ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gedcom expert  (läst 2603 gånger)

2010-03-21, 12:58
läst 2603 gånger

Pär-Ola Palm

Finns det nån som är bra på gedcomstandarden här? Jag skulle vilja ha hjälp med att jämföra 2 st filer i en texteditor för att kunna lista ut vad som är fel, felet o dyl förklaras senare.
Tack på förhand

2010-03-21, 13:27
Svar #1

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Generellt, Gedpad är ett verktyg som visar på brutna länkar, överflödig information etc.
Som vanligt, ta backup och prova med en arbetsfil istället för den aktiva.
Jag provar ibland med att ladda in GEDCOM-filen i andra program med funktioner som letar efter felaktigheter.
 
Att jämföra två textfiler kan du säkert göra i en ordbehandlare, ha två fönster öppna bredvid varandra så kan du följa rad efter rad om de stämmer överens. Men det kan ta mycket lång tid, kan vara knivigt att korrekt jämföra allt som finns på raden.
 
Jag vet inte om det finns verktyg som jämför två filer men sök på nätet, det kan finnas,
 
Gedpad, gratisversion, hittar du på:
 
www.tcgr.bufton.org
 
Rolf

2010-03-21, 15:32
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det finns flera gratisprogram för att jämföra filer, ex. WinMerge.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-07-02, 00:29
Svar #3

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Finns det fler program än GedPad som kan söka efter, och rapportera info om, fel/icke-standard i GEDCOM-filer? GedPad tycker filen är OK.

2012-07-02, 02:35
Svar #4

Utloggad Gerry Hagberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-10-10, 02:07
    • Visa profil
    • ftree.nzhagberg.com
The Genealogica Grafica program from this site http://www.genealogicagrafica.nl/ contains a gedcom importer that will flag many different errors & anomalies.

2012-07-02, 06:56
Svar #5

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
GEDCOM Validation
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-07-02, 17:04
Svar #6

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Tack, får kolla på de två tipsen ikväll.

2012-07-02, 20:47
Svar #7

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Somliga program protestera å det grövsta om man bara har ett enda ynka konstigt tecken.
Om man tex. kopierar från Excel kan en del konstiga tecken följa med.  
Speciellt om du kopierar från en cell som har aktiv radbrytning inne i cellen
Du kan ju testa med en HEX editor om där finns några konstig tecken(Kontrolltecken o.d) som inte skall vara där.
Detta har hänt mig men Geneweb talar om på vilken rad i gedfilen felet finns vilket underlättar så att man kan identifiera personen där felet finns och åtgärda.
I Min Släkt syntes tecknet som en lite fyrkant i Anteckningarna men alla kanske inte syns så man kan få radera omgivande tecken och skriva tillbaka dom manuellt.

2012-07-02, 23:59
Svar #8

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Genealogica Grafica är mycket grundligt och bra i testandet. Det vill korrigera felen självt, men det behöver jag göra manuellt. När programmet tycker att två giftermål kommer i fel ordning och vill byta ordningen så är det i själva verket ett oupptäckt fel från min merge av två GEDCOM-filer.

2013-04-16, 16:20
Svar #9

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej alla som kan lite mer.
Jag har försökt att göra GEDCOM från Disgen 8, utan att få med de nu levande. Men det går inte så bra.
Jag får alltid med rubbet. Hur gör man för att inte få med de som nu lever?
 
Med vänlig hälsning / Lennart

2013-04-16, 16:58
Svar #10

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Disgens filosofi är väl att levande personer inte behöver tas bort vid publicering av sådant som släktforskning på Internet, så det finns kanske ingen sådan kryssruta som många andra program har för att inte ta med nu levande personer. Om man inte ändrat sig sedan jag läste på DiS forum förra året.
 
Datainspektionen:
Den förenklade regleringen innebär att vardaglig ostrukturerad behandling i princip får utföras fritt så länge man inte kränker den uppgifterna avser. Kränkande behandling är således fortfarande otillåten. För att avgöra om en behandling är kränkande måste man göra en samlad bedömning av hur känsliga uppgifterna är, i vilket sammanhang de förekommer, för vilket syfte de behandlas, vilken spridning de har fått eller riskerar att få, samt vad behandlingen kan leda till. Man får således göra en avvägning i det enskilda fallet där den registrerades intresse av en fredad, privat sfär vägs mot andra motstående intressen.
 
Vill man i alla fall inte ha med levande personer får man nog i Disgen göra en kopia av sin datamapp och jobba på den kopian, göra en sökning där man tar med alla levande personer och sedan göra delete på dem...
 
Enklare är nog då att göra en fullständig export av allt, sedan ta in din GEDCOM i ett gratisprogram som har möjligheten att ta bort levande personer och sedan göra en export från det.

2013-04-16, 17:02
Svar #11

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Lennart. En variant är att exportera från en söklista.
Sök - Personer
Nollställ
Ytterligare villkor
Notiser att söka i - Välj enbart död, dvs notistyp D
Till och med år 2013.
Tryck sen på sök.
Då får du en söklista med alla som har ett årtal inmatat i dödsnotisen.
 
Problemet är väl då ex. Sven Svensson född 1750 men inte funnen död.
Han lever ju bevisligen inte, men kommer ändå inte med.
Det går säkert att göra en mer komplex sökning för att även få med sådana, men kommer inte på det just nu.

2013-04-16, 19:11
Svar #12

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej igen!
 
En variant kan kanske vara att ta in hela och sen ta bort en efter en.
Men då vet jag inte om det kan fungera på rätt sätt. Är det någon som har prövat på det sättet?
 
Jag vill ju ha med alla  utom de levande.
 
/Lennart

2013-04-16, 21:13
Svar #13

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag föreslår att du gör en söklista av alla.  
Sedan tar du bort de du inte vill ha med från den söklistan.  Det är ju enkelt att sortera på födelsedatm och sedan dödsdatum och ta bort de som inte har dödsnotis från söklistan.  
 
Eftersom vissa säkerligen inte har dödsnotis men ändå inte lever, exv de som är födda på 1700-talet, kan det vara bra att sortera även på födelsedatum. Men det kan bero på hur din databas ser ut, man får prova sig fram
 
Sedan görs Gedcomfil av söklistan.  
 
Hur omständligt och tidskrävande det är beror förstås på hur stor din databas är.  
 
Men jag tror mer på att ta bort dem ur söklistan än att göra samma sak i Gedcom-filen.  
 
 
Mvh
Annika

2013-04-16, 22:31
Svar #14

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det enklaste är att istället göra en sökning på enbart födda och fylla i - till och med år - 1913  t.ex.

2013-04-16, 23:40
Svar #15

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Enligt personer som ställt motsvarande fråga på DIS eget forum (vilket kanske också vore ett säkrare ställe att fråga på) så är (var?) det tydligen ett problem med att välja ut alla (döda) personer man vill ha med i en söklista. Listan kommar bara att innehålla avlidna personer, men under dessa personers familjeinfo kommer barnen med, även om de är levande. Därav att man skulle behöva göra en total kopia och sedan plocka bort alla levande från den kopian.

2013-04-17, 11:26
Svar #16

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Tack Tommy, Gunnar, Annika och Jan för alla tips. Nu har jag jobb framför mig, men det ska jag klara av.
 
Mvh / Lennart

2015-08-22, 10:34
Svar #17

Utloggad Ulf Sikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2018-03-17, 19:14
    • Visa profil
Hur skapar jag en GEDCOM fil? Jag har inte office/Word. Later Days Saints gör inte längre gratisprogram. Jag har för närvarande Ancestry Quest, jag kan importera Gedcom med den, men inte skapa.
Ulf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna