ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-15  (läst 2445 gånger)

2001-12-20, 19:27
läst 2445 gånger

Utloggad Agneta Asteborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2016-09-14, 11:05
    • Visa profil
Hejsan! Jag har idag släktforskningsprogrammet Holger 5.0 och undrar vad jag ska satsa på i fortsättningen. Ska jag satsa på Holger 6 eller på något annat program? Är Disgen 8 bättre? Hoppas någon kan berätta lite om vad som skiljer de olika programmen åt och komma med lite goda råd.
Hälsningar Agneta Asteborg

2002-11-17, 23:47
Svar #1

Sofie Johansson

Hej!
Håller med ovanstående.
Är nybörjare och vet ej vad jag skall välja, vet
bara att jag vill ha ett lätt program.
Med vänlig Sofie

2002-11-18, 07:03
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Sofie
Under rubriken Holger finns en del om olika program
mvh
rune

2002-11-18, 16:11
Svar #3

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Sofie !
Här har Du adressen till ett bra släktforskarprogram som heter MinSläkt, och passar
bra till både nybörjaren och den mer erfarne forskaren. Lycka till
http://www.dannbergsdata.se/
Mvh Mats

2002-11-19, 08:44
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Disgen 8 har fått en ny presentation genom en rundvandring på www.dis.se  Disgen fungerar väldigt bra för mig, och lämpar sig både för nybörjare och avancerade användare. Allt ligger ju i vad man själv vill ha ut av programmen och hur mycket man anväder de olika finesser som finns. Jag kompletterar lite med andra program för vissa utskrifter t.ex.
 
Att rekommendera vad som är bäst för någon annan är ju ganska svårt, det är mycket hur man vänjer sig. På Rötter finns under Länkar/Hjälpmedel/Datorprogram (alltså inte direkt under Hjälpmedel) följande sida Länktips för släktforskare - Datorprogram som ger adresserna till flera program och där du kan ladda ner demos till flera av dem.  
 
Jag råder dig att kanske testa flera olika program, men jag har fastnat för mitt huvudprogram - det är så alla gör som tipsar när du frågar :-). De kommer med sin favorit ...
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-11-19, 10:18
Svar #5

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Agneta, Sofie m.fl.
 
Jag tänkte inte rekommendera mitt favoritprogram; dels för att det inte är optimalt för svneska förhållanden, dels för att det finns andra program som utvecklats med stormsteg i samma riktning sedan jag började med mitt program för ett halvdussin år sedan.
 
Jag använder själv ett amerikanskt program som heter The Master Genealogist. Det är ett mycket avancerat program som stöder många olika funktioner som t.ex. olika typer av meningar för olika personer, konstruera egna händelsetyper etc. (mer info finns på www.whollygenes.com). Jag tycker dock att det är alldeles för avancerat för nybörjaren och jag använder själv bara 75% av dess funktionalitet trots att jag använt det i snart tio år. När jag började använda TMG var det dock det enda programmet som hade riktigt bra källhantering och det tycker jag är någonting man ska satsa på redan från början, i synnerhet om man är nybörjare. Jag gjorde inte det helt konsekvent själv, och det har jag ångrat tusen gånger när jag försökt gå tillbaka och kontrollera gamla källor.
 
Ett program som dock utvecklats enormt på det här området är DISGEN. DISGEN 8 har en utmärkt källhantering, är rimligt flexibelt i sin händelsehantering och borde räcka mycket långt för den som är både nybörjare och lite mer erfaren släktforskare. Dessutom finns det utmärkt support genom DIS och en stor användarpool vilket torde trygga vidareutvecklingen av programmet. DISGEN har också en mängd funktioner som man som svensk släktforskare uppskattar, bl.a. alla kommuner och församlingar (utom de allra senast tillkomna) förprogrammerade i en utmärkt hierarki, kartfunktion för att se hur en person eller släkt flyttat etc. (se mer info på www.dis.se) Om jag skulle välja nytt program idag kan jag svårligen se hur jag skulle kunna förbise DISGEN. Rekommenderas varmt!
 
M.v.h.
 
/Björn Pilström
Devonport, Nya Zeeland

2002-11-19, 22:19
Svar #6

Sofie Johansson

TACK FÖR ALLA GODA RÅD !
 
mvh Sofie

2002-12-01, 22:14
Svar #7

Jan Signarson

Är nybörgare,undrar villket släktforsknings program ska man välja,och vad kostar det,var får man tag i det????
MVH Jan

2002-12-01, 22:22
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Se rubriken Råd och tips ang släktforskningsprogram
 
Hälsningar,
Eva Dahlberg
 
Dessa olika rubriker är numera sammanslagna till denna, enda diskussion.. //Anbytarvärden

2002-12-07, 11:37
Svar #9

Ove Torgny

Jag kunde inte se programmet Reunion i listan. Varför?

2003-02-23, 19:57
Svar #10

Olof Hägerlund

-- Finns det något program som kan framställa ett riktigt träd, typ en ek, av sin släkt?

2003-02-24, 22:06
Svar #11

Hasse Wester

Hej
Undrar om någon vet om någon test av olika släktforskningsprogram förekommit? Då inte gjord av Disgen.
Hasse Wester

2003-02-25, 09:12
Svar #12

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Min Släkt! Hämtas på www.dannbergsdata.se  
Inte bara bäst utan dessutom billigast. 0 kr utan licens. 350 kr för full licens

2003-02-25, 09:41
Svar #13

Ingrid Wikberg

Vad menas med utan licens och full licens ? Har detta med hur man kan använda programmet?
Vad är bästa valet och varför?

2003-02-25, 09:46
Svar #14

Hasse Wester

Hej
Min fråga gällde om det finns någon objektiv test.
Använder själv Min Släkt och är mycket nöjd.
 
Hasse

2003-02-25, 10:09
Svar #15

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Hasse!
 
En jämförelse av program finns på norska DIS' hemsida. De har bl.a. en översiktlig tabell över de olika programmen. Om du där klickar på programnamnet överst i varje kolumn kommer du till en mer detaljerad poängspalt.
 
Det finns f.ö. här en diskussion som specifikt handlar om detta ämne. (Observera att det amerikanska test i en PC-tidning som jag där nämner inte verkar särskilt kvalificerat eller kunnigt.)

2003-02-25, 13:28
Svar #16

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Min släkt går att använda gratis om man står ut med att det poppar upp påminnelser med jämna mellanrum. För det oerhört fascila priset 350 riksdaler slipper man detta och får dessutom förstklassig support av en släktforskare.

2003-02-25, 15:52
Svar #17

Ingrid Wikberg


2003-02-25, 16:11
Svar #18

Jonas Kuschner (Jonas)

Sanningen är att det inte går att säga vad som är ett bra släktforskningsprogram om man inte vet vilka behov det skall fylla. Ofta vet man inte det själv när man börjar forska och det är ju ingen nödvändighet att skaffa ett program omedelbart när man börjar - det finns en risk att man låter sig styras av vad programmet klarar av.  
 
Det viktigaste - och det gäller för alla användare - är att man skaffar ett program som klarar av att tydligt ange vilken källa en uppgift är hämtad ur. Allting annat kan man bearbeta eller dubbelkolla senare. Men om man inte kommer ihåg varifrån en uppgift kommer kan man inte lätt kontrollera den i efterhand - kanske flera år senare när man helt har glömt vilka källor man jobbade med i ett visst fall. Och då kan (bör!) varkan man själv eller någon annan lita på uppgifterna.
 
Crister här ovanför är entusiastisk och propagerar för Min Släkt. Även Disgen är väl ett billigt och bra alternativ. Holger bör man akta sig för till dess att en ny version kommer med bättre hanteringar av källor och källhänvisningar - dessutom är det mycket dyrare än de båda andra.  
 
Själv använder jag ett amerikanskt program, TMG, som bättre än något av de svenska hjälper mig med de saker jag vill göra. Om man inte har problem med att ha ett annat språk i menyer och sådant, skall man inte avfärda utländska program. Det finns flera intressanta amerikanska program (Legacy, RootsMagic, Genbox m.fl.), ett par norska (Embla, WinFamily) och åtminstone ett franskt (Heredis). (TMG kan ha menyer på flera olika språk, och det gäller nog även flera andra utländska program.)

2003-02-25, 17:08
Svar #19

Jan Ek

När det gäller Embla som jag använder så finns språkfiler på norska, engelska och svenska. Installerar man alla kan man sedan växla fram och tillbaka när man vill, också under pågående arbete. Påverkar menyer och skärmtexter såväl som utskrifter. Men helt 100% är det inte (riktigt) översatt!
 
Jag är i alla fall nöjd, och det specialpris jag fick den gång jag köpte gjorde det billigt. Nu gör väl den starka norska kronan programmet relativt dyrt, i alla fall för kunder i Sverige; NOK 745,- med några hundra i rabatt vid inbyte av ett annat program. Det går att lasta ned en fullversion som fungerar i tre veckor som prov.
 
Version 5 skall komma före sommaren. Här kan du läsa om programmet
 
/Jan

2003-03-05, 11:20
Svar #20

Torsten Borgström

Jag är helt nybörjare med släktforskning och vill därför ha råd om vilken programvara, som är bäst för min del. Finns det möjlighet att hämta hem kyrkboksanteckningar på nätet eller måste man besöka biblioteken för detta? Tacksam för råd.
Hälsningar
Torsten Borgström

2003-03-05, 18:04
Svar #21

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej Torsten!
Det är svårt att veta vilket program som kan vara bäst. Jag själv har använt mej av Holger hela tiden och tycker att det har varit enkelt och bra men tyvärr uppstår det lite dumma problem ibland. Därför håller jag nu på att testa Min Släkt och Anarkiv och lutar väl mest åt Min Släkt än så länge. Det är dessutom möjligt att använda gratis eller om man vill ha en licens så kostar den 350 kr vilket är billigt. Anarkiv kan man prova också utan kostnad.
Min Släkt hittar du på www.dannbergsdata.se
Anarkiv på www.datadux.se
Mitt råd ang detta är att ta hem på prov och testa själv.
För att komma igång med forskandet så kan det vara smart att gå en kurs om det finns nån på gång - kolla med bildningsförbunden där du bor eller om det finns en släktforskarförening. Till viss del kan man hitta uppgifter via nätet men det säkraste sättet är via mikrokort. Beroende på var du har dina anor så finns en del av Sveriges församlingar registrerade hos www.genline.se
Jag började själv på bibblan med mikrokort och sen gick jag en kurs. Det var för ca 12 år sen och intresset har inte mattats!  
Ett tips som jag rekommenderar att du kommer ihåg: skriv ner var du hittar dina uppgifter när du väl kommer igång annars kommer du att ångra dej sen. Om du vill kolla en uppgift så vet du exakt var du ska hitta den och slipper leta igen. M a o: var noga med att notera källan!
Lycka till!

2003-06-06, 10:41
Svar #22

Stellan Gustavsson

Hej alla?
Jag skulle vara tacksam om någon kunde mig råd om vilket släktforskningsprogram som Ni tycker är bäst, när man avser att lägga in sin forskning på internet/hemsidan?

2003-07-31, 09:23
Svar #23

Utloggad Barbara Wall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2020-04-13, 23:21
    • Visa profil
Engelska och svenska i samma program? Jag är tvåspråkig och har släktingar i både Sverige, England och USA. Finns det något program som klarar att skriva ut info både på engelska och svenska?

2003-07-31, 09:49
Svar #24

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Barbara
 
I programmet Disgen kan man ändra till bl.a engelska. Om du går in på www.dis.se så kan du ladda hem deras Demoversion. Sedan är det bara att testa och se vad du tycker.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2003-07-31, 10:24
Svar #25

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Angående dataprogram för släktforskning
 
Det finns flera olika bra program på marknaden. Det är ofta en smaksak vilket man tycker är bäst.
 
Två faktorer man bör väga in vid valet av program är:
 
1. Hur ofta dateras programmet upp? Vilken version är aktuell nu och när kom den?
2. Vilken möjlighet till support finns det om jag får problem? Kan jag ringa någonstans och få hjälp?
 
Titta inte i första hand på om programmet är billigt. Samma gäller här som när man köper annat. Man får vad man betalar för.
 
Mvh
Jan-Inge

2003-07-31, 10:45
Svar #26

Utloggad Johan Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-03-12, 15:39
    • Visa profil
Holger klarar av flera språk på ett bra sätt. Det första språket (t.ex. svenska) läggs in som fritext och översättningen (t.ex. engelska) som kommentarer. Då är det lätt att göra båda svensk och engelsk HTML-presentation.
Mvh,
Johan

2003-07-31, 16:55
Svar #27

Anna-Carin Betzén

Min Släkt kan skriva ut ledtexterna för standard-händelser (född, död, begravd, döpt, gift, osv) på bl.a. svenska och engelska. Men programmet har tyvärr inget stöd för att lägga in egen fritext (kommentarer etc) på olika språk och få ut rätt språk vid rätt tillfälle.

2003-07-31, 19:04
Svar #28

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Tillgängliga språk i DISGEN är svenska, engelska, finska, tyska, danska, nynorska, norsk bokmål, franska, holländska och spanska.
Med en lätt knapptryckning växlar man från ett språk till ett annat. Kommentarer går att lägga in så att när man växlar till ett annat språk så följer kommentarerna med så att de blir på rätt språk.

2003-09-15, 15:13
Svar #29

Mia Stjärnskog

Hej  
Jag har ingen aning om hur man gör, men vill börja släktforska. Kan inte gå ngn kurs eftersom jag har så oregelbundna arbetstider (natt,helg,dag etc). Vill ha ett bra användarvänligt dataprogram för Windows XP, och ngn bra litteratur om hur man går tillväga. Min mors sida kommer från Åland/Finland och min fars sida från södra Östergötland. Har försökt leta på Inet, men kan inte själv utvärdera de olika programmen etc. Alla tips mottages tacksamt.
hälsn mia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna