ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Family Ties  (läst 1355 gånger)

2000-09-20, 00:36
läst 1355 gånger

Göran Johnson

Har någon erfarenhet av ett släktforskningsprogram som heter Family Ties? Fördelar och nackdelar? Hittills har jag använt Disgen...

2000-12-27, 19:10
Svar #1

A Christensen

Någon som provat Family Ties datorprogrammet har fått ett i present till JUL , är det något Bra ?
eller vad skall man satsa på som nybörjare ? vill inte ha ett på engelsk - Tack

2000-12-28, 00:00
Svar #2

Göran Johnson

Jag har råkat få programmet i somras, men eftersom jag redan använder Disgen, som jag tycker fungerar utmärkt för mig har jag inte sett någon anledning att byta. Dessutom har jag inte fått ett enda svar på ovanstående inlägg sedan i september så Family Ties tycks inte vara ett program som används av särskilt många. Även detta kan ju tala emot det. Men jag har alltså ingen egen erfarenhet.

2000-12-28, 13:15
Svar #3

Utloggad Ulla Albano

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2004-05-16, 17:42
    • Visa profil
Jag har tittat på programmet, men eftersom jag inte har så stora erfarenheter, ville jag inte svara först. Det verkar vara ett användarvänligt program, som i alla fall klarar av de krav man som nybörjare ställer på ett program. Själv använder jag Min släkt, som uppfyller alla de krav jag har hittills - dessutom kan man börja använde det direkt. Jag har också DISGEN, men har ännu inte haft så mycket tid att jag har kunnat lära mig att använda det! Ulla Albano

2003-07-10, 20:53
Svar #4

Utloggad Anneli Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2013-10-06, 12:31
    • Visa profil
Jag har sett i affären att de säljer ett program som heter Family Ties 2 som är helt på svenska. Är det någon som har några kommentarer om programmet? Finns det att ladda hem som demo någonstans så att det går att testa innan man går och köper det?

2003-09-18, 22:44
Svar #5

Sofie Johansson

FAMILY TIES 2  
har någon erfarenhet av detta program?
Är det verkligen helt på svenska?
Affären kunde ej svara på det

2003-09-19, 08:38
Svar #6

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Ett tips till alla är väl att använda ett program som många andra också kör.  
 
Det finns ett antal amerikanska program av varierande kvalitet. Ett sådant är Family Tree Maker som finns i ett antal versioner utan kompabilitet till alla versioner. Med andra ord - skräp!  
 
Ett annat dök upp som gratis på PC för allas senaste skiva. Kith and Kin Pro hette det. Inte kul om man säger så.  
 
I Sverige talar vid om Holger, Disgen och Min Släkt. I detta forum vill jag minnas att det funnits frågor om fortsatt utveckling av Holger.  
 
Personligen har jag vid flera tillfällen rekommenderat Min Släkt som pedagogiskt, lättarbetat och begripligt också för den mindre datavane. Dessutom billigt. Det utvecklas också ständigt.

2003-09-19, 08:39
Svar #7

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Gratis version av Min Släkt finns på www.dannbergsdata.se

2003-09-19, 09:14
Svar #8

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Christer, ovan skriver Du Ett sådant är Family Tree Maker som finns i ett antal versioner utan kompabilitet till alla versioner. Jag har använt FTM i många många år och på olika plattformar och förstår helt enkelt inte vad Du menar. Det är visst kompatibelt såväl hit som dit. FTM är allt annat än skräp. Det är mycket avancerat. Genom exportfunktionen till GEDCOM (vilket de allra flesta släktforskningsprogram har) kan man dessutom skyffla insamlade data mellan FTM och nästa vilka andra program som helst. T ex så använder jag mig av Min Släkt för att göra web-presentationer och då importerar jag helt enkelt bara mina data från FTM. Inga problem alls. Jag exporterar också data som lite beroende på vad de skall användas till läggs i allt från Exel till File Maker Pro. Att FTM sedan har en avancerad funktion för publikation av släktböcker etc är ju inte heller fy skam.
 
Att världens mest sålda programvara för släktforskning skulle vara skräp... nej Du. Det är nog mer en fråga om tycke och smak.
 
Mvh
Lena A L

2003-09-19, 12:01
Svar #9

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Jag kanske tog i lite. Men FTM är väl uppe i version 10 eller nåt sånt nu. Och det är problem med att läsa filer från gamla versioner. Om man inte gör om dom som du mycket riktigt skriver. Det är inte alla som klarar det. Självklart är det är sålt i många ex eftersom det är amerikanskt!  
 
Min Släkt är ett svenskt program gjort av en person som själv släktforskar. Din beskrivning av hur du hanterar data låter minst sagt krångligt. Om FTM är så bara varför går du via Min Släkt för att generera html-filer?
 
De flesta letar väl efter något som är enkelt och begripligt. Och, som den dag man känner sig mogen, gör det enkelt att publicera på nätet.
 
Men smaken är (tack och lov) delad. Jag ville bara bidra med tips.

2003-09-19, 22:27
Svar #10

Sofie Johansson

Tack! för alla tips!

2005-05-08, 13:19
Svar #11

anders sjö

Jag har inga erfarenheter av programmet men man kan iaf inte klaga på priset: Family Ties (10kr)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna