ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Filändelser för Holger och Disgen  (läst 1742 gånger)

2012-01-26, 15:34
läst 1742 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Hej
Skulle gärna vilja veta vilka filändelser som Holger och Disgen använder. Min släkt har .mis som jämförelse
Stig

2012-01-26, 16:53
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Holger använder *.hol och Disgen använder *.dg + versionsnumret, dvs för Disgen 8 så blir det *.dg8

2012-01-26, 18:48
Svar #2

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jag blir så nyfiken Stig ....
Vad är du ute efter?
 
//Ove

2012-01-26, 20:59
Svar #3

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ove
Så här är det. Två personer jag känner vill försöka skapa säkerhetskopior av sina forskningar. Mycket lovvärt. De kan inte hitta var data ligger och jag föreslog att de skulle låta datorn söka efter filerna. Då uppstod problemet vad filerna kunde heta. Därav min fråga
Tack för hjälpen
Stig

2012-01-26, 21:21
Svar #4

Carl Szabad

Holger 7-ändelser heter *.ho7 och Holger 8 (den senaste) heter *.ho8. Det gäller alltså själva startfilen, inte hela databasen som består av ett varierande antal data- och indexfiler.

2012-01-26, 21:28
Svar #5

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jag förstår Stig. Detta var också ett lovvärt och hedersamt uppdrag för en hjälpare i nöden.
 
//Ove

2012-01-26, 21:46
Svar #6

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Som Carl säger ...
Lokalisera mappen så du får med alla filer som hör till.... kanske (windows)
 
Alla program är inte så enkla som Minsläkt som har EN fil för sin data, .. *.mis
Jag känner Henrik Dannberg via virtuell kontakt och betatester av hans program och annat utbyte sedan hans första beta, 0.8 eller nåt. Jag har en lifetime license där.
Han kan programera i lösvirke om man säger så....  
När han utbildades var det programmering i minimalistisk form som gällde. Det fanns inget minne att tillgå. Minnen var dyra.
första MinSläkt programmet jag provade (för ca 12-14 år sedan) så importerade jag en liten GEDCOM -fil på ett par tusen personer på några sekunder. Alla andra program tog bortåt en minut eller flera.....
 
Sedan har jag på senare år varit tvungen att gå från MinSläkt till något annat (Legacy för min del) för att inte MinSläkt behåller individ ID beteckningarna på det exporterade GEDCOM materialet som jag behöver intakt för uppdatering av mina databaser i TNG8 (The next generation) på webben.
 
Nu blev det över toppen på detta ämne men jag kunde inte hålla mig... det är så sällan som jag är social här eller på andra ställen inom släktforskningen.  
 
//Ove

2012-01-26, 21:58
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Om det är en säkerhetkopia du vill göra så är det bäst att göra den inifån Disgen. Det räcker inte att ta med enbart *.dg8-filerna. I Disgen finns också ett menyval för att öppna datamappen i Utforskaren, så slipper man söka efter filerna på disken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna