ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Generations Family Tree  (läst 1685 gånger)

1999-11-20, 01:05
läst 1685 gånger

Jonas Kuschner

Detta program, från programtillverkaren Sierra, lär vara baserat på Reunion, ett program som endast har funnits för Macintosh men som jag ofta har hört prisas som ett av de absolut bästa programmen alla kategorier. Tyvärr finns ingen demo att ladda ned, så det är svårt att bilda sig en uppfattning utan att köpa programmet. Är det någon som har gjort det? Hur är programmet?

1999-11-23, 15:12
Svar #1

JanYngwe Linderhav

Hej Jonas,
jag hade en tidig pc-version av Reunion, ett väldigt bra program. Köpte efterföljaren Generations Grand Suite 5.0 i USA i våras. Programmet har nu fått fler funktioner, men följer ganska väl funktionalitet och utseende som Reunion för Mac har. Använder GGS mest hela tiden för inmatning och navigering. Den har en bla funktion, raka led, som gör det oerhört lätt att traska upp och ned bland sina anor utan att villa bort sig. Nackdelen är som för alla icke svenska program, menyer och utskrift, i det här fallet engelsk text.
mvh janyngwe

1999-11-23, 20:06
Svar #2

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Hej Jonas
Precis som Jan Yngve hade jag tidigare Reunion för pc. Sedan ett halvår använder jag GGS och det fungerar alldeles utmärkt. I korthet kan man säga att det inte har några begränsningar i antal personer eller familjer. Du kan lägga till så många händelser och fakta du vill av olika slag. För den som har en förkärlek för att skriva ut grafiska blad är det suveränt. Du kan om du vill skriva ut hela din familjefil med samtliga ingående personer i ett grafiskt träd. Den praktiska nyttan kan diskuteras eftersom utskriften blir ofantlig. Jag gjorde det som ett test med en fil som spänner över 8 generationer och innehåller c:a 500 personer. Utskriften har måtten 1x6 meter! Om du har några speciella frågor om funktionerna så hör av dig. Du kan faktiskt plocka hem en demo från www.sierra.com och titta på det själv ( 12,5 Mb ).
Hälsningar Stephan

1999-11-24, 15:07
Svar #3

Anna Thorsson

Hej Stephan. Jag använder oxå GGS och längtar efter ett ofantligt grafiskt träd. Jag har 500 personer i databasen och skulle vilja få ut dom i ett svep men har endast upptäckt Cascading Pedigree där anorna delas upp i flera chart:s (och där får jag endast med rakt nedstigande - vilket jag inte vill). Önskar även tips på hur jag lätt kan dela databasen i mödernet och fädernet - jag kan ju skapa ny databas och sedan radera den delen jag inte vill ha med, men då ändras inte index! Dessutom måste jag radera familjerna manuellt. Finns det något smidigare sätt för detta?

1999-11-24, 19:41
Svar #4

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Hej Anna
Det ofantliga trädet som alltså tar med samtliga personer i filen kallas för Enhanced Hourglass Chart. När jag har delat på en fil har jag gjort på ett annat sätt: Markera de personer som skall ingå i den nya filen. Skapa en ny familjefil och följ sedan anvisningarna. Index omfattar då bara de personer som ingår i filen. På kul provade jag din variant och det fungerade det också!? För övrigt har jag satt mig och försökt lära mig att använda funktionen Mark i olika sammanhang. Eftersom man själv kan definiera de grupper som man vill markera finns det stora möjligheter att underlätta en mängd arbetsmoment. Jag föreslår att du gör en kopia av din familjefil och döper om den till lekstuga eller något annat seriöst. Använd den sedan till att prova dig fram. Jag har själv inte använt mig av alla möjligheter än men det kommer efter hand som behoven uppstår.
Lycka till med ditt träd. Se bara till att du har laddat skrivaren och har gott om tape hemma!
Hälsningar Stephan

1999-11-24, 20:07
Svar #5

JanYngwe Linderhav

Anna,  
om du inte redan är med, så anmäl dig till GGS diskussions-lista. Adressen: http://www.sierra.com/sierrahome/familytree/community/discussion/
 
Här fås många värdefulla tips.  
Dessutom tycker jag det är roligt att det finns flera svenskar som använder den produkt, då kan man ju tipsa varann lättare.
 
janyngwe

2005-11-19, 19:20
Svar #6

Bertil Holmström

Det här är ju inget särskilt livaktigt forum. Min fråga: Finns Generations Grand Suite kvar i handeln? Jag har försökt att nå http://www.sierra.com/sierrahome/familytree/community/discussion/ men bara kopplats till
http://www.sierra.com/ som enbart säljer dataspel. Jag har Reunion för Mac med tusentals personer, men arbetar numera med PC. Drömmer om att kunna lyfta över gamla data till min nuvarande arbetsmskin.

2005-11-20, 15:11
Svar #7

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Hej Bertil
Tyvärr är det litet rörigt när det gäller Generations! Gå in på den här länken http://users.sisna.com/mhobart/Generations/Generations%20Information%20Sources.html så finner du hur det ligger till.
Mvh
Stephan

2006-02-12, 16:10
Svar #8

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Hej Bertil mfl
Jag har nu köpt senaste versionen , 8.5a, av Generations från TWR Computing (www.twrcomputing.co.uk). Nya versionen har fått en del buggar fixade och hanteras av XP. Priset är c:a 300:- , leverans på 3 dgr. Tyvärr är alla utskrifter på engelska, men det går att leva med eftersom det går att redigera i Word. Utseendet är detsamma som tidigare med tillägg för att koppla ljud-,videofiler.
 
Mvh Stephan Fjärem

2007-04-02, 09:20
Svar #9

Utloggad Anders Danielsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2010-04-04, 16:30
    • Visa profil
Finns det någon av GGS-användarna här som vet om det går att öppna filer från gamla Reunion för Mac i det moderna pc-programmet? Jag försöker hjälpa min far att migrera från en gammal, gammal Mac.

2007-04-04, 18:02
Svar #10

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Hej Anders
Enligt instruktionsboken kan man bara importera Gedcom och textfiler. I stället för att tro kan du maila mig en fil så kollar jag om det går.
 
Mvh
Stephan
 
stephan_fjarem at hotmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna