ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genesis  (läst 2212 gånger)

1999-09-21, 18:00
läst 2212 gånger

Niklas Ohlén

Hej!
Jag har fått ett mail med erbjudande om att köpa Genesis för 750 kronor. På hemsidan som det hänvisas till står att ingen Demo-version om programmet finns tillgänglig. Ingenting står heller om support, hur länge licensen gäller osv.
Jag har en hel del obesvarade frågor. Vem har sänt mailet (avs diverse@...)? Var har de fått min e-mailadress från? Har någon provat programmet? Finns det några finesser som gör det bättre än andra släktforskarprogram (dvs finesser som tillför programmet nånting)? har någon behövt använda sig av support från programmakarna? Har någon överhuvudtaget någon uppfattning om programmet?
Tacksam för alla svar!
Mvh Niklas Ohlen

1999-09-21, 23:09
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Under rubriken Övriga datorprogram finns en del röster om Genesis. Jag håller med om att det vore intressant att veta var de fått alla dessa mail-adresser från?

1999-09-21, 23:11
Svar #2

Leif Karlsson

Jag har också fått detta mail. Tycker att det vittnar om dålig stil att ej presentera sig bättre samt tala om hur man fått e-mail adressen. Dessutom, vem köper ett program utan att det finns en demo?  Mvh Leif Karlsson

1999-09-22, 07:55
Svar #3

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Vad är detta Genesis, som är så omtalat?
Varför vågar inte tillverkare och/eller säljare presentera sig bättre?
 
Jag vet ingenting om detta fastän jag bor i Oskarshamn.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

1999-09-22, 20:17
Svar #4

Lena Melin

Jag håller med övriga synpunkter som lämnats om Genesis och hade hoppats att hitta information från någon som testat programmet. Enligt uppgifter på CANDILs hemsida verkar det som om de fått många förfrågningar om en demoversion och det ska tydligen komma en under hösten. Själv tycker jag det är konstigt att någon försöker lansera ett program utan att ha en demo i marknadsföringssyfte.
 
Mvh/Lena Melin

1999-09-22, 21:39
Svar #5

Margareta Viik

Ja, jag håller med alla föregående talare och funderar främst över om det finns NÅGON som har köpt programmet och isåfall vilket intryck de har av det.
 
Mvh Margareta

1999-09-26, 13:50
Svar #6

Arne L

Med tanke på den minst sagt oproffessionella och taktlösa lanseringen, så undrar man om detsamma gäller programmet?
 
Mvh Arne Lindgren

1999-09-28, 19:54
Svar #7

Jörgen Forsrup

Jag har fått ett email där man kan läsa att man kan ladda hem en ZIP-fil på programmet,på  
http://www.candil.se/laddahem.htm.
Har någon kollat närmare ????
Hur har de fått tag på alla emailadresserna ???
Har någon provat programmet och kunnat bedömma  
och jämfört det med något annat som finns på marknaden ???

1999-09-28, 20:16
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jörgen, det är bara en zipfil med skärmbilder. Enligt det mail jag fick kunde dom inte göra en demo mindre än 15 MB, alltså gör dom ingen demo! Skyllde på lång nedladdningstid, jag undrar om inte skälet är något annat. Demoprogram på 15 MB är ju vardagsmat om man någonsin velat ladda hem ett spelprogram!

1999-10-01, 13:42
Svar #9

Michael Stenfelt

Hej!
 
Eftersom jag just upptäckt den här diskussionssidan om Genesis vill jag försöka svara på en del frågor.  
 
Jag heter Michael Stenfelt, bor i Oskarshamn och
det är jag som ligger bakom programmet. Mitt företag heter CANDIL och vi är två personer som arbetar i företaget.
 
Vi har skickat ut en introduktionsbrev med E-post
för att lansera programmet. E-postadresserna har vi antecknat från släktforskningsrelaterade sidor på Internet under de två år som vi arbetat med Genesis. Vi har ansett att en person som publicerat sin mailadress på en sådan sida bör ha ett intresse av information om släktforskningsprogram.
Har vi därmed förolämpat någon, ber vi om ursäkt.
 
Vad gäller Demo så har vi inte publicerat någon sådan av den anledningen att den minsta version vi lyckades framställa tog oss själva 50 minuter att ladda hem från Internet. Vi bedömde det som för lång tid. Är belastningen hög på nätet blir nedladdningstiden ännu längre. Dessutom finns det alltid en risk att nedladdningen avbryts efter t.ex. 45 minuter med mycket irritation som följd.
 
En del personer på den här sidan har antytt att det därmed skulle vara något skumt med programmet. Så är det naturligtvis inte. Vi säljer Genesis genom att skicka med faktura och inte genom postförskott. Om programmet skulle vara någon slags bluff tror jag därmed inte att vi skulle få in några betalningar alls.
 
Vi är ett litet företag och har därför försökt hålla all vår korrespondens via Internet. Vi har just nu ingen möjlighet att svara i telefon och har därför inte publicerat något telefonnummer. E-post försöker vi däremot alltid svara på.  
 
Vad gäller frågor om själva programmet hänvisar vi till vår hemsida på http://www.candil.se eftersom reklam inte är tillåtet i detta diskussionsforum.
 
Mvh Michael Stenfelt

1999-10-01, 13:53
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Michael, det är väl upp till den som ska ladda ner att bedöma om 50 minuter är för mycket? Lägg ut demon om ni ändå gjort den. Avbrytna nedladdningar är inget problem om man använder GetRight, som man kan hämta gratis på nätet.

1999-10-01, 15:36
Svar #11

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag betraktar inte en saklig information som ges som svar på ställda frågor som reklam. Reklam är det däremot om man upprepade gånger - opåtalad - gör inlägg som berättar om existensen av en produkt (en bok, ett program, en hemsida, etc). Det är med andra fritt fram för personerna bakom Genesis att här svara på frågor som berör programmet. Samma gäller förstås andra programtillverkare i diskussioner om deras program.

1999-10-01, 23:41
Svar #12

Carl Szabad

Michael: Det är naturligtvis er ensak om ni inte vill publicera ett telefonnummer där ni kan nås för support eller andra frågor. Det ger bara ett väldigt underligt intryck. Och från början fanns ju vare sig e-postadress, vanlig postadress eller ditt namn med heller på hemsidan, det påpekade jag i ett mejl till er den 30 augusti. Jag skulle förstå om det gällde sharewareprogram, men här gäller det ett program som kostar pengar, även om det inte är någon förmögenhet. Och så små företag att de inte har tillgång till telefon finns inte i Sverige.
 
Jag skulle sedan kunna tänka mig att intresserade gärna skulle ge några tior för en demoversion på CD så kan ni lösa problemet med lång nerladdningstid.

1999-10-08, 21:20
Svar #13

Utloggad Karin Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-02-07, 18:07
    • Visa profil
Jag har köpt Genesis och hittills har jag bara haft nytta av det som komplettering till Disgen.  
 
Fördelarna är  
1.att man kan länka Worddokument  
så att man från huvudpersonens sida genom att trycka på knappen Dokument kommer in på det man skrivit eller genom OCR kopierat i ett Word dokument. Eftersom jag sysslar mycket med att skriva av gamla dagböcker m.fl. dokument är detta en värdefull funktion.  
 
2.att man får förslag till vilka kyrkböcker m.fl. källor man kan leta vidare i för just den personen.Klickar man på den källa man vill åt skrivs det in som en beställning till t.ex.SVAR.  
 
3. att data, bild, karta och notiser visas på skärmen samtidigt.  
 
Jag har fått bra support via e-mail och man har samma dag åtgärdat de fel jag påpekat.Jag håller med om att det borde finnas en demoversion och kanske kommer den.  
MVH Karin

1999-10-08, 21:26
Svar #14

Utloggad Karin Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-02-07, 18:07
    • Visa profil
Jag har köpt Genesis och hittills har jag bara haft nytta av det som komplettering till Disgen.  
 
Fördelarna är  
1.att man kan länka Worddokument  
så att man från huvudpersonens sida genom att trycka på knappen Dokument kommer in på det man skrivit eller genom OCR kopierat i ett Word dokument. Eftersom jag sysslar mycket med att skriva av gamla dagböcker m.fl. dokument är detta en värdefull funktion.  
 
2.att man får förslag till vilka kyrkböcker m.fl. källor man kan leta vidare i för just den personen.Klickar man på den källa man vill åt skrivs det in som en beställning till t.ex.SVAR.  
 
3. att data, bild, karta och notiser visas på skärmen samtidigt.  
 
Jag har fått bra support via e-mail och man har samma dag åtgärdat de fel jag påpekat.Jag håller med om att det borde finnas en demoversion och kanske kommer den.  
MVH Karin  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------

1999-11-14, 08:40
Svar #15

Utloggad Sven Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2021-01-13, 12:04
    • Visa profil
Nu ska det tydligen finnas en Demoversion
att köpa på CD för 40 kr enligt deras hemsida.

1999-11-17, 23:07
Svar #16

PKL

VARNING!
 
Köp demo-versionen av Genesis för 40 kr innan ni bestämmer er för att köpa produkten. Jag vill inte vara elak, men med tanke på den reklamkampanj via e-post som varit, så hade man ju lite förhoppningar om att nu skulle det komma något revolutionerande. Genesis är det sämsta släktforskningprogram jag har sett. alla etablerade program såsom Disgen, Holger, PAF etc slår detta program med hästlängder. Vad är det för vits med att visa en Sverige-karta som är sju cm hög och med rutor, hälften så stora som Gotlands ö på kartan, som visar var en ort ligger? Inga zoom-möjligheter eller nånting. Utskrifterna har ingen förhandsvisningsfunktion och de utskrifter som finns är få och utan inställningsmöjligher.
Den som vill beställa mikrokort från Svar gör det enklast via Internet, så slipper ni postgången också.
Ursäkta mig, men om detta är revolution, så vill jag tillbaka till det förgångna (i dubbel bemärkelse)!
 
Per K Larsson

1999-11-18, 10:36
Svar #17

Michael Stenfelt

Hej Per!
 
Ledsen att du känner det så men jag vill i alla fall bemöta en del av din kritik.
Vi har aldrig utgett oss för att ha detaljkartor över hela Sverige i programmet. Det finns sådana kartor att köpa på CD men för att täcka hela Sverige får du punga ut med tiotusentals kronor.
Däremot har vi fått brev från många som tycker det är bra att få utmarkerat på en karta var personerna fötts och verkat, dels på skärmen men kanske framför allt på de utskrivna ansedlarna.  
 
Olika människor tycker nog det är olika viktigt med olika saker i ett släktforskningsprogram. Många uppskattar därför funktionen att få referenser till mikrokort som personerna kan
tänkas finnas på. Många släktforskare beställer också fortfarande sina mikrokort via biblioteket även om du föredrar Internet. Likaså ingår ju en databas över platser på Internet där man kan hitta data om personerna.
 
Det är riktigt att vi inte har någon förhandsvisning av utskrifter i denna version av Genesis. Det hoppas vi dock kunna åtgärda till kommande version.  
 
Med vänlig hälsning
 
Michael Stenfelt

2000-04-20, 13:52
Svar #18

Ulf Johansson

Jag har provat en del olika program och arbetar i dag uteslutande i Disgen. Genesis programet har jag köpt för 750 kr och provat en tid. Fanns ju först inte i demover. Hade det gjort det hade jag aldrig köpt programet....
I mina ögon var detta program ingen höjdare, men kanske det passar mer nybörjare.
Lycka till Michael!
Med vänlig hälsning
 
Ulf

2000-06-05, 19:02
Svar #19

nicke47

Har jobbat en del i programmet och tycker det är ok.
I och för sig är jag relativt ny på släktforskning men tycker absolut att få beställningssedeln klar till svar är vettigt man borde kanske fråga sig varför inte något av de andra programmen kommit på detta tidigare.
 
Då jag förmodar att jag var bland de första som köpte programmet så fanns en hel del fel i detta men efter påstötning via e-post rättades det hela till snabbt och lätt och en uppgradering fanns tillgänglig.

2002-12-07, 15:40
Svar #20

Hasse Wester

Hej
 
Funderar på att pröva Genesis och undrar om det finns någon som använt programmet en längre tid och som kan komma med synpunkter
 
MVH Hasse Wester

2002-12-08, 04:18
Svar #21

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej Hasse!
Jag har använt Genesis i snart 3 år. Valde det då jag ville ha ett användarvänligt program med plats för dokumentation, foton, video, ljud mm samt att man lätt korresponderar med Internet (HTML, Gedcom mm).  
Efter många års erfarenhet av Ekonomi- och personalsystem som hela tiden lappades och lagades och blev krångligare och stelare att arbeta i längtade jag efter ett program som var nytt och modernt då.
Min erfarenhet är att det verkligen är mycket användarvänligt. Man behöver inga kurser, det är bara att köra igång. Koncentrationen kan man lägga på forskarmaterialet och inte hur man skall handskas med programmet. Förutsätter lite datorvana förstås.  
Dock finns en del övrigt att önska som tex att
skapa egna utskriftslistor. Det finns en del  finesser i andra program som Genesis saknar. Jag vet heller inte hur pass up to date programmet är idag eller har det somnat in lite?
Varken detta program eller något annat jag testat på marknaden fungerar som jag skulle vilja. Så som komplement till mitt program har jag som så många andra en Excelarbetsbok.
Tillsvidare ser jag ingen större anledning för mig att byta program, men jag längtar efter ett användarvänligt program som ännu mer utgår ifrån datorns möjligheter och inte, som nu, ifrån hur antavlor alltid sett ut.
Hälsningar
Laila

2002-12-08, 08:25
Svar #22

Rick Ekman

Hej Laila!
 
Vad menar du med att du vill ha ett program som fungerar efter datorns möjligheter?
Vilka funktioner eftersträvar du då?
När du jobbar med Excel vid sidan av vad gör du där som du inte kan göra i de övriga släktforskningsprogrammen? Naturligtvis förstår jag att du jobbar i Excel till vardags så att du kan och tycker att det funkar bäst.
Vore intressant att höra vad du saknar för funktioner inte bara för mig utan för programutvecklare i gemen, för utan synpunkter från sådana som dig så stannar utvecklingen av.

2008-04-18, 10:36
Svar #23

Utloggad Karin Rosendahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2011-03-23, 14:37
    • Visa profil
Jag har sedan jag började släktforska använt Genisis. I början på april fick jag ett problem med programmet varför jag den 3:e resp. 9 april kontaktat Genisis på 2 olika E-post adresser. I det sista bad jag att de skulle svara även om de inte kunde hjälpa mig men har ännu inte hört något. Dåligt. Som ni förstår kan jag inte rekommendera någon att köpa detta program. Jag får väl se mig om efter ett nytt.

2008-04-22, 12:04
Svar #24

Utloggad Gun Bergenfelz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2011-10-19, 17:41
    • Visa profil
Sist jag hade kontakt med Michael Stenfelt, utvecklaren av Genesis, sade han att han tyvärr inte hade nån möjlighet att utveckla programmet mer, just då, eftersom han skaffat familj och barn. Kul för honom, men lite värre för oss som använder/har använt Genesis.
mvh
Gun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna