ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2009  (läst 3102 gånger)

2009-03-21, 23:31
läst 3102 gånger

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
För att inte tala om Dis Arkiv. Möjliheten att testamentera sin forskning för framtida generationer.
När sände du senast några disketter till Kjell Weber?
Åke

2009-03-21, 23:54
Svar #1

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag tycker det är rätt att ta betalt. Däremot skulle man kunna informera nya köpare om att det inom kort kommer en uppdaterad version.  Kanske vill man då hellre vänta på den nya än köpa dagens version + uppdateringen. Tillsammans blir det väl dyrare med dessa båda än den endast den nya när den finns på marknaden.  
 
ANNIKA

2009-03-22, 00:16
Svar #2

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Vi räknar med att den nya versionen ska kunna levereras i maj, och i nästa Diskulogen som ska komma nu i månadsskiftet finns det information om detta. Tidigare stod det en notis på www.dis.se under nyheter, men den verkar ha halkat ner i något mörkt hål.
 
Två månaders officiell förvarningstid är nog vad vi kan stå för. Sedan har det funnits inofficiellt prat om nästa version sedan länge, t ex på DIS forum, men det kan man inte begära att alla ska känna till.  
 
Jag borde ju ta reda på priserna först och pladdra här sedan, men jag tror att nypris för 8.1e plus uppgraderingspris för 8.2 blir i stort sett samma som nypris för 8.2. Tanken är ju sannerligen inte att någon ska känna sig lurad för att man just köpt 8.1e och sedan måste slanta igen för att få 8.2.

2009-03-22, 11:15
Svar #3

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Åke
ingetad har det för betydelse om jag testamenterat eller inte. Det är väl inte det diskussionen handlar om. Men om du nu så gärna vill veta så har jag lagt upp min forskning på nätet samt delgett det till DISBYT.  
Angående piratkopior så finns de och det finns säkert de personer som använder det utan att vilja använde DISBYT eller någon annan databas.
 
Daniel
Som du säkert märker på mina inlägg känner jag mig lurad att behöva betala för något som enligt vanlig programmerings praxis ska vara gratis. Varför jag säger det är för att jag själv har arbetat i många år som programutvecklare

2009-03-22, 16:09
Svar #4

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Installation till och med 8.1d nu klar på min nya dator med OS Vista. Fortfarande kan jag inte köra programmet. Om jag förstår informationen rätt på hemsidan måste jag nu KÖPA ett tillägg för att kunna köra programmet! Det är ju inte en uppgradering av programmet, endast en anpassning till ett nytt operativsystem som per automatik levereras till mig vid nyköp. (Jag förstår att jag kan besämma själv vilka program jag vill använda med då blir DET istället en avsevärd kostnad).
Så länge DISGEN-programmet utför samma sak tycker jag man ska slippa betala extra. Alltså: jag önskar kunna ladda ner och installera 8.1e gratis
Anders

2009-03-22, 22:11
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Du måste köra programmet som administratör. Högerklicka på ikonen och bocka i rutan under fliken kompabilitet.

2009-03-23, 22:03
Svar #6

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Toppen, tack Jan och alla andra för all hjälp och inlägg i diskussionen. Nu kna jag köra 8.1d på min vista.
Sen gäller det att få in all bråte som ligger på gamla datorn, men det blir morgondagens problem
Tack Anders Nyman

2009-03-26, 14:17
Svar #7

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1801
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 09:24
    • Visa profil
Hej,
Det skulle vara intressant att höra om det är fler än jag som har problem vid utskrift från Disgen8?  Det gäller en del Personer som har långa biografier. När jag granskar, eller skriver ut fattas det text. I stort sett allt som man inte direkt ser när man läser i Biografirutan är borta trots att det finns där under rullisten. Detta är oavsett i vilken form man skriver ut, RTF, PDF eller pappaer. För vissa personer kommer allt med!!
mvh

2009-03-26, 15:32
Svar #8

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Kan det vara så att biografierna är för långa?
Åtminstone förr kunde en biografi bara omfatta 8 A4-sidor. En av mina anor ägnade sig åt att överfalla grannar och främmande hästar såväl som att våldta pigor under gudstjänsten , och de samlade domboksfynden ledde till en väldigt lång biografi. Det var närmare 10 år sedan, men Disgen kraschade så fort jag försökte öppna personbilden för min missdådare pga att så mycket text var inmatat. Jag löste det genom att skriva in domboksnotiserna om de utomäktenskapliga barnen i mödrarnas biografier i stället.
 
Mvh
Camilla

2009-03-26, 16:20
Svar #9

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1801
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 09:24
    • Visa profil
Hej Camilla,
Tack för svaret. Nejdå, det här inträffar redan vi ett halvt A4 så det är riktigt irriterande  
 
mvh
Sten

2009-05-11, 00:25
Svar #10

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Nu är jag jätteolycklig. Har gjort backup hos mina föräldrar, sparat på 3 usb-minnen. Ja, det gör mig bara glad. Men, nu när jag formaterat om min dator och ska installera Disgen 8 igen, så kommer det upp en skylt Släktforskningsprogammet har slutat fungera. Så jag kan inte anv cd:n...Vad gör jag då? Har inte råd att köpa en ny...Ngn som vet hur jag ska göra?
Vänlig hälsningar,
AnnBritt

2009-05-11, 10:47
Svar #11

Helge Olsson

Hej AnnBritt !
Jag föreslår att Du kontaktar en Dis-fadder - det finns en duktig sådan i Handen - se sidan 49 i senaste numret av Diskulogen.
Hälsningar
Mac-faddern
Helge

2009-05-11, 12:39
Svar #12

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
AnnBritt! Det kan vara värt att försöka installera mer än en gång, med lite tur kan det lyckas då.
 
Kjell
Kjell

2009-05-11, 22:12
Svar #13

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Helge och Kjell. Tack för era tips. Jag har redan prövat att installera flera ggr, upp mot kanske 5-6 ggr utan ngt resultat. Det känns lite oroligt men jag har ju min forskning på usb samt på annan dator hemma hos mina föräldrar. Jag ska se om det går att installera från skivan på en helt annan dator. Om det inte gör det, ska jag kont en fadder. Som det är nu kan jag ju inte forska alls, jättetråkigt.  Tack för er hjälp.
Hälsningar
AnnBritt

2009-06-14, 08:49
Svar #14

Sten Magnusson

Ett litet tips. Jag hade själv problem med Disgen för några år sedan. Prövade då MinSläkt. Importerade senaste Gedcomfil till programmet och medan jag försökte få ordning på Disgen lade jag in nya uppgifter i MinSläkt. När jag sedan fick ordning på Disgen igen (ortregister m.m.) återgick jag till Disgen, men har MinSläkt som komplement vid trassel.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-06-16, 18:07
Svar #15

Utloggad Monica Trennéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 17:48
    • Visa profil
Mitt Disgen 8.0 C program, fungerat inte på min nya dator tillsammans med Vista. Jag har aldrig uppgraderat Disgen. Är det bara att beställa och uppgradera till Disgen 8.2.
Mvh
Monica

2009-06-16, 19:50
Svar #16

Sten Magnusson

Angående Disgens funktion under operativsystemet Windows Vista verkar det som det endast fungerar med Disgen 8.1e enligt vad jag sett på DIS hemsida, se DISGEN 8 tips, råd och hjälp. Se vidare under länken Uppdateringar 8.1d där det enligt vad jag sett uppdatering till denna version enbart kan göras från 8.1b. Ta gärna kontakt med närmaste DISGEN-fadder för att få klarhet i hur problemet ska lösas.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-06-16, 22:29
Svar #17

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
För att Disgen ska fungera bra på Vista, så bör man ha 8.1e. Det går med lite trix att få 8.1d att fungera. För att få 8.1e så måste man beställa en cd från kontoret i Linköping och den kostar 100 kr.
Den nya versionen 8.2, som givetvis funkar på Vista, kostar 350 kr om man har varit obruten medlem sedan man köpte sin förra version. Har man inte det så får man betala 750 kr.

2009-06-16, 23:35
Svar #18

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Monica!
Självklart skall du byta upp dig till 8.2 så du får glädje av de förbättringar som skett.

2009-06-17, 00:04
Svar #19

Utloggad Monica Trennéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 17:48
    • Visa profil
Tack för hjälpen. Det är tydligen dags att beställa. Tur att jag varit medlem i Dis genom åren.
Mvh Monica

2009-06-19, 14:04
Svar #20

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Genline inaktivt?
 
När jag ska koppla en källa till Genline så händer det ofta att jag inte kan klicka på rutan för Koppla.
Det står att Genline är inaktivt. Kan det vara ett fel i Disgen 8.2?
Är det fler som har upptäckte detta?
 
Hälsningar,
Helena

2009-07-21, 22:12
Svar #21

Utloggad Monica Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2010-07-09, 11:09
    • Visa profil
Hej!
Jag uppdaterade min dator till Windows XP och har sedan Disgen 8.1a ...När jag nu försöker skriva ut till textfiler eller skrivare får jag hela tiden felmeddelande om skrivare:
 
Feltext från DISGEN
There is no default printer currently selected.
 
Det går inte heller att ange skrivarinställningar ... vad gör jag för fel?
 
MVH/ Monica

2009-07-21, 23:29
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det måste finnas en skrivare installerad i Windows för att Disgen ska trivas. Har du ingen skrivare ansluten till datorn kan du ändå installera en, vilken som helst, för att förnöja Disgen. En pdf-skrivare duger utmärkt och är bra om man vill göra pdf-filer. Exempelvis http://sourceforge.net/projects/pdfcreator.
 
Har du redan en eller flera skrivare installerade är problemet att ingen är vald som standardskrivare. Högerklicka på en av dem (via kontrollpanelen) och välj som standardskrivare.

2009-07-22, 18:26
Svar #23

Utloggad Monica Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2010-07-09, 11:09
    • Visa profil
Hej Daniel och stort TACK för hjälpen! Det löste det hela!
 
MVH/ Monica

2009-08-26, 21:16
Svar #24

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej!
 
Jag kör Disgen 8.2 och har en fråga angående källförteckning på en ansedel.
 
Jag har angivit en Kort titel för källorna jag använder, ibland en egen förkortning, för att de skall ta så liten plats som möjligt i den löpande texten. Sen har jag angett den fullständiga titeln under just Fullständig titel. Detta är gjort under fliken Egenskaper för källa.
 
Sen hade jag en from förhoppning om att när jag skrev ut en ansedel så fick jag möjligheten att skapa en källförteckning där man rentav kunde ange både Kort titel och Fullständig titel. Men när jag går in på Inställningar i utskriftsfliken så finns en lista Skriv ut efter texten med just en Källförteckning, men den är gråmarkerad och går inte att använda!?
 
Har någon ett tips vad jag kan göra för att åstadkomma det jag vill göra?
 
Mvh
 
Jonas

2009-09-09, 10:21
Svar #25

Utloggad Börje Williams

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 16:13
    • Visa profil
Jag använder DISGEN 8.2.
Längst ner i källträdet finns nu Hittegods från äldre DISGEN-versioner - varför ? Har någon annan även detta ?
När blir dokumentationen för faddrarna klar ?
Börje

2009-09-09, 23:20
Svar #26

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Börje, vad är det dokumentation till faddrarna som du efterlyser? Faddrarna deltog i en utbildning i mars och har betatestat sedan i julas. Vad är det du tycker att de saknar?

2009-09-09, 23:26
Svar #27

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hittegods blir det när det är fel i 8.1-databasen och 8.2 vid konverteringen av datamappen hittar källhänvisningar och källor som inte finns med i källträdet. Dessa läggs då i en särskild avdelning med denna rubrik.

2009-09-10, 10:24
Svar #28

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Har noterat samma sak som Jonas, men fyller på en kommentar som gäller antavlor och stamtavlor då man kan skriva ut källförteckningen, samt ger ett förslag till lösning:  
 
Låt mig först säga att jag aldrig förstått poängen med fältet Fullständig titel och har aldrig sedan jag började med DISGEN använt det. Finns det någonsin en möjlighet att få det fältet utskrivet i något sammanhang? Jag hittar ingenting i manualen om detta. Istället har jag använt dels källträdet dels den korta titeln för att få in källhänvisningen på ett sättt som jag är hyggligt tillfreds med.
 
Om man i källträdet har en nivå med information som också måste ingå i den korta titeln, tex arkivinstitution eller arkivnamn, så kommer denna att dubbleras när källförteckningen skrivs ut. I vart fall arkivnamn och möjligen också arkivinstitution måste finnas i den korta titeln eftersom det bara är denna som skriv ut om om man väljer att skriva ut källor men inte källförteckningen.  
 
Jag tycker att källträdet i huvudsak fungerar bra (bättre än i version 8.1 tex vad gäller redigering och mycket bättre än lösningar i andra program). Man har dock från programkonstruktörernas sida, tycker jag,  inte riktigt tänkt igenom vad källträdet borde innehålla och hur den korta titeln skall kombineras med resten av källträdet. Se tex bilden av ett källträd på sid 24 i Handledning för Disgen 8.2, där utskrifter av ansedlar samt antavlor/stamtavlor med källor men utan källförteckningen skulle ge källhänvisningar (om jag förstått det hela rätt) som Födde, vigde 1842-1860 sid 26.  
 
Nu fungerar den korta titeln som en slags lägsta nivå när man skriver ut källförteckningen. För att undvika dubblering i källförteckningen måste också behandla den som en sådan. Men då får man ju kryptiska och möjligen obegripliga källhänvisningar om man skall skriva ut en ansedel eller antavlor/stamtavlor utan källförteckning (som i manualen) och benämningen Kort titel blir verkligen missvisande.
 
Jag tycker att en lösning där källträdsstrukturen och den korta titeln istället vore alternativa representationer av källhänvisningen, där man väljer den ena eller den andra när man väljer att skriva ut källor, hade varit en bättre lösning. Det hade framhävt den korta titlens funktion som en kortare representation av en mer fullständig källhänvisning i källträdet samtidigt som de hade möjliggjort för användaren att anpassa beskrivningen av källan till sammanhanget.
 
Den lösning på problemet (också Jonas problem) som finns är såvitt jag kan begripa att den korta titeln måste innehålla tillräcklig information  för att källhänvisningen skall bli begriplig och sedan får man leva med att informationen möjligen dubbleras när man skriver ut källförteckningen.  Om jag exemplifierar från egen fatabur så kommer är en kort titel med motsvarande post i källförteckningen:
 
Kort titel:  
Daga häradsrätt, Bouppteckningar och arvsskiften  1760-1769 FII:3
 
Post i källförteckning:  
Landsarkivet i Uppsala -- Daga häradsrätt
Daga häradsrätt, Bouppteckningar och arvsskiften 1760-1769 FII:3.
 
Inte idealiskt men det fungerar hyggligt. Den korta titeln får dock inte vara för kort eller kryptisk och man får leva med att ansedlar saknar källförteckning samt eventuella dubbleringar i källförteckningen. Andra varianter är förstås tänkbara.
//Michael Lundholm

2009-09-10, 11:16
Svar #29

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Michaels lösning om alternativa representationer av källhänvisningar tycker jag låter mycket bättre än dagens variant!  
 
Men i väntan på den förändringen, om den nu kommer, vore det väldigt trevligt om man kunde få lägga till de register/hänvisningar i slutet på en ansedel som man kan göra för antavlor och stamtavlor. Det kan ju inte vara någon jätteprocess att ändra det till nästa version?
 
Mvh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna