjat röra mig till Genney från MinSläkt. Gjorde en storstädning bland mina 9000 olika orter i MinSläkt ner till runt 6500 genom sammanslagningar och normalisering inför flytten. Har också fått skapa upp lite kommuner och socknar/församlingar under andra ställen i Genneys platsregister. Särskilt sådana som låg i två län eller som är sammanslagningar på senare tid.
 
Sen är jag programmerare till vardags så för egen del lyckades jag knåpa ihop en export/import av alla mina orter till Genneys platsregister och även programmatisk kopplat dessa till personernas händelser. Kommer väl något verktyg i Genney för det förr eller senare. Men ibland har det sina fördelar att kunna programmera  Det tråkiga är väl att lägga in koordinater för alla, samt kategorisera de platser som jag inte programmatiskt kunde gissa mig till (ex. Torpet = torp osv osv)
 
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17208175/Untitled.jpg
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-12-24 12:47)

2015-12-25, 08:39
Svar #24

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Hans: Jo jag är van från Min Släkt att när jag lägger till en händelse som Bosatt till en person och om jag ska lägga till flera bosatt så kopierar jag händelsen och klistrar in den en eller flea gånger. Sen redigerar jag datum och källa på de inklistrade kopiorna medan platsen och noteringar oftast kan behållas. Sparar lite tid för mej.
 
Och om den händelsen gäller för andra medlemmar i familjen så kopierar jag den och klistrar in på de övriga familjen.  
 
När jag gör så i Genney så får jag någon slags koppling mellan alla de händelserna så när jag ändrar till exempel källan så ändras det för alla händelser som är kopierade. Dom är alltså inte fristående kopior utan är sammankopplade på ngt sätt.
 
Jag har rapporterat till supporten som kollar på det nu...
 
 
Vad menar du med underkategorin Ställe?

2015-12-25, 09:40
Svar #25

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Om jag nu ska lägga in samma ort i flera församlingar så hade det ju varit bra om det gick att kopiera en ort, inte bara flytta den. Mycket extra jobb blir det bara på grund av det.
 
Eller finns det ngt sätt att kopiera en ort i Platsregistret?

2015-12-25, 11:36
Svar #26

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Kopiering av händelser med källor fungerar för mig, jag får inga sammankopplingar vad jag kan se. Supporten fixar det nog i alla fall...
 
Underkategorin Ställe (heter Källhänvisning i hanteringen av Källor eller Var i Källan om man redigerar direkt i Biografin). Om man inte anger något här kallas de Ingen Uppgift i källhanteringen. Det blir en massa sådana, en för varje händelse. Men man kan samla de odefinierade till en hänvisning med hjälp av funktionen Slå ihop. Funkar, men lite onödigt för mitt arbetssätt. Jag anger hellre sidhänvisning mm i anteckningarna.
 
Angående kopiering av platser har det utlovats en sådan funktion. Idag kan du bara dra platsen till ett nytt ställe i listan. Man kan också exportera platsregistret till en fil, ändra med en textredigerare och importera igen, men det är ett högriskprojekt!
Hans Rosenlund

2015-12-25, 14:12
Svar #27

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Springer vi inte åt fel håll?!?!?
 
Jag har köpt Genney men vet inte om jag orkar flytta över alt men gillar verkligen detta program.
 
Min förståelse av platsregistret är att en plats har koordinater ==> att det är den fysiska platsen och borde därför bara lagras en gång
Sedan kan en plats  
* Ha olika namn på olika språk
* Tillhöra olika socknar, län beroende på tidsperiod
 
MEN det är ju fortfarande samma fysiska plats och den borde bara finnas lagrad en gång.  
Jag ställer frågan på Genney länk där Mr Utvecklingsboss brukar svarar snabbt och tydligt vad han har tänkt.....
 
Tycker själv att detta med släktforskning och kartor är det som gör det hela magiskt. Dokumenterar hus och orter med GPS koordinater och länkar till Google Street vie om möjligt ex. Vibergs torp i Möklinta
 
Goggle Street View N 60° 5' 51.88 E 16° 32' 35.51
Eller skapa specialanpassade kartor i Google map som följer familjen ex. Söderala Westlund (Wikitree page})
 

 
(Meddelandet ändrat av salgo60 2015-12-25 14:16)
 
(Meddelandet ändrat av salgo60 2015-12-25 14:19)

2015-12-25, 16:54
Svar #28

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Enligt Einstein är tid den fjärde dimensionen och om samma fysiska plats tillhör olika församlingar vid olika tider (eller församlingen tillhör olika län) så behöver denna fjärde dimension också tas hänsyn till.

2015-12-25, 17:30
Svar #29

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Nu är vi visst uppe i den högre skolan!  
Snart dyker väl Kant och Focault också upp...
Hans Rosenlund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna