ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-27  (läst 2274 gånger)

2003-09-15, 17:05
läst 2274 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Tips: DISGEN som du hittar på www.dis.se Gratis demo. Kan användas både på ett enkelt sätt men också mer avancerat, med flera bra funktioner

2003-09-15, 17:26
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:40
    • Visa profil
Mia
Jag vill gärna slå ett slag för Min släkt som jag tycker är mycket lätt att använda och har många bra funktioner. Du hittar programmet här www.dannbergsdata.se/  
Stig

2003-09-15, 20:47
Svar #2

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Mia
 
Min första bok var Släktforskning - Steg för steg av Per Clemensson och Kjell Andersson.  
Men varför inte hälsa på ett bibliotek för att se om de har några böcker om släktforskning?
 
Jag rekommenderar även att du tittar på Rötter som har samlat lite om släktforskning för nybörjare.  Sidan hittar du här
 
Lycka till
Ann
Hälsningar
Ann

2003-10-25, 19:09
Svar #3

Catharina Olsson (Cathis)

Vet någon om det finns släktforskarprogram för handdatorer (tex pocket PC, Palm m.fl.)? Skulle vara trevligt att slippa att bära med bärbara datorn (som är mer släpbar än bärbar).
 
Hälsningar
Cathis Olsson

2003-10-25, 21:12
Svar #4

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Det finns amerikanska, något svenskt har jag inte sett av än.
Titta på t ex
http://www.oz.net/~markhow/writing/palm.htm

2003-12-26, 13:07
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Förslag på släktforskningsprogram?
 
Hej!
 
Efter att ha släktforskat i 20 år så inser jag att jag måste göra något åt mitt material, som endast jag kan hitta i.  
 
Jag skaffade för ca 8 år sedan programmet Holger, men det har aldrig känts roligt att jobba med. Eftersom det inte fungerade att spara på diskett och vi hunnit byta dator två gånger så har allt det jag orkat knappa in försvunnit. Jag har försökt få kontakt med en support, när det har varit problem, men det har inte gått.
 
Är det någon fler som varit i samma situation som jag, med så otroligt mycket material som ska knappas in? Det kanske är det som gör datorarbetet så tungt. Kanske det varit annorlunda om jag redan från början hade kunnat lägga in uppgifterna i datorn.
 
Nu till min fråga. Kan någon ge mig tips på ett bra släktforsknings-program. Det jag i första hand är intresserad av är att få ut bra antavlor och att man ska kunna få hjälp när det det inte fungerar.
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2003-12-26, 13:36
Svar #6

Patrick Lindblom

Hej Ann-Mari!
 
Jag började med MinSläkt som kändes lätt att komma igång med. Men jag har nu övergått till DISGEN, som jag tycker verkar ha större möjligheter, t.ex. när det gäller att beskriva barn i olika giften.
 
Dessutom kan du få mycket hjälp genom DIS-föreningarna. Dessutom kan du enkelt byta anor över internet genom DISBYT. Nackdelen är väl att det kostar ett par hundralappar per år att vara med. Men det tycker jag är billigt för allt man får.
 
Men det finns många program och var och en har väl sin favorit, antar jag.
 
www.dis.se
 
Lycka till!
 
Patrick Lindblom

2003-12-26, 14:03
Svar #7

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Jag har använt både DISGEN och Holger. Tycker kanske att Holger är lättare att använda för den som inte är så van.  Man går ju in direkt i antavlan.  
Annars så håller jag med Patrick här ovan om att DISGEN är mycket bra, tack vare att man kan få så bra hjälp via föreningen och dess faddrar. På många orter håller också föreningarna kurser i att använda DISGEN. Så jag skulle nog satsa på det programmet. Gå in på hemsidan och kolla, länk finns ju i inlägget ovan...

2003-12-26, 17:23
Svar #8

Mikael karlsson

Min släkt är väll inte helt fel o börja med...
Det är ju gratis om man inte vill slippa en reklamskylt som poppar upp då och då...
 
http://www.dannbergsdata.se/
 
Vill man senare gå över till något mer avancerat typ Disgen eller något kan man ju bara Exportera till Gedcom...så det man mattat in kan man ju ta med sig till nästa program...

2003-12-26, 17:32
Svar #9

Patrick Lindblom

Visst kan man börja med MinSläkt om man vill ha något gratis. Men allt man skriver in följer inte med i exporten, så har man mycket uppgifter och inte vill dubbeljobba skulle jag absolut välja DISGEN direkt om man nu tänker sig att man tycker det är OK att betala 150-200:-/år.  
 
MinSläkt har väl inte heller någon support om man inte registrerar programmet, antar jag.

2003-12-26, 18:45
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för de olika tipsen!
 
Om jag nu skulle välja att hålla mig till Holger, måste jag då börja om med inmatningen om jag senare vill välja DISGEN?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2003-12-26, 19:25
Svar #11

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
Jag tycker nog att man kan använda MinSläkt även när man INTE är ute efter något som är gratis.
Jag har själv använt programmet i flera år och är mycket nöjd. (Även med supporten.)
Som betalande användare får man numera ett par funktioner som saknas i gratisversionen.
 
Jag har en släktforskarkollega som först använde MinSläkt. Sedan tyckte han att han skulle ha något mera avancerat så han köpte Disgen för dyra pengar.  
Efter att ha använt Disgen en tid bestämde han sig för att MinSläkt var den bästa av dessa två och bytte tillbaka igen, dock några hundralappar fattigare.  
 
Vänliga hälsningar
Barbro Ärnhage

2003-12-26, 22:12
Svar #12

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Till Patrik Lindblom mfl.
 
Henrik Dannberg är alltid väldigt mån om att ge support till alla som har frågor eller problem, speciellt de som bara provar programmet och ännu inte har löst någon licens. Det är på detta sätt som han hela tiden kan utveckla sitt program och då även få bort eventuella buggar som uppträder under vissa premisser.
Om du ändå inte tror mig så kan du besöka hans hemsida och läsa alla insändarna med diverse frågor i hans gästbok (Direktlänk!).
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson

2003-12-26, 22:14
Svar #13

Patrick Lindblom

Jag antar att även Holger har GEDCOM-export och då kan du föra över data till de flesta släktforskarprogram. Men tyvärr följer inte alltid alla notiser/fotnoter med på rätt sätt, så man kan få städa en del efter överföringen.
 
Jag tycker dock att det fungerade rätt så bra att föra över min bas från MinSläkt till DISGEN, men det var ju bara kring 300 personer då också.

2003-12-26, 23:22
Svar #14

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Ann-Marie!
 
Du kan exportera allt du lagt in i Holger till en Gedcomfil, och sedan importera detta i DISGEN. Det gjorde jag, och allt följer med, snyggt och prydligt!!

2003-12-27, 23:49
Svar #15

Patrick Lindblom

Till Magnus Påhlsson och Barbro Ärnhage
 
Som så ofta med program och verktyg så är det nog lite religion även i det här med släktforskningsprogram. Det blir ju gärna så att man försvarar sitt eget med näbbar och klor. I verkligheten är det dock sällan så att något enstaka program är överlägset i alla delar.
 
Som jag sade har MinSläkt en del funktioner och egenskaper som jag saknar i DISGEN. Exempel på det är en bra grafisk släktbild och ett gränssnitt som känns mer Windowsmässigt än DISGEN. Att Göra-funktionen är också väldigt bra. Framförallt är MinSläkt enkelt och det är nog så viktigt.
 
MinSläkt saknar däremot en hel del funktioner som finns eller åtminstone är bättre (enligt mitt tycke) i DISGEN. Exempel på det är hanteringen av flera giften, ansedlarna är bättre, kartor, möjligheten till släktbok m.m. Jag uppskattar också det stora nätverket som föreningen och tidningen Diskulogen ger. Men visst har även DISGEN förbättringspotential!
 
DISGEN kostar lite mer, men inte är det dyra pengar jämfört med MinSläkt? DISGEN kostar 600:- och då ingår en bra manual samt direkttillgång till DISBYT på internet via programmet. MinSläkt kostar 400:- utan manual och DISBYT, så jag skulle vilja säga att skillnaden är rätt blygsam i absoluta tal. Om man nu inte väljer att jobba med gratisversionen av MinSläkt förstås.
 
Att Henrik Dannberg ger väldigt bra support betvivlar jag inte för ett ögonblick. Jag antog däremot att supporten primärt var till för registrerade medlemmar, men jag hade fel på den punkten. Ber om ursäkt för detta.
 
I föreningen DIS (som har över 18.000 medlemmar) finns över 70 faddrar som kan hjälpa till både med support och med tips om hur man kan utnyttja programmet på bästa sätt. Det finns t.ex. 6 faddrar specifikt för Holger-frågor. Om nu inte svaret på frågan redan finns i manualen eller tidningen, förstås.
 
Med hopp om att var och en hittar det program som passar dem själva bäst,
 
Patrick Lindblom

2003-12-28, 10:13
Svar #16

Jan Kjellander (Berget)

Bra översikter får man i ett freeware-program som heter KStableau. Det importerar Gedcom-filer och man kan på ett enkelt sätt ta fram släkttavlor och - vilket är en superb funktion - få släktskapstavlor på ett enkelt sätt. Programmet beräknar också anförluster. Fritt språkval - svenska ingår!
Hämtas på http://home.zonnet.nl/KStableau/
Prova!

2004-12-01, 21:24
Svar #17

filip

Om jag nu letar efter det mest anvancerade släktforskningsprogrammet, vilket ska jag då välja? Jag har använt Min Släkt i lite mer än ett år och det funkar bra men jag vill gärna ha mer funktioner. Det behöver inte vara något lätt program utan det som har mest funktioner och är det mest anvancerade.
 
/ Filip

2004-12-01, 22:45
Svar #18

Utloggad Bjørn Gunnar Lindalen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 18:31
    • Visa profil
The Master Genealogist.  
http://www.whollygenes.com/
Det er det mest avanserte programmet. Se DIS Norge sine programsider:
http://www.dis-norge.no/slektsprog/index.php

2005-03-29, 15:39
Svar #19

Jimmy Larsson

Hej
 
Är det någon som vet om det finns en svensk språkfil till The Master Genealogist?  
 
Mvh Jimmy

2005-07-26, 15:49
Svar #20

Utloggad Jan Frykberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2007-12-02, 16:56
    • Visa profil
Jag har använt min släkt i flera år och den passar utmärkt, enkel att använda bra utseende och om jag skickar ut min forskning till släktingar kan jag på CD eller som mail skicka med MIN SLÄKT (gratis versionen) som de kan använda. Till viss del saknar jag kartfunktionen men man kan ha en kart bild som länk. (DISGEN klipp och klistra borde kompletteras med möjligheten att lägga till den digitala kartbilden från Lantmäterit, dyrt men ..)
Jag saknar i min släkt möjligheten att lägga till andra knytningar än make/maka (bara föräldrar med den emotionella knytningen)
Vill man skynda på inknappandet av text så finns möjlighet att skanna och att läsa in text (tex med Voxit Express).
 
För övrigt ! Använd det program du tycker är bäst , pröva nästan alla har provversioner.  
 
//Jan

2005-07-26, 21:31
Svar #21

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jan och alla andra,
 
Det går alldeles utmärkt att komplettera med Lantmäteriets kartor i DISGENs kartfunktion.

2005-12-26, 21:48
Svar #22

Utloggad Anna Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2018-12-03, 21:51
    • Visa profil
Hej,
Jag använder Disgen och är mycket nöjd med det men... Jag vill nu dela med mig till mina nyss upptäckta släktingar i USA. De behöver inga avancerade funktioner och har inte så mycket datorvana. Tanken är att dom ska kunna registrera lite mer data om sin släkt i USA. Har tittat på Brothers Keeper men tyckte att det var rörigt. Någon som kan föreslå ett gratis eller billigt program som påminner om Disgen, Holger eller Min Släkt fast på engelska? Finns något av dessa program översatta till engelska?
 
Hälsningar Anna

2005-12-26, 22:07
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mormonernas program PAF är gratis och finns på flera språk. Det kan man hitta på www.familysearch.com under downloads (i överkanten på deras sida).

2005-12-31, 14:29
Svar #24

Utloggad Anna Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2018-12-03, 21:51
    • Visa profil
Tack Elisabeth,
det verkar enkelt och bra. Nu ska jag bara skicka över en gedcom fil så har dom vad som behövs.
 
Hälsningar Anna

2006-11-30, 11:28
Svar #25

Krister Eriksson

Jag funderar lite över programet  PAF  hur funkar det och är det någon som provat det är intresserad av kommentarer kring dea! Är det ett program lika bra som något annat släktforskar program eller????

2006-11-30, 11:44
Svar #26

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Enklast är väl att ladda hem och installera programmet och starta det.Då visar det sig snart hur det funkar.

2007-02-26, 19:07
Svar #27

Lennart Duvseth

Vilket släktforskningsprogram rekommenderas av de flesta? Jag skulle vilja kunna föra över informationen på CD tillsammans med bilder och andra dokument som kan vara intressanta att spara. Detta för att kunna dela med mig av mitt arbete till andra i min släkt. Att behöva skriva ut allt är ointressant i dagsläget när de flesta har datorer. Finns det ett sådant program?

2007-02-26, 19:31
Svar #28

Yvonne Nilvé

Hejsan.
 
Jag talar mycket varmt för Legacy 6.0. Det har suveräna funktioner när det gäller just bilder och annan media. Tyvärr är jag själv lite besviken på att det inte finns lika fina ortregister som i t.ex. Min släkt. Men vill du kolla in hur programmet gör hemsidor så ta en titt på http.//www.fleraintressen.se/yvonne,
klicka på de nedre länkarna. Detta gör programmet med din bestämning av bakgrund o.s.v.
En annan fördel är enkelheten i inmatning, hantering av data och hur lätt det är att precisera dina egna preferenser.
 
MVH  Yvonne

2007-02-27, 07:13
Svar #29

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Programmet Min Släkt laddas ner från  http://www.dannbergsdata.se/
Marknadens billigaste och mest suveräna program. Har alla funktioner som en normal släktforskare behöver.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna