ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-25  (läst 2413 gånger)

2005-09-22, 23:13
läst 2413 gånger

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Vill man ordna sina byar och gårdar så använder man helt enkelt dra och släpp.

2005-09-23, 07:03
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag yar tillbaka ovanstående. Det är klippa och klistra gäller.

2005-09-23, 07:13
Svar #2

Sven-Erik Johansson

Hejsan Anders Ellerstrand
 
I programmet Anarkiv ,www.anarkiv.se, som är uppbyggt på Access finns dt ett mycket enkelt och bra sätt för detta som heter tabeller.
Jag har använt detta i ca 15 år med mycket lyckat resultat.
Här kan du notera, sortera och lista ut din byar och gårdar på ett nästan oändligt antal sätt med hjälp av de enkelt inställda inställningsfiler som finns och som du själv kan ställa in efter önskat behov.
 
Hälsningar
Sven-Erik Johansson

2005-09-23, 09:06
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tack Jan!
 
Dra och släpp fungerar på källorna.
 
Klipp och klistra fungerar för orterna, fast bara om man går in via e person - inte om man väljer kartor i huvudmenyn.
 
Tack för tipset Sven-Erik, fast jag har jobbat så länge med Disgen, och är nöjd med det.

2005-09-23, 09:32
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anders, du ska redigera orter via Huset eller menyvalet Redigera-Orter, inte via kartan, eftersom ortdatabasen ligger utanför (sedan måste du uppdatera kartan). Då kommer du åt hela trädet och behöver inte gå in via en person.  
 
Flyttning av orter i ortträdet finns beskrivet i serien Lär dig mer om Disgen 8 del 7, sidan 18-19 i Diskulogen nr 67 (december 2004) som även finns tillgänglig på DIS webbplats.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS Lars svar ligger i denna tråd
DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Ändringar av namn i DISGEN-orter

2005-09-23, 10:17
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tack Eva! Jag tror jag är rätt på det nu.

2005-09-23, 19:05
Svar #6

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Jag tyckte det var lämpligast att alla diskussioner angående DISGEN förs i DIS Forum - det skulle bli mindre spretigt då - men märker att jag nog är tämligen ensam om denna åsikt.
Trevlig helg!

2005-09-23, 20:04
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan hålla med om att diskussionen passar där också, men jag tycker att om man svarar i ett annat forum så är det högst rimligt om man berättar exakt var på det forumet man svarat, för berättar man inte var man anser att diskussionen passar bäst så får man finna sig i att den fortsätter på annan plats.  (Och man bör se till att lämna arkivbeständiga hänvisningar.)

2005-09-27, 22:35
Svar #8

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Har nu köpt ny dator och skulle ikväll installera Disgen 7. Diskett nr 1 fungerar inte och jag funderar nu på att köpa Disgen 8. Är det bara att köpa och installera och sätta in ens egna backupper och vips så är det klart? Eller har jag att räkna med lite trassel och pyssel? Är det värt att uppdatera sig till 8:an? Synpunkter mottages tacksamt.
Hälsningar,
AnnBritt

2005-09-27, 23:01
Svar #9

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
AnnBritt!
 
Visst är det värt att uppdatera till DG8. Men det går inte att direkt återläsa backupen utan man måste importera från DG7 vilket innebär att du antingen måste installera DG7 på den nya datorn och sedan importera till DG8 eller också installera DG8 även på den gamla datorn och efter import göra en säkerhetskopia som du sedan läser in i den nya datorn.    
Om du behöver en ny uppsättning av version 7 får du säkert hjälp med detta från DIS expedition.
 
Hälsningar
Stig Geber

2005-09-28, 08:12
Svar #10

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Stig och tack för ditt svar. Jag har Disgen 7 på min laptop. Om jag köper 8:an och inst den på den nya datorn så borde jag ju kunna föra över däremellan? Jag har ju inte möjlighet att inst 7:an igen då en diskett ej fungerar. Det där med att importera låter lite läskigt i mina öron men man lär sig väl det med...
Mvh,
AnnBritt

2005-09-28, 12:55
Svar #11

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
AnnBritt!
 
Du måste ha både DG7 och DG8 installerade på SAMMA dator. Det går inte att föra över material från DG7 på den gamla datorn till DG8 på den nya. Möjligen om du exporterar till GEDCOM, men det är inte att rekommendera. Alla personer och giften blir då omnumrerade och kanske tappar du en del information på vägen.
 
Som Stig skrev ska du installera DG8 på den gamla datorn där du har DG7, exportera från DG7 till DG8 och sedan ta en säkerhetskopia i DG8 i den gamla datorn och läsa in den i DG8 i den nya datorn.

2005-09-28, 15:12
Svar #12

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tack MArianne och Stig. jag fattar. Skall lyda ert råd.
Mvh,
AnnBritt

2005-10-04, 18:50
Svar #13

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Jag har nyss bytt ut min W98 mot XP och har installerat Disgen 8d. Nu försöker jag överföra mjukdata från säkerhetskopian på CD, där jag har hela mappen Dg8 inkl dgpic. Jag tar fram säkerhetskopiering och återläsning, klickar i fritt vald enhet och väljer E: där skivan ligger.
Innehållet på den syns då därunder. Väljer alla Filer längst ner till höger och får upp alla filer för återläsning. Men knappen för just Återläsning är inte aktiv. Hur i fridens dar överför jag mina släktdata till nya datorn? Några tips, please?
Har försökt finna ett sätt via Nero, men det programmet verkar bara föra data andra vägen, dvs gör säkerhetskopior. Ngn som vet om man också kan återställa via Nero?
Ledsen Berit

2005-10-04, 19:47
Svar #14

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Hej Berit!
 
Har du gjort en riktig säkerhetskopia från programmet eller KOPIERAT filerna till CD-skivan?
 
Om de är kopierade kan inte programmer återläsa utan då får du använda filhanteraren.
 
mvh
 
Annika Lindqvist

2005-10-05, 17:01
Svar #15

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Kommer faktiskt inte ihåg vilket jag gjorde. Var finns filhanteraren på XP? Kanske gick jag genom Nero. Tack för tipset annars!
Berit

2005-10-06, 18:12
Svar #16

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Om du tittar på filerna och det är en som heter dg8.zip är det en säkerhetskopia. Om de heter tex dd00.dg8 och dx00.dg8. (00 står för flocknumren) är det en kopia.
 
//Annika

2005-10-15, 08:26
Svar #17

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Får inte DISBYT att fungera - kan det ha att göra med uppdatering av brandväggen? Eller det serverbyte som aviserades?
 
Olle

2005-10-15, 17:41
Svar #18

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se

2005-10-19, 19:26
Svar #19

maggan

Problemlösning sökes!
 
Jag får via Disbyt kontakt med en annan släktforskare som har samma ana som mig i sitt Disgenprogram.  
 
Hur kan jag lättast lägga in hans resultat i mitt Disgen? Antar att det - om jag är orolig för fel - bör ligga som en egen flock pga risker för fel i hans forskning. Hur för jag in hans uppgifter i min Disgen om det visar sig att hans forskning stämmer?
 
Om jag litar på hans forskning, hur lägger jag in hans resultat direkt i min Disgen?
 
Den andra släktforskaren och jag börjar forska tillsammans. Båda vill lägga in de nya uppgifterna på rätt ställe i sitt eget Disgen. Hur gör vi det lättast? Idag lägger en av oss in sina uppgifter, gör ett utdrag som sen mejlas. Mottagaren får då manuellt lägga in samma uppgifter en gång till i sin Disgen = omständigt.
 
Finns det något eller några bra och enkla sätt att lösa mina problem?
 
Maggan är mailad om för- och efternamn. Mvh Yvonne Carlsson - Anbytarvärd

2005-10-20, 11:30
Svar #20

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Det finns - åtminstone - två sätt att lösa det på. Ett är förstås att lägga in de fakta du får från den andra forskaren i en flock för sig. Oavsett om du gör detta eller lägger in informationen i din egna forskning, så bör då ange vem som forskat fram uppgifterna.
 
Som alltid så bör förstås denna information kontrolleras, varefter källhänvisningen kan bytas ut eller förtydligas.
 
 
Det går ju att göra ett utdrag direkt av de aktuella personerna. Utgå t.ex. från den gemensamma anan som centrumperson. Gör sedan en antavla eller stamtavla (vilket som nu är aktuellt; det verkar ju här vara fråga om att komplettera med ättlingar eftersom ni byter info), gör en söklista och därefter ett utdrag som enkelt kan mejlas och läggas in i den andres program. Och då är det en fördel om det hamnar i en egen flock...
 
Allt detta klargörs givetvis tydligare i handboken.  
Det viktigaste är att ni båda har tydliga källhänvisningar.

2005-10-23, 14:06
Svar #21

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
DISBYT-fråga.
 
När jag är i DISGEN och har sökt en gång via DISBYT, och vill göra fler sökningar, så får jag upp samma fönster som den tidigare sökningen. DISGEN gör alltså ingen ny sökning.
Är det fler som har upptäckt detta och vet ni i så fall något knep man man göra för att få programmet att förstå att den ska göra en ny sökning (har provat att stänga ner arkivet och öppna det igen, men med samma resultat)?
 
Man ska ju inte behöva gå ur programmet, starta upp och sedan göra en nya DISBYT-fråga, stänga starta upp....
Det blir en massa extra jobb.
 
Jag har Windows XP, och DISGEN 8.1a.
 
Mvh,
Helena i Södertälje

2005-10-23, 14:36
Svar #22

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Helena
 
För mig fungerar det utmärkt
 
Samma konfiguration som Dig men sedan om inställningarna vet jag ju inget om.
 
Kanske har det att göra med cookies eller brandvägg eller---- det kommer nog fler svar om detta
 
/Arne
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2005-10-23, 14:54
Svar #23

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Under förutsättning att jag faktiskt markerar en annan person, så görs det en ny sökning på den personen och inte på den tidigare.
 
Helena, menar du att du markerar en person, gör sökning på den personen - och sedan markerar ny person, gör sökning och att sökningen då sker på den tidigare personen?

2005-10-24, 13:47
Svar #24

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Jag tar person A och gör den till centrumperson, gör sedan en sökning resultat 0.
Tar sedan person B (centrumperson) och gör en sökning; resulat 0
gör en ny sökning på person C (centrum), noll,
gör en ny sökning på mig själv (centrum) som borde finnas reultat noll.
 
Vad göra?
 
//Helena

2005-10-24, 17:17
Svar #25

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Du menar alltså att om du stänger ner programmet, och sen börjar med att göra sökning på dig själv så får du resultat - men inte om du söker på dig själv efter att ha gjort sökning på annan person?

2005-10-24, 17:23
Svar #26

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej!
 
Är det någon som vet hur man gör för att få bort tomma fotnoter vid utskrift av t ex en släktmatrikel.
 
Mvh
Britt Flodetorp

2005-10-24, 18:19
Svar #27

Kjell Arnesson (Delphinus)

Britt!
 
Antagligen har Du ett mellanslag liggande i fotnoten och då ser den ut att vara tom. Det enda som hjälper i detta fall är att gå in i resp. fotnot och radera så den blir helt tom.
 
Mvh Kjell

2005-10-25, 08:52
Svar #28

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Tjena Anders!
 
(verkar bli en lång historia det här, eftersom jag bara går in en gång om dagen  )
 
Nej, jag menar att om jag försöker göra alla dessa sökningar efter varandra, så händer det ingenting: noll i resultat.
Samma sak om jag går ur programmet och gör en sökning (på mig själv), så får jag samma sökruta igen, med noll resultat. Det verkar som om programmet hakat upp sig på det första sökresultatet och sedan inte gör någon ny sökning, utan redovisar samma fönster om och om igen.
 
Hälsningar från ett kallt (-4) Södertälje.
/Helena

2005-10-25, 09:30
Svar #29

Eila Artursson

Hej!
 
Vi har en stationär dator och en laptop. Ibland sitter man på annan plats med en laptop och får dokumentation man vill ha med i sin forskning. När vi kommer hem skulle vi på ett enkelt sätt vilja föra detta till den stationära datorn. Är detta möjligt och är det någon som vet hur man gör??
 
Tacksam för hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna