ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Formatering av orter och platser  (läst 843 gånger)

2012-11-12, 14:55
läst 843 gånger

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Det börjar nu dyka upp olika karttjänster ihop med släktforskningsregister och det kan ju ge en bra överblick av olika personers förflyttningar och hur många som kom från en by eller församling.
 
Men min fråga är vad som är bäst för att ange orten.
 
Hittills har jag bara skrivit in församling eller stad i fältet Ort och sen har jag fälten Län, Stat, Land. Dessa fyra fält hamnar i GEDCOM filen under PLAC.
 
Det finns också ett fält för Adress som jag använder och den kommer med i GEDCOM under ADDR
 
Kartfunktionerna verkar bara hämta information ur GEDCOM PLAC vilket gör att om 78 personer kommer från Örebro så hamnar alla dessa på samma punkt i kartan.
 
För att få lite spridning på dessa personer så skulle man då i fältet ORT skriva till exempel Stora Torget, Örebro för att på så sätt få lite mer precision i platsen för den personhändelsen.
 
Så jag undrar hur andra skriver in uppgifter i fältet ORT.
 
Jag funderar på att ändra alla mina personer så att jag kan dra nytta av kartfunktionerna.
 
 
Janne

2012-11-12, 22:37
Svar #1

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
I Disgen pacerar man orten på rätt plalts i hierarkin i ortsträdet och ser till att byn eller gården eller adressen får rätt koordinater. Då får man det snyggt i sin karta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna