ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gedcom filer  (läst 4450 gånger)

2004-02-18, 11:27
läst 4450 gånger

Inga-Lill Johansson

PAF-fil, jag har fått en Gedcom-fil i detta format från en avlägsen släkting i USA, och undrar om det finns nåt sätt att importera den i DisGen, MinSläkt eller FamilyTreeMaker, utan att behöva ladda ner programet.
Tacksam för hjälp (TFH)
Inga-Lill

2004-02-19, 09:32
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Så vitt jag vet måste du nog ladda ner PAF (leta under http://www.familysearch.org/), öppna filen i det programmet och exportera den som GEDCOM. Sedan kan du importera den i ditt program. (Räkna dock inte med att få med dig all information, för trots att det är mormonernas program och att de har haft mycket att göra med utvecklingen av GEDCOM-standarden, så följs den inte till fullo i deras program!)  
 
Det är säkert möjligt att m.h.a. diverse program omvandla PAF-filen till en GEDCOM-fil, men jag skulle inte vilja ge mig på det. Och det är absolut snabbast att gå den här vägen, för jag känner inte till att det skulle finnas några färdiga konverteringsverktyg.  
 
Hälsningar, Mikael!

2004-02-19, 10:50
Svar #2

Inga-Lill Johansson

Hej Mikael, tack så mycket för ditt svar.
Hälsningar
Inga-Lill

2004-03-01, 19:15
Svar #3

Utloggad Göte Davidsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2017-12-25, 10:38
    • Visa profil
Jag har en liten fråga angående export till GEDCOM-fil. Jag håller på med ett litet program för att konvertera GEDCOM till en Access-databas, men jag kan inte få ut faddrarna till GEDCOM-filen. Jag väljer alla typer av notiser vid export, men inga faddrar syns till. Är det kanske något annat triks med detta som jag missat.

2004-11-08, 00:30
Svar #4

Ove Tegnér

Göte
Vilket släktforskningsprogram kommer gedcomfilen ifrån ?
Det är inte säkert att taggen Fadder finns exporterad i gedcomfilen, trots att den finns som ett fält i ditt släktforskningsprogram.
 
Använder du Family access web för konverteringen ?
 
mvh // Ove

2014-11-16, 16:16
Svar #5

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Om man vill läsa en Gedcom-fil utan att importera den, hur gör man då. Jag vill sända en sådan fil till en annan person men är rädd för att om han importerar filen så skriver han över sin egen forskning. Har tittat på den i Anteckningar men finner den svårläst där.

2014-11-16, 16:29
Svar #6

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Lättas är det nog att importera filen till en NY databas så riskerar han ju inget.
Då kan han radera det han vill radera och importera resten. Normalt raderas eller skrivs inget över vid en import, data läggs till. Använder han Min Släkt tex. så får importerade namn en annan färg.
De flesta program kan nog hantera detta.  
Men det VÄLDIGT smart att alltid säkerhetskopiera sin data innan man börjar labba, oavsett hur man gör eller vilket program man använder.

2014-11-16, 17:21
Svar #7

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Tack Bertil. Han använder Ancestry. Det är alltså möjligt att öppna en ny databas i sitt program?
MVH
Georg

2014-11-16, 17:32
Svar #8

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Vet inget om Ancestry men det borde gå. Annars kan han ju ladda hem demoversionen av Min Släkt eller nått annat program. Det kan vara lättast/smartast att importera från samma program som din export är gjord ifrån. Då får man med allt annars kan saker och ting försvinna för att alla program hanterar inte gedcom-standarden lika.

2014-11-16, 22:10
Svar #9

Utloggad Matz Engström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 21:21
    • Visa profil
Hej, jag har använt GenealogyJ för att läsa GEDCOM-filer i Windows. Fungerar  
utmärkt. Du hittar den på adressen:
 
http://genj.sourceforge.net
 
Hälsningar / Matz

2014-11-17, 06:12
Svar #10

Utloggad Carina Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2018-01-18, 15:55
    • Visa profil
Hej, såg Er diskussion med frågetecken om man skriver över en fil, om man laddar upp en fil till Ancestery kan man döpa den till ett annat namn och på så sätt få två träd. Jag har gjort det flera gånger.

2019-10-01, 19:15
Svar #11

Utloggad Jane Ossowicki

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-10-02, 08:01
    • Visa profil
HJÄLP!Hej,jag har laddat ner en GEDCOM-fil men den går inte att öppna. Hade förväntat mig att få en läsbar fil, en excel-fil eller liknande men jag anmodas att välja en app för att öppna den, men VILKEN APP? Jag provade också att ladda ner det föreslagna programmet på denna sida men det funkar inte alls. Jag vill gärna se hur den ser ut och helst ha den i en läsbar form som excel. Hoppas någon kan hjälpa mig.  :)   

2019-10-01, 19:26
Svar #12

Utloggad Sten-Rune Frödelius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-03-15, 16:13
    • Visa profil
Klicka först på
Problems Downloading?

sedan på direct link nedan.

Problems with the download?
Please use this direct link, or try another mirror.

2019-10-02, 08:01
Svar #13

Utloggad Jane Ossowicki

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-10-02, 08:01
    • Visa profil
Tack för hjälp men förstår ändå inte. Ska försöka förtydliga mig. Jag har laddat ner en fil från Geni. Se bifogad bild. Den försöker jag öppna vilket inte går. Hade hoppats på en excel-fil. Jag har fått en fil som heter  export-Descendants.jed. Jag har även laddat ner en fil som heter jenj_win-6755 (GenealogyJ). Hur går jag vidare? BR, Jane

2019-10-02, 08:15
Svar #14

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Men det är ju en komprimerad fil du har. Först måste du extrahera filen i Utforskaren/File explorer. Sedan kan du öppna den i Notes/Anteckningar. Då får du filen i klartext. Se bilaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna