ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-06  (läst 2287 gånger)

2005-10-25, 10:09
läst 2287 gånger

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Eila!
 
Ett nytt sätt är att använda ett externt USB-minne som kostar ett par hundra kronor (finns från 64MB uppåt). Denna lilla enhet placeras på USB-porten på en dator och fungerar som en hårddisk. Den kommer med i utforskaren och man kopiera sina filer till den och sedan flytta enheten till dator Nr 2.
 
En del MP3-spelare kan även användas för detta.  
 
Lycka till!
 
Olle

2005-10-25, 11:05
Svar #1

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Helena!
 
Det är inte så att du har för många sökbegrepp i dina sökningar på DISBYT? Töm alla rutor utom namn och födelseår och pröva. Av de uppgifter du har med i sökformuläret kanske alla inte finns med i DISBYT och då får du ingen träff.
 
Du borde dessutom inte alls få träff på dig själv, eftersom du inte finns med i DISBYT (90-årsregeln)!

2005-10-25, 11:15
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Helena (och Marianne)!
 
Ja, det verkar snarast som om du aldrig får träff med dina sökningar...
 
Prova Mariannes modell.

2005-10-25, 14:56
Svar #3

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Jag gör sökningen via DISGEN, och då fyller den ju i själv. Och jag har sökt på personer som jag VET ska finnas med.  
Men ingen träff, den hakar upp sig på första sökningen.
 
Det är väl bara att inse att den funktionen inte fungerar som den ska och göra en sökning via DISBYT på internet.  *suck*
 
//Helena

2005-10-25, 15:59
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag får bara ett tomt fönster med gul bakgrundsfärg när jag söker i DISBYT genom DISGEN. Vad kan det bero på? Sökte på förnamn anders och efternamn berg vilket ju borde ge ett antal träffar. 525 närmare bestämt.
 
Testade nu bara när det frågades om funktionen. Brukar söka direkt på internet.
 
OS: Win98
Version: Disgen 8.1a
brandväggen frågar, och jag ger programmet tillåtelse

2005-10-25, 19:25
Svar #5

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hälsningar
Ann

2005-10-25, 19:59
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, Ann, det var problemet. Jag hade inga parametrar (efter cgi?...) av någon anledning. Konstigt.
 
När jag lade in din sökväg så fungerar det felfritt, alltså även att göra flera olika sökningar efter varandra, som Helena har problem med. Hoppas det löser sig även för dig.
 
För den som undrar så lägger man in sökvägen under menyn Inställningar - Systemet.

2005-10-25, 21:10
Svar #7

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Helena!
 
Jag gör sökningen via DISGEN, och då fyller den ju i själv.
 
Det är ju det som är problemet! Du kan har fler uppgifter i sökformuläret än vad som finns i DISBYT.  
 
Det är inte så att du söker på personer som är yngre än 90 år och som saknar dödsdatum? Du försökte ju faktiskt söka på dig själv.  
 
Har du prövat att söka direkt i DISBYT från DIS hemsida på exakt samma uppgifter som du hade när du sökte från DISGEN och fått träff då?

2005-10-25, 22:04
Svar #8

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Tack Kjell!
 
Jag trodde jag hade gjort det men förmodligen hade jag inte klickat på OK utan på Avbryt när jag var klar.
 
Mvh Britt

2005-10-26, 07:23
Svar #9

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Godmorgon allihop,
 
 långkörare var ordet.
 
Jag ska gå hem och kolla sökvägen ovan.
Jag vet att jag gjorde sökningar på personer från 1800-talet, och de borde gå att hitta.
Återkommer med rapport, huruvida det gick bättre eller sämre.
 
Hälsningar,
Helena

2005-10-26, 09:28
Svar #10

Eila Artursson

Hej Olle och tack för ditt svar!
 
Jag har ett sådant USB-minne, men det jag egentligen är ute efter är en funktion som på något sätt kunde fånga upp ändringar i mitt Disgenprogram. Jag har suttit och pratat med människor och fått historier som jag ville kunna skriva direkt in i Disgen och sedan överföra till mitt huvudprogram hemma. Jag tar en kopia av mitt program före, skriver in dokumentationen på respektive person och överför det nya materialet på något sätt när jag kommer hem.  
 
Vänliga hälsningar
 
Eila

2005-10-26, 14:24
Svar #11

Gabriel Frisk

Hej Eila,
visst går det att synkronisera data mellan dina datorer, de just så som jag gör med hjälp av ett litet hemmanätverk. Jag tar resurserna i form av en bärbar dator med på resan och kopplar upp mej på hemmanätet igen när jag kommer hem och - vips - så är data överfört till Stora maskinen. Jag har gjort inlägg tidigare i det här ämnet, läs här:
 
http://www.dis.se/discus/messages/59/585.html?Fredagenden14maj20041534#POST2284
 
Ingdenting har förändrats sedan jag skrev inlägget... Prova så får du se!
 
Vänligen
Gabriel

2005-10-26, 14:45
Svar #12

Gabriel Frisk


2005-10-27, 16:51
Svar #13

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej!
 
Jag behöver råd från lite mer erfarna Disgen-användare.
Väldigt många av mina anor bor på små torp och liknade. T ex Risbygget, ett torp under Lillgården i Lilla Melstad i Vallerstad(E).  
Det här blir ju väldigt utrymmeskrävande att skriva och när man skriver ut antavlor och liknade får ju oftast inte all text plats.
 
Finns det något bra knep?
 
Mvh Britt

2005-10-27, 18:55
Svar #14

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Britt!
 
Du kan ju välja att inte ta med orterna i utskrifterna. Inställningar - Tavlor - bocka bort Orter.
 
I grafiska utskrifter kan du påverka rutornas längd. Inställningar - Antavla resp Stamtavla - fliken Grafisk - fliken Geometri -Textrbredd. mm.

2005-10-27, 21:35
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Britt, när du skapar en ny ort eller underort så ser du i undre rutan hur det ser ut i utskriften. I den rutan kan du också påverka hur utskriften kan se ut.
 
Då kan det t.ex vara att man i orten Starby lagt in byn Ugglarp och sen gården Ugglarp No 2.
 
I rutan står nu Ugglarp No 2, Ugglarp, Starby (L). Du kan nu ändra så att det i utskriften ska stå t.ex endast Ugglarp 2, Starby (L).

2005-10-27, 22:37
Svar #16

Eila Artursson

Hjärtligt tack Gabriel för din hjälp!
 
Eila

2005-10-28, 11:32
Svar #17

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Tack Anders!
 
Det hade jag inte förstått att man kunde göra. Det underlättar ju faktiskt en hel del.
 
Britt

2005-12-03, 22:18
Svar #18

Anna-Karin Gustafsson

Hejsan
 
Jag har en fråga om orterna i disgen. Tex om vi tar Nolby i Njurunda så är ju det en by i Njurunda med postort Kvissleby. Den ska väl ändå ligga under Njurunda inte kvissleby och med förteckning by? Men vad är det för slags ställe om en person är född i Nolby 4,5 osv? Den ska väl ligga under Nolby, Njurunda? Gör jag mig förstådd?
 
Jag tittar på cd skivan Nya rosenberg där står det inte mycket alls.

2005-12-04, 17:12
Svar #19

Leif Svensson

Nolby är en by under Njurunda.
Nolby nr 4 blir en gård under Nolby, Njurunda.
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2005-12-04, 18:07
Svar #20

Anna-Karin Gustafsson

Okej Tack för klargörandet Leif

2005-12-04, 22:49
Svar #21

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Kan någon hjälpa till med hur jag söker fram redan inmatade dubletter så jag kan ta bort dom

2005-12-05, 07:25
Svar #22

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Jan-Erik!
 
Det enklaste är att skriva ut ett personregister och sen gå igenom det för att se om du har dubbletter. Utskrift - Utdrag - Efternamn - Gör utdrag, sortera och skriv ut.
 
För att undvika dubbletter i fortsättningen aktiverar du dubblettkontrollfunktionen. Verktyg - Sökindex - Bocka i Ja vid Dubblettökning och tryck på Skapa.  
 
När du sen matat in nya personer, efternamn och förnamn, trycker du på knappen Dubblett.

2005-12-05, 13:08
Svar #23

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Det är inget enkelt sätt att skriva ut 69 sidor och läsa igenom alla namn och sedan plocka bort dom.
 
Fanns inte funktionen enklare förut i tidigare versioner?
 
Dubblettsökningen har jag haft aktiverad, men fattade inte att det är jag som skall kolla om det finns en dubblett, jag trodde programmet skötte det.
 
Dessutom finns det tydligen ingen funktion som man kan änvända för att kolla dubbletter vid import av hela flockar från annan forskare
 
Jag har läst denna funktionen och dess hjälptext hur många gånger som helst men blir inte klok på hur det fungerar

2005-12-05, 15:14
Svar #24

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Jan-Erik!
 
Det finns inget enklare sätt, inte i DISGEN i alla fall. Inte har det funnits tidigare heller, i  alla fall inte i versionerna 6 och 7. Inte heller finns det någon dubblettkontroll för importerat material.
 
Det finns en DIS-medlem som har gjort ett program för dubblettkontroll där man utgår från ett utdrag i DISGEN. Man måste ha exakt likadana namn och fullständiga datum för att få träff i det programmet.
 
I programmet Min Släkt finns en funktion för dubblettkontroll. Du kan ju alltid pröva där.
 
Vad är det för hjälptext du har läst, för vilken funktion?

2005-12-05, 17:51
Svar #25

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Just nu sitter jag med Handledning för Disgen 8 och läser på sidan 61 med bild 39
 
Betyder det att dubbletter flaggas för om alla index uppfylls som går att bocka i eller är det en fråga om sökindex i listor och möjligheten att bocka för dubblettsökning är en egen fråga.
 
Att bocka i dubblettsökning och skapa det fungerade och om jag bockar i rutan vid ta bort så försvinner det väl, men vad betyder återskapa - speciellt för dubblettsökning, de andra gissar jag är uppdatering av indexlista

2005-12-05, 22:58
Svar #26

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Jan-Erik!
 
Dubblettsökning är en funktion som är oberoende av de andra sökindexen (Efternamn, Fönamn etc).
 
Det flaggas aldrig för dubbletter, du måste själv trycka på Dubblett-knappen när du har registrerat en ny person.
 
Jag vet inte varför man skulle behöva återskapa dubblettsökning. Antingen är väl dubblettsökningen aktiv eller också är den inte.

2005-12-06, 16:35
Svar #27

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Marianne
 
Jag kanske uttryckte mig fel
 
Jag har förstått att det inte flaggas automatiskt för dubbletter.
 
Men - kan jag med antalet index som jag bockar för där styra hur känsligt det är för att indikera dubblett när jag trycker på knappen.
 
Samtidigt vill jag ge en eloge till tipset om Min Släkt.
Jag importerade alla personer dit och fick en fin utskrift på 1,5 sidor med 43 möjliga dubbletter, varav några få var felgissat och nu är det ju bara att köra med sökfunktionen i Disgen och ta fram personerna.

2005-12-06, 17:36
Svar #28

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Jan-Erik!
 
Jag missförstod inte din fråga, jag svarade kanske otydligt.
 
Men - kan jag med antalet index som jag bockar för där styra hur känsligt det är för att indikera dubblett när jag trycker på knappen.
 
Inte vad jag vet. Dubblettsökningen fungerar på annat sätt än övriga sökindex. De övriga sökindexen, Efternamn etc, snabbar på sökningen med gula gubben (Välj ny person...) eller kikaren (Sök personer). Dubblettsökfunktionen bygger på Soundex-kod. Dvs man får träffar på namnlikheter, inte exakt stavning.

2006-01-06, 22:13
Svar #29

Utloggad Emma Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2014-07-10, 11:39
    • Visa profil
Fosterbarn
Hur ska jag bokföra detta problem?
Min släkting Johanna är dotter till Johan och Alma. Och hon har syskonen Karl och Ida. Dessa personer har jag skrivit in som vanligt som en familj.
Nu till problemet. Johanna flyttar av okänd anledning från familjen och blir fosterbarn hos ett par. Dessa Andreas och Hanna betraktar hon som sina föräldrar. Johannas barn växer upp och tror hela sina liv att Andreas och Hanna är deras morföräldrar. Hur ska jag skriva detta i släktprogrammet. Det finna barar plats för en far och en mor. Hur skriver man in fosterföräldrarna.
Är det någon som stött på liknande situationer där bara ett av barnen blir fosterbarn?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna