ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Geni  (läst 11776 gånger)

2012-04-03, 16:12
läst 11776 gånger

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu tog tydligen Johanna bort sitt senaste inlägg så de två ovanstående inläggen hänger lite i luften, men jag kan å andra sidan tycka att en enstaka förfrågan efter email till någon som har en match på en nära släkting är väl inte så värst fräckt. Det är inte värre än att fråga efter ett enstaka uppslag från en CD-skiva eller liknande.

2012-04-03, 16:40
Svar #1

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Jag ber om ursäkt för tidigare inlägg,
det var inte mening att vara en friseglare
Hade hoppats på hjälp när det gällde en nära
släkting, men jag vill inte göra det på någon
annans bekostnad.
Jag ber än en gång om ursäkt...
 
mvh Johanna

2012-04-03, 17:15
Svar #2

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Johanna!Utan spaning,ingen aning F11:as motto! Jag tycker vi ska hjälpa varandra så gott det går,för jag har fått en otrolig hjälp genom åren!
 
Hälsningar Lasse Andersson Norrköping.

2012-04-03, 17:49
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är mycket möjligt att Karl-Göran Eriksson har rätt i att det var godtroget och naivt att tro på att Geni skulle vara gratis, men om man som C-G Magnusson ovan, och många andra, dock inte jag själv, trodde på Det är gratis, men kommer att finansieras med reklam., så är det ju antingen så att företaget inte fått in tillräckligt med reklampengar, eller redan från början avsett att avgiftsbelägga sin tjänst och då fått folk att använda deras program under bedräglig marknadsföring!  
 
Det finns ju fortfarande tjänster som är gratis för användare, som till exempel Wikipedia, Runebergsprojektet och Anbytarforum, som bygger på att folk bidrar med inlägg och frivilliga bidrar eller medlemsavgifter, för att alla ska komma i åtnjutande av tjänsten. Gilla-knapp!!!  
 
Sedan finns det förstås många reklamfinansierade tjänster som är gratis för användarna också, som till exempel nättidningar och papperstidningar, m.m., så att så godtroget och naivt, tycker jag inte att det är att tro att ett program som Geni, skulle kunna vara det, om man bortser ifrån erfarenheter av amerikansk slughet och girighet möjligen.  
 
Att de skulle ha satsat miljonbelopp för detta program tillåter jag mig att tvivla på, tills jag har fått se de verkliga kostnaderna!  
 
Det är ju snarare så att de utnyttjat folks välvillighet att göra saker gratis åt dem, för att sedan tjäna pengar på det, se Kim Metsos inlägg ovan!  
 
Att betala för ett riktigt beprövat och pålitligt släktforskningsprogram, helst svenskt, eller åtminstone helt anpassat efter svenska förhållanden, är förstås att föredra om man vill vara säker på vad man får!  
 
I övrigt håller jag absolut med Daniel och Lasse om att vi förstås hjälps åt med att sprida kontakter och uppgifter till varandra, efter tid, ork och behag , utan att få gliringar på oss om att man förväntar dig att andra ska ta kostnaden/göra jobbet och fräckt att som 'friseglare' begära kontaktuppgifter till abonnenter!  
 
Inte ska Johanna, eller någon annan, behöva be om ursäkt för att ha ställt en enkel fråga om en mejladress till en släktforskande släkting!  
 
Jag vill gärna tro, utan att vara godtrogen och naiv, att så generösa och trevliga forskare, som Leif alltid brukar vara, och sannolikt också Mats är, också skulle hjälpa till om de hade möjlighet!  
 
Jag betalar gärna för en del tjänster, som sedan andra kan få en liten, eller stor, del i, och hoppas att de flesta tycker och gör så. Låt oss vara generösa, förstående och vänliga emot varandra, som vi brukar!  
 
Burkslaven Stefan, som ofta hjälper andra med släktforskning gratis, och lika gärna ser att att andra gör så för mig, godtroget och naivt!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2012-04-03 18:01)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-04-03, 18:22
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Tycker jämförelsen med CD-skiva haltar en aning, Daniel.  
 
Under Källor - CD/DVD-skivor hittar jag t ex en tråd  som har stängt på förbundets begäran. Var inte en bidragande orsak att folk frågade för att slippa köpa förbundets producerade produkt? Det var en hel diskussion om detta, även om andra CD-skivor.  
 
Och jag tycker detta är jämförbart med att inte anse sig ha råd (eller vad det beror på?) att köpa en licens eller abonnera på ett släktforskningprogram, som någon ägnat många timmar åt att skapa, för att därmed få alla kontaktuppgifter som medföljer utan ställer frågor här istället om kontaktuppgifter för att förhoppningsvis i slutändan komma i åtnjutande av hela släktsammanställningar.
 
Så förlåt mig, men jag vänder mig emot detta.

2012-04-03, 20:07
Svar #5

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Kan ej förstå varför tankesättet att först med falska löften lura dumhuvuden som mig att mata in uppgifter i Geni och sedan ensidigt svika dessa löften anses som korrekt och riktigt och jag har bara att skylla mig själv som trodde på det som flertalet gånger informerades. Jag som trodde på dessa dumma elaka farbröder (och tanter?) har mig själv att skylla och därför har dessa 'farbröder' rätt att göra vad de vill, hur kan jag vara så infamt dum att jag tror på det som informeras mig, ej begripa det självklara att man ljuger så mycket man orkar och hinner?
Dessutom är det enda betalningsättet med kreditkort. Det att det finns vettiga sätt att betala behöver ej Geni fundera på. Vill man ej betala med system från äldre stenåldern, då är man ute från Geni, korrekt och bra, applåder.
Jag anser att jag har rätt att vara sur och missnöjd med Geni för deras egenmäktiga sätt, det att vara blåögd och tro gott om folk anser jag mig ha rätt till. Geni är absolut inget jag mer rekommenderar, tyvärr. Jag har ej mer tillgång till uppgifter jag matat in.
För att få tillgång till mina egna uppgifter måste jag betala en lösensumma, 'med risk för mitt liv', så släpps mina kidnappade släktingar lösa... in Money We trust!
Tonfallet aggressivt eftersom även jag lurat vänner in i Geni och känslorna svallar.
bh
KIm

2012-04-03, 20:55
Svar #6

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Johanna med flera. Det är klart att vi ska hjälpa varandra och jag vill verkligen inte sätta stopp för andra att hjälpa dig om de kan och vill!  
 
Jag har dock märkt och mer och mer retat mig på att, här och på andra forum, ställs frågor och önskemål som innebär att man ska lämna ifrån sig mängder av data. Det är inte bara det att man fuskar eller snålar utan också det att vi riskerar att tappa en del av källkritiken genom att många bara tar och köper det som någon annan letat fram. Personligen så har jag den senaste tiden fått en del läshjälp och bistår speciellt när jag ser att jag har hittat ett annat ursprung än andra och jag tror att jag har rätt!
 
Jag skulle också vara besviken om jag betalat för något som inte ger så mycket alternativt att ett företag tar betalt för den forskning som andra gjort. Jag är mycket nöjd med Disgen och disbyt. Här är det ju en medlemsavgift på ca 150 kr per år och den eleganta lösningen att bidrar du med mycket till den gemensamma anbanken så kan du ta del av andras släktträd. Ge och ta.
 
Vänliga forskarhälsningar från Mats

2012-04-03, 21:36
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag förstår dig verkligen Kim, och som jag redan skrivit, så tycker jag att det är högst tveksamt, för att inte säga att det här är bedrägligt förfarande ifrån Genis sida på flera sätt!  
 
Bra att du förtydligar dig Mats! Men om någon ställer frågor och önskar mängder med data, så är det väl upp till oss som svarar hur vi vill svara på det?  
 
Visst är Anbytarforum och DISBYT mycket bra, sedan vilket släktforskningsprogram man vill ha och trivs med ser väl lite olika ut, (även om DISGEN nu är prisbelönat, enligt Rötters förstasida)!  
 
Leif, visst finns det ett problem i hur många frågor eller uppgifter som ska vara rimligt att ställa innan man ska köpa en CD, DVD eller en tjänst och där finns det förstås väldigt olika åsikter, där förbundets beslut att inte ha dessa med i Anbytarforum måste respekteras, tills dess att ett beslut eventuellt skulle komma att fattas.  
 
Men att ställa frågor till enskilda, som erbjuder sig att svara går ju förstås aldrig att stoppa! Att ställa en fråga till någon som har ett abonnemang för att få en eller några mejladresser till släktforskande släktingar, har jag svårt att se som ett problem, särskilt som Geni har agerat som de har gjort i övrigt, nämligen ha utgett sig för att vara gratis genom reklamfinansiering och sedan infört abonnemang för att få ut t o m sina egna uppgifter! Dessutom har man tydligen förmått folk, som Kim, att jobba gratis för dem och dessutom fått dem att locka andra in i denna falska förespegling!  
 
Jag tycker också att vi ska vara lite rädda om språket när det gäller en medforskare som Johanna, även om vi har en avvikande mening.  
Hon ska verkligen inte behöva känna att hon ska be om ursäkt för något så oskyldigt som att be om en sån sak. Det gäller förstås också dig, bäste Leif, inte ska du behöva be om ursäkt, för att du har en annan åsikt!  
 
Möjligen för att du och Mats råkade uttrycka er onödigt skarpt och fick Johanna att känna att hon behövde be om ursäkt och jag vill inte att hon räds för att delta i diskussioner eller ställa frågor i fortsättningen, liksom andra som läste detta!  
 
Jag är övertygad om att du verkligen inte alls vill ha det så heller! Jag uppskattar förstås om du och andra rättar mig om jag skulle bli för skarp i stridens hetta, i så fall ska jag be om ursäkt för detta, men inte min nödvändigtvis min åsikt!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2012-04-03 21:41)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-04-03, 21:47
Svar #8

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
OK, skönt att kunna reda ut ev missförstånd! I fortsättningen ska jag tänka extra mycket på hur jag formulerar mig!  
 
Då går vi vidare med detta roliga, SLÄKTFORSKNING, och jag vill återigen be Johanna att se vad jag egentligen reagerade på och det var egentligen en reaktion på en summa av andra personers frågeställningar! Keep up the good work alla ni därute!

2012-04-03, 22:28
Svar #9

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Jag är också en av de missnöjda Geni-nyttjarna. När firman började och tydligt angav sig vara gratis, lade jag in en hel del av mina resultat. Så småningom fick jag på detta sätt kontakt med ett par mer eller mindre avlägsna släktingar, och vi kunde hjälpas åt att bygga på trädet. Men så kommer Geni plötsligt och vill ha betalt, när man lagt in fler än 100 personer! Det är ju först då man lagt in många, som det blir intressant för andra att ta del av uppgifterna!
Jag betalar annars gärna, både för skivor och abonnemang. Men när man ändrar villkoren, då ställer jag inte upp! (Jag har senare hittat fel i mina i Geni inmatade uppgifter, men eftersom jag inte får lov att rätta dem utan att betala, får de stå som de är.)
Hade jag känt till Disgen, när jag en gång började, hade jag troligen valt det. Nu blev det Family Ties, ett program, som är synnerligen väl anpassat till vad jag vill registrera, men som tyvärr är alldeles odugligt för producera strukturerade utskrifter (jo, det går att göra träd (med korrekt hantering av anbortfall), men hur man skriver ut dem på flera papper är en gåta).

2012-04-04, 08:18
Svar #10

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Gunnar, du behöver inte uppgradera till betalt medlemskap på Geni för att göra ändringar i dina profiler. Vill du göra ändring av relationer eller lägga till profiler får du betala (eller be någon betalande hjälpa till).  
/Bo-Arne

2012-04-04, 11:23
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Det framgår av inlägget 2012-02-13 kl 20:38 att Johanna tycker det är bra om man utan att betala kunde kontakta dessa personer och utbyta information genom maijlen istället. Och det var detta jag, måhända en an aning skarpt, reagerade på.  
 
För jag har svårt att förstå att man inte kan betala en liten summa till en konstruktör för ett släktforskningsprogram och därmed få direkt tillgång till kontaktuppgifter (och möjligen också släktinformation) och inte gå via en mellanhand.
 
Ja Stefan, jag anser mig vara en generös människa.  Brukar ofta hjälpa andra och har inte bara en gång lagt ut släkttabeller och annat i diskussioner här. Och ibland får jag förfrågningar direkt hem. För en tid sedan svarade jag på en sådan förfrågan med en hel del släktutdrag från min databas - men fick inte ens ett tack till svar!  Sådant sätter sina spår och har tyvärr fått mig att bli mer restriktiv med vad jag lämnar ut och till vem.    
 
Nu var ju uppenbarligen Geni inget bra exempel att lyfta fram i detta sammanhang eftersom det tydligen är användarna som i högsta grad har varit med att bygga upp databasen - men inte deltagit i själva konstruktionen, om jag förstår det rätt? - och sedan, i efterhand, ålagts att betala en avgift. Jag kände inte till hur Geni fungerade, men tycker att detta är helt orimligt!  De som medverkat till att göra programmet intressant måste åtminstonde få en reducerad årsavgift eller något liknande.

2012-04-04, 18:53
Svar #12

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Kritiken ovan mot Geni gäller i lika hög grad Ancestry. Vad vore Ancestry utan alla uppgifter som släktforkarna gratis matat in där. Dessutom, det man skulle få som abonnent är av mycket tvivelaktig kvalitet och svårfångat.
Mvh
Inge Ledje

2012-04-05, 08:32
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns mycket att kritisera Ancestry för, men att Ancestry har mycket av gratisinmatat material ser jag som en helt felaktig slutsats. Ancestry har betydande mängder av material där de betalt för indexeringen själva (med den kvalitet detta ger)på en helt annan nivå än ex Geni. Det som fins i Ancestry's Family Tree del är ju en knappt mätbar del av den informationsmängd som finns.

2012-04-05, 23:22
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Johanna.
 
Det finns de som gärna hjälper dig. Jag tycker som Lasse Andersson, att jag själv har fått hjälp genom åren och jag hjälper gärna till så gott det går. Det är bara roligt.
 
mvh
Carina

2012-04-06, 10:59
Svar #15

Utloggad Gunvor Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 15:50
    • Visa profil
Hej...
Har ingen erfarenhet av Geni, så jag borde vara tyst... men tog ett abonnemang på ancestry i julas (eller Genline, rättare sagt).
Detta gjorde jag, trots allt negativt jag hört om dem... och jag måste säga att än har jag inte märkt något dåligt.  
 
Hade sedan ett par år tillbaka ett träd (utan abonnemang), och har också gjort som Johanna, dvs frågat om någon kan hjälpa mig få fram e-mail adresser till tänkbara släktingar, och alltid fått hjälp med detta (att jag sedan inte fått svar på en enda av dessa adresser är en helt annan historia... men jag har istället fått mail från andra avlägsna släktingar, som hittat mitt träd)...
 
Ett av argumenten - som jag fick höra - mot Ancestry, var att de tar dina anor. Okey, då blir frågan VILKA kan jag kalla för mina anor?  
Ja, mina föräldrar, morfar- och farfarföräldrar delar jag väl inte med så många, men sen då? Går jag fyra-fem generation bakåt, delar jag mina anor med många för mig idag okända personer. Personer som har lika stor rätt till dessa anor som jag...
 
Kvaliten på Genline material hos Ancestry tycker jag är sig likt, även om sättet att söka är lite annorlunda...
 
Hälsningar Gunvor, den godtrogna ...
PS: Jag kunde utan problem redigera i mitt träd, även utan abonnemang...

2012-04-06, 16:41
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ancestry har betydande mängder av material där de betalt för indexeringen själva (med den kvalitet detta ger) på en helt annan nivå än ex Geni.
 
Ja, den kvaliteten har vi ju sett 'lysande' exempel på i olika andra diskussioner. I senaste (men knappast sista) omgången under rubriken Källor: Genline/Ancestry: Ancestry - med början här, fortsättning här, och svar från Ancestry här (med kommentarer direkt efter svaret).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-04-06, 19:16
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kvaliten på de anerikanska databaserna är betydligt bättre än på de där man försökt sig på någon form av kinesiskt svenska. De amerikanska är definitivt i klass med de bästa, så det finns utvecklingsmöjligheter.
 
Å andra sidan så undrar jag vad man ska jämföra med i Sverige, ser inte så många indexerade svenska databaser, så att det går att jämföra kvaliten

2012-04-08, 01:15
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jämför med PLF, JGBF, KGF eller liknande?
 
Sedan får jag säga att personligen tycker jag att dålig kvalitet är bättre än inget alls. Det viktiga är att vi kan förbättra efter hand. Exempelvis är KB:s skanningar av tidningar och den därpå följande OCR:ningen bedrövligt dålig, men den är bättre än inget alls. CD-skivorna från PLF, JBGF osv har många fel, men är mycket bättre än inget. JBGF var tidigt ute och lade materialet för tillgång via internet, fullt av fel, men bättre än inget!
 
I rörelsen behöver vi säkerställa två saker:
1) Att dålig kvalitet kan rättas succcessivt.
2) Att användarna medvetandegörs om vikten av källkritik.

2012-04-08, 08:27
Svar #19

Carl Szabad

Den här diskussionen ligger under fel rubrik, men jag kan inte låta bli att kommentera ändå.
 
Jag håller inte med om att dålig kvalitet är bättre än ingen alls. Det krävs en miniminivå på kvaliteten för att ett dataregister ska vara till hjälp, eftersom ett befintligt register ger en viss legitimitet för att en uppgift som faller inom det angivna tidsspannet ska finnas med. Den miniminivån är Ancestry mycket långt ifrån, se Jörgens länkar till tidigare diskussion. Går den sökta uppgiften inte att få fram måste man alltså utgå från att den saknas i registret, även om den finns med, men är förvanskad till oigenkännlighet.
 
I diskussionen under Ancestry gav jag även exempel på hur en kvalitetsnorm kan definieras med exemplet Stockholms stadsarkiv. Jag efterlyste även Ancestrys norm i det avseendet, men inte helt oväntat är den frågan ännu obesvarad. Det är uppenbart att Ancestry inte har någon sådan norm.
 
Att låta vem som helst gå in och korrigera en databas är inte heller helt lyckat. Vem säger att det inte är en korrekt uppgift som i stället blir fel då. Det har jag stött på ett antal gånger i mitt arbete med Sveriges dödbok och rättelsefunktionen där. Av det skälet står den ursprungliga uppgiften kvar där, medan den korrigerade läggs in som en kommentar, men blir sökbar även den om den avser ett sökbart fält.

2012-04-08, 09:41
Svar #20

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
När det gäller de amerikanska censusuppgifterna i Ancestry blir den ursprungliga likväl som den/de föreslagna ändringarna sökbara och alternativen presenteras som likvärdiga, något som ger möjlighet till tolkningar av de presenterade orginalhandlingarna. Om man använder samma möjlighet när det gäller de debatterade svenska uppgifterna vet jag inte, men eftersom de har tekniken så förmodar jag att så är eller blir fallet.  
 
Om det nu är fel att göra som Daniel säger, vad är alternativet?  Den svenksa släktforskarrörelsen har haft SCB utdragen tillhanda i många år, men inte gjort något. Gick det inte att tjäna pengar på informationen eller vad beror det bristande intresset på indexering på? Fanns det andra projket som var intressantare?  När det nu de facto finns presenterat på internet så kan vi göra två saker, strunta i att använda det eller låta den information som finns komma till användning, med kunskap om alla dess brister, som vi då naturligtvis påpekar för då kan det bli en ändring och den dagen det finns en arbetsmarknadsåtgärdsbaserad enhet som erbjuder Ancestry eller annan aktör rimliga timpriser för indexering, så kanske det sker en ordentlig genomgång. Fram till dess får vi nöja oss med de frivilliga insatserna samt en aldrig upphörande konstruktiv kritik av bristerna.  
 
Jag tycker det är viktigt att påpeka en stor skillnad mellan många av de svenska lösningarna (dock inte alla) och Ancestry's är att indexeringen ger, till de som abonnerar, direkt tillgång till grunddokumentet (som bild) och det ger varje användare en möjlighet att direkt kritiskt granska den indexerade uppgiften och fatta ett eget beslut om dess användning.

2012-04-08, 13:59
Svar #21

Carl Szabad

Vad hjälper det att det finns en koppling till ett dokument om det är omöjligt att lista sig till var kopplingen kommer ifrån? Diskussion är ju föranledd av att Ancestrys indexering är under all kritik. Om det är högre kvalitet på det amerikanska materialet är det knappast något som svenskar (eller för den delen andra) som söker svenska uppgifter är hjälpta av.
 
Den svenska släktforskarrörelsen har visst gjort en hel del registreringsarbete, med varierande kvalitet, men aldrig på den bottennivå där Ancestry landat. Och hur ska vi få nya forskare intresserade om en databas som skulle kunna vara väsentlig för att komma igång är så oanvändbar? Ska vi börja med att upplysa nyfrälsta att de tyvärr inte har någon större glädje av den databasen för att starta sin forskning?

2012-04-08, 15:02
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag förstår inte resonemanget om att det inte är bra med en koppling till dokumentet, när det ändå är så att det finns ett stort antal som är helt riktigt indexerade. Naturligtvis är det jättebra att se orginaldokumentet, för att se om det som står som indexerat är rätt avskrivet.
 
Jag tycker debatten spårar ur när det inte presenterats något alternativ, databasen finns och alla som får träff hittar något, de som inte får träff får väl leta i andra källor.
 
Ska vi anföra samma resonemang skulle exempelvis inte dödböckerna släppts eftersom det saknas stora delar av de avlidna, eller andra skivor som ges ut som inte är heltäckande. Trots brister så marknadsförs skivorna som bra insteg, jag ser inte skillnaden.

2012-04-08, 16:29
Svar #23

Carl Szabad

Jag har aldrig hävdat att det är fel med en koppling till originaldokumentet, även om det som i det här fallet handlar om en andrahandskälla, tvärtom. Och jag är plågsamt medveten om att det numera är kvantitet som gäller i stället för kvalitet.
 
Vad gäller Sveriges dödbok så vet vi exakt vad den innehåller. Det är bara att kolla registreringsläget under länken Namn åt de döda på Rötters startsida. Och vid framtagning av nya versioner sker också en kvalitetsgranskning under hela processen som åtminstone undanröjer så mycket som man kan upptäcka via datorbearbetning.
 
Men vi kommer knappast så mycket längre här eftersom bollen ligger hos Ancestry.

2013-01-12, 09:37
Svar #24

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Geni har köpts av MyHeritage. Logiken bakom affären är att det lilla Geni får tillgång till de finansiella resurserna hos MyHeritage som i sin tur slipper utveckla tekniken bakom sammankoppling av släktträd som Geni löst elegant.  
Därmed har Geni kunnat ta bort många av de begränsningar som infördes för gratismedlemmar för ett år sedan.  
Webbplatserna kommer även fortsättningsvis att vara separata: MyHeritage för privata (separata) släktträd och Geni för sammankopplade släktträd (dvs enligt principen endast en profil på Geni för varje fysisk person). MyHeritage erbjuder även länkningar till olika databaser (men av begränsat intresse för svenska användare).  
För närvarande är medlemskapen på de två platserna separata men MyHeritage arbetar på integrering.

2015-01-13, 17:40
Svar #25

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Stötte av en händelse på databasen Geni (eller vad det skall kallas för). Jag sökte en person med rätt så ovanligt namn genom Google och upp kom denna sida som kallar sig så. Jag har läst några av inläggen här på tråden där det nämns MyHeritage också. Jag fick alltså upp den här personen (1700-talet) med födelsedatum och en massa personer som var relaterade till honom (föräldrar, barn, syskon och ingifta) men inga källor. Jag fann vissa uppgifter bland uppgifterna som verkade riktiga men som sagt, inga källor.
 
Jag kan använda uppgifterna som ledtrådar för att söka källorna på annat håll tror jag. Att upplysa om att uppgifterna kommer från Geni tycker jag inte ser bra ut.  
 
Jag undrar om någon har några kommentarer till detta eller synpunkter av vad för slag som helst.
Med vänlig hälsning
Ingemar Gollungberg

2015-01-14, 10:43
Svar #26

Utloggad Björn Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2017-09-08, 16:54
    • Visa profil
    • www.kamphavet.se
Ingemar!
 
Jag hade hela mitt släktträd (Min Släkt) publicerat på nätet. Geni snodde allt med hull och hår, dvs med mina noteringar, bilder och allt utan att tala om vem som var upphovsman. När jag ifrågasatte detta hos Geni tog de bort bilderna men behöll allt annat, fortfarande utan upphovsman. Nu står det t.ex. Min moster Ingrid berättade att... och min farmor skrev i sin anteckningsbok att... osv i noteringarna. Och det är INTE den personens moster eller farmor som skrivit sig som ansvarig för uppgifterna - utan MIN moster resp. farmor, men jag nämns inte. Eftersom jag har med källor i noteringarna i Min Släkt, så finns de med i min forskning på Geni också.  
 
Får man göra så här? Får man ta andras forskning rakt av och publicera som sin egen? Får man ta andras bilder? Bilden på min mamma finns fortfarande kvar på Geni, eftersom jag inte får tag på den forskaren som har med henne i sitt träd.(fast jag inte ser hur han är släkt med min mamma?)
 
Mitt släktträd finns inte kvar på nätet längre, bara ett person och platsregister. Om man frågar får man lösenordet till hela forskningen, både min frus och min egen, så det är inte det att vi inte vill dela med oss till andra forskare, det gör vi gärna. Men aldrig till Geni!
 
Häsningar Björn och Ann Britt Bergström

2015-01-14, 11:34
Svar #27

Lotta Nordin

Angående Geni så finns en del skrivet här också, bl. a. föreslår jag ett nytt namn, som åtminstone jag tycker passar bättre.

2015-01-14, 11:58
Svar #28

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Tack för era värdefulla upplysningar. Jag tyckte väl att det såg lite konstigt ut. Jag har aldrig tänkt publicera något där men jag undrade vad det var och det har jag fått bra svar på nu genom ditt inlägg Björn och din hänvisning Lotta. Men som jag nämnde tidigare så har jag fått flera uppslag därifrån som jag sedan jobbar vidare på. På så vis blir det användbart ändå.
 
Mvh
Ingemar

2020-01-16, 23:37
Svar #29

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:40
    • Visa profil
Jag planerar visserligen att gå in bara för att dela med mig av en del jag har, men annat lär jag bli tvungen att fylla i manuellt (tyvärr :( ), gjorde en GEDCOM som inte accepterade (de acepterade INTE källor till Domböckerna där, fick bara kontakt med support på Engelska (har sedan fått veta att de INTE har Support på Svenska), de började trassla in sig i en meningslös diskussion om att man inte kan skicka med bilder eller länkar i en GEDCOM (jag gör ju hela tiden GEDCOM-filer för att spara på mitt USB , så naturligtvis vet jag detta, jag har ju även matat in GEDCOM-filer på både ancestry och myheritage så jag vet ju hur det fungerar men de accepterade INTE domböcker som referenser när jag la in det, nu så skall jag fixa en mindre (kraftigt begränsad) GEDCOM (att det var just referenserna till Domböckerna som de inte accepterade framkom i meddelandet), men oavsett vilket så är det ju bara en bråkdel jag vill dela med mig av där släktträden på både ancestry och myherritage har fått in felaktiga anor i sig, tyvärr o jag orkar inte greja så mycket med dessa. Men jag tänkte gå in på GENI o dela med mig på ett par håll där, varför de inte accepterade källor till Domböckerna vet jag däremot inte om de nu skulle vara källkritiska är det ju källor om något. Hur som helst så håller jag ju ändå på att rätta till släktträdet en hel del, blev ju skadat när min dåvarande dator kraschade (fick hjälp med att få ut släktträdet dock väldigt kraschad o påverkad :( , det är några År sedan nu, men har INTE orkat reda ut allt ännu.

2020-01-17, 08:05
Svar #30

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Vist kan du få hjälp på svenska på Geni. Vi är flera svenska kuratorer på Geni som kan hjälpa till med olika problem om du kontaktar någon av oss genom Genis diskussionsfunktion eller (för frågor rörande specifik Geni-profil) via Genis meddelandefunktion.Beträffande GEDCOM-importen så är den avsedd för skapande av nya släktgrenar som inte redan finns på Geni. Kopior av befintliga grenar skall inte skapas.
Om det finns felkopplingar i träden så skall de rapporteras till en kurator för rättning. Felaktiga uppgifter i offentliga profiler kan rättas av alla Geni-medlemmar.
/Bo-Arne Östborg


2020-01-17, 16:32
Svar #31

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:40
    • Visa profil
Då undrar jag varför de inte sände mig till dessa när jag om och om igen bad om det (sa till om det) eftersom de INTE förstod ett dugg om vad jag pratade om, till slut blev jag så rasande på detta så att jag slängde till dessa en bild ur häradsrättens arkiv o sa att klarar ni inte av att läsa den så lär ni aldrig förstå vad jag menar heller. Sedan så är det så att jag vill lägga till korrekta anor, där någon tidigare hade gått fel o vederbörande accepterar faktiskt att jag gör det (har haft kontakt med vederbörande), så det lär bli en hel del nya släktgrenar f.ö. (inte bara på just den) så därför tänkte jag av ren "lättja" nu "bara" ta med namnen han redan har utan födselnotiser, vigselnotiser o dyl bara för att få dessa dit hän där jag sedan lägger till anor (jag känner att jag borde göra det), dessvärre så känner jag också till ett par "felläsningar" ni har kring dessa anor (vet ej om det är rättat), jag kan även sätta ett namn på en dödsruna på ett ställe eftersom det står Anders Anderssons svärmoder i Dödsrunan nu råkar jag via domstolsarkiven veta vem hon är också (vad hon heter), jag kan alltså dels komma med rättelser bakåt , dels på andra håll fylla ut mm i stället för som dessa stoppade kring 1730-talet kan jag via arvsdelningar o arvstvister nå 1500-talet, och jag vill ju gärna dela med mig av detta. Men att hela tiden bollas till Engelsktalande personer som inte har ett hum om vad man kan finna i domböckerna då envisas med att ha den diskussionen igång så  när jag hela tiden begär att få kontakt med en "svensk" representant som nog förstår betydligt bättre över hur arkiven fungerar i Sverige o då helst en som även klarar av att läsa gammal skrivstil från början av 1600-talet t.o.m. (det senare var då bara helst). Du förstod nog att jg blev riktigt rasande över den hanteringen.

2020-01-17, 19:45
Svar #32

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:40
    • Visa profil
Jag skall göra ett nytt försök senare, men jag skall först ta ett annat abonnemang o sedan försöka göra flera olika släktträd där, då kanske man kan fylla på den vägen. Jag kom o tänka på det du nämnde där, men jag hade tänkt ta en rak linje i mitt träd ned till en Profoss (och våldtäcksman) som varit gift 3 gånger men hans barn är ju från de 2 första äktenskapen, den tredje hustruns
mor är för övrigt Margareta Arvidsdotter [Kåse] men hon har alltså INGENTING att göra med den profossens barn där ju samtliga barn är från hans 2 tidigare äktenskap, det tredje giftet skedde ung. 1680 o ett mål där gör ju gällande att både han och hans barn inte har rätt till arvet i den gården efter hennes tidigare man o eftersom hon då är bekräftad dotter till en kvinna från "frälset" som ju t.o.m. kommer ned till Karl den Store på 6 eller 9 håll så vill jag med just det markera att man inte skall ha ens i sin fantasi att man kommer ned på dessa om man har honom bland sina förfäder, visserligen har jag hennes syster dock bland mina anor o därför så känner jag ju till en del bakåt, men jag hade inte tänkt lägga ut så mycket där. Men källor vill ni nog ha framför allt källor som då kan bevisa (eller motbevisa, hur ni ser det) att han inte får barn med sin tredje hustru som ju har adel (frälsesläkter) bekräftat bland sina anor, men då måste man ju komma ned på rätt håll (o inte via hans barn). Men jag måste förbereda ett nytt släktträd o lägga in information i det. Frågan är måste jag göra flera olika träd o fylla ut där eller kan jag göra ett träd där jag sedan bara fyller i det som jag tror att de inte har o där själva rättelsen är ???? Jag bara undrar nu, annarsså blir det tyvärr flera olika släktträd :( .

2020-01-18, 07:54
Svar #33

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Som jag tidigare skrev skall du inte ladda upp kopior av på Geni befintliga släktgrenar. Ändringar av fel i befintliga grenar gör du direkt i den aktuella profilen. GEDCOM-importen till Geni tar endast 5 generationer. Det räcker i de flesta fall för att få en knytning till Genis världsträd.

2020-01-18, 10:33
Svar #34

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:40
    • Visa profil
ojojoj ! Bara 5 generationer  ???, inte 10 generationer ????? Jag testade att göra ändringen i hennes släktträd, Bostadsorten okänd så jag kommer alltså med ett helt nytt träd på modern (bara detta kommer att passera 5 generationer f.ö. långt ned i 1600-talet), men jag måste då göra detta från hennes son f.ö. och där lär det ju bli träffar efter 4 Generationer eftersom han brakar in i en riktigt välutredd släkt det samma gäller då hans hustrus far, men en av anfäderna har varit gift 2 ggr, de flesta har bara andra hustrun som de satt som mor till vår anmoder där men det är ju dessvärre i hans första gifte hon är född (jag lyckades att få fram första hustrun via Häradsrättens arkiv och har sedan hennes anor bakåt via domböckerna, nåja mest på fädernesidan dock), det är ju bara 4 generationer i alla fall och ned till 1500-talet (har dock
 inte läst så mycket i 1500-tals text men ibland har det faktiskt inträffat, riktigt jobbigt)

2020-01-18, 12:54
Svar #35

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Felaktiga uppgifter i offentliga profiler kan rättas av alla Geni-medlemmar.

Ja, det är det som är det stora felet med Geni - vem som helst kan ändra i andras uppgifter! Hur vet man att den "rättade" uppgiften inte var korrekt och att det därmed är den "rätta" uppgiften som är fel? Det är som Wikipedia - fast värre.

Och de tokerierna som Per berättar om, att Geni inte tillåter domböcker som källor. Det är ju imbecillt!

Och det värsta av allt: Genis idiotiska "automatiska trädjämförelser". Genom dem kan någon annan koppla ihop din korrekta antavla med andra personer som den inte har någon anknytning till alls.

GEDCOM-importen till Geni tar endast 5 generationer. Det räcker i de flesta fall för att få en knytning till Genis världsträd.

"Världsträd..." Och vem håller koll på att alla personer som stoppas in har rätt uppgifter - och att de verkligen är föräldrar, barn och makar till dem som de påstås vara föräldrar, barn och makar till när vem som helst kan "koppla samman" sina egna uppgifter med det som andra har lagt in i detta fantastiska "världsträd"? FN:s släktforskningskommissariat?  :)

Till alla seriösa släktforskare kan jag bara ge ett råd: Håll er så långt bort från Geni som möjligt!

Om du vill publicera din släktforskning på nätet, så skaffa ett webhotellskonto, och ladda upp din forskning dit i form av html-sidor som du har skapat i ditt släktforskningsprogram. Då har du full kontroll över dina egna uppgifter.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-01-18, 15:26
Svar #36

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:40
    • Visa profil
Tack för det du skrev Jörgen, jag vet att du ju själv är inne i Domböckerna (ibland eller ofta ??? , vet jag naturligtvis inte), men hur som helst så känner du ju då till att det är inte som att slå i en bok precis o få alla svar, flera syftningsfel dyker ju också upp. Men att då bara få lägga in 5 generationer för att sedan träffar det på andras släktträd o länkas ihop är ju precis som Jörgen påpekar helt horribelt, sedan är det visserligen så att ni accepterar domböckerna som källor underförstått men man fick inte fylla i det som källa till ett födelse- eller dödsår. Den ena förfadern jag kommer in på vill jag sätta som född mellan 1600 och 1610 (han dör ung. 1665, arvsdelning 1666 och han dök upp som ett vittne i ett mål i Domboken 1663 f.ö.), hans far (som då omnämns) kan jag acceptera vara född mellan 1560 och 1575), men där blir det ju mest gissningar på födelseår, det som blir horribelt med att länka ihop på det viset är ju att fel kan spridas extremt mycket o snabbt. Dessutom så ett förnamn som jag kommer in på där JOEL verkar ju INTE finnas i ert register över namn på 17- o 1800 - talen, i hans födelse så står det JOEN och på hans barn (den som berörde mig) så stod det Folkesdotter o utifrån detta skall alltså andra (som själv inte går in och kollar) lotsas till "rätt" släktträd, tillåt mig att skratta där, jag har rapporterat dessa felläsningar flera gånger f.ö., o det hände inget (jag tror faktiskt Ancestry ändrade i sitt dock, men nu var det ju inte dessa det handlade om här). Men hur kan folk komma rätt i sina släktträd när ni t.o.m. gör den typen av fel ???? Jag bara undrar nu. Jag var i kontakt med Svensk support på en sådan här sida o fick då till svar (som första svar) så du menade att prästen skrev fel där ??? Jag sa naturligtvis NEJ utan ni har fyllt i fel av vad som står . Svaret var att vi skriver bara in det som står där, då måste ju prästen skrivit fel. Jag orkade inte mer, men visst så inträffar det att de skriver fel, i Husförhörslängderna kan det ju både stå fel födelse och fel födelseförsamling o i dödsrunorna är det ju inte alls ovanligt att de överdriver åldern (en av mina anor angavs t.ex. vara 134 År när han dog :D , men den åldern lär ju inte ni acceptera men han dog i alla fall 64 År efter det att han gifte sig så nog blev han gammal alltid), en annan ana dog 61 År efter sin vigsel o angavs vara 106 År, men den har jag ju även pejl på syskonen o av deras åldrar att döma så bör han ha varit 90-100 År (Imponerande på den tiden), jag skall nog fylla in den 134 Åringen så får vi se om erat världsträ accepterar detta, det skulle inte förvåna mig. ;)

2020-02-01, 19:43
Svar #37

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:40
    • Visa profil
Jag försökte nyligen med en ny GEDCOM men återigen så var dels Domböckerna (Häradsrätten) en felaktig källa, så detta accepterades inte sedan ville ni att jag skulle betala ett abonnemang trots att jag bara ville dela med mig till de som kommer in på det släktträdet, det var bara 5 Generationer stort träd, inga länkar eller filer kopplade till det men domböckerna ansågs som en felaktig källa = att det blir extremt begränsade släktträd o inget före det att kyrkböckerna startade skulle alltså vara gilltiga släktträd enl. det sättet att se det, att ni då dessutom skulle vilja ta betalt av mig bara för att jag ville dela med mig av det jag har på en viss punkt känns ju då ordentligt förfärligt och nog oerhört illa genomtänkt. Först nekades detta på grund av felaktig källa (arvsdelningar o Arvstvister i Häradsrätten) o sedan direkt därpå en länk på hur jag skall betala o välja betalsätt för att då "bli medlem" inne på GENI känns då rejält magstarkt bara för att jag ville dela med mig (men okey, jag bara gick ned på 1600-talet där men hade faktiskt kunnat lägga ut till 1500-talet på flera håll, men eftersom ni inte accepterar Domböckerna så är det ju bara till omkr. 1690-1700 i den (eller de) församlingarna som det berör) :/

2020-02-01, 20:00
Svar #38

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Som sagt: Geni är ett stort skämt!

Ska du betala, så lägg de pengarna på ett webhotell i stället. Där kan du publicera vad du vill - och alla kan se det. Och alla kan hitta det också, genom att 'googla' - och det gör ju alla i dag.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-02-01, 20:27
Svar #39

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:40
    • Visa profil
Jag skrattar faktiskt åt svaret (men håller även med dig), en sak undrar jag också har de även de som faktiskt granskar all som läggs ut så att det även verkligen stämmer (försökte även att ta väck de referenser jag hade, men den gången tycker jag de gjorde rätt som blockerade detta), men hur som helst så känns det mer och mer som att de bara är ute efter pengarna. Samtidigt så har jag ingenting emot att denna typen av sidor finns för då kan man ju även få information man faktiskt kan ha nytta av (om än ytterst sällsynt), ett exempel var då kort på spädbarn från 1890-talet som det stod lite sporadisk info på baksidan på, jag visste vilken släkt det var men vem av dessa hade flyttat till Denver,Collorado och den infon råkade jag få av ren tillfällighet o tur, någon hade sökt bakåt på en kvinna som jag ju genast nappade på som stämde in på alla punkter och eftersom vederbörande något tveksamt var på just den familj hon kom ifrån så fick vederbörande (som svar) avscannade kort på både fram och baksidan på dessa kort (vidare koll visade sedan att den ene av dessa 2 hade inkallats i båda Världskrigen men överlevt :) ), så kan historien bli lite intressantare men detta är ett av de fåtal exempel på när en sådan sida faktiskt ger något att då betala in en massa pengar till dessa känns ju som att det INTE skulle vara lönt för min del, jag har kontakt med en del Amerikanska släktingar men dock INGA från just den släktgrenen (ännu i alla fall)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna