ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Från Holger till Disgen?  (läst 1977 gånger)

2003-08-23, 12:12
läst 1977 gånger

Essan Gradhman

Hej datorkunniga!
Hur gör jag för att öppna en .dat-fil med forskning som jag fått till Eudora 5.1? Själv har jag Disgen och den som sänt materialet har Holger. Jag har försökt på olika sätt men inte fått det att fungera. Inte ens med import. Någon som kan tipsa?
Essan G

2003-08-23, 20:46
Svar #1

Yvonne Korn (Yvonnek)

Antingen kan du be den som har Holger att exportera sitt arkiv till en gedcomfil (.ged). Sedan kan du importera den till Disgen som vanligt. Annars, om du bara vill läsa informationen, kan du göra det i vilket ordbehandlingsprogram, eller t o m i Anteckningar eller Wordpad. Den .dat-fil som Holger skapar är bara en vanlig textfil, om du byter namn på den till .txt kan du läsa den i vilken ordbehandlare som helst, men det var kanske inte det du ville?

2003-08-23, 23:05
Svar #2

Essan Gradhman

Tack Yvonne!
Genom ditt tips har jag nu kunnat läsa filen...fast det blev en massa konstiga bokstavsrader och andra konstigheter som jag fick ta bort innan det blev läsbart!
mvh
Essan G

2013-01-10, 11:16
Svar #3

Utloggad Hans Angberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 11:50
    • Visa profil
Hej!
Jag har i 10 år använt Holger, men när datorn kraschade i november 2012 skaffade jag en ny dator med Windows 8.
Det  innebär att jag inte längre kan jobba med Holger 8 eftersom Holger inte har någon drivrutin anpassad för Windows 8.
Funderar nu på att byta program, t ex till Disgen.
Om jag kör ut en Gedcom-fil från Holger 8 kommer då alla uppgifter på antavlor och ansedlar att finnas på rätt ställe
i Disgen?
Någon som kan besvara min undring?
Hans

2013-01-10, 14:40
Svar #4

Utloggad Bo Holmstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2016-06-04, 11:11
    • Visa profil
Är detta verkligen sant?  
Givetvis fordrar man att ansvariga för Holger snabbt som attan ger ut en uppdatering så att programmet kan användas i Windows 8. Vi är massvis med användare som kommer att råka illa ut om inte en uppdatering sker OMGÅENDRE!

2013-01-10, 14:58
Svar #5

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Byt från Holger till Disgen så är det löst! Ett alldeles förträffligt program!
 
Mvh/Mats i Örebro

2013-01-10, 17:13
Svar #6

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Bo Holmstedt, det är alldeles sant, Holger 8 fungerar inte under Windows 8, har försökt sedan Win 8 släpptes. Tyvärr, för jag tycker mycket om att arbeta med Holger.
Avvakter lite för att se om det kommen någon lösning.

2013-01-10, 17:41
Svar #7

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Ett ganska så förträffligt program är annars Min Släkt, dessutom billigare än Disgen.

2013-01-10, 19:27
Svar #8

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
DiSGEN finns i en nerladdningsbar demoversion. Om man bara tar in några personer så är programmet fullt användbart, men man kan också läsa in en hel GEDCOM-fil och då övergår programmet till en Läsversion, dvs du kan inte göra några ändringar men kolla upp hur allt blivit i importen.

2013-01-10, 19:52
Svar #9

Utloggad Christer Rahmqvist

  • UCR43
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 347
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:16
    • Visa profil
    • Välkommen till Christers hembygds och släktsida
Det är med släktprogram som allt annat man får det man betalar för. Man ska bara passa sig för att mata in alltför mycken data i en gratisversion om man inte är säker på att det är den programvaran man sedan tänker ha, då man vid gedcomexport med stor, delvis förstålig, säkerhet kommer att upptäcka att gedcomfilen inte innehåller ALLA inmatade uppgifter.
En som vet!
UCR43

2013-01-11, 12:18
Svar #10

Paul Bergström

Två tips för er med Holger 8:
 
1. Kör det i kompabilitetsläge för Windows 7 i Windows 8. Då bör det fungera.
2. Kör det i Linux Ubuntu med wine. Då kommer det också fungera.
 
/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna