ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 30 november, 2007  (läst 2481 gånger)

2003-12-22, 22:38
läst 2481 gånger

Gabriella Wegdell

Var får man tag på programmet MinSläkt?  
 
Mvh,
Gabriella

2003-12-22, 23:23
Svar #1

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil

2004-08-13, 21:26
Svar #2

Irene Edström

Skulle bli glad ifall någon kunde säga mig var jag kan köpa programmet i sverige och pris

2004-09-14, 22:09
Svar #3

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Är det någon som har testat den nya Family Tree Maker 2005?
 
Jag har letat efter en demo men hittar ingen. Så jag är nyfiken på vad andra som provat programmet tycker.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2004-09-17, 14:44
Svar #4

Erik P. O. Berggren

Jag använde sedan lång tid tillbaka FTM och har, då jag inte bara lägger in förfäder utan även kusiner, sysslingar, bryllingar etc. fått ihop en bas på omkring 12000 personer där det dessutom finns flera hundra bilder. Filen är omkring 790 Megabyte och min dator har sagt ifrån och  efter att ha tagit den till service så har jag fått reda på att jag inte bör skriva in fler namn då detta skulle belasta datorn för mycket. Problemet skall vara att FTM inte öppnar filen i delar utan allt i ett.
Vad kan jag nu göra, finns det någon som råkat ut för samma problem?
 
 
Med vänliga hälsningar
 
Erik P. O. Berggren

2004-09-18, 09:07
Svar #5

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Vad är det för dator du har?
Kanske värt att uppgradera den lite.
 
Annars är det väl bilderna som tar upp större delen av de 790 Mb du hade.

2004-09-18, 20:30
Svar #6

Erik P. O. Berggren

Den är ca 1/2 år och jag installerade in ett större minne med anledning av att datorn sade ifrån. Rättare sagt så installerde de som jag lämnade den på service till det nya minnet men de menade att datorn inte klarade av ett så stort och kompakt program
 
/Erik P. O. Berggren

2004-09-19, 10:40
Svar #7

Yvonne Korn (Yvonnek)

Enligt FTM:s hemsida (http://www.genealogy.com/soft_ftm_long.html?priority=9020210#systemreqs) krävs minst 128MB minne, och då bör man nog ha åtminstone 256. Är det möjligt i detta program att länka till externa bilder istället för att infoga dem i själva programmet? I så fall kunde du ju få ner filstorleken betydligt.

2005-02-14, 16:57
Svar #8

Thomas Bagler

Jag hittar bara den engelska versionen av FTM på genealogys hemsida. Finns det någon svensk version? Och om vem säljer den?
/Thomas Bagler

2005-08-03, 19:53
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Är det någon som har FamilyTreeMaker 2005???? Hör i så fall av er till mig som har ett jätteproblem efter ett diskhaveri.
 
Mvh
Lena A L

2005-08-03, 22:15
Svar #10

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Tack alla som hört av sig. Det har nu löst sig för mig.
 
Mvh
Lena A L

2005-10-17, 20:17
Svar #11

Lena Carlsson

Jeg er bruger af FTM og har styr på de danske folketællinger. Men de svenske husförhörslister giver mig problemer. Har I gode råd til hvordan husförhörslister kan registreres i FMT? Jeg er startet med et nyt faktanavn for hvert år og det giver en masse faktanavne, der ikke er til at få styr på til sidst. 
 
På forhånd tak,
Lena Carlsson

2006-02-02, 21:40
Svar #12

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej!
 
Tydligen kan FTM 2006 sammanställa en CD som man kan dela ut till andra. Någon som har erfarenhet av detta och om det fungerar bra? Så här står det på Family tree makers hemsida:  
 
Give your relatives a beautiful family book filled with stories, charts, photographs, maps, timelines and much more - it's easy to create in Family Tree Maker. Or you can share your work digitally - on CD-ROM or through a free Internet homepage
 
MVH
 
Cecilia

2006-02-02, 22:42
Svar #13

Lena Carlsson

Hej Cecilia,
Jeg ved ikke om dette hjælper dig, men der er en dansk side om Family Tree Maker, som bl.a. har skærmbilleder af programmet: 
http://www.sitecenter.dk/bkb_trading/scrapbog/
 
Jeg ved at andre laver er en slægtsbog til tryk. Og evt. en hjemmeside oprettet via FTM. Hjemmesiden kommer til at ligge på en server i USA. 
 
Du kan sende en gedcom fil med din slægt på til andre på en CD-rom. Jeg har ikke set noget om at gemme slægtsbogen på en cd. 
 
Hilsen
Lena

2006-02-03, 00:11
Svar #14

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Cecilia,
 
FMT har kunnat göra fina böcker i många många år, så det är inte något direkt nytt för 2006ans version.
 
Jag använder mig en hel del av denna funktion och tycker den är bra. Men ofta kompletterar jag med att lägga in den i t ex Publisher för att kunna förändra layouter och annat på ett sätt som tilltalar mig mer. Därefter skapar jag en PDF-fil av det hela som jag bränner ner på CD eller DVD. Men på det stora hela är det en väldigt bra funktion. Men det är fler program som har den funktionen, inte bara FMT. Däremot är jag inte särskilt förtjust i den hemsida som FMT skapar och använder därför andra verktyg för detta. Men FMT är det program som bäst motsvarar i vart fall mina krav på hur ett program skall fungera och jag har använt det i mer än 10 år och rekommenderar det varmt.
 
Mvh
Lena A L

2006-02-03, 02:04
Svar #15

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej Lena och Lena!
 
Det här med släktforskarprogram är sannerligen inte lätt. INGET program har tydligen allt jag letar efter. Men, att kunna exportera en bok från FTM låter intressant och är ett bra alternativ eftersom man kan efterredigera det i Publisher. Jag antar att det kan bli rätt snitsiga böcker av det om man vill!
 
Fast egentligen är jag ute efter möjligheten att bränna hela släktfilen som den är, till CD som kan distribueras. Alltså en CD som fungerar ungefär som om man kör programmet som vanligt. Jag har många fotografier som ska följa med och därför hade en CD passat bra.  
 
Family Tree Legends har en funktion som tillverkar en CD med en read-only version av programmet och den släktfil man väljer. Problemet är bara att jag får inte multimedialänkarna att fungera... Jag hade dessutom hellre valt ett lite större program på marknaden, t ex FTM, eftersom jag antar att det har större chans att överleva i den hårda konkurrens som finns.
 
Var kan jag köpa FTM från Sverige så billigt som möjligt? Kanske från den Danska siten som Lena C nämnde? FTM 2006 kostar $30 via Ancestry, men sedan lägger de porto $15 och så riskerar man väl moms i tullen..?
MVH
 
Cecilia Månsson
 
MVH
Cecilia

2006-02-03, 09:40
Svar #16

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej igen Cecilia,
 
vet Du, jag tror att Du skulle ta och göra ett försök med ett svenskt program som heter Min Släkt. Om Du exporterar ut Din FTM-fil i GEDCOMformat med bilder och allt och sedan importerar in det i Min Släkt så kan Du med min släkt göra en riktigt bra hemsida med hela härligheten. Och det alldeles automatiskt. Och den (den=många många html-filer) bränner Du sedan på en CD och släkten kan fara runt hur de vill bland informationen bara genom att använda vanliga Explorer. Det är vad jag använder för att göra en digital presentation av arbetet. Min Släkt är dessutom billigt.
 
Att köpa FTM är lite problem då de inte finns i Sverige. Jag köper från USA och har bara en enda gång råkat ut för tull. Men nu slår mig tanken att det kanske går att köpa från England, Ancestry har ju numera ett Ancestry.UK.com. Prova med det.
 
Kanske en lite varning också, jag använder numera FTM 2005 trots att jag har 2006 för jag fick problem med 2006an... och hur än installationen gjordes gick det inte att få rätsida på det (jag har WXP).
 
Mvh
Lena A L

2006-02-03, 17:24
Svar #17

Lena Carlsson

Hej Cecilia,
Du kan sagtens købe den på den danske side. Programmet kommer på engelsk og så er der mulighed for at kære en dansk sprogfil ind i programmet, således at programmet bliver dansk. 
Oversætteren har udarbejdet dokumenter til nogle af funktionerne bl.a. hvordan man kan benytte kilder, oprette slægtstræer, udarbejdet rapporter og oprette oprette en slægtsbog. 
Derudover er det er meget hjælpsomt forum via en yahoo-gruppe. 
 
Men om det er det rigtige program for dig kan jeg ikke sige. Der er mange programmer at vælge imellem og de kan hver især mange ting. 
 
DIS-danmark har en liste over forskellige programmer du evt. kan kigge på: http://www.dis-danmark.dk/program/program.asp
 
Med venlig hilsen
Lena C

2006-02-06, 16:26
Svar #18

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej igen,
 
Jag tror jag har hittat vad jag letat efter: Rootsmagic. Jag kan bränna en CD direkt från programmet med min databas med tillhörande dokument (bilder, word- eller pdf-filer etc). Ser mycket trevligt ut än så länge så Family Tree Maker får vänta (fast jag tar gärna mig en titt på programmet en vacker dag eftersom det har mycket annat att erbjuda.)
 
Tack för er hjälp!
 
MVH
Cecilia

2006-03-18, 18:26
Svar #19

Utloggad Nils-Georg Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2011-03-02, 13:08
    • Visa profil
Hej
Jag letar efter någon som har erfarenhet av FTM 2006. Det jag undrar är om det går att länka pdf-och jpgfiler till källanvisningarna?
 
mvh
Nils-Georg Lindström
016-62144

2006-03-27, 16:44
Svar #20

Utloggad Lars Åke Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 18:56
    • Visa profil
De flest format går att länk eller importera
Detta gör man i scrapbook
 
både Adobe acrobat, jpg filer och en hel del annat också
 
har använt ftm från ver9
har du mera frågor om ftm  
får du kontakta mig på min e-mail
 
mvh
Lars Åke Nilsson

2006-12-14, 20:13
Svar #21

Utloggad Hans Johansson

  • Hans Johansson
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-01-24, 00:50
  • Pensionär, fd museiintendent. F. 1952 i Stockholm.
    • Visa profil
Hej. Jag har fått en fil FTW från en släktforskare i Kansas. Jag kan inte öppna den. Kan man själv formatera om den till GEDCOM för att sedan öppna i Min Släkt?
Hälsningar
Hans Johansson, Karlskoga
Hans Johansson

2006-12-16, 22:44
Svar #22

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Prova med att ladda ner Roots Magic Free Trial på http://www.rootsmagic.com/. I detta program ska det gå att importera en Family Tree Maker databas och sedan exportera den till en gedcom-fil. Förhoppningsvis fungerar detta även i provversionen...
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2007-05-01, 17:07
Svar #23

Jonas Eriksson

Hejsan!
Jag använder Family Tree Maker version 9 men är på jakt efter en nyare version , är det någon som har ett till salu eller vet vart man kan köpa det här i Sverige?
Har letat och letat men inte hittat något företag som säljer det ännu, börjar bli desperat.
 
Hör jätte gärna av er!!
jonas.eriksson4@comhem.se
 
Mvh
Jonas Eriksson

2007-05-02, 14:21
Svar #24

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Varför inte skicka efter direkt från Ancestry?
De har FTM version 16, som dessutom inkluderar Gensmarts och Our History in Images, på rea för 31.96 USD + GST (general sales tax) 8% och porto, totalt blir det väl 40-45 USD, leverans på ca 10 dagar.
http://www.theancestrystore.com/ProductDetail.aspx?p=mfsku4331(shops)&PT=Software(shops)
 
Ingela

2007-08-04, 10:41
Svar #25

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej!
 
Jag funderar på att köpa FTM 2006 innan den ersätts  av FTM 2008 för alltid. Jag är intresserad av publisher-funktionen som enligt beta-användare av 2008 kommer att försvinna i nuvarande tappning i nästa version.  
 
Min fråga är: när man sparar en bok i FTM 2006, vilka filformat finns att välja på? Lena Löfström skrev tidigare att hon öppnar den i Publisher. Vilket filformat är det? Jag kan inget om Publisher, men har precis kommit på att jag faktiskt har programmet...(men har det inte installerat)

2007-08-07, 01:27
Svar #26

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Cecilia,
 
jag använder såväl publisher som vanliga Word. FTM har ett eget format så den filen kan inte öppnas på annat sätt än inom FTM men det går att kringå. Man kan helt enkelt kopiera de olika delarna av boken, t ex rapporten äver ättlingar, och sedan helt sonika kopiera in den i vilket ordbehandlingsprogram som helst. Inga problem alls. När det gäller de olika träd Du kan framställa i FTM så kan de alltid skrivas ut till en PDFfil vilken också kan kopieras in i det nya dokumentet. Jag föredrar dock att skriva ut dessa separat direkt från FTM och lägger till dem som bilagor.
 
Så Cecilia Du behöver inte lära Dig Publisher, det går bra med vanliga Word också.
 
Jag köpte FTM 2006, av gammal vana då jag alltid köpt de nya versionerna. Jag fick dock för första gången en massa problem och buggarna tickade tätt. Jag återgick till 2005an.
 
Jag är förvånad över att de tänker ta bort bokfunktionen, men det stämmer säkert för vad jag kan se så är priset numera nästan överkomligt och lägre än vad det någonsin varit tidigare och det antyder ju att något är borttaget. Men eftersom de naturligtvis inte gör förändringar men mindre än att de kan tjäna mer pengar på det så gissar jag att vi snart kan se en speciell programvara för bokdelen, en programvara som endast kan köpas vis ancestry eller genealogy.com.  
 
Men man behöver ju inte använda den senaste versionen. Många av de tidigare versionerna är lika bra och duger mer än gott att använda. Säkert finns det fler än jag som sitter på en massa versioner och kan tänkas sälja dem billigt till hugade spekulanter.
 
Mvh
Lena A L

2007-08-07, 10:37
Svar #27

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej Lena,
 
Och ett stort tack för ditt svar, för nu har du lärt mig något roligt. Att jag kan kopiera en rapport och klistra in i Word. Jag upptäckte precis att jag kan göra precis samma sak i RootsMagic, så nu har jag helt plötsligt möjligheten att tillverka en släktbok i Word med rapporter från både RootsMagic och FTM.
 
Igår beställde jag FTM från Ancestry - och tyvärr den versionen som du hade problem med, 2006. Just nu håller jag på att ladda ner beta-versionen av FTM 2008, en 167 MB stor fil. Den fungerar fram till den 24 augusti.
 
Vad jag kan se, så kommer FTM 2008 att kosta $29.90. Det skulle i så fall innebära att de lägger sig på samma nivå som Legacy (Deluxe) och RootsMagic. Troligen börjar FTM känna hotet från dessa, och med all rätt, både Legacy och RootsMagic har demoversioner som man kan pröva, men än har jag inte hittat någon sådan med FTM.(Förutom beta-versionen för 2008). Båda programmen har väl så goda testresultat, till och med bättre än FTM i något test. Men fortfarande slår FTM dessa program vad gäller snygga rapporter och det är därför som jag är nyfiken på FTM.
 
Vad gäller bok-funktionen i FTM 2008 så verkar det som att man måste ladda upp sitt träd på internet för att få tillgång till detta. Jag har sett lite meddelanden från användare som protesterar högljutt. Så här skriver en som har testat programmet: The book feature is not yet active, although it appears from the beta version that the only option may be to upload the content to AncestryPress (also still in beta). This is basically a personal publishing service that helps you create nicely designed pages from the records, photos, and documents in your family tree, and then print them out. A professional book printing and binding service is supposed to be available shortly. The downside to this feature is that it requires online integration.  
 
Cecilia

2007-08-14, 11:36
Svar #28

Cathis Olsson

I oktober kommer FTM 2008 på svenska jag väntar med beställningen tills dess.
 
Cathis

2007-11-30, 22:21
Svar #29

Kjell Lennart Johansson

Hej!
Ja nu är november månad strax slut. Men någon svensk version av FTM 2008 har ännu inte synts till. Är det  
någon som vet något om av vad som är på gång??
 
Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna