ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Från PC till Mac  (läst 4880 gånger)

2012-08-06, 12:14
läst 4880 gånger

Utloggad Ebba von Sparr

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-06-04, 14:00
    • Visa profil
Funderar på att övergå från pc till Mac. Kan ju då tyvärr inte använda Min Släkt , som jag gillar mycket. Nu på prov fört över Min Släkt- uppgifter via gedcom till Mac Family Tree för att testa. Mycket hamnar rätt men inte källorna - vad gör jag för fel? Skulle helst vilka fortsätta med Min Släkt men har alltid problem med min pc :0(

2012-08-06, 17:59
Svar #1

Bengt-Arne Andersson

Olika varianter av gedcom ? Kan du prova olika inställningar vid gedcomexport ? Jag kör Mac Family Tree och testade Morlandas gedcomfil men kan egentligen inte kolla om något har blivit fel men det ser riktigt ut i redigera-trädvy. Har inte noterat om den var gjord med Min släkt eller något annat, där finns olika att testa för den som vill. Bra släktsida !

2012-08-07, 08:05
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Ebba,
 
Det lär väl finnas programvara som gör att du kan köra PC-program (t.ex. MinSläkt) på en Mac, du kan säkert fråga om det på detta forum också, eller leta på internet.
 
Såhär skriver Dannberg på MinSläkts webbsida:
 
MinSläkt är ett rent Windows-program. Däremot finns det flera användare som kör MinSläkt på Mac. De använder då någon form av Windows-emulator, t ex VirtualPC, Parallels Desktop, CrossOver Mac, VirtualBox etc.
MVH Henrik Dannberg
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-08-07 08:14)

2012-08-07, 08:19
Svar #3

Utloggad Petrus Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 08:59
    • Visa profil
Jag rekomenderar inte att köra PC program på MAC, jag upplever det svajigt, Så jag tog bort det på en gång. Jag har precis gått över till MAC, och släktforskningssidan får man tyvärr säga är under utvecklad. Jag har precis köpt MC Family tree, det verkar helt ok. Vad som avgjorde var möjligheten att köra både iPad och MAC. Reunion är också ett välrenommerat program.

2012-08-07, 09:00
Svar #4

Utloggad Tomas Kerslow

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-03-09, 10:02
    • Visa profil
Jag kör CrossOver på min Mac för alla PC-databaser (Dödboken, Sveriges Befolkning, mfl). Fungerar perfekt!
Som släktforskn.program använder jag iFamily for Leopard (trots namnet fungerar det för alla OS; Lion, M-Lion, Tiger, etc.).

2012-08-07, 09:21
Svar #5

Utloggad Petrus Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 08:59
    • Visa profil
Då har vi olika erfarenheter av Crossover. Jag kör det för tex ett bibelstudieprogram, E-sword. Jag är inte nöjd utan söker något annat. Jag prövade även att köra Disgen vilket fungerade hjälpligt. Anarkiv gick inte alls.

2012-08-07, 11:22
Svar #6

Bengt-Arne Andersson

kompl. t. mitt tidigare: när jag tog in gedcomfilen från morlanda fick jag en varning från MacFamTree att en tagg inte kunde tolkas. I dom senaste uppdateringarna har dom haft förbättringar i gedcomhanteringen så jag kanske ska göra ett nytt försök för att se vad som händer ?

2012-08-07, 23:49
Svar #7

Utloggad Ebba von Sparr

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-06-04, 14:00
    • Visa profil
Tack för alla svar!! Jättebra att få synpunkter och förslag!
Blir nu tveksam till om jag verkligen ska gå över till Mac(jag har grunnat på det i över ett år sedan min pc började krångla och alla i min närhet säger att deras Macar aldrig krånglar). Tycker ju inte att jag ska ha windowsprogram på en eventuell Mac eftersom jag då lika gärna kan köpa en ny PC.
Jag har också Ipad och tycker det verkar praktiskt att kunna ha samma släktprogram i både datorn och Ipad och kanske även det går till telefonen.
Kan man inte köra Dödboken och Sveriges Befolkning i Macen? Alltså utan Crossover.
Något annat jag ska tänka på inför ny dator, Mac eller PC??

2012-08-08, 00:48
Svar #8

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Priset och prestandan: du får väl samma prestanda ur en PC för ca halva priset. Säger jag med risk att bli påhoppad av alla Mac-fan.
Programutbudet: är väl som framgår aningen begränsat till Mac.
Krånglande datorer brukar oftast vara brukarfel och kan man krascha en Pc så kan man nog sumpa en Mac också.
Ett vanligt fel med krånglande datorer som många inte tänker på är damm, damm som samlas i datorn och sabbar kylningen av processor och/eller grafikkort.
Speciellt om dom står så till att man inte kommer åt att rengöra bakom datorn. Man brukar ofta höra att fläktljudet blir högre om kylningen är dålig.
En dammsugar-session i datorn då och då skadar inte om man är försiktig med statisk elektrisitet från munstycket och fingrar.
En Laptop är lite svårare att rengöra av förklarliga skäl.  
Ett annat problem är att man installerar en massa skräpprogram som tex ASK-toolbar som segat ner många lite äldre datorer.
(bla. Java skickar med det som en ren otjänst om man inte kryssar bort erbjudandet om att få skräpet installerat)  
Nåväl, det var bara mina egna iaktagelser efter att ha pysslat med datorer sedan mitten av 1970 talet då de första byggsatserna dök upp på marknaden.
 
Så till sist.
Lycka till med valet.

2012-08-08, 01:47
Svar #9

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Bertil är inne på det ...
 
Varför i himmelens namn vill någon ha en PC som är av fabrikatet MAC?
Om man nu är en vanlig användare och inte specialicerad på något som bara finns till MAC?
Vet du att det bara är MAC som gäller för de program du vill använda, så kör på. Annars så är det faktiskt PC med Windows som gäller.

2015-06-26, 14:32
Svar #10

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej.  
Har har PC.  
Den första skadades i husbrand men fungerade bra innan dess.  
Den andra hann bara bli ett år förrän läsögat gick sönder och det vara bara att köpa en ny.  
Har nu Toshiba (laptop) med inlagda program från början (inkl Windows 7, microsoft office, AMD vision) Har haft virus på denna men fått bort dem.  
Det jag har lagt in är Disgen (har ca 5250 personer inlagda med olika mängd notiser på varje person), AD, Visma MuseScore, Skype, Google Chrome (m driver toolkit), + olika släktforskar CD-skivor. Sedan är det sedvanliga bilder och dokument i de program som redan finns.  
 
Nu är den åter seg, får ibland vänta flera minuter innan den får fram arbetarsidan (jag har den för det mesta stängd när jag inte arbetar med den) och det ser ut som om den ska haverera -- blir helt plötsligt blå och massor av vit text.  
 
 
Min dotter har en MAC-laptop (Apple) och säger att det sällan strular.  
Jag funderar på att köpa en MAC och vill då kunna flytta över all info från en PC- MAC och ni förstår vilka program jag måste ha för att utföra min vardag.... räcker det med att ha sk Reunion?
Innebär det nytt släktforskarprogram?  
Kan jag då inte ha disgen?
 
Mvh Elisabet

2015-06-26, 15:40
Svar #11

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1592
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:56
    • Visa profil
Elisabet, en liten fundering.
 
När gjorde du senast en diskrensning och tog bort alla temp filer?
 
Hur många % av hårddisken är upptagen av program och filer? Mer är 75 % ?
 
När gjorde du senast en defragmentering av hårddisken?
 
 
Kanske dessa åtgärder kan hjälpa dig att få en piggare dator.
 
Med vänlig hälsning
Anders
Anders Jönsson

2015-06-26, 16:07
Svar #12

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej Anders  
Svar på  diskrensning och borttagning av temp. filer gjorde min man senast för 10 dagar sen. Likaså defragmentering... men det hjälper inte (endast ett dygn) ;)  
Hårddisken har ledig plats 106 GB av 232 GB (= 46%). Vi har alltid tyckt att den varit lite slö.  
Vilket försäljarna sa något helt annorlunda.  
Och jag har knappt några dokument på skärmen.  
 
Frågan gäller från PC-till MAC.  
 
Elisabet

2015-06-26, 16:34
Svar #13

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Kontrollera om du har ASK-toolbar installerad i din PC.
En del lite äldre datorer får krupp av det programmet.
Har botat datorer som tagit 20 minuter på sig att starta med det programmet i sig.
Efter borttagning gick det i regel på en och en halv minut, vilket får anses acceptablet.
ASK-toolbar följer bl.a. med JAVA uppdateringar om man inte klickar bort det vid installationen.
 
Har ni en liten ikon (liknar ett fyrdelat fönster)nere till höger på aktivitetsfältet så får man via den ikonen erbjudande om att boka en gratis uppdatering till Windows 10 när den släpps. Kanske det vore nått (om ni fått erbjudandet, annars kan ni prova få det via Windows Update)?

2015-06-26, 16:35
Svar #14

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1592
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:56
    • Visa profil
Ok Elisabet, tänkte att det var värt ett försök. När det gäller Mac överlåter jag det till någon som vet bättre.
 
Med vänlig hälsning
Anders
Anders Jönsson

2015-06-26, 20:46
Svar #15

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej igen, tack för ert engagemang.  
Finner ingen ASK-toolbar installerad och fönstret för Windows 10 finns enligt Bertils beskrivning.  
 
Min fråga-- tror du Bertil att det ska kunna fungera lättare att flytta över info från PC-till MAC efter det??
 
Mvh Elisabet

2015-06-26, 21:30
Svar #16

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Nej nog borde det gå att exportera dina data till en Mac om du nu har beslutat dig för en sådan. Min tanke var att du kanske ville bespara dig den utgiften och fortsätta med PCn om du fick den att gå bättre.
Jag vet inte mer om Windows 10 än det som står på deras hemsida, fast dom utlovar bättre säkerhet  vad jag förstår.
Jag vet inget om Mac så men det finns nog andra som kan den biten bättre.  
Disgen borde väl kunna leverera en GED-fil att importer i Mac-programmet du väljer.
Men inte heller det vet jag något om.
Kanske rent av att Disgen går att köra i Macen, om inte annat i något PC-emulator.
Tycker bara det är synd att överge din pc bara för att den racklar lite.
Går den inte att återställa till fabriksintällningen? (spara bara din SF_data först)
Generalfelet många gör med sin laptop är att ha den i knä eller i sängen och därmed stoppar kylningen som i regel har sitt intag undertill. Stoppar man kylningen pajar vilken dator som helst. ibland kan det lyckas med att dammsuga in och utblås om man inte kan ta isär datorn och rengöra den från damm.  
Nåja det vara bara några tankar som ni kanske inte har nytta av om ni bestämt er för en mac.

2015-06-26, 22:21
Svar #17

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Kolla autostart att där inte finns programm som ständigt försöker updatera sej själva automatiskt.  
Starta task-manager och kolla vilka programm tar mest CPU-tid.  
Kanske en annan anti-virus programm? Jag byte och då blev min dator snabbare.

2015-06-27, 00:35
Svar #18

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Elisabet,
Det bör inte vara några problem att flytta över dina uppgifter från Disgen till ett släktforskarprogram i Macintosh. Det görs enkelt med hjälp av en gedcom-fil. Använder själv Reunion för Mac som jag tycker är det absolut bästa programmet (men det finns andra program också).  
Jag har också Windows i macen med hjälp av ett program som heter VMware Fusion (finns också andra program för det). Detta för att kunna använda alla CD-skivor som t.ex. dödboken och även Disgen. Reunion är utmärkt på allt utom antavla i textformat, och då behövs Disgen.
Hälsningar, Gunnar

2015-06-27, 10:43
Svar #19

Utloggad Christer Rahmqvist

  • UCR43
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 350
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 17:09
    • Visa profil
    • Välkommen till Christers hembygds och släktsida
Hej på er om Elisabets Pc/Mac bryderier
 
Har följt Elisabehs pc-mac diskussionen med spänt intresse och har följande inlägg.
Om du vill ha en MAC så ska du naturligtvis köpa en. Men!! om du köper en pga din pc har blivit trög så ska du absolut inte köpa en MAC eller något annat för den delen!
Du ska sätta dig in i varför har min pc som jag var så nöjd med när jag köpte den, för det var väl du?, nu blivit så slö, då jag till 100% kan garantera dig
att även en Mac eller vilken dator du än väljer kommer att på sikt få samma problem. Det skulle ta för mycket tid och plats att förklara vad som kan vara/varför så
mitt råd att ta med datorn till en datafirma, en som du har förtroende för, och de dem att fixa din dator och förklara varför och vad du ska tänka på framgent så  
sparar du både pengar och kanske mer viktigt slippa alla våras mara uppstartstids - frustrationen den sliter på både kropp å hälsa.
 
Lycka till
 
Ps har uppstart
UCR43

2015-06-27, 13:57
Svar #20

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Problemet med Windows är ju att det kräver en massa omsorg för att fungera optimalt.

2015-06-27, 14:32
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Elisabet,
 
Har liksom Christer följt den här tråden med intresse och kan inte annat än dela hans rekommendation: ta med datorn till en datorfirma som du har förtroende för och låt dem undersöka varför datorn är så trög. För om datorn har fungerat bra tidigare, och du varit nöjd med den, verkar det ju knasigt att byta till en ny dator innan man undersökt vad om felas. Som angetts ovan, kan det vara en rad faktorer som segar ner hur datorn arbetar.  
 
M v h /Leif

2015-06-30, 09:33
Svar #22

Utloggad Jan-Olov Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 11:18
    • Visa profil
    • Min släktforskning
Hej Elisabet.
 
För att få fart på datorn vill jag föreslå att du laddar ner gratisversionen av CCleaner.
När du installerat och startat programmet markerar du Registret i vänsterkanten. Klicka därefter på knappen Sök efter problem i nederkanten.
När sökningen är klar klickar du på knappen Reparera valda problem i nederkanten. Du får då en fråga om du vill säkerhetskopiera registret vilket du skall göra om något går fel.
 
När du rensat registret från poster som inte används markerar du Verktyg i vänsterkanten. Därefter markerar du Uppstart. Du ser då vilka program som startas i bakgrunden när du startar datorn. En hel del av dessa program använde man sällan eller aldrig och många av dessa kan man avaktivera. Man klickar på det program man vill avaktivera, så att raden blir blåmarkerad, och klickar sedan på knappen avaktivera i högerkanten. Gå igenom samtliga flikar i överkanten som Windows, Internet Explorer osv.
När du avaktiverat alla onödiga program startar du om datorn och då bör det vara mer fart på den
 
M v h /Jan

2015-12-16, 20:37
Svar #23

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 09:17
    • Visa profil
Bra tips som ni gett Elisabet.
Har för egen del gått över från PC till MAC och det är inte utan problem.
Dels så skiljer sig kommandon åt rejält och även övrigt.
Men när man väl kommer överens med MAC så trivs i alla fall jag väldigt bra med den.
 
Jag fick problem när jag kört med Min Släkt i emulatorn Crossover.  
Programmet kör bra men jag kan inte exportera eller spara filer så att jag kan få tag i dem utanför Crossover miljön.
Har uppdaterat mina data ganska mycket och vill exportera till gedcom och sedan importera i Reunion.
 
Har någon ett tips så är jag tacksam. Vill inte lämna apple-miljön då både jag och min sambo har iphone och ipad båda två
 
mvh
Tommy

2015-12-16, 21:47
Svar #24

Kjell Arnesson

Kanske kan detta, http://winebottler.kronenberg.org/ , vara något att fundera över. Jag kör DisGen och befolkningsskivorna på en Mac (OS X El Capitan) utan bekymmer.
 
Mvh Kjell

2015-12-17, 01:42
Svar #25

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Jag kör mac sedan 2 år och tycker det är 100 ggr bättre en PC.  
 
Köpte häromdan svenska genny.se på Mac efter att ha läst detta . Det fungera bra att importera en Gedcom.
 
Återkommer med info då jag kört det ett tag om intresse finns....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna