ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Family Tree Maker  (läst 5878 gånger)

2016-01-19, 20:46
läst 5878 gånger

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Ingen från Ancestry har ju tagit bort FTM från din dator, något har gått snett någonstans när du använt datorn och gjort något annat. Kanske till och med programmet finns kvar, bara har försvunnit från menyn?
 
Det finns ju bra svenska program som alternativ. Jag har tidigare tänkt byta till Disgen 2013 (ett litet projekt tidigare i tråden att skriva ett skript som fixar till så att allt från FTM kommer med, även media) men när jag fick demoversionen såg jag att för mycket saknades i Disgen medan jag inte har lika stor användning av programmets styrkor (som koppling till exakta Sverigekartor) så jag lade projektet på is. Nu håller man på att ta fram version 2016. Skillnaden är där liten mot tidigare version - på ytan. Det man gjort är byte av databasmotor och datamodell, vilket ska ta bort de flesta vi kan tyvärr inte implementera det pga databasstrukturen. Så det kan bli bra i framtiden, och inget slår DiS support.
 
Andra svenska alternativet är Min Släkt, till och med ordföranden i konkurrerande DiS tror jag fortfarande kör det programmet

2016-01-19, 21:14
Svar #1

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Intressant alternativ är väl också svenska genney.se som diskuteras(lovordas) på Anbytarforum här
 
- Svenskt support forum
- Svenska menyer
- Modernt gränssnitt känns spännande
 
 

2016-01-19, 21:33
Svar #2

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Vad jag vet är det ett enmans-jobb. Eller?
En svaghet i de flesta lägen.

2016-01-19, 23:35
Svar #3

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Japp och nytt och oprövat....
 
Fördel då vet man vem man skall skylla på. Med Ancestry och alla dess anställda personer är det lite svårare att hitta skyldiga varför inget händer mer än att det tipsas om  nästa avsnitt av Allt för Sverige ;-)
 
Det lille jag har testat Genney så kändes det bra.... jag har tyvärr lagt mina ägg i Wikitree påsen med dess fördelar och brister ;-)

2016-01-20, 16:43
Svar #4

Utloggad Palle Thalén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-11-16, 16:33
    • Visa profil
Hej alla som har svarat ang. Family Tree Maker genom Ancestry. En vänlig själ har t.o.m. lovat att skicka en oanvänd cd-skiva för FTM. Fantastiskt!  Jag tror inte heller att någon på Ancestry har plockat bort FTM. Men försvunnet är det. Det fina med alla dessa inlägg i frågan är de olika program som används.  Nu finns det mycket som jag kan prova på .
Jag tackar så mycket.
Hälsningar
Palle Thalén

2016-01-29, 16:46
Svar #5

Utloggad Palle Thalén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-11-16, 16:33
    • Visa profil
För lite mer än en vecka sedan efterlyste jag Family Tree Maker som hade försvunnet i min dator. Jag har fått hjälp så tillvida att jag har fått en installationsskiva som delades ut på släktforskardagarna 2014. Det visar sig nu  att den går inte att installera så nog tycker jag att det verkar som om Ancestry har tagit bort detta från sitt program.  Vore intressant att höra om någon mer har haft detta problem. CD-skivan är ju faktiskt utdelad för installation.
Hälsningar
Palle Thalén

2016-01-29, 16:52
Svar #6

Utloggad Lars Åke Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 18:56
    • Visa profil
Hej
Palle Thalén
 
Den skiva som de delar ut på släktforskardagarna är den mindre utgåvan men den är på svenska
Den är lite besvärlig att installera
 
 
Hälsningar
Lars Åke Nilsson

2016-01-29, 17:19
Svar #7

Utloggad Palle Thalén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-11-16, 16:33
    • Visa profil
Tack  Lars Åke.
Då gäller det bara att försöka igen.
Hälsningar
Palle

2016-02-07, 23:35
Svar #8

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Nu är det ändrat - Family Tree maker ska inte försvinna, utan de som gjort Mac-versionen ska fortsätta utveckla både den och Windowsversionen.

2016-02-08, 14:11
Svar #9

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Re det Tommy säger står beskrivet i denna blog New Family Tree Maker Options  dvs. att Family Tree maker flyttas över till Software MacKiev
 
* FAQ
* Email newsletter
 
Hlsn
Magnus Sälgö
 
(Meddelandet ändrat av salgo60 2016-02-08 14:12)
 
(Meddelandet ändrat av salgo60 2016-02-08 14:14)

2017-08-23, 14:52
Svar #10

Utloggad Sven-Erik Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-05, 16:07
    • Visa profil
Har varit sugen på att prova denna. Finns det möjligen någon begränsad testversion att tanka ned och prova innan man köper den? När programmet kostar närmare 800SEK är det inget man vill chansa med

Trodde först att "Beta test" fliken var om man ville prova programmet, men tittar man närmare på frågorna är de nämner är de skrivna som om man har använt programmet tidigare, vilket jag inte har

2017-08-24, 17:42
Svar #11

Utloggad Lars Åke Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 18:56
    • Visa profil
Har varit sugen på att prova denna. Finns det möjligen någon begränsad testversion att tanka ned och prova innan man köper den? När programmet kostar närmare 800SEK är det inget man vill chansa med

Trodde först att "Beta test" fliken var om man ville prova programmet, men tittar man närmare på frågorna är de nämner är de skrivna som om man har använt programmet tidigare, vilket jag inte har




Tyvärr så finns det ingen test version att tillgå idag med det har pratas om att det kan dyka upp någon sådan i framtiden jag har använt FTM 2017 sedan 2004 och om jag jämför med några andra så som jag har testat så som Legacy och RootsMagic så har FTM 2017 en kortare väg till menyerna och man vet var man är i programmet 

Om du har några flera frågor så skall jag försöka svara på dem
Hälsningar
Lars Åke Nilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna