ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2010  (läst 2591 gånger)

2010-05-08, 21:57
läst 2591 gånger

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag skulle bli mycket glad om någon summerar alla upplevde GEDCOM-brister i Disgen 8.2 och kommer med förslag på hur det ska åtgärdas. Jag (Disgen-ansvarig) lovar att vi ska gå igenom alla förslag och återkomma med våra beslut och åtgårder.

2010-05-08, 22:36
Svar #1

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej christer
Jag var i den inställningen för ca.10 år sedsn. Jag beta testade Disgen och fick faktiskt en egen version gratis som tack för hjälpen.
 
Jag hoppas, verkligen att det finns nytt blod som hänger på och vill förbättra DISGEN, även om jag själv inte anvönder det.
 
Är du inblandad i programmeringen av Disgen Christer?

2010-05-08, 22:44
Svar #2

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
@Christer Gustavsson
Jag skulle bli mycket glad om någon summerar alla upplevde GEDCOM-brister i Disgen 8.2 och kommer med förslag på hur det ska åtgärdas
 
Det där får du nog jobba med en hel del själv. Sånt där tar tid.
Orkar du igenom så blir det ett lyft för Disgen.
 
mvh // ove

2010-05-09, 00:11
Svar #3

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej Christer,
jag tror de är svårt för någon att summera alla problem eftersom man bara känner till sina egna, det måste ju i så fall var ni som jobbar med disgen och får in alla synpunkter.
Jag deltog ju i senaste beta provet så du Daniel vet vad jag skulle vilja ha.
 
mvh
/Janne

2010-05-09, 22:23
Svar #4

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag ansvarar för Disgen men gör ingen programmering, som tur är. Men vi har många som jobbar runt själva utvecklarna för att ge dem så mycket utvecklingstid som möjligt.
 
Jaja, man behöver ju inte tolka mig bokstavligt med .. alla upplevda... Får jag ett antal strukturerade synpunkter (problem och förslag), så kan jag hantera dem oxå. Först till kvarn kanske har störst möjligheter .... Vem vet? Tyvärr saknar jag Gedcom-kompetensen för att göra ett bra utredningsjobb på egen hand.

2010-06-14, 00:11
Svar #5

Utloggad Börje Williams

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 16:13
    • Visa profil
På sidan 41 i handledningen för Disgen 8.2 står inom en ruta, en begränsning: OBS För att......brist i databasprogrammet. Kommer detta att lösas?
Börje

2010-06-30, 13:42
Svar #6

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Går det att få in ett 8,0c som jag tidigare kört på xp, till nuvarande vista?.  
Mvh/Kent

2010-06-30, 17:49
Svar #7

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Nej, du behöver Disgen 8.1e. Dock bättre att välja den senaste versionen 8.2a.
Mera utförlig information kring detta finns på Disgens webbsidor http://disgen.dis.se/dgcms/ .

2010-07-08, 16:30
Svar #8

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Hej
Är det jag som gör nåt galet, men sökfunktionen sök personer fungerar inte för mig i nya versionen av Dg 8.2a
 
/Christina Claeson

2010-07-08, 18:08
Svar #9

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Christina.
På vilket sätt fungerar den inte?
Har du Nollställt innan du börjar söka?

2010-07-09, 09:32
Svar #10

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
nehe
Det hade jag visst inte ;-)
Tack fär hjälpen !
/Christina Claeson

2010-07-22, 19:15
Svar #11

Utloggad Bo Lindquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2017-01-07, 13:49
    • Visa profil
Hej,  
jag har suttit ett bra tag med Min Släkt och har där över 5000 personer inmatade. Nu funderar jag på att konvertera till Disgen bland annat pga av dess kartor och koppling till DISBYT. Nu undrar jag om det är någon som vet om det brukar vara problem att göra en konvertering från Min Släkt till Disgen? Får man med sig noteringar gjorda ifall man exporterar en gedcom och sedan importerar den igen i Disgen? Finns det annat som kan vara problematiskt?
 
Mvh
Bosse

2010-07-22, 21:18
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det som inte kommer med är konfidentiella noteringar och att-göra-noteringar. Resten kommer med såvitt jag vet. Du kan prova själv om du vill genom att hämta Disgen-demon, exportera en mindre mängd personer från MinSläkt (högst cirka 100) och göra en provimport. (Om du importerar fler personer än så till Disgen-demon går det enbart att läsa och visa data, men inte ändra, och det gör det lite knepigare att se hur importen har gått.)

2010-07-22, 21:27
Svar #13

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Bo...du har ett mail med mina erfarenheter från detta

2010-07-23, 10:31
Svar #14

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Jag har Disgen 8.1d och MiS 3.6
 
Det som ställer till det värst för mej (som också skulle vilja kunna flytta till Disgen) är problemet med att händelsenotiser i Min Släkt görs om till fotnoter i Disgen.  
Jag har diskuterat det problemet tidigare här:
 
För mej som använder händelsenotiser mycket är det avgörande för en ev. flytt att det kan lösas utan alltför mycket manuell handpåläggning.
 
Noteringar under Plats hamnar också som fotnot i Disgen.
 
Sen tror jag att vigselnotiserna kommer med men de går inte att redigera i Disgen.
”Egen familjehändelse” verkar inte komma med.
Förlovning kommer inte med
Skilsmässa kommer inte med
Lysning kommer inte med
Utbildning kommer inte med
”Att göra” verkar inte följa med.
Länkar till externa dokument kommer inte med
 
Bilder i MiS följer inte automatiskt med och blir inlagda i Disgen från sin ursprungliga plats i MiS. Alla bilder måste kopieras till DgPic och vara i jpg-format. Har de samma namn som i MiS så hittar Disgen dom direkt.
 
Det här är några punkter som jag hittat när jag provat.
 
(Meddelandet ändrat av lid 2010-07-23 10:32)

2010-07-26, 08:00
Svar #15

Sten Magnusson

När det gäller bilder kan man väl använda DgPic som bildmapp även för MinSläkt-bilder.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-07-26, 17:24
Svar #16

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
En sak som kan orsaka fel vid inmatning av personer och som framförallt gör inmatningen långsammare är att Disgen inte väljer senaste inmatade ort eller källa när man trycker på nedåtpil vid inmatning av händelsenotis som född och död. Överst i listan ligger senaste inmatning, men en godtycklig inmatad ort eller källa i listan markeras, så om man trycker Enter väljs den. För efternamnen fungerar det som det ska. Den översta väljs när man trycker på Enter, trots att även där en godtycklig är markerad. Om flera syskon i rad matas in och man inte gör någon extra ändring, så markeras och väljs översta för andra eller tredje syskonet. Jag kontaktade en fadder om detta, men han tyckte inte att vi behövde meddela detta då en ny version snart skulle komma. I version 8.2a är detta inte åtgärdat. Har någon annan samma problem, eller är det något jag gör fel?
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2010-07-26, 21:30
Svar #17

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Meningen är att när man väljer med nedåtpil ska musmarkören flytta sig ur listan om den råkar stå där.
Det är nämligen den rad som markören råkar vara över som väljs.
Så det felet hade jag i morse när jag matade in nya personer.
Men nu så funkar det som jag beskriver ovan, att markören åker iväg.
Fattar ingenting.
Men om du ställer markören nån stans bredvid där listorna kommer så funkar det.

2010-07-26, 21:42
Svar #18

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Tack, Gunnar! Så bra! När jag håller musmarkören borta fungerar det perfekt. Det är den som har ställt till det hela tiden, utan att jag förstått det.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2010-08-22, 10:25
Svar #19

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
När jag gör en kartbild med utökade levnadsbanor över folk i min söklista är alla banor röda utom en som är rosa. Enligt hjälpfilen är det en lokal linje. Jag kan inte säga att jag förstår vad som menas med en lokal linje. Kan någon vänlig själ förklara för mig?
 
Mvh

2010-08-29, 10:05
Svar #20

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Jag har Disgen 8.2 och har några frågor om Disgen.  
I personregistret längst bak kommer det upp siffror som säger vilka sidor en person finns med på. Men, mellan siffrorna står en * och jag undrar vad det betyder och hur jag, om jag önskar, får bort den?
Jag undrar även över följande:  
När jag skriver ut materialet så kommer inte ngn sidhänvisning med. Bara hänvisning till Far III:3 osv, inte vilken sida han står på, är det en inställning någonstans, har letat och letat.
 
Sista frågan gäller:
I Disgen, under verktyg, sökindex...
 
Vad har ni ikryssat? Jag är lite fundersam på om jag ska göra dublettsökning på annat än för- och efternamn eller om jag kan ha nytta av att kryssa i fler rutor, tips önskas.
 
Tacksam för lite vägledning då jag tycker det är svårt att läsa mig till detta i min manual av olika skäl.
Mvh
AnnBritt

2010-08-29, 21:20
Svar #21

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
AnnBritt!
 
Om det i personregistret står 3*27 betyder det att personnamnet förekommer 3 gånger på sidan 27. Om du inte vill ha denna uppgift med ska du ändra i inställningen i Utskrift/Antavlor (eller motsvarande)/Register/Personregister. Bocka då i stället för alternativet En per sida.
Sidhänvisning finns ej i den löpande texten i tavlorna.
Man kan inte hller välja inställningar för personerna i dubblettsökningen.
 
/stig Geber

2010-08-30, 17:52
Svar #22

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Stig.Tack för ditt svar. Då förstår jag 3*27 tex. Men....
Innan jag fick Disgen 8.2 och skrev ut så kunde det stå hänvisat till II:2, sid 45 tex. Nu står det bara II:2 och inget mer.
Ang dublettsökningen så finner jag flera rutor att kryssa i och vet inte vilka jag ska välja. Jag går in under
Verktyg
Sökindex
Där står
efternamn
förnamn
födelse- och dödsår
Orter...
Yrken
Dubblettsökning
 
En del rutor är vita och andra rutor är lite gråmarkerade.
Jag vet inte hur jag ska fylla i och i vilken rad.
Hoppas jag förtydligat vad jag inte förstår.
 
Tack,
AnnBritt

2010-08-30, 19:28
Svar #23

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag har en tid funderat på att byta släktforskningsprogram till Disgen. Det som gjort att jag tvekar är dels hur mycket manuellt arbete det kommer att bli med att överföra alla data och dels är det begreppet flock. Finns det en övre gräns för antal individer i en flock? Jag har sökt information om detta på nätet utan att hitta svar.
/Hasse

2010-08-30, 20:03
Svar #24

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Disgen har Gedcom-import och hanterar den på motsvarande sätt som flera andra program. Men standarder kan tolkas olika, så om du vill testa så är det bara att ladda ner demo-version som du hittar på Dis hemsida (www.dis.se).
 
I flock 0 (standardflocken) kan du lagra 100 miljoner personer och giften medan flockarna 1-999 vardera rymmer 100 000 personer och giften.
 
När ska man använda flera flockar?
Använd flera flockar när du lägger in personer som du vill hålla lite grand åtskilda från resten av dina inmatade personer. Vanliga situationer kan vara:
 
- Du importerar data från en annan släktforskare men vill titta lite närmare på uppgifterna innan du accepterar dem.  
- Du forskar på något som är mer eller mindre avgränsat från din övriga forskning, t ex smeder i Sigtuna, tunnbindare i Tönnersjö härad, brukare i Lönshult, Pjätteryd (G), prästsläkten Holgersson, osv.  
- Du forskar på lösa trådar som du ännu inte vet om du är släkt med.

2010-09-01, 01:31
Svar #25

Sten Magnusson

Jag håller inte riktigt med Christer om att man skulle vara tvungen att använda flera flockar enbart vid ovanstående tillfällen.
 
Själv har jag delat dessa på bl.a. farfars, farmors, morfars och mormors släkt inklusive de ingifta i respektive släkt.
 
I övrigt kan det vara bra att t.ex. lägga personer i en släktutredning man gör åt någon bekant e.dyl. under separat flock.
 
Till Hasse och övriga som funderar på att skaffa DISGEN skulle jag vilja meddela för kännedom att för det krävs medlemskap i föreningen DIS. Se www.dis.se för mer information. Där finns ju också ett diskussionsforum som i och för sig kräver inloggning, men som det bl.a. står  
DIS Forum skall ge möjlighet till en debatt om och kring Föreningen DIS verksamhet.
Tyvärr drabbades vi för en tid sedan av inlägg vilka inte hör hemma i ett sådant här
sammanhang.
 
http://www.dis.se/discus
 
Där får man nog direktare svar om programmet och diverse annat.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-01, 08:28
Svar #26

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag jobbar med att utreda ett område i mellersta Ångermanland. Jag har de flesta som fötts, vigts eller dött i detta område i min databas. Vissa familjer har flyttat in i och andra flyttat ut från området och då har jag inte följt efter. Det betyder att det finns grupper av personer i databasen som inte hänger ihop med några andra. När jag lägger in nya personer vet jag oftast inte om familjen kommer att stanna i området eller inte. Jag ser inget behov av att dela upp databasen i flockar. Jag har heller ingen möjlighet att söka efter dom isolerade grupper av personer som finns där idag. Min egen släkt är en delmängd i denna databas, som idag omfattar cirka 32 000 personer. Som jag ser det skulle jag nog lägga hela min databas i en enda flock.
Hälsningar /Hasse

2010-09-01, 08:50
Svar #27

Sten Magnusson

Det är absolut inget besvär med flockuppdelning. Upptäcker man att tvä personer i skilda flockar har t.ex. gift sig med varandra öpppnar man bara två fönster med vardera personen som centrumperson och sedan skapar man bara en ny partner och gifte i ena fönstret och därefter drar man över personen i det andra fönstret till partner/giftplatsen. Klart. Samma process om man t.ex. lägger ett barn under fel förälder.
 
I varje fall bör man inte blanda ihop den egna släkten med uppgifter från andra forskare. Sedan finns ju möjlighet att skapa separata arkiv och dessa kan inte blandas ihop.
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-09-01 08:53)

2010-09-01, 20:08
Svar #28

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Sten, det här var text saxad från Disgens hjälp. Själv använder jag en massa flockar för olika ändamål. Farfar, farmor, morfar och mormor och min egen närmaste släkt är separerade från varandra på samma sätt som hembygdsforskning på olika gårdar och i olika geografiska områden (socknar), forskning för vänner och bekanta, syskonbarns anor, stamtavlor för olika släkter (Lorin) mm mm. Omkring 40 olika flockar hjälper mig att snabbt se vilken grupp av personer i databasen någon tillhör.
 
Att använda arkiv tycker jag är sämre än att ha extra datamappar eftersom man delar orter, orter och källor men inte personer i det förra fallet.

2010-09-01, 20:56
Svar #29

Sten Magnusson

Ur DISGENS hjälpfil.
 
De uppgifter som du matar in om personer och giften lagras av DISGEN i en eller flera flockar. Varje flock har ett nummer mellan 0 och 999. En flock motsvaras av 2 st filer med filnamnen DXnnn.DG8, DDnnn.DG8, där nnn är flocknumret. Flera flockar med olika nummer kan sammanföras till ett arkiv.
 
Orsaken till att flockar finns i DISGEN är delvis historisk. När första versionen av DISGEN gjordes för ABC80 i början av 1980-talet fanns bara disketter med liten lagringskapacitet, till att börja med 70 kbyte. För att kunna ha ett större material måste det delas mellan disketter och således ligga i separata filer. Flockbegreppet har sedan följt med senare övriga versioner därför att många funnit uppdelningen i flockar användbar.
 
Från och med version 6 av DISGEN har en ändring gjorts så att allt material kan ligga i en enda flock med nummer 0. Därmed blir den som inte vill dela sitt material i flockar inte tvingad till det.
 
I flock 0 kan du lagra 100 miljoner personer och giften medan flockarna 1-999 vardera rymmer 100 000 personer och giften.
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna