ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-12  (läst 2337 gånger)

2004-05-07, 18:11
läst 2337 gånger

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Håller med Joel. När man hittar en koppling kan man ju enkelt flytta personen från specialflocken till sin rätta flock. Naturligtvis efter att ha tagit en säkerhetskopia, då ett strömavbrott el. dyl. under en flyttning kan göra hela databasen oåtkomlig.

2004-06-01, 18:39
Svar #1

Egon Bosved

Jag är alldeles ny till DisGen -hur gör man för att registrera adoptivföräldrar?
 
mvh Egon

2004-06-01, 21:49
Svar #2

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Frågor om DISGEN skall Du ställa på DIS-Forum
http://www.dis.se/discus/

2004-06-03, 21:27
Svar #3

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
 
Är det någon som kan hjälpa mig med att förklara hur jag skriver ut en släktmatrikel där jag vill ha med utomäktenskapliga barn. T ex vi säger att min morbror gifter sig med en kvinna som har barn sedan förut och inte varit gift med barnets pappa och jag vill ha med det barnet i utskriften. Har lagt in barnet under frun med partner. Jag undrar också om man får med om t ex en man gifter sig och sedan blir änkling och gifter om sig med systern till frun och får fler barn där om dom kommer med i utskiften. Håller på att bli tokig för jag får inte till det.
 
MVH Camilla

2004-06-04, 19:39
Svar #4

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Camilla!
 
Med släktmatrikel menas att man får med alla som på något sätt är släkt med probanden, den person som släktmatrikeln utgår ifrån. Man får även med ingifta som inte är släkt med probanden.  
 
Det spelar ingen roll om barnen är utomäktenskapliga, det är blodsbanden som räknas. Din morbrors frus barn med en annan man är alltså inte släkt med dig om det är du som är proband. Om ni inte har några andra släktband längre tillbaka förstås.
 
Om en änkling gifter om sig med sin avlidna frus syster och sen får barn med henne så kommer de barnen naturligtvis med i släktmatrikeln om de är släkt med probanden. Det beror på vem du gör till proband.

2004-06-04, 23:23
Svar #5

Donald Freij

Hej Egon!
Att lägga in adoptivföräldrar avråder jag dig från att göra. Eftersom dessa föräldrar inte är släkt med adoptivbarnet. Ett alternativ är att i biografin för barnet skriva att barnet har adopterats av... De är således inte släkt med varandra. Registrerar man dem så är man ute på farlig väg med falsk uppgifter.
Hälsningar
Donald

2004-06-07, 15:59
Svar #6

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej Marianne
 
Tack för hjälpen det skulle jag ha kunnat lista ut själv men är lite nybörjare på det här och datorer kan göra så att jag håller på och sliter av mig håret.
 
MVH Camilla

2004-06-07, 20:31
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Camilla, när jag vill ha med barn ur andra äktenskap/förhållanden i en släktmatrikel lägger jag in dem i en fotnot och ser till att fotnoten skrivs ut (man måste kryssa för utskrift på fotnoter och anteckningar).  
 
Då kommer de med i alla fall, men utan en släktskapsbeteckning, eftersom alla som får en sådan utskrift kanske inte vet att de tillhör ett annat förhållande så blir en fotnot i alla fall en form av information. De kommer inte med i registret och inte i andra sammanställnignar heller (statistik eller sökregister).
 
Hälsningar,
Eva

2004-06-08, 00:16
Svar #8

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej Eva
 
Tack för tipset nu ska jag bara försöka få till fotnoter, är inte så där jätte haj på datorer men jag ska göra ett försök.
 
MVH Camilla

2004-06-08, 00:20
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Camilla, du ser var de finns på sidan 22 i manualen. Du måste välja Fler notiser, eller fliken Notiser, och sedan Ändra så kan du komma åt fotnotskortet. Utskriftsvalen står på sidan 40 under rubriken Tavlor.
 
Hälsningar,
Eva

2004-07-21, 19:35
Svar #10

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se
Hej! Jag tänkte överföra min forskning till en Laptop - men då jag installerat Disgen 8 från CD och sedan ska överföra min dg8.zip så blir det nåt fel. Kan någon förklara i enkla steg hur jag gör?
Mvh Nicke

2004-07-22, 07:15
Svar #11

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Niklas!
 
Har du hämtat uppdateringarna till den bärbara?
Kolla även inställningarna när du gör en backup så du får med alla dina inställningar.
 
Häslningar
Berith

2004-07-22, 11:45
Svar #12

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se
Har inte uppdaterat än. Var finns dessa inställningar sparade? Är det en separat fil?

2004-07-23, 09:40
Svar #13

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej igen!
 
Klicka på Arkiv och sedan på Säkerhetskopia, så får du fram nedanstående bild.
 

 
Kolla så att de boxar du vill ha med är ikryssade.
 
Hälsningar
Berith

2004-09-01, 17:11
Svar #14

Maurits Bengtsson

A.) Hur får man bort en flock som man har importerat?
 
E.g. nu har jag:
 
0 Basflock
1 import flock
 
B.) Om jag vill göra en Säkerhetskopia, måste jag kopiera båda flockarna? (Jag vill bara kopiera min bas flock).
 
Mvh,  
M. Bengtsson

2004-09-01, 21:27
Svar #15

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Du kan radera flockfilerna manuellt via t ex Utforskaren. Se bara till att du raderar rätt filer. Du hittar sannolikt filerna enl följande:
 
C:`Dg8Data (huvudbiblioteket)`D-Stand (underbiblioteket)
 
Och i D-Stand-katalogen tar du bort följande:
 
DD02 och DX02 ska raderas om det som exempel är flock 2 som ska raderas.
 
För egen del använder jag inte Disgens egen säkerhetskopieringsrutin, så jag vet inte riktigt om du kan skippa någon flock.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2004-09-02, 11:46
Svar #16

Gabriel Frisk

Maurits STOPP! Radera inte flockfilerna med Utforskaren! Flytta innehållet först till lämplig flock eller låt det vara som det är! Se i handboken hur det går till. Om du redan har gjort något galet, ta tillbaka alltsammans från bakup och andas ut...
 
Vänligen
Gabriel

2004-09-03, 09:06
Svar #17

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Innehållet ligger ju redan i en lämplig flock, nämligen flock nr 1, så att radera dd1.dg8 och dx1.dg8 ska inte vara några problem. Det får dock inte vara några som helst kopplingar med den/de flock/ar som ska vara kvar. Då blir det kaos. Så ta en säkerhetskopia på allt innan du börjar radera, det räcker att lägga den på lämplig plats på hårddisken. Lägg den dock inte i den föreslagna D-STAND, då kommer säkerhetskopiefilen att ingå i senare säkerhetskopior.

2004-09-03, 18:16
Svar #18

Gabriel Frisk

Alltså, man skall ALLTID säkerhetskopiera hela mappen Dg8Data. Man kan enkelt med Utforskaren tillfälligt kopiera den till en annan mapp eller till roten på en annan partition före man gör t.ex. en import eller flyttning. Om det går galet är det bara att skriva över originalmappen med kopian. Läs i Hjälp: Vilka filer använder Disgen, Kontrollera Disgens filer, Dialog - import, Flytta personer...
 
Mvh
Gabriel

2004-09-03, 20:08
Svar #19

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Gabriel!
 
Varför kan man inte radera filerna med Utforskaren?
 
Förutom det förhållandet som Gunnar nämner ovan att kopplingar kan finnas till befintliga personer - men det föll mig aldrig in eftersom det skulle röra sig om en importerad flock.
 
Dessutom kanske det finns bilder inlagda som ska bort etc... vilket jag också antagit inte var fallet.
 
Att göra en säkerhetskopia innan man börjar fippla med flockarna - om man inte är säker på vad man gör - är naturligtvis en god id?.
 
Henrik
 
PS Jag har själv använt mig av den metod jag föreslagit ovan (just för importerade flockar - och för den delen flockar som jag lagt personer som jag fått i gedcom för påseende). Det har gått alldeles utmärkt och man behöver inte drabbas av panik ens efter att ha gjort som jag föreslagit! Det fungerar till och med.
Henrik Mosén

2004-09-03, 20:13
Svar #20

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
En sak som gör att man kanske inte alltid vill använda metoden att kopiera hela Dg8Data-mappen (med indexfiler och allt). Gör man som jag att man lägger över flockarna på fickminne för att flytta från dator till dator så tar det dels rätt stor plats om man har fått en del personer i datorn, och dels kan det beroende på minnestyp och läsare ta rätt lång tid att kopiera över filerna. Ett fickminne är dock betydligt smidigare än en CD-skiva att ha i just i fickan, så det är definitivt att rekommendera om man vill ha en liten extra backup någonstans. Såvida man inte kopplat ihop datorerna och för över filerna direkt ? klart.
 
Vill bara tillägga att det här med utrymmet naturligtvis inte är något stort problem.  Jag har knappt 90,000 personer på datorn och dx- och dd-filerna tar bara upp drygt 40 MB, men att flytta filerna till vissa datorer tar med vissa fickminnen evigt lång tid.
Henrik Mosén

2004-09-04, 10:26
Svar #21

Gabriel Frisk

Hej Henrik,
om jag vill göra det enkelt för mej svarar jag det står så i boken, men jag tänkte nog mera generellt, man skall i allmänhet inte fibbla om datafiler med andra än det program som har skapat dom, det leder förr eller senare till katastrof. När jag sedan läste i Hjälpen att man också där avråds från att radera flockfilerna manuellt så tyckte jag att jag kunde svara så som jag gjorde: rädda data till vilket pris som helst var drivfjädern...
 
Vänligen
Gabriel

2004-09-04, 19:16
Svar #22

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Själv så har jag gjort som följer:
 
KOPIERA med utforskaren hela Dg8Data till lämpligt ställe på hårddisken.
Byt sedan namn på denna kopierade mapp till exempelvis Dg8DataTest.
I DISGEN:s meny inställningar och systemet, väljer jag sedan denna test-mapp som datamapp, till vilken jag sedan importerar, testar och har mig. Då behöver denna datamapp inte ingå i en säkerhetskopiering. Den kan också enkelt helt raderas och man kan repetera ovanstående procedur för att få en ny testmapp. Kom bara ihåg att före radering, i systeminställningarna, välja sin ordinarie skarpa datamapp, annars startar inte DISGEN.
Som vanligt när det gäller dylika operationer, så bör man veta vad man gör, och naturligtvis ha en aktuell säkerhetskopia.

2004-09-05, 11:48
Svar #23

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. Jag sitter här med en flock som jag vill kopiera av. Har skrivit in en släkt i en egen flock med nr. 8, för att den ska över föras till en annan dator som inte är min. Hur gör jag för att skriva ut denna flock på en diskett utan att få allt mitt andra med. Jag vill ha med allt som jag skrivit in i flock nr. 8 , hur gör jag bäst.
Hälsningar
Kerstin Persson.

2004-09-06, 14:19
Svar #24

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Kerstin!
 
Om du inte använder DISGEN-orter kan du kopiera de två flockfilerna DD8.dg8 och DX8.dg8 till en diskett. Flockarna finns i D-stand i Dg8Data-mappen. Sen kopierar du in dem i DISGEN på den andra datorn. Det får inte finnas någon flock 8 i den andra datorn, den kommer i så fall att skrivas över.  
 
Använder du DISGEN-orter kan du exportera till textformat: Verktyg - Exportera - fliken Text - hela flockar och välj vilken flock du vill exportera. Du får då en fil som heter DH8.tx8. Den kan sedan importeras i DISGEN på en annan dator. Det får inte finnas någon flock 8 i den andra datorn, den kommer i så fall att skrivas över.

2004-09-06, 22:11
Svar #25

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Tack Marianne. Jag ska prova på att göra som du skriver. Det finns inget annat i den andra datorn som den ska läggas in i. I min har jag ett tiotal olika flockar och vill inte ha alla dessa med utan endast den som ska i den andra datorn.
Hälsningar
Kerstin Persson

2004-09-06, 22:44
Svar #26

Utloggad Gunnar Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 20:56
    • Visa profil
    • www.vilg.se
Marianne och Kerstin.
 
Använd inte 'Exportera Text - Hela Flockar' om ni använder Disgen-orter. Jag testade det och Disgenorterna blev helt fel. Det står även i hjälpen  att man inte ska använda det vid export till andra släktforskare. Använd istället 'Exportera Text - valda personer'
 
/gunnar

2004-09-11, 00:28
Svar #27

Anna Orebrand

Hej!
 
Är nybliven Disgen-användare sedan igår. Har nu suttit hela kvällen och experimenterat med olika utskrifter. Det har dock dykt upp två problem vid användningen av bilder:
 
1. Vad gäller storleken på bilder kan man ju välja mellan Originalstorlek och Bestämd höjd. När jag kryssar i Originalstorlek blir dock bilden jätteliten vid utskriften. Hur gör man för att åtgärda detta? Det är ju faktiskt bildens originalstorlek jag vill ha.
 
2. Vid utskrift blir bilderna väldigt konstiga. Det mörka på bilden blir svart och det ljusa blir vitt. Gråskalorna däremellan försvinner alltså. Jag har försökt med både JPG och TIF, men resultatet blir detsamma. När jag däremot lägger in bilderna i Word och sedan skriver ut blir det precis som det ska. Hur gör jag för att bilderna ska bli normala även när jag skriver ut med Disgen? Det kan tilläggas att vid förhandsgranskning ser allt normalt ut.
 
Tacksam för all hjälp!!
 
Mvh Anna

2004-09-11, 10:03
Svar #28

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Anna.
Originalstorlek är helt enkelt det att om bilden är, säg 600 x 600 pixlar stor, och din skrivare skriver med 600 punkter (pixlar) per tum, då skriver ju skrivaren en bild som blir 1 x 1 tum, dvs ca 2,5 cm i fyrkant. Om skrivaren är på 1200 punkter, blir således bilden hälften så stor.  
 
Problemet med bilder i enbart svart och vitt utan gråskalor är tyvärr ett känt problem. Det är kombinationen av dator och skrivare som ställer till det (eventuellt även operativsystem). När jag själv bytte laserskrivare från HP till Epson försvann problemet. En bekant köpte ny dator, och då skrev hennes Canonlaser sedan perfekt.
 
Så problemet är känt av DIS, och man har gjort stora ansträngningar att lösa det, men det verkar vara svårt. Om du skulle få upp nån ruta med en felkod om just detta problem när du ska skriva ut, så skicka in den koden till DIS.

2004-09-12, 17:00
Svar #29

Anna Orebrand

Hej Gunnar!
 
Ett stort tack för svaren!! Något felmeddelande får jag ej när jag skriver ut, men eftersom det fungerar bra att skriva ut bilder från words, internet osv, måste det vara disgen som är boven. Tråkigt att det inte verkar gå att lösa problemet bara.
 
Mvh Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna