ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-19  (läst 1896 gånger)

2005-03-01, 12:04
läst 1896 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag brukar också använda extra text för text som bara är för privat bruk, och inte ska med på antavlor och annat.

2005-03-01, 22:24
Svar #1

Utloggad Elisabeth Nyhammer-Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 13:18
    • Visa profil
    • w1.502.telia.com/~u50202428/
Jag menade alltså att extra text ska vara med på antavlorna, men att anteckningar (med mitt satta löpnummer) endast ska vara med på utskrifter som är för min egen del.
 
Eller finns det ett enklare sätt som fungerar på samma vis.
 
Man behöver ju ha källhänvisningar som hör ihop med notisen text. Det kan gälla husförhörslängder, mantalslängder, domböcker, bouppteckningar m m. Hur gör ni andra med sådana källor?

2005-03-03, 18:27
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Eftersom både fotnoter och anteckningar är valbara vid utskrift, kan ju vilken som helst av dom användas för sådana här anteckningar.
 
Man sparar då sina olika inställningar i olika konfigurationsfiler. Exempelvis: Släktbok.ini och Egen.ini eller vad man nu vill kalla dom.

2005-03-04, 13:22
Svar #3

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag har en liten fråga:  
 
Tittar den grupp som är satt att skapa nya fina funktioner i Disgen på den här diskussionen?  
 
Dvs, räcker det med att man luftar tankar kring programmets för- och nackdelar här, eller måste man också höra av sig till dem via mail etc.
 
Henrik
Henrik Mosén

2005-03-04, 16:03
Svar #4

Bertil Sjödin

Frågor om Disgen ventileras nog allra bäst i  DIS Forum

2005-03-04, 18:01
Svar #5

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Umm, men frågan är om någon ansvarig för programutveckling läser diskussionerna här? Jag antar det, men vill bara försäkra mig om det, så att inte intressanta och kanske klart relevanta uppslag/brister aldrig når dem som de bör nå.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2005-03-04, 18:39
Svar #6

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Säkrast är nog att, som Bertil föreslår ovan, gå in på DIS Forum. Därefter klickar man sig via Föreningen till DIS PUG, dvs till e-postadressen för DIS programutvecklingsgrupp. En fördel är då att man som regel får en bekräftelse på att denna grupp tagit emot förslaget.
Bäst vore om alla frågor om Disgen ställdes i DIS Forum och alla efterlysningar i Anbytarforum. Men det är nog en tämligen orealistisk förhoppning...

2005-03-04, 19:19
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Precis vad jag menar... dvs en orealistisk förhoppning.
 
Henrik
 
PS Jag förstår nog hur man ska navigera på (och har faktiskt tittat in på) DIS-forumet, men som de flesta andra är jag inte någon frekvent gäst där, medan jag desto oftare tittar in på Anbytarforum. Eftersom det nu råkar finnas en rubrik med DISGEN 8 här så vore det ju bra om det fanns någon strukturerad kontroll av vad som sägs här... vilket det väl förhoppningsvis redan finns.
Henrik Mosén

2005-03-04, 22:36
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Borde inte vara så orealistiskt!
 
Om man stänger den här diskussionen och lägger in en jättestor länk som hänvisar till DIS Forum så skulle nog de flesta gå dit.
 
DIS Forum hänvisar efterlysningar hit, så varför skulle inte Anbytarforum kunna hänvisa programfrågor till DIS Forum? DIS är ju medlem i förbundet.
 
DIS Forum - frågor om programmet Disgen och föreningen DIS

2005-03-05, 11:00
Svar #9

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Jo, och så skulle DIS Forum tydligare än nu hänvisa alla efterlysningar till Anbytarforum.  
 
Men jag har intryck av att många avstår från att göra sin efterlysning i Anbytarforum - vid första anblicken kanske marginalrubriken Användarkonto här till vänster ger den hastande förstagångsbesökaren uppfattningen att efterlysningar alltid kostar en slant.  I detta avseende skulle kanske villkoren för att använda Anbytarforum kunna presenteras tydligare...

2005-03-05, 13:00
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det sista kan det ligga något i, för det finns rätt många som ligger och väntar på att få sina användarkonton godkända så att de kan börja söka någon gång.. -Alltså kan nog en del tro att det måste kosta, och dessutom tror kanske en del att det Rötter är en sökbar, egentlig databas verkar det som.
-Just nu är ju dessutom 'gröna sökrutan' tillfälligt borttagen (pga bristande stabilitet), vilket kan göra att det ser ännu mer svårsökt ut.
 
-Skall se hur det går att formulera 'Användarkonto' (fortfarande på en rad helst) så att rubriken inte 'skräms'..  
 
 
Och Anders id? om att leda över frågor här till DIS skall vi förstås försöka förverkliga; allt mår inte bäst av att finnas i just Anbytarforum!

2005-03-05, 15:31
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Finns det ännu fler efterlysningar att göra än vad som redan görs här? Jag tycker då folk vågar söka och efterlysa mycket nog. Kostar gör det ju bara OM man skaffar ett Användarkonto - men som vanligt handlar det om att läsa instruktionerna ... ;-)
 
Länkningar till DISForum om DISGEN är förstås positivt, som många gånger sagts så läser faddrarna mer där.
 
Hälsningar,
Eva

2005-03-05, 19:13
Svar #12

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Föreningen DIS funktionärer försöker även hålla koll på de förbättringsförslag som presenteras i Anbytarforum. Vi håller på att omforma organisationen kring DISGEN så förhoppningsvis kommer vi att bli tydligare med hur vi hanterar förslagen.

2005-03-05, 19:59
Svar #13

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Tack för det Christer! Det var ju allt jag ville veta.
 
Henrik
Henrik Mosén

2005-03-28, 23:14
Svar #14

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
En uppdatering av DISGEN från 8.0 till 8.1 finns nu att ladda ned hos  Föreningen DIS

2005-03-29, 20:31
Svar #15

Hans Svedberg (Hasses)

Efter uppdateringen fanns den gamla genvägen till Disgen 8.0d kvar på skrivbordet. Enklast fick jag bort den genom att högerklicka på den och välja uppdatera. (Den kan ev försvinna om man startar om datorn).

2005-03-30, 06:48
Svar #16

Utloggad Inger Amnefelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 12:30
    • Visa profil
Ikonen för 8.0d försvann för mig när jag startade om datorn.
 
Inger

2005-04-02, 06:16
Svar #17

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Skapa nytt arkiv:
 
Jag funderar på att registrera en nyligen inköpt församling i DISGEN. Sedan tidigare har jag en massa folk från den församlingen i mitt standardarkiv. Hur gör jag för att plocka ut dessa personer, och sedan exportera dem till det nya arkivet? Man vill ju inte gärna sitta och mata in samma gubbar/gummor/källor/orter en gång till...
 
/Helena i Södertälje

2005-04-02, 09:33
Svar #18

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Helena!
 
Ta först en säkerhetskopia!
 
Skapa en ny flock. Du kan sen söka med Kikaren och ta med alla i församlingen. Du väljer först vilka notiser som ska tas med i sökningen. De personer som du får i listan efter sökningen flyttar du till den nya flocken med Verktyg - Flytta personer. Kolla sen att relationerna stämmer.
 
Om det finns någon person i söklistan som du inte vill flytta markerar du den personen och trycker på Delete eller högerklickar och väljer Tag bort aktuell rad.

2005-04-02, 09:33
Svar #19

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Helena.
 
Gör en söklista med Ytterligare villkor-Ort. Välj din socken i ortdatabasen och kryssa sedan i Underliggande orter. Nu kan du exportera personer från din söklista. Gör exporten under fliken Text-Valda personer. Läs mer under Hjälpknappen i exportfliken. Skapa sedan ditt nya arkiv och importera ditt material dit. Källor och orter är gemensamt för alla arkiv.
 
Det finns en bra artikel i DIS-VÄSTs medlemstidning Disketten nr 3 år 2001 sidan 6-7, om just Sockenforskning med DISGEN.

2005-04-02, 10:00
Svar #20

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Helena!
 
Ändring av föregående svar. Jag observerade inte att du ville exportera till ett nytt arkiv.  
 
Sök med Kikaren som ovan. Men välj i stället att exportera till Text valda personer. Välj söklistan. Du får då ett antal filer som heter Dsnn.tx8. nn är numret på flocken personerna fanns i.
 
Skapa ett nytt arkiv och en flock i arkivet.
 
Importera filerna: Inställningar - Importera - Textformat - välj Metod - Med omnumrering. Leta upp filerna som ligger under det gamla arkivet. De ska hamna i kolumnen Valda filer. Klicka på Importera.

2005-04-03, 09:10
Svar #21

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen!
 
/Helena

2005-04-11, 00:04
Svar #22

Wall W. Berliner-Mauer

Hej allihop,
 
Jag har laddat ned demoversionen av DISGEN 8 (använder annars Family Tree, urgammal version).  
Hur gör jag för att få stamtavlorna med rutor? Jag har gjort som det står i Hjälp till programmet, men jag får inte upp bilden på skärmen ens. Jag vill veta att programmet fungerar till fullo innan jag köper det. Annars är det bättre än Family Tree.
Med vänliga hälsningar,
Wall Winther Berliner-Mauer

2005-04-11, 08:00
Svar #23

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Wall!
 
Du utgår från centrumpersonen, den som finns mitt i fönstret. Du går till Utskrift - Skriv ut stamtavla för centrumpersonen - Välj antal generationer - klicka på OK - välj Utskriftsform Grafisk och klicka på OK.

2005-04-11, 22:15
Svar #24

Wall W. Berliner-Mauer

Hej!
Tusentack för hjälpen, det fungerade utmärkt bra.
Mvh/ Wal Winther Berliner-Mauer

2005-04-17, 20:45
Svar #25

Charlotte Bäcklund

Disgen 8?  
Har skaffat disgen 8 och redan gjort bort mig rejält. Jag har ovetandes lyckats lägga ut hela släkten på internet. Det var inte meningen! Jag försökte bara att skicka en liten fil till mammas e-mail. Finns det någon som vet hur man får bort det? Det var verkligen inte färdigt och kollat för någon form av publisering. Puh...detta är inte lätt! Och inte har jag frågat källorna heller. Hjälp!

2005-04-17, 22:15
Svar #26

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Charlotte,
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du dig själv ovetandes har lyckats lägga ut släkten på Internet? Och det med hjälp av Disgen 8?
 
Det finns nämligen inte någon knapp i Disgen 8 som gör att allt läggs upp direkt på nätet.
 
Vad jag däremot misstänker är att du har exporterat hela din databas till HTML, kan det stämma? I så fall hamnar filerna troligtvis under C:`Dg8Data`Html, alltså på din egen dator.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2005-04-18, 14:11
Svar #27

Charlotte Bäcklund

Tusen tack! Det kan nog vara som du säger och det vore förfärligt skönt. Visst tryckte jag på HTML. Ska genast sätta igång att leta. Hoppas kunna dela med mig när det hela är mer komlett! Tack igen och ha en skön vår!

2005-04-18, 17:07
Svar #28

Gabriel Frisk

Charlotta,
det räcker inte med att trycka på HTML, här finns information om hur man bör göra...:
 
http://www.cyndislist.com/construc.htm
 
Mvh
Gabriel

2005-04-19, 02:52
Svar #29

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Gabriel, det var just att lägga upp forskningen på Internet som Charlotte inte ville göra...
 
Charlotte, ett litet tillägg till mitt tidigare svar:
Om det nu är så att du har råkat göra hela din Disgen-databas till HTML, så är det så att när du öppnar ett av HTML-dokumenten, så går det faktiskt att bläddra uppåt och nedåt i trädet. Det kan vara det som har förvillat dig, eftersom webläsaren då öppnas automatisk, och det skenbart kan se ut som om databasen ligger på Internet.
 
Det gör den alltså inte, utan den ligger fortfarande på din hårddisk. Om du i webläsarens adressfönster tittar på adressen, så står det säkert något i stil med C:`Dg8Data`HTML`....
 
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna