ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-23  (läst 2511 gånger)

2006-04-26, 22:08
läst 2511 gånger

Utloggad Emma Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2014-07-10, 11:39
    • Visa profil
Ett stort Tack, Cecilia. För hjälpen. Jag gjorde som du skrev och det fungerade. Hade aldrig kommit på att man skulle göra så. Tur att det finns så hjälpsamma och kunniga människor. Tack.

2006-07-15, 13:41
Svar #1

Inga-Lill Fjällström (Lillkatten)

Hej!
Jag har en liten fundering över dödnotering i Disgen 8. I vissa fall så lägger sig noteringen innan ex. giftermålet bland notiser. Hur kan man åtgärda det? Har sett det i många fall då jag granskar utskrift i tabellform.
Tacksam för hjälp!
Mvh Inga-Lill

2006-07-15, 14:34
Svar #2

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Inga-Lill!
 
De man själv lägger in via notisfliken kommer efter den notis som är rödmarkerad. Om du inte är nöjd med placeringen av en notis så är det bara att dra notisen dit du vill ha den.  
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2006-07-15, 14:57
Svar #3

Inga-Lill Fjällström (Lillkatten)

Hej igen!
Det med rödmarkeringen vet jag om. Jag kanske formulerade mig otydligt. Det jag menar är när man lägger in dödsdatum eller giftermål i grunddata så lägger det sig inte i rätt årsordning. Har man sen inte kollat det med en gång så blir det mycket att gå igenom sedan.
Mvh Inga-Lill

2006-07-16, 21:41
Svar #4

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Det som Inga-Lill talar om här irriterar mig också - dvs att man alltid måste gå in och manuellt rätta uppgifterna i grunddata.
 
Orden 'född, gift, död' borde automatiskt styra uppgifterna rätt.
 
Eller är det något som vi gör fel?
 
Mvh
Annastina

2006-07-16, 23:25
Svar #5

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Annastina, vad är det som är rätt? Olika forskare har olika uppfattning om hur man vill ha det. Därför finns det full frihet att placera notiserna i den ordning man själv vill.

2006-07-17, 09:26
Svar #6

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Om rätt eller fel ska man ju inte diskutera och det här är ingen stor sak, men jag tycker inte om att det står: Pelle Persson död 1810, gift 1780 och slutligen född 1750 och därför rättar jag manuellt.
 
Inga-Lill tyckte att dessa tre inrapporteringar borde läggas in i årsordning och jag varierade med att orden född, gift, död borde kunna styra.
 
Övriga notiser lägger jag naturligtvis in där jag vill ha dem.
 
Annastina

2006-07-17, 13:00
Svar #7

Inga-Lill Fjällström (Lillkatten)

Hej Annastina!
Tack för att du åtminstone förstod vad jag menade. Hade jag vetat detta om notiserna från början så hade jag ju givetvis rättat dessa med en gång. Nu blir det så mycket merjobb, för det går ju inte att kolla notiser utan man måste ju ändra det manuellt, från fall till fall.
Mvh Inga-Lill

2006-07-17, 21:16
Svar #8

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hur får jag homosexuella gifta par att vara av samma kön i disgen?
Dessutom har de ett adopterat barn.
Jag har försökt att börja med giftodatum & sedan personnamn (och då även ändrat så att det blir rätt kön) men så fort jag trycker OK så ändras automoatisk den ingifta personen till motsatts kön.
Går detta problem att lösa idagsläget?
mvh elisabet

2006-07-17, 22:11
Svar #9

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag saknar en funktion att kunna lägga in både fosterbarn och adoptivbarn.
 
Jag skulle vilja kunna lägga in både biologiska föräldrar och foster-/adoptivföräldrar, mer än som en notis vilket jag gör idag. Känns inte som obesläktat man eller kvinna riktigt fyller den funktionen. Men jag önskar ev tillvalet i giftemålskolumnen, där det idag finns sambo, äktenskap, före äktenskap, utom äktenskap ev adoptivbarn/fosterbarn.
 
Är det något som kommer?  
 
Känns inte riktigt o.k att lägga in dessa barn under det nya föräldraparet.  
 
Hur gör Ni andra med Disgen 8?
 
Mvh
 
Gunilla

2006-09-01, 17:16
Svar #10

Lennart Pahlman

Om 2 kusiner gifte sig med varandra - hur länkar man detta giftemål om personerna redan är skapade???  
 
tacksam för hjälp.  
Lennart

2006-09-01, 18:27
Svar #11

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Lennart.
Huvudsaken är att ingen person är inmatad mer än en gång.
Ingen av kusinerna får alltså redan ha sin kusinpartner.
Tryck F12 och se till att du har vardera kusinen i var sitt fönster. Båda som centrumpersoner. Skapa ett gifte utan partner på den ena. Markera detta gifte. Dra sedan partnern från det andra fönstret och släpp denne på partner-rutan.
 
Det ska fungera...

2006-09-20, 20:53
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mystiskt problem med Disgen? Köpte mig en ny bärbar av modernaste snitt med XP Home, 1024 i RAM och allt annat, den heter Amilo och är en Fujitsu-Siemens.
 
Fick med viss möda in Disgen 7.0c, eftersom jag inte bytt upp mig, tyckte sjuan fungerade till det jag ville göra.  
 
Men, efter att ha jobbat med programmet några timmar låste sig tangentbordet och det gick inte att skriva något, inte heller fungerade mellanslagstangenten normalt, d.v.s. visade en persons notiser. Jag försökte stänga av datorn enligt konstens regler, men det verkade som att avslutningen tog onormalt lång tid, så jag stängde av den med hårdvarustopp (Höll ner start-knappen en stund). Sen återstartade jag datorn och allt fungerade i en eller annan timme till.
 
På kvällen uppdaterade jag till Disgen 8.1b, som väl är den nyaste varianten, konverterade mina filer o.s.v., i tanke att ett 16-bitars program kanske inte passade på en modern dator.
 
Efter ca 4 timmars jobb med Disgen 8.1b i Arninge idag hände åter samma sak, tangentbordet hängde sig och mellanslagstangenten fungerade inte.
 
Är det fel på mig, datorn eller programmet? Och visst kan jag starta om datorn litet då och då, men kul är det inte. Tack-och-lov verkar detta inte påverka filerna, men man vet ju aldrig....

2006-09-20, 22:31
Svar #13

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag har en relativt ny bärbar dator (HP) och jag har disgen 8.1a, det mystiska med min är att bokstäver och tecken kan börja byta plats med varandra efter en stund. R kan vara under tangen H osv. Det ända som hjälper är precis det du Elisabeth beskriver ovan, man måste starta om hela datorn och eftersom den går på batteri så kan det vara problem att få den avstängd (hjälper ju inte att dra ur sladden). Man får trycka en bra stund på avsluta knappen och sedan startar den om i felläge.
 
Detta fenomen inträffar bara när jag är inne i Disgen och aldrig annars. Det blir lite stökigt ibland eftersom hela datorn måste släckas ned för att åtgärda problemet.
 
Nu har vi inte samma version men det verkar konstigt.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-09-20, 22:50
Svar #14

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej,
 
Jag råkade ut för något liknande häromdagen som Gunilla råkade ut för. Helt plötsligt kunde jag inte skriva frågetecken utan det blev _ istället. Åäö funkade inte heller utan blev , ; eller något sådant. Jag trodde att mitt tangentbord helt plötsligt hade börjat snacka engelska , men så var inte fallet. Jag prövade Word, skriva mail mm, och där funkade tangenterna som de skulle. Problemet försvann när jag startade om Disgen. Jag behövde inte starta om datorn. MYSKO. Har aldrig haft något sådant innan. Kör 8.1b på stationär dator/XP.
MVH
Cecilia

2006-09-21, 01:16
Svar #15

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Cecilia o Gunilla.  
Jag har råkat ut för det ibland också och blev frustrerad - men nu vet jag hur man kan komma förbi det. Längst ner till höger nånstans så står det troligtvis SV. Ibland - jag vet inte varför blir det ändrat till EN (eller JP tom). Klicka och ändra så att det åter står SV så kan ni fortsätta utan att starta om Disgen. Det har lyckats för mig. Men varför inställningen ändras vet jag inte.
Mvh
Per

2006-09-21, 01:50
Svar #16

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Per,  
 
På min står det Stand längst ner till höger, tittar jag alldeles galet eller?
 
Mvh
 
Gunilla

2006-09-21, 06:09
Svar #17

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
När det gäller DISGEN.
Det som står längst ner till höger på skärmen talar om vilken flock man använder. Har man inte skapat några nya flockar, så ska det stå Stand.
 
Jag tror att Per menade Word. I så fall ändrar man språk och då ska det stå SV eller Svenska längst till höger.

2006-09-21, 07:48
Svar #18

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Om det står EN eller SV längst nere till höger bland ikonerna vid klocka så beror detta på att både engelsk och svenskt tangentbord är installerade på datorn. Ta bort det engelska genom att gå in i kontrollpanelen och klicka på Nationella inställningar, klicka sedan på fliken Språk och sedan knappen information. Ta sedan bort det engelska tangentbordet så är detta problem löst. se bilderna. 
 
Hälsningar
Anders Johansson
 



2006-09-21, 09:37
Svar #19

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Eftersom datorn inte bara används av mig utan av barnen som gärna vill ha engelskt tangentbord installerat så får jag leva med att det ibland ändras till EN. Och jag menade inte Word utan just DISGEN. För det är bara när jag är inne i DISGEN som fenomenet uppenbarar sig.  
Om man högerklickar på raden längst ner med ikoner, klocka mm och sedan väljer Verktygsfält och att sedan Språkfältet blir förbockat syns den tvåställiga språkkoden. Om det nu blir ändrat i språkkoden så är det ju lättare att ändra genom att klicka på språket så får man fram de olika språk som finns installerade och då kan man välja SE (eller nåt annat språk som man vill ha givetvis).  
Men som sagt det är BARA när jag är inne i DISGEN som det istället för Schröder blir Schr;der.
Mvh
Per Schröder

2006-09-21, 11:22
Svar #20

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Jag har också lyckats med min laptop att få någon annan text än den jag skriver.
Ex Ingat*` =>(

2006-09-21, 11:23
Svar #21

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Aha,
 
Nu förstår jag, tack för förklaringen. Min son vill helst ha engelska och jag svenska. Men nu vet jag hur jag ska göra.
 
Tack så väldigt mycket!!!
 
Gunilla

2006-09-21, 11:34
Svar #22

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej,
 
Tyvärr så var det inte så enkelt i mitt fall. Mitt tangentbord var inställt på svenska, och jag testade att skriva i Word och i Outlook, utan problem. Så det var bara i Disgen som problemet syntes, i varje fall av de tre programmen som var igång samtidigt. Problemet försvann genom omstart av Disgen - inte datorn.
Nåväl, det dyker kanske upp igen en dag, och då ska jag spionera hårdare.
MVH
Cecilia

2006-09-21, 17:40
Svar #23

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Cecilia!
 
Mitt tangentbord är också alltid inställt på svenska (för min användare) och det blir också på svenska både i Word och i Outlook. Så det är just bara i Disgen som det dyker upp. Och när jag gör som jag beskrev ovan, så kan jag fortsätta utan att starta om Disgen.  
Mvh
Per Schröder

2006-09-22, 21:30
Svar #24

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Genom tangentbordskommandot ALT + SHIFT så hoppar man mellan de olika språken som finns installerade i datorn. Då jag är en flitig användare av tangentbordskommandon råkar jag ut för detta lite då och då.
 
An annan sak som jag råkar ut för då och då är när jag råkar trycka på CTRL + ALT + PIL NED eller HÖGER/VÄNSTER. Rätt kul när man vill spela ett spratt med någon.  
 
Om du provar detta och vill återställa skärmen igen så är det bara att trycka på CTRL + ALT +PIL UPP.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2006-10-01, 19:33
Svar #25

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
Finns det någon som på ett enkelt sätt kan förklara för mig som inte är den allra smartaste när det gäller datorer hur jag går tillväga för att kopiera till Gedcom format. Har läst handledningen, s 56, men blev inte klokare för det : )
 
Mvh Camilla

2006-10-03, 18:51
Svar #26

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Camilla!
 
Du exporterar till Gedcom på följande sätt, det enklaste, utan inställningar:
Gå till menyn Verktyg - välj Exportera personer - markera fliken GEDCOM - klicka på knappen Välj utfil - ge filen ett namn (notera var den placeras, sökvägen står under Utfil) - klicka på Spara - klicka på Exportera - klicka på Alla inmatade personer. DISGEN jobbar nu på. Sen gäller det att hitta filen!

2006-10-03, 21:25
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ovan (20/9) redogjorde jag för ett problem med Disgen, nämligen att programmet oväntat hängde sig efter några timmars arbete.  
 
Nu har jag upptäckt att det hänger sig mycket snabbare om jag gör många sökningar efter personer. På mig verkar det som om Disgen har problem med att utnyttja det stora minne (1024 MB) som min dator har, men kan man göra något åt detta?  
 
För det är ganska retsamt när den hänger sig, och jag får lov att starta om hela datorn för att kunna jobba vidare.

2006-10-04, 08:34
Svar #28

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
Tack Marianne för hjälpen jag tror att jag har fått till det nu.
 
Mvh Camilla

2006-10-23, 20:46
Svar #29

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en RTF-fil (på diskett) som jag skulle vilja lägga in i Disgen.
Jag har gjort en ny flock som jag vill lägga in filen i och  sedan EV. lägga i min  basflock.  
 
 
Jag förstår den biten gällande import i textformat (omnumrering) men inte hur man gör ett utdrag av en RTF-fil från  diskett.
 
 
Mvh,
Kina.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna